בתשובה לשוקי שמאל, 12/04/07 22:13
שאלה 438718
"אני חושב שזה די מצער שאדם כמוך סבור שהברית היא בסה"כ שריד של עבר חשוך שקשה להפטר ממנו."

למה כוונתך? באיזה מובן זה מצער? איזי חושב כמו רבים אחרים, ומנהג המילה הוא באמת שריד מן העבר, הלא כן? (הרעיון כי המילה היא מאפיין תרבותי יהודי ייחודי איננו עומד במבחן המציאות, לאור העובדה שכל המוסלמים נימולים וכך גם כ-‏30% מאזרחיה הגברים של ארה"ב, שרובם, כנראה, נוצרים)
שאלה 438719
מה באמת מביא את הנוצרים למול את בניהם? ואיזה אחוז מהנוצרים באירופה עושים זאת?
והאם יש הבדל בעניין זה בין קתולים לפרוטסטנטים?
שאלה 438727
טעיתי. לא 30% אלא, לפי ויקי - "עדיין כ-‏65% מאוכלוסיית ארצות הברית מלה באופן סדיר".
מילה [ויקיפדיה]

מכל מקום, בהתאם לחלוקה הדתית של אוכלוסיית ארה"ב, יש להניח כי הנימולים בארה"ב הם ברובם נוצרים וחלקם חסרי דת ובעלי דתות אחרות (לא ידוע לי מהו אחוז המוסלמים כיום בארה"ב).

המילה מקובלת אצל האמריקאים (בעבר יותר וכיום פחות) לא כפעולה דתית ולא על רקע מניעים דתיים אלא כפעולה היגיינית, מתוך ההשקפה הגורסת כי פעולה זו מונעת מחלות. מאחר וחלקם של הנוצרים הפרוטסטנטים הוא הגדול ביותר באוכלוסיית ארה"ב, וגדול משמעותית מזה של הקתולים - יש לשער שכך גם חלוקת הנימולים (ייתכן גם שאצל הקתולים ישנם אי אילו סייגים שאינם ידועים לי, בנושא זה).

עכש"י, המילה אינה מקובלת באירופה, ואחוז הנימולים האירופאים קשור בעיקר בהגירה המוסלמית.
שאלה 438730
תודה.:)
שאלה 438732
מאחר ולמעלה ורוב הזכרים היהודיים נימולים הרי שבודאי לא מדובר בשריד מן העבר. המילה היא בודאי מאפיין תרבותי יהודי מרכזי (האם העובדה שהקרדינלים הקתולים חובשים כיפה הופכת את הכיפה למנהג פחות יהודי?).
הבה נניח לאיזי. לדעתי לו יותר אנשים נהגו כמוהו, היה הדבר תורם להעמדת הרבנות הישראלית בפני הברירה האמיתית העומדת בפניה: להיות סמכות דתית של כל עם ישראל או להפוך לגורם סקטוריאלי המייצג ציבור נחשל וריאקציונרי ועוסק בקידומו ע"ח כל האחרים.
צערי קשור למחלוקת הקשורה בשמו של ג'ורג שטיינר שמיצה אותה באמירה "לעצים יש שורשים, לבני אדם יש רגליים". אני סבור שאצל בני אדם דוקא יש חשיבות ל"שורשים". "שורשיות" וקשר רוחני עם מסורת העבר ומורשת האבות היא גורם חיוני בהבטחת המשך ההתפתחות התרבותית העתידית של חברות אנושיות.
שאלה 438740
האנגלים מצליחים להישאר אנגלים, הצרפתים צרפתים והספרדים - ספרדים, וכל כך מבלי לתת בילדיהם סימנים גופניים מכאיבים ובלתי הפיכים. יש להם היסטוריה/נראטיבים לאומיים, ופולקלור המכיל חגים, שירים, מאכלים, ביגוד, אמנות עממית וכיו"ב. אינני רואה מדוע דווקא אצלנו חייב המשך ההתפתחות התרבותית להיות כרוך, ולדבריך אולי אף מותנה - בחזרה לאחור. יש כאן איזה פראדוכס קשה ליישוב בין שתי המגמות הכרוכות, לשיטתך, זו בזו - התפתחות תרבותית ואנאכרוניזם.

והרבנות אכן מייצגת ציבור שבמובנים מסויימים הוא נחשל וריאקציוני והיא זוכה לשררה ולשלטון לא מכוח סמכות רוחנית אלא מכוח מערך האינטרסים שבמגרש המשחקים הפוליטי. יש לקוות שימיה ככזאת אינם רבים עוד, והיא תצטרך להצדיק את קיומה כנושאת בשורה תרבותית.
שאלה 438752
א. האנגלים נשארים אנגלים בין היתר מפני שהם מתעקשים לנהוג בצד הלא נכון של הכביש, לאכול בבוקר נקניקיות ששכניהם תושבי האי אירופה סבורים שאינה ראוייה לשם נקניקיה ומתפללים בכנסייה שראשיה בדורות האחרונים הם חילוניים.
ב. הברית מילה אינה בלתי הפיכה במובן הזה שאדם שעשו לו ברית מילה אינו מחוייב לעשות אותה לבנו. העובדה שרוב עצום בישראל עושים זאת באופן וולונטרי מעידה שהם בוחרים לעשות זאת מסיבות כאלו ואחרות.
ג. אני לא מציע לחזור להקריב קורבנות או להשקות נואפות במים מאררים, אלא להמשיך לקיים מנהג שלא נפסק מעולם. היכן כאן החזרה לאחור?
ד. קל מאוד לצייר את האחר כגוש אחד של נחשלות וריאקציה. מבט יותר רציני מגלה מיד שיש כאלו ויש אחרים. בפני הרבנים ניצבת תמיד מה שהייתי קורה דילמת שפינוזה: להפוך את הדת לחותמת גומי של רוח הזמן מה שיהפוך אותה לבלתי רלאבנטית או לדבוק בקשיון-מוות בדוגמות ובהלכות שלה ולאבד בדרך זו את קהלה (היכן היא הקהילה הספרדית המפוארת של הולנד היום?). רדיקליזם חילוני של ביטול ברית המילה, ביטול הנישואין הדתיים מותיר לדת רק את האופציה השנייה (אחרת היא תאבד גם את הנחשלים והריאקציונרים). לעומת זאת, תביעות הגיוניות מן הממסד הדתי לעדכן מנהגים ישנים ע"פ רוח הזמן ורצון הדור, מבלי לעקר את המנהג כולו, עשוייה להיות הדרך הנכונה לקירוב הרחוקים.
שאלה 438787
הרוב המחלט שעושה ברית מילה יקטן בעתיד. הדבר יקרה כשתהיה מסה קריטית של אנשים שלא יעשו את זה ויפסיקו לפחד מפני "מה יגידו". אולי להבדילואולי לא: בזמני לא לשרת בצבא היה סוף העולם; היום כבר לא, בגלל שיש רבים אינם משרתים או שמשתחררים מוקדם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים