באשר לכישלון מערכת החינוך 44646
נכתב: "מיניסטריון החינוך היה ל"משרד-הלימוד". ילדים הגדלים בארץ אינם זוכים להתחנך לאור ערכי היהדות המצויים בתנ"ך, בבית-הספר היסודי מלמדים אותם, בנוסח "סיפורי המקרא", טקסט שעבר עיקור של המחשבה והמוסר, ובתיכון מלמדים אותם תנ"ך דרך "ביקורת המקרא" המאוסה. את התוצאות אנו רואים בסקר שפורסם השבוע, על-פיו יותר ממחצית בוגרי התיכון אינם מוצאים כל פסול בתכנון הקריירה שלהם והמשך חייהם בחו"ל!"

כישלון מערכת החינוך מביא לירידת בוגריה מן הארץ במובן אחר מזה שהצגת. אני מעוניין להמשיך לדוקטורט. כיום כרוכה שאיפה מעין זו בלימודים בחו"ל, לאור התשתית המחקרית העלובה בארץ. אין זה מקובל לעשות דוקטורט ופוסט-דוק בארץ, לפחות בתחום המדעים המדויקים. עם כל הציונות והרצון הטוב, מדינה החפצה בתשתית טכנולוגית מתקדמת ברמה המחקרית, צריכה להקצות לאקדמיה את המשאבים הנדרשים. במדינות המערב אפשר ללמוד בחינם באוניברסיטה. בארץ השכ"ל גבוה, השירות הצבאי מזנב בסטודנטים, ומעבדות המחקר ברוב השטחים נחותות בהשוואה למקבילותיהן בחו"ל. יש יוצאי-דופן נקודתיים, אך האקדמיה בארץ סובלת מנחיתות כתוצאה מחוסר משאבים, פרי צרות-אופקים ברמה הפוליטית.

עובדה זו מצערת במיוחד לאור הפוטנציאל האקדמי הרב הטמון באוכלוסית המדינה. שיעור האקדמאים בארץ עומד על 13%, מעל ומעבר לשיעור המקביל בכל מדינות העולם האחרות. מאה-מאתיים מיליון ש"ח נוספים לאקדמיה היו הופכים את הקערה על פיה. די אם נציין כי ישראל עדיין לא הצטרפה למדינות השותפות לניסויים במאיץ בצרן, למרות התועלת הרבה שתצמח מכך, וההסכמה העקרונית לכך מצד המדינות האחרות.

סביר להניח כי כותב המאמר לא יקרא דברים אלה, קוראים אחרים מוזמנים להתייחס.
CBS זה לא רק רשת טלוויזיה 44750
סטודנטים באוניברסיטאות לתואר שלישי: מתמטיקה ומדעי הטבע - סך הכל:

1979 - 1182
1980 - 1292
1981 - 1413
1982 - 1424
...
1987 - 1614
...
1992 - 2110
1993 - 2242
1994 - 2297
1995 - 2415
1996 - 2385
1997 - 2466

וכל אלה - הם הלא-מקובלים? כלומר, עכשיו יש בחו"ל יותר מ-‏3000 דוקטורנטים ישראליים במתמטיקה ובמדעי הטבע?
מה זה CBS חוץ מזה? (שאל הבבון) 44761
הממם, אפשר לינק למקור?

אם יש היום יותר מ-‏5000 דוקטורנטים ישראלים בסה"כ (ארץ+חו"ל), זה אכן חזון אופטימי מכדי להישמע סביר.

יש לך מידע גם על פוסט-דוק?
(ניסה הבבון להגן על כבודו העצמי?)
(בטרם ייסע להגן על רשיונו בצ. בית-דגן)
(כן כן רבותיי, הפשע לא משתלם)
Central Bureau of Statistics 44767
את הנתונים תוכל למצוא באתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, http://www.cbs.gov.il . אין לי מידע על פוסט-דוק (אולי מישהו יסביר לי פעם מה הקטע עם פוסט-דוק?)
חששתי מפני Cut the BullShit 44795
רוב תודות, ועתה שאלה לי אליך - בהנחה שמספר הדוקטורנטים לשנה בסימן עליה מתונה בלבד, ובהנחה שדוקטורט ממוצע זה עסק של 3 שנים, נצפה לשטף של כאלף דוקטורים חדשים בשנה. אך אבוי, ע"פ הלמ"ס מספר מקבלי תואר שלישי במתימטיקה ומדעי הטבע הוא כדלקמן (1):
1987 192
1988 198
1989 248
1990 233
1991 205
1992 264
1993 285
1994 294
1995 301
1996 346
1997 323

לי אין הסבר לפער המוזר, אשמח לקבל הצעות מהעדר.
מה זה פוסטדוק? מה השאלה?

אגב, ניסיתי לקבל אינדיקציה למספר היורדים מן הארץ למטרות לימודים. לא הצלחתי למצוא סטטיסטיקה מתאימה, אך מצאתי מספרים מתמיהים בשיעור היורדים מן הארץ לתקופות של שנה ומעלה (2):
1991 5670
1992 4422
1993 4510
1994 4814
1995 5708
1996 5741
1997 6810
1998 7908
1999 1806
מדוע הצניחה הנ"ל בשנת 99'? יאמר נא הארנב.

(1) ראה http://www.cbs.gov.il/data/H1011126143809.csv
נ.ב.: לסקרנים - רשיוני נשלל לשלושים יום. רועי - מאחוריך.
למה דווקא אני? 44814
השאלה היא מה הרעיון בפסוטדוק.

לגבי הצניחה - אין לי שמץ מושג, אז עדיף שלא אעלה השערות מטופשות.

אגב, לא ידעתי שה-csv הללו מאריכים ימים. מעניין כמה ימים.
תשובתו של לא-מוסמך 44843
אני מתאר לעצמי שעבודת פוסט-דוק היא עוד הזדמנות להתעמק במחקר בתחום מסוים ולפרסם עליו מאמרים, מבלי להתכבד מתוקף כך בתואר אקדמאי נוסף. דומני שהשערתי בנידון מבוססת לא יותר משלך, השפן הנחבא אל כובעו.

תעלומת הדוקטורים האבודים יכולה לשמש עילה ל'שאל ת'אייל' בפעם הבאה שלמערכת החביבה לא יהיה משהו מעניין לפרסם.
(אמר וטמן ראשו בחפירות)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים