בתשובה לאביב י., 19/05/07 12:09
הצעה: יום שישי כיום חופש, תחבורה ציבורית בשבת 443885
כדי להיכנס לויכוח על "החלטות שלי, נכפו עלי בגלל רצונו של ה"אחר" דרושה לי הכנה ולא אכנס לנושא זה עכשיו, אבל לגבי "השבת לא רלבנטית", עלי להזכיר לך - הכותרת של הדיון הזה עוסקת בבעיית התחבורה הציבורית בשבת.

אתה ערבבת כאן, החל מתגובה 443838 (ואולי לא רק ממנה, אולי לא שמתי לב) שני עניינים שאחד מהם, זה שאליו אתה מכוון את הדיון, הוא אולי זה שלא בטוח שהוא רלבנטי:

א. נושאו המקורי של הדיון: תחבורה בשבת, או, כפי שראוי (לדעתי) להעמיד את העניין: הצורך שגם אנשים מעוטי יכולת יוכלו לנוע ממקום למקום במשך כל ימות השבוע, אם לצרכי קניות, בילויים, מפגש עם משפחתם - או לצרכים רפואיים רציניים וחשובים.

ב. איכות התחבורה בארץ, שבעיניך, ואולי לא רק בעיניך, אינה טובה ואינה מספקת - נושא שאולי ראוי לדיון בפני עצמו.

נושא א' הוא מאוד חשוב (אולי לא לך ואולי לאו דווקא לחתך האוכלוסיה האופייני המרכיב את האייל, אבל לרבים אחרים - עמך ישראל שקולם בד"כ לא נשמע כאן) ועד כמה שקראתי, דנים בו בלי קנטרנות אלא מתוך מה שנראה לי כאיכפתיות אמיתית.
הצעה: יום שישי כיום חופש, תחבורה ציבורית בשבת 443886
אביב לא ערבב שום דבר. הוא אמר באופן ברור (בתגובה שאתה מפנה אליה!) שעניין ב' הרבה יותר חשוב מעניין א'.
אתה זה שערבב בין שני הדברים - אמרת ששתי הבעיות כרוכות אלו באלו.
הצעה: יום שישי כיום חופש, תחבורה ציבורית בשבת 443887
א. אביב ערבב, מבחינת הכנסת בעיה שלא היתה נושא הדיון ושלא דנו בה עד אז (אם כי זה מאוד מקובל אצלנו באייל), אבל באמת אין צורך להתווכח על הנקודה הזאת, ערבב-או-לא-ועד-כמה-ערבב.

ב. תגובה 443866 אינה שלי. תגובותיי: תגובה 443878 ותגובה 443885.

ג. וכדאי שלא רק לבעלי האמצעים אלא גם לאנשים מכל שדרות העם, כולל השכבות הנמוכות, תהיה אפשרות לנוע ממקום למקום, למגוון של צרכים, מתוכם גם צרכים קריטיים בדרגות משתנות - כל הזמן.
הצעה: יום שישי כיום חופש, תחבורה ציבורית בשבת 443898
להגיד שנושא הדיון X הוא התעסקות בטפל‏1 זה לא לערבב. אם מעלים טיעון כזה, לעשות זאת כשנושא הדיון הוא X (ולא Y למשל) זה מאוד מקובל ולא רק "אצלנו באייל".

למען הסר ספק: אני לא מתנגד לקיום תחבורה ציבורית בשבת.

_________
1 ולא סתם אמרתי ללא נימוק. אמרתי שזה התעסקות בטפל, הראתי איפה *לדעתי* קיימת הבעיה האמיתית, הסברתי מה המניע של הציבור החילוני להתעסק דווקא בטפל (בריחה מאחריות אישית משמימה - האקשן של המלחמה הסקטוריאלית זה הרבה יותר מרגש) והסברתי גם מה הכלי בו הוא משתמש כדי לעשות זאת (האשמת ה"אחר").
הצעה: יום שישי כיום חופש, תחבורה ציבורית בשבת 443924
א. אתה זה שהעלה את נושא העירבוב.
ב. כשאני כותב ''אתה'' בפניה לאייל האלמוני, אני מתכוון לכל האיילים האלמונים באותו פתיל.
ג. טריביאלי.
הצעה: יום שישי כיום חופש, תחבורה ציבורית בשבת 443890
נושא א' הוא פרט אחד מתוך מכלול נושא ב'. איכות התחבורה בשבת
גם ירודה בהיות כל התחבורה הציבורית אצלנו במצב די ירוד, וגם בגלל בעיית השבת בפוליטיקה הישראלית. כדי שהתחבורה הציבורית תהיה טובה ומקיפה, היא צריכה להיות גם מסובסדת. כשהרעיון המרכזי שמובילים הכלכלנים הוא שצריך לייעל אותה ולהפוך אותה למעשה למרכז רווח- ברור שהיא תתן רק תשובות חלקיות לצרכי התחבורה של האוכלוסיה הרחבה. הרעיונות הללו קיימים ומסתובבים כבר משנות ה-‏70 .
הצעה: יום שישי כיום חופש, תחבורה ציבורית בשבת 443892
נושא א' הוא פרט אחד מתוך מכלול נושא ב', ובכל זאת - אילו הנושא היה נפתר בפני עצמו, אפילו במצב הגרוע של התחבורה דהיום ועוד לפני טיפול שורש בכל בעיית התחבורה - אילו היו אוטובוסים בשבת, ילד מאיזור פריפרי שנתקף בשבת בקוצר נשימה, שהאמבולנס באיזור שלו, אמבולנס אחד המטפל במספר תושבים גבוה, מגיע אליו רק אחרי זמן ניכר, ועל מונית בכלל בקושי שמעו שם - אם היה אוטובוס והאוטובוס היה מגיע תוך זמן סביר - קיים סיכוי סביר שחייו של הילד היו ניצלים.
הצעה: יום שישי כיום חופש, תחבורה ציבורית בשבת 443900
הרעיון של אוטובוסים כל הזמן ולכל מקום באופן כה סדיר כך שניתן להתיחס אליהם כאל תחליף סביר לרכבי חירום, לא נשמע לי רציני.

זה טיעון שפונה אל הרגש על חשבון הפניה אל הראש. סיבסוד אמבולנסים נוספים (שיופעלו כשצריך) לאותו איזור שכוח אל יעלה לכולנו פחות מהפעלת תנועת אוטובוסים סדירה (וסביר להניח שלא רווחית כלכלית) רק על מנת שיהיה סיכוי שאחד האוטובוסים ישמש ככלי חירום על איזה בסיס הסתברותי.

מאוד חשוב להציל חייהם של ילדים, אבל השבת לא רלבנטית.
הצעה: יום שישי כיום חופש, תחבורה ציבורית בשבת 443901
תחבורה ציבורית (אוטובוסים, רכבות, חשמליות) היא עניין שעובד בארצות אירופאיות, זה לא איזה סיפור דמיוני.

ממה שהופיע בעיתונות הכתובה במשך הזמן, אמבולנסים הם עניין מאוד לא זול והסיפור נסחב כבר שנים ארוכות בכל מיני אזורים בארץ. מדובר על אסונות אמיתיים מהחיים האמיתיים, לא על ''טיעון'', בין אם טיעון טוב או רע.
הצעה: יום שישי כיום חופש, תחבורה ציבורית בשבת 443905
בישראל הסיפור דמיוני. רכבות? חשמליות? על מה אנחנו מדברים? חבל שלא הזכרנו גם את הכרמלית.

אמבולנס זה יקר. אוטובוסים ריקים זה יקר יותר. כלכלה זה גם חלק מ"החיים האמיתיים".

כל עוד אין תשתיות, אין לחץ ציבורי משמעותי לשיפורן ו"תחבורה ציבורית בישראל"=="אגד", הילד שדיברת עליו זקוק לאמבולנס בשבת ולא לתחבורה ציבורית עלובה, בזבזנית, לא רווחית ושלא באמת עונה על הצרכים בשבת.

אם אנחנו תומכים בתחבורה ציבורית בשבת מהנימוקים הנ"ל, אנחנו עובדים רק על עצמנו.
גאוני חלם 443899
איך שקראתי את המשפט "כשהרעיון המרכזי שמובילים הכלכלנים הוא שצריך לייעל אותה ולהפוך אותה למעשה למרכז רווח" נזכרתי במשהו:

לפני כמה שנים אגד הביאה יועצי תדמית אמריקאים, כי במקום לדאוג לייעול השירות (אולי יותר דיוק בזמני היציאה), מישהו באגד חשב שמה שחשוב זה התדמית. היועצים עצמם עלו המון כסף, ובעקבות הייעוץ הנפלא שלהם הוציאה אגד 50 מיליון ש"ח על קניית חולצות ועניבות לנהגים ועל צביעת חלק מהאוטובוסים בצבע ירוק. אח"כ נטען, וכנראה בצדק - שהצבע עלול לגרום לבעיה בטיחותית מאחר וקשה לראות את האוטובוסים הצבועים האלה בערב, כשמחשיך.
גאוני חלם 443910
לא רק זאת, גם נטען שהצבע הירוק (במקום לבן) גורם לחימום של האוטובוס, מה שגורם להפעלה של יותר מזגן וביזבוז יותר אנרגיה ומכאן שהצבע הירוק "פרדוקסלית" פחות טוב לסביבה וזה למעשה סוג של greenwash.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים