בתשובה לאייל מולד(ר), 25/05/07 19:40
זוכרים, זוכרים 445035
האכפתיות, לפחות בתחושתי שלי ובוודאי לא רק אצלי, היא לגבי כל העולם הבלתי-מוצלח, הבריאה הפגומה שלפי הדת היא מעשה ידי מתכנן תבוני, וכלפי כל המוות המיותר (מוות לפני זמנו, בנסיבות בלתי טבעיות וכו'), הסבל, הרוע והרע. מעבר לאסונות וסבל הקשורים בגזע האנושי, יכולתי להוסיף לנושא עוד הרבה אך אגע בקיצור נמרץ - רעידות אדמה, שטפונות, דליקות יער, מגיפות התוקפות זני חיות ומביאות להשמדת מספרים גדולים של פרטים, וכו' וכו' וכו' - מכלול תופעות המתרחשות בעולם הטבע והחי הנמצא הרחק מעיני אדם ואינו קשור כלל באדם, ולכן אין לטעון לגביהן כי נועדו לשם מימוש בחירת טוב ורע, לשם ענישה, תיקון וכיו"ב - וכולן תופעות המתרחשות בעולמו של הקב"ה (כזכור, עפ"י הכתובים נברא כל עולם הצומח ואח"כ החי *לפני* האדם. במעשה תיבת נוח דאג הקב"ה כי נוח יכניס לתיבה, ע"מ "להחיות זרע על פני כל הארץ" - גם את הבהמה הלא טהורה וגם מכל אשר רמש על פני האדמה).

לגבי זה שהשיחות כאן, בדיון זה, עוסקות בשואה - קודם כל, במקרה (או שלא) אורי פז עצמו התחיל עם זה בתגובה 444330, וברקת המשיכה בשאלה מתבקשת, בתגובה 444351. ושנית, באופן כללי לגבי השאלה מדוע מעוררת השואה, לא רק כאן, שיחות "איפה היה אלוהים", באופן יותר בולט יותר מנושאים אחרים ואסונות אחרים - זהו בכל זאת אירוע היסטורי בקנה מידה בלתי שגרתי, ריכוז של רוע, ובתודעה האנושית בדורנו - סמל ומשל לכל הרע הקיים (וכל זה, שוב, בקיצור נמרץ).

אבל באמת, מי אמר שגם אתה צריך לרגוז? אתה ממש לא מוכרח.
זוכרים, זוכרים 445037
(אבל אני רוצה לרגוז)
זוכרים, זוכרים 445038
(אז יאללה, קדימה! [איפה הזמנים הטובים שאפשר היה להגיד "קדימה!" וזה היה סתם ככה בלי פוליטיקה ובלי אולמרט ושות' - אפילו את זה כבר לקחו מאיתנו, אתה רואה?])
זוכרים, זוכרים 445040
ברצינות: ברור לי איך קרה שהדיון פה עוסק בשואה, אבל מה שאני מבקש לומר הוא שהדיון על הבנאליות של הרוע, הוא בנאלי.
מי שמאמין שאלוהים אומניפותנטי וצודק, וודאי שיצדיק כל סבל שהוא במונחים של חטא ועונש.
מי שהמונח חטא ועונש (מידי שמיים) לא קיים עבורו, אמור (לדעתי) להיות אדיש אם מישהוא חושב שסבל של מהן דהוא נובע מחטאו.
אז אורי פז חושב שהם חטאו כי הם התבוללו? אני בטוח שיש גם אייטולות שחושבים שאם הם היו מתאסלמים, מותם היה נמנע. למה זה מרגיז?
זוכרים, זוכרים 445043
לא יודעת אם זה בדיוק מרגיז, זה מכאיב. לא אתייחס מזוית פילוסופית (אייטולות, איסלם וכו') - לי אישית זה מכאיב מסיבות אישיות-משפחתיות, עניין שהוא מעבר לרציונלי ולא אתיימר כרגע לתאר במדוייק את מאפייניו, לתרץ אותו, לנתח, לתת בו סימנים ולטעון שהוא משותף לי ולכל האנושות או לי ולכל ישראל. זאת אני.

כבר חזרתי פה בכמה מקומות, באלמוניות ואולי גם לא באלמוניות - בנושא השואה, להבדיל מנושאים אחרים - עדיין יש בינינו ניצולי שואה, חלקם כאלה שגם עברו ויא דולורוזה בעצמם וגם איבדו בשואה את כל משפחתם. הם קשישים מאוד, חלקם מכונסים בעצמם ומנותקים מן הסביבה, חלקם נמצאים במוסדות, חלקם לא במוסדות ומצויים במצב כספי-רפואי קשה ורובם בוודאי אינם קוראים באייל. ואף על פי כן, נדמה לי שבאוירה הכללית, ב*כל* מקום, אפילו באייל - יש לקחת אותם בחשבון, את עצם קיומם, את העובדה שהם עדיין כאן עם כל המשא ועם כל הכאב - ואת הסיכוי, גם אם זעום, שהדברים יגיעו אליהם בדרכים כאלה ואחרות. תגובה 445006.
זוכרים, זוכרים 445045
היה פעם שר בישראל- הרב פרץ- שטען כי אסון הבונים נגרםבגלל שהמזוזות לא היו כשרות.
זוכרים, זוכרים 445050
היה פעם רבובדיה בישראל, היה וישנו, והוא טען ש... מה הוא טען? אני אפילו לא מצליחה לנסח מחדש את המשהו ההוא שהוא טען, אבל זה היה משהו עם נשמות חוטאות שנתגלגלו באלה שנספו בשואה ולכן הם נספו. הסיפור עורר קצת סערה (זהו הכשרון שלו), והוא גייס, נדמה לי, את אדם ברוך, שיסביר לעם שזה שהשואה קרתה בגלל הנשמות ההן, זה דווקא היה טוב - הוא לא התכוון לומר את זה לרעתם של נספי השואה אלא לטובתם. לך תבין.
זוכרים, זוכרים 445196
הסבר ששמעתי פעם לשואה מחברתי הניו-אייג'ית: "עם שלם שהדימוי העצמי שלו הוא כל כך נמוך..." (ולא יספה).
זוכרים, זוכרים 445053
אתה מכיר את הסיפור (או האגדה האורבנית) עם נילס בוהר והפרסה? האייטולות לא כאן, והצרה היא שא"פ כן כאן. וגם אם אנשים לא מחזיקים באופן קבוע באמונות פרימיטיביות, כשיש מישהו שדואג לדפוק להם לתוך הראש את האמונה הפרימיטיבית שלו באופן עקבי וחוזר - ברגעים מסויימים זה בכל זאת עושה להם משהו וגורם להם איזושהי אי נעימות (או משהו כנראה כן נעים, במקרה של בוהר).
זוכרים, זוכרים 445059
אנא ספר את הסיפור.
הבעיה עם האמונות הפרימיטיביות היא שהן עושות לנו הרבה צרות בחיים, וזה ממש לא משנה שמושא האמונה אינו קיים - הצרה היא שמאמיניו פועלים על פי אמונתם והאופן שבו הם תופסים את מושאה.
זוכרים, זוכרים 445062
פתיל נחמד מתגובה 197523
זוכרים, זוכרים 445064
''ודאי שאני לא מאמין בהורוסקופ. עקרבים אף פעם לא מאמינים בו''.
זוכרים, זוכרים 445066
- למה ירקת שלוש פעמים כשעבר חתול שחור? הרי זאת סתם אמונה תפלה.

- אני יודע, אבל אולי החתול לא יודע.
זוכרים, זוכרים 445061
לא מכיר את הסיפור, ואני לא חושב שזה צרה שא''פ כאן. לגבי המשפט האחרון, לא הבנתי, אבל זה נשמע לי ממש לא פנאן.
זוכרים, זוכרים 445194
ודאי ישנו גם מי שמאמין באלוהים אבל לא במושגי החטא והעונש.
זוכרים, זוכרים 445047
האיכפתיות שלי, שאותה אייל לא מבין, מתייחסת למאמינים ולא לאל שלהם. כי אנשים שזה הדימוי שלהם לאלוהים וזה הדימוי הרצוי בעיניהם נראים לי מסוכנים להחריד, חוץ מזה שהם נבלות מוחלטות.
זוכרים, זוכרים 445049
לפחות בעיני אין משמעות ''לאל שלהם'' בפני עצמו. ברגע שלתפיסתי האלהים נברא על ידי האדם, ברור לי שלא אגיע יותר לויכוחים תיאולוגיים עם אורי פז. בדרך הזאת אנחנו דנים רק בהתנהגות בני האדם ולא באיזה כוח עליון מיסתורי שכל אחד מצייר על פי השקפת עולמו.
זוכרים, זוכרים 445056
ודאי שאין לו משמעות בפני עצמו, אבל הדימוי שלו בעיני מאמיניו משפיע מאוד עליהם, ועובדה זו בתורה משפיעה עלינו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים