בתשובה לירון, 13/04/07 0:43
הרודוטוס 438756
אני נאלץ להכיר בזכותך לבחור לך את המודלים שלך היכן שאתה חפץ, אבל איני יכול להתאפק מלהשוות בין התסריט של סרט הנינג'ה מהוליווד לבין מה שהרודוטוס מספר לנו.
ליאונידס לא הרג שום שליח פרסי בתרמופילי (נהפוך הוא) ובודאי שלא היה זה מנהג ספרטני להרוג שליחים שנשלחו אליהם.
היו אלו דוקא האתונאים הדמוקרטיים שרצחו את שליחיו של מלך פרס. הספרטנים היו מתוחכמים יותר: כאשר שליחיו של מלך פרס הגיעו אליהם ותבעו כמקובל אצלם זכויות על הקרקע והמים של ספרטה, הספרטנים השליכו אותם לתוך באר והציעו להם לחפור את הזכויות הללו בעצמם.
ואני שואל, איזה תסריט מוצלח יותר?
הרודוטוס 438761
זה שבו ליאונידס צועק "This is Sparta!" ובועט בשליח לתוך באר. שמע, זה הפך ללהיט אינטרנטי. דוגמה:

הרודוטוס 438775
שוקי, התאור שלך דומה מאוד למה שקורה בסרט. אני פשוט הנחתי שהשליח מת כתוצאה מהנפילה לבאר.
אני יודע שהסרט הוא לא בדיוק אמנות עילית, וכנראה גם לא כל כך נכון פוליטית. בכל זאת, אם למחשב שלך אין הרבה דברים טובים יותר לעשות הלילה, כדאי לך להוריד אותו ולהתרשם בעצמך. מבחינה ויזואלית הסרט מדהים.
הרודוטוס 438779
אמנם אני מאוד מעריך את הנחישות להילחם עד הסוף וללא מעצורים, לעיתים טובת המטרה דורשת דווקא שידור אדישות. כאן נראה לי מקום ראוי להזכיר את הזקן וההר.

סיפור של הראל סג"ל בנושא :
הרודוטוס 438828
אראל סגל יודע לכתוב ומתעניין בהיסטוריה. הבעיה עם ההיסטוריה שלו היא שהיא תמיד מזכירה לי את ההוא שמעיין במילון כדי למצוא שם מילים גסות. במילים אחרות הוא סורק את ההיסטוריה כדי למצוא הוכחות לעמדתו הפוליטית בענייני היום.
כאשר אראל סגל כותב בסוף התיאור המחריד (והחד-צדדי) של ארועי המרד של 1857 (מלחמת העצמאות הראשונה בפי ההודים) כי "הטרור ההודי מוגר", הדבר מקביל לכך שעיתונאי הודי יכתוב על ה"מרד הגדול" - "הטרור היהודי מוגר".
באותה תקופה לא בריטניה שלטה בהודו אלא חברת הודו המזרחית (תחת פיקוח של הפרלמנט) באמצעות קצינים אנגליים שפיקדו על שכירי חרב מקומיים (אלו הסיפואים שמרדו) וקבלו שכר מן החברה. אלא שבתקופה הזאת החברה היתה כל כך מושחתת שעמדה על סף פשיטת רגל והמדיניות של הפרד ומשול כדי לבזוז ולרושש את ההודים ולמלא את קופת החברה הריקה, הביאה את כל תת היבשת למצב של מרד. אותו בהדור שאה שמזכיר סגל לא "הועמד בראש" כפי שכותב סגל, אלא היה השליט של אזור דלהי ששימש כבובה שתחת שמה ניהלה חברת הודו המזרחית את העניינים. למעשה כל נוכחותה ומעשיה של החברה בהודו היו מנקודת מבט הודית בלתי חוקיים.
ההודים שהחזיקו בבני ערובה (נשים וילדים) בקנפור החליטו להרוג אותם מתוך המחשבה השגוייה שכך תינטל מן הממשלה הבריטית העילה להתערב בעצמה בנעשה. מאחר וכפי הנראה הסיפואים סרבו לבצע את ההוראה, הרצח בוצע ע"י קצבים מן השוק באמצעות גרזני בשר ולא כפי שתאר סגל). הממשלה הבריטית (לורד פלמרסטון) ניצלה את רצח בני הערובה בקנפור ומעשי זוועה אחרים, ניפחה אותם בעיתונות לצורך תעמולתי וכך נוצרה בבריטניה דעת קהל שאיפשרה לממשלה ולכתר הבריטי להשתלט באופן ישיר על הודו ולהפטר מן המתווך הרקוב (חב' הודו המז').
אני למשל הייתי לומד מן ההיסטוריה ההודית שכמעט תמיד התוצאה של מעשי הטבח בהודו (שבהם הבריטים הצטיינו יותר מן ההודים) היתה הפוכה לכוונות של המחוללים.
ובהזדמנות זו אפשר להזכיר כי הטבח של גנרל דאייר הבריטי באמריטסאר (1920) הוא שהצית את התהליך שגרם בסופו של דבר לסופו של הראג'.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים