בתשובה להאייל האלמוני, 07/05/07 21:41
שפשפו את כדורי הבדולח... 442574
כיצד "כל סטודנט שעוזב, או יוצא למסלול MD/PhD מוחלף באחר"? איך אפשר לשלב מישהו, למשל, באמצע השנה הרביעית של לימודי רפואה?
שפשפו את כדורי הבדולח... 442575
ישנן מספר אפשרויות לסטודנטים: המובנית מאליה - סטודנט שיצא ל-MD/PhD וגמר את התקופה מחוץ למסלול (שנתיים במקרה של MD/PhD, שנה במקרה של MD/MSc) חוזר במקום סטודנט אחר שיצא למסלול דומה. בטווח הארוך, וגם הקצר, מספר היוצאים שווה פחות או יותר למספר אלו שמצטרפים.
שנית - בשלבים המוקדמים של בית הספר לרפואה (כלומר - עד לתחילת השנים הקליניות, שזה השלב בו מאשרים יציאה למסלול MD/PhD), עוד אפשר לצרף סטודנטים מבחוץ, בתנאי שהם ישלימו מספר קורסים קריטיים, כתלות במה שהם למדו. הסטודנטים יכולים להגיע מביולוגיה (וצריכים להשלים הרבה), ממדעי בעלי החיים (וצריכים להשלים קצת פחות), ממדעי הרפואה (עוד פחות), רפואת שיניים או וטרינריה (כמעט ולא צריכים להשלים כלום).
האפשרות האחרונה היא מישהו ש-"נשאר" שנה - נכשל במבחנים של שנה שלישית ועשה אותם עוד פעם, ואז הוא יחליף מישהו בשנתון מתחתיו. אין הרבה כאלה.
אבל יש כאן נקודה חשובה נוספת - התקנון המחמיר הוא בעיקר בשנים הקליניות. עד אז אפשר לחרוג למעלה (וזה מה שעושים) בידיעה שבמעבר משנה שלישית לרביעית לא כולם יעברו, או חלק יצאו למסלולים אחרים או סתם יעזבו את לימודי הרפואה. כך מתאפשרת גמישות מסוימת, שנעלמית כמעט לחלוטין בשנים הקליניות. הגמישות הזה פוגעת כמובן בחלק מהסטודנטים, והעדרה, בשנים המאוחרות יותר, פוגע במידה מסוימת במערכת הבריאות (תמיד נושרים גם אנשים במהלך השנים הקליניות עצמן, ללא החלפה).
לכן, סטודנטים שיוצאים למסלול MD/PhD יוצאים לרוב בין שנה שניה לשלישית או בין שנה שלישית לרביעית ובכל מקרה בין שנים, ולא באמצע השנים.
שפשפו את כדורי הבדולח... 442617
לאחר שבחנו את השיטה המגבילה והביורוקרטית עד כדי גיחוך הזו, אתה עוד מאשים את השובתים בכך שלא יהיו רופאים חדשים עוד ארבע שנים? אולי השיטה הזו עצמה דפוקה? אולי צריך להאבק על מנת לשנות אותה, לטובת הרופאים והמתרפאים?
שפשפו את כדורי הבדולח... 442641
אני ממש לא מאשים את השובתים. אין לי מושג מאיפה לקחת את זה. אני שובת בעצמי.
רק ציינתי שביטול הסמסטר הוא מסובך יותר מסתם החלטה של האוניברסיטאות.
אבל עכשיו אני אצטרך לשאול אותך מה טפשי בשיטה - הכשרת רופאים זה משהו מורכב למדי. שלוש השנים הקליניות, שהן השנים המרכזיות להכשרה, כוללות הדרכה צמודה של קבוצות קטנות הנעשית במחלקות בבתי החולים. המגבלה כאן היא מגבלה אמיתית - כל השקעה של המחלקה בהכשרה פירושה פחות השקעה בעבודת המחלקה האמיתית. לי השיטה הזו נשמעת טובה בהחלט. קשה לי לחשוב על אלטרנטיבה טובה ממנה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים