בתשובה לדב אנשלוביץ, 20/11/01 20:12
גם מחננו לא טהור 44096
אשר לירי בזדון, בזמנו (לפני כמה חודשים) שמעתי עדות של שוטר מג''ב בוועדה שהשתמע ממנה בבירור שבמקרה מסויים אחד לפחות הירי אכן היה כזה. איני זוכר האם השוטר אמר כי הירי היה ''סתם'' או שהוא לא הצליח להסביר מדוע הירי היה נחוץ. כמובן שאין להסיק מכך שכל ירי היה בזדון או שזו תופעה מקובלת, אבל ארוע אחד לפחות של ירי בזדון התקיים.
גם מחננו לא טהור 44108
לפחות אדם אחד נורה בגבו. אני אשאיר לך להסיק את המסקנות...
גם מחננו לא טהור 44111
אני לא שמעתי לא את העדות עליה סיפר ערן ולא את הסיפור שלך על האדם שנורה בגבו, וכל מה שאמרתי הוא שבאופן כללי מבלי להתייחס לעדות זו או אחרת, קשה לי להאמין שבוצע ירי בזדון.
ערן הביא עדות באופן מאד בלתי ברור, וגם הוא אומר שאינו זוכר בדיוק את הדברים וקשה להתייחס אליה.
לגבי העובדה (בהנחה שזה נכון) שאדם נורה בגבו אין זה מספיק מבחינתי לקבוע שהדבר היה בזדון.
באירוע שבו השתתפתי ועליו ספרתי (מדובר באירוע של התפרעות במכלאות בקציעות, כשהעצורים המתפראים עמדו ממש להרוס את הגדרות ולהתפרץ החוצה לעברנו) אסרו על כולנו לירות, ורק מפקד הבסיס ועוד שני קצינים ירו. אני מניח שלו היו מתירים לי לירות, בסיטואציה המפחידה ההיא ובמיומנות החיילית שהייתה לי, לו הייתי יורה, בכלל איני בטוח באיזה איבר של מישהו מהעומדים מולי הייתי פוגע. לא היית כלל במצב שיכולתי להחליט על כך.
גם אותם שלושה שנהרגו, איני יודע כלל אם נפגעו בגבם או בחזם, וזה כלל לא היה חשוב.
גם מחננו לא טהור 44112
זה כבר הפך לחוק הטעות והתיקון:
מתפראים=מתפרעים
גם מחננו לא טהור 44122
מדוע קשה לך להאמין שבוצע ירי בזדון?

הרי לך עדות אישית מזמן שירותי הצבאי. בזמן שהייתי בקורס מ"כים ירדנו לשבוע בעזה. בסוף השבוע התפאר באוזני אחד החיילים שהיה איתי בפלוגה על כך שהם טירטרו פלסטינים באופנים שונים - הכריחו אותם לשיר את הימנון הסוללה שלהם, עלבו בהם באופנים שונים, לקחו את תעודותיהם בלי סיבה - ככה סתם, כי בא להם. אולי מתוך סוג של שיכרון כוח, אולי מתוך תיסכול - השד יודע למה. לא דיווחתי על כך למפקדי (וסביר להניח שבאווירה שהשליט המ"מ במחלקה שלי גם לא היו עושים עם זה כלום). עם זאת, החוויה הזו לימדה אותי (וזה מקור הכותרת שנתתי לתגובתי) שלאף אחד אין מונופול על האכזריות וההתעללות.

אפשר לנסות ולשבור לך עוד מיתוס? הציטוט הבא לקוח מהספר "1949 - הישראלים הראשונים" של תום שגב. אני יודע שתום שגב לא חביב על אנשים רבים לכן הציטוט הוא מתוך מובאה מפרוטוקול הממשלה. אומר שר החקלאות אהרון ציזלינג:"קיבלתי מכתב מאדם אחד בקשר לעניין הזה. עלי לומר שידעתי מה המצב בשטח זה אצלנו, ולא פעם העליתי את הדברים על-יד שולחן זה. לאחר שקראתי את המסופר במכתב שקיבלתי לא יכולתי לישון כל הלילה. הרגשתי שנעשה דבר הפוגע בנשמתי, בנשמת ביתי ובנשמת כולנו כאן. לא יכולתי לתאר לי מאין באנו ולאן הולכים אנו (...) לא תמיד הסכמתי כאשר הדביקו לאנגלים את הכינוי "נאצים". לא הייתי רוצה להשתמש בביטוי זה כלפיהם אף-על-פי שנעשו על-ידם מעשים נאציים. אולם נעשו גם על-ידי יהודים מעשים נאציים וכל הווייתי מזועזעת מדבר זה (...) אנחנו מוכרחים להעמיד פנים כלפי חוץ, ומסכים אני שלא נגלה שחוקרים אנו מעשים כאלה. אבל צריך לחקור את המעשים (...)". המשך המובאה מספר כי החקירה הוטלה על השר יעקב שמשון שפירא, וכשהובאו הממצאים בפני הממשלה הוחלט למנות ועדה מיוחדת "אשר תציע לממשלה דרכים למניעת מעשי הזוועה בצבא ובאוכלוסיה האזרחית". באותו עמוד מתייחס שגב גם ליומנו של בן-גוריון בו הוא כותב על כך שדיווחו לו (לבן-גוריון) על מעשי רצח, או בלשונו של בן-גוריון "שחיטה" ומעשי אונס שביצעו חיילי צה"ל.

העובדה שהיו גילויי אכזריות כבר ב-‏1948 וגם בזמן שירותי הצבאי (אנחנו מדברים על שנת 1993) מובילה אותי להניח, מבלי להביא מובאות, שתמיד היו חיילים ואנשי כוחות הביטחון שטוהר הנשק (אוקסימורון בפני עצמו) לא עמד בראש מעייניהם, בלשון המעטה.

אני יודע שבדרך כלל בנקודה זו הדיונים בינינו מסתיימים ברגע שהדיון עובר ל"טובים" ו"רעים", אבל הנה לך עדות אישית - גם חיילים ישראלים מתעללים, ועושים דברים "סתם" (ועל כך העיד בפני אדם שהעיד על עצמו שהוא "ימני", הוא הסביר שכאשר נקרא לשירות מילואים לפני כתשעה חודשים הוא הבין שפעמים רבות חיילים סדירים צעירים יוצרים תקריות עם תושבי הגדה סתם כך, וזו אחת הסיבות להעדפת אנשי מילואים, שהם, לטענתו, שקולים יותר בדעתם). אין בכך משום טענה איכותית כאילו כל החיילים הישראלים הם כאלו, או מרביתם, או אפילו חלק משמעותי - אני נוטה להאמין ששכנינו אכזריים הרבה יותר (אף שיש הטוענים שהיו מעדיפים ליפול בשבי ולא בידיו של חוקר שב"כ) אבל כפי שכתבתי בכותרת המקורית - לא כל מחננו טהור.
לא צריך טהור 44121
למה בגב ולא באוויר של הריאות? למה!

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים