בתשובה לקהלת, 13/05/07 1:56
סימטריה שבורה 443185
שוב, הנקודה היא שזה לא מתפקידו (וכנראה גם לא מיכולתו) של הצבא לשפוט האם אני מאמין או לא מאמין בזה. תפקידו הוא רק לכבד את האמונה הזו. מכיוון שהוא לא עושה זאת במקרה שלי וכן במקרה של החרדים, אני סבור שהסיבה לכך היא הכוח הפוליטי שיש לקבוצה הזו, ותו לא.
סימטריה שבורה 443240
ולמה יש להם כוח פוליטי בנושא ? למה יש ישיבות הסדר, גדוד חרדי, רבנות צבאית, פטור לחרדים וכו' ? כי זה באמת חשוב ומהותי להם. אם לחנונים היה חשוב לשמור על אורח חייהם, הם היו מתאגדים ומקבלים מהצבא מה שהם רוצים, כי הצבא צריך אותם לעתודה וליחידות הרלוונטיות.
אם הצבא היה מכבד את האמונות של כולם בצורה שווה, הוא לא היה יכול לתפקד. כל חייל שני היה מצהיר שארוחת ערב משפחתית עם אמא זה סלע קיומו ואף אחד לא היה נשאר לשמור. מצד שני ישנם חיילים שבאמת יתאבדו אם לא יתנו להם לצאת כל יום הביתה, יש להם קשיים אמיתיים להתמודד עם המערכת.

דרך מקובלת לשפוט היא לראות מה אדם מוכן להקריב כדי לקבל משהו, מספר פעמים בשירות דרשתי דברים שנראה לי שהגיעו לי בניגוד לדעת מפקדי, כשהובהר להם שאני מוכן ללכת לכלא אבל לא להתפשר, תמיד קיבלתי את מבוקשי (לכלא לא הצלחתי להגיע). כמובן שזה לא נכון לכל דרישה, אבל הצבא כן נוטה להתגמש מקרים מהותיים. אני מסכים שעם החרדים זה נובע מכוח פוליטי, אבל יש גרעין אידיאולוגי מאחורי זה.
סימטריה שבורה 443244
זה לא ממש משנה. אין מספיק חנונים (ואין להם מספיק כריזמה) כדי שתהיה מפלגה שתשיג הישג כלשהו. אפילו תומכי הלגליזציה של הסמים (קבוצה גדולה יותר, לדעתי) לא מצליחים להעביר מפלגה את אחוז החסימה. זה לא עניין של כמה האידאולוגיה בוערת בעצמותיהם.

אגב, אני לא בטוח שנכון להביא את עצמך בתור דוגמה. מה הייתה מהות הדרישות שלך? אם היא הייתה על עניינים שנובעים מהיותך דתי, הגיוני יותר לצפות שהמפקדים יהיו קשובים יותר לדרישות.
סימטריה שבורה 443256
לא דיברתי דווקא על מסגרת מפלגתית, למשל דרישה של עתודאים לעתיד לחופש בימים בהם מתקימים טורנירים של RDND היתה מתקבלת בצהל אם היא היתה מגיעה כתנאי סף מחצי מהמועמדים. לגבי הליגליזציה (תומך של הרעיון, לא אוהב את המפלגה), מול קבוצת התומכים הנלהבים יש קבוצה גדולה בהרבה של מתנגדים נלהבים לא פחות. אם שאר הציבור היה אדיש לרעיון, היה להם סיכוי טוב בהרבה.

דרישות בנושאי דת מעוגנות כיום בפקודות מטכ"ל, לכן מפקד חייב להענות להן, אבל תנאים בסיסיים עבור מי שמקפיד לא תמיד מתקיימים. למשל ברוב הבסיסים יש עירבוב למעשה בין בנים לבנות, חוסר הקפדה על צניעות ושאר דברים שחשובים להם (ומצד שני, גם אני לא היתי מוכן להתפשר על חוסר הצניעות של הבנות :).
הדרישות שלי נגעו בעיקר בזכות לצאת למבחנים בפתוחה גם כשזה מאוד לא נוח למפקדים שלי, סירוב לשרת ביחידה מסויימת כי היא לא היתה "חמה" מספיק וכו'. מבחינת הצבא, לפחות הדרישה השניה היא קפריזה (והראשונה נדרשה ממקום בו יש לי הרבה מה להפסיד, כאשר בד"כ לא מתעקשים על זכויות) ואין שום סיבה שהצבא לא ישתמש בי איפה שנוח לו באותו רגע, אבל בגלל שבשבילי זה היה עניין מהותי, קיבלתי את מה שרציתי (ואני חושב שגם הצבא הרוויח מכך).
סימטריה שבורה 443261
''...היתה מתקבלת בצהל אם היא היתה מגיעה כתנאי סף מחצי מהמועמדים.''

בדיוק הנקודה שלי. אין מספיק חנונים. מדבריך המצוטטים מתקבל הרושם שההתחשבות הצבאית נובעת לא מעומק האידאולוגיה או הנכונות לבצע הקרבות עבורה, אלא מכמות האנשים שמחזיקים בה.

אגב, אני בצבא קיבלתי הטבות די מפליגות בכל הנוגע ללימודים בפתוחה, בלי שאצטרך לאיים על אף אחד. פשוט היה לי מפקד טוב. ברמה הטקטית-אישית, אני דווקא מאמין שרבים האנשים שמצליחים להסתדר.
סימטריה שבורה 443267
ללא ספק ברמת הקבוצה למספרים יש כוח, גם הגישה הכוחנית היא לא היחידה שעובדת בצבא ועדיף לא להשתמש בה כלל, אבל כמו שכבר אמר אל קאפונה "You can go a long way with a smile. You can go a lot farther with a smile and a gun". (ויקיציטוט).

היתי אומר שהנכונות של הצבא להתפשר עם קבוצה תלויה במכפלת גודל הקבוצה בנחישות.
סימטריה שבורה 443269
אני חושב שלא נכון להתעלם מכך שהצבא מושפע מפרמטרים חיצוניים - בפרט, הכוח הפוליטי שיש למפלגות הדתיות (ואינו קשור בהכרח לגודלן אלא גם לעובדה שהן מהוות ''לשון מאזניים''), אבל נראה לי שפחות או יותר מיצינו את הדיון הזה.
סימטריה שבורה 443392
סתם הערה לא רלוונטית, לגבי "היתי אומר שהנכונות של הצבא להתפשר עם קבוצה תלויה במכפלת גודל הקבוצה בנחישות.": לפעמים היא תלויה במכפלה הזאת ביחס הפוך (כלומר כמה שהקבוצה יותר קטנה ופחות נחושה יש לה יותר סיכוי לקבל פשרה).
סימטריה שבורה 443429
אתה יכול לתת דוגמא ?
סימטריה שבורה 443474
תלוי כמה אתם וכמה אתם נחושים

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים