בתשובה לרון בן-יעקב, 11/07/07 15:35
סתם ניר-דבק 451464
אולי אני מחמיץ את כוונתך. אבל ממה שהבנתי...

מי אמר מונוליטי? בתוך הפסיכולוגיה יש (כנראה, אני לא מכיר) דיסציפלינות שונות ואין סיבה שאחת מהן לא תעסוק בממצאים שהעפרונית גילתה. להפך, אם החוג לפסיכולוגיה הוא "גברי" והטענות של העפרונית נדחות בו על הסף בגלל השליטה הגברית, אז אני אטען נגדו שהוא מנוהל פוליטית ולא משיקולים אקדמיים "טהורים".

זה שיש בכל החוגים פוליטיקה, קנאה, תחרותיות, איבה ועימותים, זה ברור ומצער. בכל ארגון יש את זה. אני הסתובבתי ביחידות מחשב של בנקים ומצאתי אנשים שתומכים בטכנולוגיה א' או ב', לא אחת משיקולים לא ענייניים, אלא בגלל קנאה ותחרות או אינטרסים אישיים. אז אני לא מתפלא שיש כאלו באקדמיה. אבל, לא שמעתי על בנק שהקים מראש ובמוצהר מחלקה ל"תיכנות נשי" או מחלקת תפעול ספרדית. אם היה כזה, הייתי אומר שזה לא בנק אלא ארגון פוליטי (גזעני וסקסיסטי) במסווה של בנק.

אם כבר "מונוליטי", אז זו תלונתי נגד החוג למגדר, שבו טענותיה של העפרונית נידונות אבל טענות סותרות נדחות על הסף, משיקולים פוליטיים ולפי הגדרת החוג.
יודעת מה זה איזולירבנד. זה הקשר שלו שלא ברור לי 451468
אבל אם היחס של שופטים ושופטות לקורבנות אונס דומים ליחס של מראיינים ומראיינות בתקשורת למרואיינות לעומת מרואיינים, ודומים ליחס של מעבידות ומעבידים לעובדות לעומת עובדים, אולי כן יש מקום לבחון את זה בחוג מגדרי - כדי ללמוד על היחס לנשים גם בתחום המשפטים וגם בתחום התקשורת וגם בתחום עולם העסקים.

ידע זה הרי דבר נצבר - אם תנסה לבחון את שאלת היחס לקורבנות תקיפה נשים לעומת קורבנות תקיפה גברים במסגרת החוג למשפטים, תהיה ''שבוי'' במסגרת הידע המשפטי. יותר מדי ידע על גישות מחקר מגדריות שונות יהיה חסר לך כדי שתוכל לנתח את הסוגיה הזו במלואה. לא תוכל לנתח את השאלה הזו ללא הכרות עם הדיסציפלינה המגדרית בדיוק כפי שלא תוכל לעשות זאת ללא הכרות עם הדיסציפלינה המשפטית.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451612
זה הטיעון הכי טוב ששמעתי עד עכשיו לטובת החוג למגדר. בהחלט יש מקום לבחון (כל מיני) דברים בעיניים בין-תחומיות. שמעתי על מסלול בין-תחומי לדמוקרטיה, למשל. נדמה לי שיש מסלולי לימוד של משפטים ופסיכולוגיה או כלכלה ומחשבים. בטח עשו כבר מחקר משולב של פסיכולוגיה ואנתרופולוגיה שבו חקרו שמפנזים כדי לההבין יותר את התנהגות האדם. אז אם יקום צוות בין-תחומי לחקור את ההיבט הנשי המשותף לכל התחומים, אני חושב שזה יהיה ראוי, ואפילו אם יפתחו מסלול לימוד בין-תחומי כזה, אני לא אתלונן.

התלונה שלי על פוליטיזציה, היא שהחוג למגדר הוא "מונחה מטרה". כלומר, יש *תוצאות* של מחקרים שאינן מתאימות לו. אם את תגישי הצעה לתזה, שהשערת המחקר היא, נגיד, שאין יותר אפליית נשים בבתי המשפט, ההצעה שלך לא מעניינת את החוג למגדר. זו תוצאה שגם אם היא אמיתית, לא רוצים לדעת שם. מאידך, בחוג למשפטים (או במסלול הבין-תחומי) היא לפחות תישקל.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451623
"התלונה שלי על פוליטיזציה, היא שהחוג למגדר הוא "מונחה מטרה". כלומר, יש *תוצאות* של מחקרים שאינן מתאימות לו".
מאיפה לקחת את זה, ומדוע אתה מדבר על דברים שאינך יודע?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451667
===> "מאיפה לקחת את זה"
מהמחברות של אישתי כשלמדה בחוג למגדר.

===>"ומדוע אתה מדבר על דברים שאינך יודע?"
כי יש מעט מאוד דברים שאני יודע עליהם משהו, וכשאני מדבר עליהם אני גובה תשלום. כאן אני מדבר חינם.

שנית, כי אני מקווה שיעבור פה איזה אלמוני (או פלמוני, לומשנה) שיודע משהו על הדברים האלו וישפר את מצבי.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451668
תגיד, כמה היא קיבלה בסוף? סתם מסקרנות :-) (עם תמיכה כזו מבית אני הייתי מסיימת עם ממוצע 55).
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451670
אישתי היא כנראה יותר ''גברית''. היא עברה את זה בשלום גם בלי תמיכה.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451704
יש עוד חוגים ואפילו מכובדים, שיש תחומים שאינם מתאימים לו ולכן לא עוסקים בהם או כפי שאמרת לגבי התוצאות. החוג לכלכלה למשל.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451707
אתה צודק, וטענתי היא בדיוקשלחוגים האלה המסביר לא יקרא ''מונחי מטרה'' או ''פוליטיים''.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451737
אני לא אקרא לחוג לכלכלה "מונחה מטרה" אפילו אם נכונה הטענה העובדתית (ששמעתי) שכל המרצים שם מאמינים בתורת מילטון פרידמן ולא מאמינים בתורת קרל מרקס.

אם הטענה הזו נכונה (כנראה שכן), אז יש כמה אפשרויות:
1. התורה של מרקס טיפשית ולא משכנעת אף אחד שלמד כלכלה בימינו.
2. המרצים לכלכלה צרי אופקים ולא מוכנים לבדוק שוב רעיונות ישנים
3. המרצים לכלכלה משוחדים על ידי המאפיה, שיש לה אינטרס לדבוק בתורת פרידמן.

אבל אם, לעומת זאת, דיקן החוג לכלכלה יכריז שחברי המפלגה הקומוניסית לא יכולים להתקבל לחוג, או שמטרת החוג היא להוכיח את התיאוריה של פרידמן, אז אני אומר שהחוג לכלכלה הוא "מונחה מטרה".
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451739
איך הצלחת להכניס כל כך הרבה דברים מופרכים בכל כך מעט שורות.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451743
מה מופרך שם?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451744
1. החוג לכלכלה "מונחה מטרה' ==> (התורה של מרקס טיפשית) או (המרצים לכלכלה צרי אופקים) או (המרצים לכלכלה משוחדים)

2. האנלוגיה אל החוג למגדר, כאילו מדובר במקום בו סטודנטים עם דעות מסוימות לא יכולים להתקבל לחוג או שמטרת החוג להוכיח תאוריה אחת ויחידה ולא לבחון או לדון באלטרנטיבות.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451764
את 1. אני לא טענתי.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451766
אתה לא טענת שהחוג לכלכלה מונחה מטרה. אתה כן טענת ש*אם* הוא מונחה מטרה אז אחת מהאפשרויות הממוספרות הן בהכרח נכונות. לא?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451810
לא.
אני טענתי שאם כל המרצים שם מאמינים באותו הדבר אז יש כמה *אפשרויות* (ויש עוד שאותן לא מצאתי לנכון לפרט, בקונטקסט של הדיון הזה). ועוד אמרתי שאפילו אם המרצים שם מאמינים באותו הדבר לא הייתי אומר שהחוג לכלכלה "מונחה מטרה". ולכן *גם אם* כל המרצות בחוג למגדר מאמינות באותו הדבר, לא אקרא לחוג שלהן "מונחה מטרה".

אבל, אם החוג לכלכלה היה מוגדר כחוג ל"חשיבה ניאו-ליבראלית" אז כן הייתי קורא לו "מונחה מטרה". אלא שהוא לא מוגדר כך - אפילו *אם* נכונה הטענה שכולם שם חושבים כך - ולכן אני לא קורא לו ככה.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451866
הבנתי.

אתה חושב שהחוג ללימודי מגדר מגדיר את עצמו במוצהר כ"חוג לחשיבה פמניסטית/נשית/וואטאבר"?

(זו לא שאלה רטורית. אני באמת לא יודע.)
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452113
כן. זו ההתרשמות שלי, גם מהנסיון של אישתי וחברותיה וגם ממה ששמעתי כאן. אני חושב שהחוג לא מתעניין בתופעת האפלייה אלא באפליית נשים, ולא בהעצמה אלא בהעצמת נשים, ולא בהטרדה אלא בהטרדת נשים, ולא בחשיבה אלא בחשיבת נשים.

וכל זה נאמר למרות שכמה מחברותי הטובות ביותר הן נשים.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452120
כאן אתה באמת מעלה בעייה חמורה של הרבה חוגים. קח למשל את לימודי מזרח תיכון: לא מתעניינים שם בהסטוריה, אלא בהסטוריה של המזרח התיכון; לא בסוציולוגיה, אלא בסוציולוגיה של המזרח התיכון; לא בתרבות, אלא בתרבות של המזרח התיכון...

וכל זה נאמר למרות שכמה מחבריי הטובים חיים במזרח התיכון.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452131
המסביר ענה בתגובה זו לשאלתו של אביב מתגובה 451866: "אתה חושב שהחוג ללימודי מגדר מגדיר את עצמו במוצהר כ"חוג לחשיבה פמניסטית/נשית/וואטאבר"?"

האם בסמינרים בחוג ללימודי המזרח התיכון מתקיימות הרצאות תחת הכותרת - "איך לחשוב על בעיות המזרח התיכון מן הפרספקטיבות של גוש אמונים"? או, לחילופין - "איך לחשוב על בעיות המזרח התיכון מן הפרספקטיבות של תנועת 'אנרכיסטים נגד הגדר' "?

שימי לב, לא מדובר ב"בעיות המזרח התיכון מפרספקטיבה...", אלא ב - "איך לחשוב על...".

סמינר מחלקתי שנערך בחוג ללימודי מגדר באונ. בר אילן בנובמבר 2006 נפתח בהרצאה של דוקטורנטית (?), חנה פרוינד שרתוק, שכותרתה היתה: "איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות פמיניסטיות".

בדף הסברה שהונפק לקראת ההרצאה נאמר כי "ההרצאה תיתן ביטוי להנחה שבכוחה של חקירה מנקודת מבט פמיניסטית, הן בתחום התיאוריה והן כמעשה של אמנות, לפרוע אמונות יסודיות בדבר טבעה של האמנות. חקירה כזו שמעצם מהותה מצהירה על הפוליטיות שלה, עומדת כנגד תפיסות לפיהן הייצוג האמנותי ואופני ניתוחו הינם נטרליים מבחינה חברתית ופוליטית."

שוב, ציטוט מרכזי מתוך הטקסט לשם הדגשת הנושא: "חקירה כזו שמעצם מהותה מצהירה על ה*פוליטיות* שלה...".

אפשר לומר כי קיומם של חוגים ל"לימודי מגדר" (שלפני מספר שנים שמם היה, לפחות בחלק מן המקומות, "לימודי נשים"), באופן כללי, ושל קורסים והרצאות מן הסוג המתואר, הם חלק מן המצב של אפלייה מתקנת, וכי בזמנים שעוד יבואו, כאשר יהיה שוויון חברתי מלא - לא יהיה צורך בהם עוד. אבל להשוות אותם לכל מצב אקדמי - לא פוליטי, לא מחאתי, אלא אקדמי רגיל - ולומר שהם ממש כמו החוג ללימודי המזרח התיכון, או חוג אחר העוסק בנושא ספציפי?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452140
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות פמיניסטיות''.
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות מרקססטיות''.
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות שוק ההון''.
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות עיבוד נתונים''.
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות פואיטקה אריסטוטלית''.
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות אבורג'ינים אוסטרליים''.
''איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות בית בורג'ה''.
''איך לחשוב על אלמונים מפרספקטיבות מגדריות''.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452206
מה רצית להגיד בזה?

ההבדל הוא שאת "איך לחשוב על אמנות מפרספקטיבות פמיניסטיות" ככותרת הרצאה - באמת יש.

ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452129
אני מתנצל, אבל אני לא מבין איך התשובה הזאת עונה על השאלה שלי. גם אם החוג מתעניין בתחום מסוים (נשים) ולא באחר(נניח), זה לא אומר שהחוג מגדיר את עצמו במוצהר כ"חוג לחשיבה פמניסטית/נשית/וואטאבר". זה שהחוג עוסק במוצהר בחלק מסוים של המציאות זה לא מה שמצביע על כך שהחוג "מוכוון מטרה" *עפ"י הגדרתך שלך*. מהו הדבר שהביא אותך למסקנה שהוא מוכוון מטרה יותר מחוגים אחרים?
(הטענה על אי קבלה לחוג היא מופרכת וחסרת יסוד. יש משהו עם יותר בשר?)
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452265
סליחה, אולי פיספסתי משהו. החוג נקרא "החוג ללימודי מגדר", או שמא "החוג ללימודי המגדר" (הנשי)?
אם החוג מתעניין בתחום מסוים (נשים) ולא באחר(גברים), אז הוא מזניח מחצית מהתחום בו הוא מתיימר להתמקד.

___
למען הסר ספק: כבוגר המחנות העולים גם אני חוגיסט המתעניין בתחום מסוים (נשים)
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452386
מסכים לחלוטין.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452447
ודאי שאין שם ה''א הידיעה.
לימודי נשים ומגדר, לימודי מגדר, לימודי נשים, לימודי האשה 452454
מתוך זה:

1. תוכנית לימודי נשים לתואר שני באוניברסיטת בר אילן
2. תוכנית בין תחומית ללימודי נשים ומגדר בסיוע NCJW לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב.
3. מרכז לייפר ללימודי האישה באוניברסיטה העברית.
4. חטיבת לימודי נשים במסגרת הלימודים הכלליים באוניברסיטת חיפה.
5. המרכז ללימודי מגדר, מכללת בית ברל.
6. מסלול לימודי נשים, לסלי קולג'.
7. מרכז רקמן (ללימודי נשים)- הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת בר אילן

(הערה קטנה, לאו דווקא לעניין נשים-מגדר: התארים של המוסד-שלוחה הנקרא "לסלי קולג' " כנראה אינם מוכרים בארץ, להוציא תואר בתראפיה באמנות, משהו כזה)
לימודי נשים ומגדר, לימודי מגדר, לימודי נשים, לימודי האשה 452477
1, 3, 4, 6 ו 7 אני (חושב שאני) מבין. בהן מלמדים את נושא הנשים במסגרות כאלו ואחרות. יפה. זה משהו כמו המסלולים ללימודי סובארו בקורס מכונאות רכב, בקורס חשמלאות רכב, ואפילו בקורס דיני תעבורה‏1.
את 5 אני מבין בתאוריה, אבל כנראה שלא בפרקטיקה, שכן למיטב ידיעתי בחיים יש עוד מגדר פרט למגדר הנשי, אבל (אם הבנתי נכון) לא במרכז ללימודי מגדר.
התוכנית בסעיף 2 היא הפחות מובנת לי מכולן. את בין התחומיות אני יכול להבין. זוהי אותה אינטרדיסציפלינריות בה אנחנו משתמשים כדי להרשים לקוחות פוטנציאליים. אבל "לימודי נשים ומגדר"? זה כמו התוכנית ללימודי מתמטיקה ושברים?

___
1 אם כי בקורס זה אני מניח (ומקווה) שהמסקנה היא שאין דיני תעבורה ספציפיים לסובארואידים.
לימודי נשים ומגדר, לימודי מגדר, לימודי נשים, לימודי האשה 452869
איך שלא קוראים לזה - לימודי מגדר או לימודי נשים - נראה לי שהן חוקרות את הגברים באותה מידה שהן חוקרות את הנשים, שהרי מושא החקירה שלהן הוא ההבדלים בין גברים לנשים. אם חוקרת אומרת "החשיבה של נשים מתאפיינת ב-X", זה בהכרח בהשוואה לחשיבה של גברים. אם היא אומרת "נשים מופלות לרעה ב-X", בהכרח היא אומרת שגברים מופלים לטובה ב-X. עקרונית ייתכן גם אחרת - מחקר בפיזיולוגיה של אברי המין הנשיים לא אומר הרבה על גברים - אבל אני בספק אם יש דוגמאות כאלה בלימודי נשימגדר. נראה לי שהתלונה יכולה להיות על חד-צדדיות באופן ההסתכלות, אבל לא במושא ההסתכלות.
לימודי נשים ומגדר, לימודי מגדר, לימודי נשים, לימודי האשה 452487
להערתך: לסלי קולג' הוא המוסד הראשון והמוערך ביותר ללימודי תרפיה באמנות בארץ, עם דרישות סף גבוהות למדי. פעם גם למדו שם כמעט רק את זה (ותרפיה במוזיקה או מחול אאז"נ). אני מנחשת שמסלול לימודי הנשים הוא תוספת צדדית שלהם, מעין חלטורה.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452294
אני חושש שאני לא יכול להסביר לך יותר טוב משעשיתי. אולי אחפש לי עורך-דין שיעשה זאת בשבילי.

שאלת אם אני חושב ש... אמרתי כן - זו התרשמותי. והסברתי על אילו עובדות היא מבוססת. לדעתך העובדות האלו אינן מבססות התרשמות כזאת ולדעתי כן (למרות שאולי לא בבית משפט). מה עוד אתה חושב שאני יכול לעשות?

גם הטענה לגבי אי הקבלה לחוג לא תעמוד בבית משפט. אבל, לדוגמה, גם את הטענה (הנכונה לדעתי) שנשים מופלות בשוק העבודה קשה להוכיח כי אף מעסיק לא אומר "אני לא מקבל אותך כי את אישה". אומרים לה שכישוריה לא מתאימים והיא כבר יודעת שמתכוונים לכישור של "חשיבה נשית".

אתה יכול להציץ באתר שסיפק/ה לנו האלמוני/ת מעליך. תראה כמה נשים (25) וכמה גברים (0) סיימו את החוג, תראה כמה דוקטרנטיות מכל מין (5:0) יש שם, תראה (להלן) את כותרות התזות, ותתרשם בעצמך. ואם התרשמותך שונה משלי, זה גם בסדר.

כותרות לתזות
------------
- מימד החיברות של המרחב הוירטואלי בכינון קהילה לסבית- מאת יעל רוזין
- על אוננות של נשים: נקודת מבט ביקורתית-פנומנולוגית- מאת גילי פליסקין
- "להשתהות על השאלה הזאת" - לסביות ישראליות מול הבחירה וההכרעה בסוגיית האימהות- מאת גילי צדקיהו
- החותם הנשי - פואטיקה נשית,מאפייניה וגילומיה בכתיבת סופרות ישראליות בנות ימינו- מאת ד"ר ניצה קרן

---
אגב, אנקדוטה, במסלול שאישתי למדה היו 22 נשים. לאחד הקורסים הצטרף גבר (סתם כי היה צריך עוד קורס במדעי החברה וזה התאים לו בשעות). הבנות מספרות שהוא היה מאוד נבוך ואחרי כ-‏3 שיעורים הוא הפסיק לבוא. תאר לך איזה רעש (מוצדק, לדעתי) היו מקימים אם בקורס להנדסה הייתה אווירה מביכה לתלמידות, שבגינה הן היו עוזבות.
452297
לא יודעת, בקורס שאני עשיתי היו חמישה או שישה סטודנטים (ופחות מעשרים סטודנטיות) שהתבטאו בחופשיות רבה.
(נחש מה? בהרבה סביבות גבריות אכן יש אווירה שמביכה נשים, שבגינה הרבה פעמים הן עוזבות). מעבר לכך, בקורסים מגדריים *יש* משמעות לשאלת המין בדיוק כשבקורסים על יהדות *יש* משמעות לשאלת הדת. אני מניחה שסטודנטית נוצריה שלומדת יהדות הייתה נבוכה בשיעור בו היו מגיעים ל"שפוך חמתך על הגויים". בקורס הנדסה *אין* משמעות לשאלת המגדר. לפחות לא אמורה להיות.
452299
השאלה היא האם סטודנט נוצרי שלומד יהדות היה נבוך בשיעור על ''שפוך חמתך''.
(: 452300
452449
לו זה היה בשיעורי מגדר המשפט היה ''שפכי חמתך'' (וההמשך - ''על הגברים אשר לא ידעוך''...).
452455
יותר הגיוני'' ''על הגברים שידעוך, אם רצית או לא כל כך רצית''
452538
===>"(נחש מה? בהרבה סביבות גבריות אכן יש אווירה שמביכה נשים, שבגינה הרבה פעמים הן עוזבות)."
למה לנחש? על זה כולנו מסכימים. וגם שצריך לתקן את זה.

אז החוג למגדר זה הנקמה?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452490
אפשר לחשוב שמאות גברים מתדפקים על שערי החוג ונענים בשלילה :-) כמה גברים בכלל מתעניינים בלימודי מגדר או לימודי נשים? אתה בעצמך אומר שהיחיד שנכנס בתקופת לימודי של אשתך הגיע מסיבות טכניות ולא מתוך עניין.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452535
===>"כמה גברים בכלל מתעניינים בלימודי מגדר או לימודי נשים?"
בערך אותו המספר של נוצרים או מוסלמים שבאים להרצאות היהדות של אמנון יצחק. בדיוק בגלל זה לא קוראים להרצאות שלו "לימודי יהדות אקדמיים".
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452633
כמה נוצרים או מוסלמים לומדים מדעי היהדות באוניבאסיטה?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452637
בארה"ב וכן בכמה מארצות אירופה שבהן יש אחת לכמה שנים התעוררות פרוטסטנטית הגוררת "אהבה לעם היהודי", ישנם סטודנטים פרוטסטנטים דתיים לא מעטים (בוודאי בארה"ב יותר מאשר באירופה, אבל אין לי נתונים ברורים) הלומדים בכל מיני מסגרות, באוניברסיטאות רגילות, בקולג'ים דתיים, בקולג'ים חוסי-ארגונים כנסייתיים וכיו"ב, תחת כל מיני שמות וכותרות - "מדעי יהדות", למיניהם (קצת עברית, קצת קבלה, א-ביסאלע תלמוד, הרבה "ברית ישנה", קצת על "Modern Israel" - הרבה פעמים כהכנה לביקור בארץ או לשליחות כנסייתית בארץ, משהו על הרצל שבניו התנצרו ותמיד יש איזה מרצה אמריקאי תורן שבטוח שכאשר הסטודנט שלו יספר באיזראל את הסקופ ההיסטרי הזה, כל האיזראלי'ז ייפלו כאיש אחד ויתעלפו מהזעזוע - ושאר דובדבנים מצופי שוקולד מאותן מחלקות).
ועוד דוגמה על הקשר בין חוגים אקדמיים ופוליטיטקה במובן הרחב 455173
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452539
טיעון דומה שימש לא מזמן שוביניסטים-גבריים. אני קורא לך לנפץ עם עקבי הסטילטו שלך את תקרת הזכוכית שחוסמת גברים מלפתח קריירה מצליחה בתחום הנשים והמגדר!
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452545
קריירה מצליחה בתחום הנשים לומדים באקדמיה הזאת http://www.mapi.co.il/node/213
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452006
אני רואה שאתה לוקח ברצינות את ההגדרות העצמיות של כל מיני אנשים, קבוצות, חוגים, מישטרים וכד'. אם גרורותיה של בריה''מ
כינו עצמן דמוקרטיות עממיות אז כנראה שהיו. לא אפריז אם אומר שרוב הכינויים העצמיים הללו מופרזים.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452115
בזה אני מסכים איתך. אני חושב שכשמנהלות החוג למגדר מכנות את פעילותן ''אקדמית'' הן מפריזות.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452207
בין יתר המפריזים שמכניסים לשם החוג או העמותה מן הפרומו.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 529993
אתה מוזמן לאחד השיעורים המעניינים בחוג למגדר. במקום ללהג שטויות בלי לנכוח באף שיעור. או שמא אתה מקנא באחוות הנשים?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451755
אביב ענה על רוב הדברים. לא כל המרצים מאמינים בתורת פרידמן;
תורת פרידמן היא פן די קיצוני של הכלכלה הניאו קלאסית. יש היום תנועה הולכת וגדלה של כלכלנים שמתנגדים לגישה הניאו קלאסית כ"דרך הטבע". נכון שהאוניברסיטאות הולכות ונכבשות על ידי ההון הגדול, אבל לא כל המרצים משוחדים על ידי המאפיה. יש אפילו זוכה פרס נובל-שטיגליץ- שהוא מבקר של הגישה הניאו קלאסית כמושכל יחיד. אצלנו ישנם אחיה ספיווק שהיה המישנה לנגיד ואריאל רובינשטיין-חתן פרס ישראל לכלכלה, שמבקרים את התפיסה הרווחת בפקולטות לכלכלה. אני חושב שפופולריות של הגישה הניאו קלאסית בפקולטות לכלכלה והמונוליטיות שלהן- עברו כבר את השיא.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451759
אביה ספיבק
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451775
תודה
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451763
אדרבה. אם המונוליטיות בפקולטה לכלכלה עברה כבר את השיא אז הוא לא ''מונחה מטרה''.
המונוליטיות בחוג למגדר עדיין לא עברה את השיא ולא בטוח שהיא תעבור.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451745
אם במחברות של אשתך מופיע משהו לגבי אנשים מסוימים שלא יוכלו להתקבל לחוג מגדר (מסיהות לא אקדמיות) או שמטרת החוג למגדר היא להוכיח תזה מסוימת אחת - אז המרצה שאמרה זאת היא מטומטמת, מה שלא אומר דבר לגבי החוג עצמו.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451765
אני מסכים...לגבי המרצה.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451767
במחברות של אשתך מופיע משהו לגבי אנשים מסוימים שלא יוכלו להתקבל לחוג למגדר? במחברות כתוב שמטרת החוג למגדר היא להוכיח תזה מסוימת אחת?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 451811
במחברות שלה לא כתוב דבר שאפשר לבסס עליו תביעה משפטית (המרצה בכל זאת לא כל-כך מטמטמת).
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452065
אני חושב שסביר להניח שכל מי שרוצה ועומד בתנאי הקבלה של החוג יכול להתקבל אליו ולסיים בהצלחה, בלי קשר לדעותיו האישיות. אני לא חושב שבאמת ראית משהו באותן מחברות שמעיד אחרת.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452122
טוב, בקטע של אני חושב אתה חושב כבר היינו. אני חושב שכדאי לסיים כאן.

בשביל הכיף, הנה עוד בדיחה מהמילואים:
איך יודעים שנשים זה מחלה?
ראית פעם רופא גברים?
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452124
זו גם תשובה טובה לשאלה, "איך יודעים שגם ברפואה קיימת אפליית נשים?"
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452133
ו*זאת* תשובה טובה לשאלה "איך יודעים שלפמיניסטיות אין הומור?"
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452180
איזו דוגמה נפלאה איך המצ'ואיזם פוגם בהבנת הנקרא!
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452255
את חושבת ברצינות שקיומה של ההתמחות "רפואת נשים" ואי-קיומה של "רפואת גברים" היא אפלייה לרעה של נשים?

(אני שואל לא כי אני חושב שזו עמדה מגוחכת, אלא כדי לדעת אם יש טעם להיכנס לויכוח רציני.)
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452275
לא יודעת אם ''אפליה'' זו המילה המדוייקת. הדוגמא הזו פשוט ממחישה שרואים כ''ברירת המחדל'' את הגוף הגברי ואת הגוף הנשי כ''אחר''.
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452279
ממש לא.
רפואת נשים (להבדיל מרפואת ילדים) אינה מטפלת בשפעת שלוקות בה נשים, אינה מטפלת בכאבי ראש (למרות שכידוע זוהי מחלה נשית בעיקרה), אפילו לא בסרטן השד (שגם הוא, כמו כאב הראש, נפוץ יותר אצל נשים מאשר אצל גברים).
"רפואת נשים" מטפלת במערכת המין והרביה הנקבית. מה לעשות, מערכת זאת היא ייחודית לנשים. בטענות נא לפנות להוא מתגובה 451900
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452281
".... כאבי ראש (..... כידוע זוהי מחלה נשית בעיקרה)"

כנסו!!!!1! סקופ!!!!!!1! עוד אחד מספר כאן את כל האמת העירומה על הנישואין שלו ועל הסיבות לגירושין שלו... :-)
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452286
כנסו!!!!1! סקופ!!!!!!1! מיגרנה [ויקיפדיה]. תקראו פה שעל פי ההערכה המיגרנה פוגעת בכ-‏18% מהנשים ובכ-‏6% מהגברים, כלומר מיגרנה נפוצה אצל נשים פי 3 מאשר אצל גברים. אכן האמת העירומה.
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452282
גם מערכת המין והרביה הגברית ייחודית לגברים, הלא כך?
גניקולוגיה היא רפואת נשים, מדוע אונקולוגיה אינה "רפואת גברים"?

________
העלמה עפרונית ומחשבות על ריטאלין
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452284
אונקולוגיה? בוודאי התכוונת לאורולוגיה.
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452285
>נאנחת<
כן, כמובן שהתכוונתי לאורולוגיה.
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452288
קודם כל, אני מקווה שלא אכפת לך לחלוק תשובה אחת עם ערן ועם תגובה 452283 שלו. נעשיתי חסכן בזמן האחרון.
"רפואת נשים" הוא שם עממי של הדיסציפלינה הרפואית הנקראת גניקולוגיה ומיילדות (בשורוק). אני לא מוצא את הגנאי או השלילה בכינוי, וודאי שלא בעצם קיומה של הדיסציפלינה.
אורולוגיה, להבדיל, אינה דיסציפלינה המטפלת רק במערכת המין והרביה הגברית, אלא גם (ומכאן בא שמה) במערכת השתן. פעם אחרונה שבדקתי גם לנשים היתה מערכת כזאת. (והנה עוד סקופ מחיי הנישואין שלי: גם דלקות בדרכי השתן שכיחות יותר אצל נשים מאשר אצל גברים).
אגב, אישית, הייתי מרגיש יותר נוח לבקר אצל "רופא גברים" מאשר אצל "אורולוג". הראשון מהווה הוכחה (לכאורה) לגבריותי, השני הופך אותי לחיטיאר הסובל מהפרוסטטה. :-)
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452325
אני התכוונתי לבעיות שהן יחודיות לגברים (פרוסטטה, אין אונות וכו'), לא לאורולוגיה, שהיא משותפת לשני המינים. אם כי אין לי בעיה עם זה ש''רופא גברים'' יתמחה, בנוסף לבעיות לעיל, גם באורולוגיה של גברים, ו''רופא נשים'' באורולוגיה של נשים, ולו רק בגלל הסמיכות האנטומית, ואולי אפילו עדיף ככה, בשל ההבדלים האנטומיים במערכות השתן של גברים ונשים (אבל אני לא רופא).
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 453116
אפשר לעשות לי טובה?

גינקולוגיה ולא ככתוב לעיל.
gynecology
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 453160
בהחלט. אשמח לעשות לך טובה: גינקולוגיה
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 453320
א-מחייה.
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452289
האונקולוגיה עוסקת בחקר הסרטן באופן כללי ולא רק בסרטן הערמונית. האורולוגיה, שכנראה אליה התכוונת, עוסקת בבעיות דרכי השתן של זכרים ונקבות ולא רק של זכרים. זאת לא משום שהזכרים הם המרכז והנשים הן ה"אחר", אלא משום שזו הדרך בה התפתחה האורולוגיה, ואין בה צורך להפריד בין זכרים לנקבות, שמערכת זו די מקבילה אצל שניהם.

הגניקולוגיה (למען האמת צ"ל "ג*י*נקולוגיה", אבל נתפשר על הצורה המקובלת, גניקולוגיה) עוסקת בבעיות מערכת הרבייה של האשה, כולל כמה סוגי סרטן, כולל מחלות שונות אחרות, גידולי רחם, גידולי צואר הרחם וגידולים בעוד חלקים של מערכת זו. הגניקולוגיה עוסקת גם בתחומי בעיות פוריות ורפואת גיל המעבר ובתחום שהוא גדול ורחב מאוד - המיילדות. הגדרתו הרפואית של מקצוע הגניקולוגיה בעברית היא "רפואת נשים ומיילדות".

מערכת הרבייה הנשית, לאור תפקידה, היא מורכבת במידה ניכרת מזו הגברית. לכן, באופן מעשי, רפואה זו דורשת הרבה יותר מחקר, הרבה יותר התמחות והרבה יותר רופאים/ות מן הרפואה העוסקת במערכת הרבייה הגברית, ובכך יש הצדקה, שוב - לגמרי מעשית - להיותה מקובלת כתחום בפני עצמו, המהווה גג לנושאים שתוארו (בקצרה).

נדמה לי שאין ויכוח על העובדות אלא הבעיה היא אולי בשם, בכותרת, בהגדרה. אם כן, אולי ראוי למצוא הגדרה חדשה שלא תכלול את המילה "נשים", אם זה מרגיז מישהי - אבל חלילה לא להחזיר את הענף הנ"ל אחורה, לזמנים שבהם עדיין לא היה מפותח כפי שהוא מפותח כיום, אלא להיפך - יש להניח לו להמשיך ולהתפתח.

(כל אחד יכול לרדת קצת מהפסים בחום הזה, אבל נדמה לי שלסטודנטים/יות למשפטים זה לא מומלץ. ואין הכוונה רק לעניין האונקולוגיה-אורולוגיה אלא לאמירה עצמה)
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452290
(למען הסר ספק ולטובת מעסיקים עתידים - המתחת-של-הקו נאמר בבדיחות גמורה. בקושי אקמול אני מוכנה לקחת)

ולגבי התשובה עצמה - אוקי, יש שם כמה פרטים שלא ידעתי (אבל יש גם כמה פרטים שאני לא יודעת על דרכי הגשת תובענה ייצוגית ולכן עדיף שאני אתמקד עכשיו בזה).
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452451
חשמנית יקרה,
*יש* ויכוח על העובדות, אם נראה לך שדברייך כאן הם עובדות. יש אי אלה בעיות רפואיות של גברים שאינן נוגעות לנשים כלל ועיקר, ומטפלים בהם רופאים שונים ולא "רופאי גברים" משום שגברים אינם זקוקים לווטרינרים. הגוף האנושי הוא הגוף הגברי - הגוף הנשי דומה בתחומים רבים לגוף האדם, אבל הוא עצמו איננו בדיוק גוף אנושי.
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452475
זוהי דמגוגיה לשמה.
כאשר לכלבה שלי יש בעיה באוזן אני לוקח אותה לוטרינר.
כאשר לי יש בעיה באוזן אני פונה לרופא אף אוזן גרון.
כאשר לבת שלי יש בעיה באוזן אני לוקח אותה לרופא אף אוזן גרון. אותו אחד מהשורה הקודמת.
כאשר לחתול שלי יש חשד לבעיה בלב, אני לוקח אותו לוטרינר. אותו וטרינר מהשורה הראשונה.
כאשר לי יש חשד לבעיה בלב (או כשאני צריך אישור לחדר כושר) אני פונה לקרדיולוג.
כאשר לאקסית שלי יש חשד לבעיה בלב היא פונה לקרדיולוג (אותו קרדיולוג). הוא לא מסרב לטפל בה כי הוא מטפל בלבבות גבריים בלבד. הוא לא מפנה אותה לרופא נשים, לא לוטרינר ולא לרופא אא"ג - הוא מטפל בה.
כאשר לבת שלי יש בעיה בלב, אני ואמה לוקחים אותה לקרדיולוג. לא אותו קרדיולוג אליו אנו פונים (כל אחד לחוד) בנושא הלבבות שלנו, אלא קרדיולוג ילדים. עד כה הדוקטור קדמן לא התלונן, אבל אולי הוא פשוט לא מודע לעוול הנוראי הנגרם לילדים בעצם קיומו של קרדיולוג ילדים‏1.

___
1 ונפרולוג ילדים, ואורתופד ילדים, ואפילו, ר"ל, "סתם" רופא ילדים, שלא לדבר על בתי חולים ייעודים לילדים.
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452494
אגב קרדיולוגיה, אולי בתחום הזה כן היה נכון לבצע חלוקה מגדרית כלשהי (לאו דווקא רופאים נפרדים, אלא התמחויות נפרדות): http://www.infomed.co.il/news/n_041201_1.htm
[לא הייתה כותרת נוחה כל כך] 472251
"נשים הן גרסה מוקטנת של גברים, פרט לכך שיש להן איברי מין שונים ויכולת להרות - כך מתוארים לרוב ההבדלים המהותיים בין גברים לנשים. ומבחינת הרפואה המודרנית, בכל הנוגע להתפתחות מחלות שונות ותגובות לטיפולים אין הבדל בין גברים לנשים. המציאות שונה לחלוטין."
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452600
אני חושב שדבריך הם תשובה ניצחת ויכולים לסיים את הויכוח הזה.
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452618
אני לא נמצא כאן כדי להתנצח.

אני גם לא חושב שלא קיימת אפלית (בעולם בכלל ובישראל בכלל) אפליית נשים, אני אפילו לא חושב שלא קיימת בחברה טרמינולוגיה מפלה, מקפחת או פוגעת.
אני כן חושב שבמקרה הספציפי הזה הרואים‏1 אפליה וקיפוח רואים במקרה הטוב צל הרים כהרים (להערכתי המשוחדת אפילו צל הרים אין כאן), וגורמים נזק וזילות לנושא אותו הם מנסים לקדם.

___
1 בפרפרזה על מאיר שלו בביתו במדבר, אלמלא ערן בילינסקי והשוביניסטיות של השפה העברית, היה עלי לכתוב "הרואות"
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452634
אני מבינה שזו התכוונה להיות תגובה לתגובה 452451 , אבל אם כך לא הבנתי מה הקשר ובמה הדמגוגיה.
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452283
גם לנו, הגברים, יש מערכת רבייה (זכרית) עם איברים יחודיים משלנו ובעיות יחודיות משלנו (פרוסטטה, אין-אונות וכו'). האם לרופאים העוסקים במערכת הרבייה הגברית קוראים "רופאי גברים"?
קק''ל לנשים 452287
שאלה לא מעניננת. חסרים מוסדות עם שמות ארכאיים? רפואת נשים נשארה עוד מהימים שהרופאים המציאו את הדילדו לרפא היסטריה שכידוע היא מחלת יחודית לנשים עם רחם
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452291
אומרים שגברים לא מוכנים להיכנס למרפאה שעל דלתה שלט מאיר עיניים האומר: "מרפאה לבעיות אין-אונות", ולכן מוצאים לדבר כל מיני שמות אחרים (שאינם ידועים לי).
ההקשר של ראובן 452308
אפרופו שלטים של רופאים, בפעם האחרונה שהייתי אצל רופא אף-אוזן-גרון, זה היה בבניין שרוב הדירות בו הן מרפאות פרטיות, ובכמעט כל השלטים של הרופאים שם היו שגיאות כתיב. אמא'לה.
ההקשר של דורפל 452310
אולי רק לא הבנת את כתב היד של הרופא.
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452293
רופא שעוסק במערכת הרבייה הגברית נקרא (בד''כ) ''מומחה לרפואת עור ומין''. אחד מהם חתום (במלוא תוארו) על קביעת הפרופיל הרפואי שלי.
[הכניסי כותרת לסריקה נוחה כאן] 452295
אם סיפליס וחררה הם ''מערכת הרביה הגברית'', אתה כנראה צודק.
מצד שני, הרופא שטיפל בבעיה אמיתית במערכת הרבייה הגברית של מישהו שאני מכיר, הוא אנדוקרינולוג.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452450
כפי שכבר אמרו העפרונית וערן, אני חושבת כך ברצינות מלאה.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452484
כדי להסיר את המכשלה הזאת, אני מציע שרופאים המתמחים בבעיות בלוטת הערמונית, אשכים וניאו-קורטקס ייקראו רופאי גברים, ובלצ''ג.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452496
אני בעד, וכבר פרטתי למה.
___
בדיחה עתיקה ששמעתי מאמא שלי לפני המון שנים:
אדם מגיע לרופא, סובל משילשולים עזים. אומר לו הרופא: "צר לי להגיד לך, אבל נותרו לך שעות ספורות לחיות." עונה הפציינט: "טוב, אם נגזר גורלי, אין מה לעשות, רק בקשה קטנה." "מה הבקשה?" שואל הרופא. "בתעודת הפטירה," מבקש החולה "תרשום בבקשה סיפליס". "למה?" תוהה הרופא. "כי אני רוצה למות כמו גבר, לא כמו קאקער".
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452865
טוב, בינתיים דורון והחשמנית (בשבתה כאייל האלמוני) חסכו לי את העבודה.
ההקשר של ראובן. אני רק רציתי כותרת לסריקה נוחה 452873
אכזבת אותי.
סתם ניר-דבק 451484
מה שלא מובן זה מדוע אתה רוצה להגביל אפריורית את המבנה החברתי של תפיסת הידע.
סתם ניר-דבק 451614
בדיוק להפך. אני לא רוצה להגביל אפריורית את ''המבנה החברתי של תפיסת הידע''. אני מוחה שהחוג למגדר עושה זאת.
סתם ניר-דבק 451640
כתבתי את התגובה הנ"ל עם לשון תחובה עמוק בלחי. במחשבה נוספת, אני אנסה להיות קצת יותר רציני, אם כי אני לא בטוח שנשות ואנשי החוג למגדר (ופמניסטיות) באמת טוענים את מה שאכתוב, או שאני יכול ממש להגן עליה (בעיקר עקב ידע קלוש מאד).

אפשר לטעון שממה שאתה אומר נובעת תפיסת עולם שרואה בקיום יש אובייקטיבי, נפרד מאיתנו ושיש איזו אמת מסוימת נפרדת. את האמת הזו אפשר לתפוס דרך קטגוריות מסוימות אותן איכשו אנחנו רוכשים (או שיש לנו), ואלה קטגוריות קבועות כמו הסטוריה, פלוסופיה, משפטים, או פיזיקה (או משהו מהמדעים המדויקים/טכנולוגיים) במקרה שלך אאל"ט.

כנגד זה אפשר להעמיד טענה שאומרת שהעולם איננו עצם נפרד אותו אנחנו יכולים להבין בתהליך מסוים, אלא העולם נבנה ומגולם ומתפתח מתוך ההגות והתרבות האנושית. אותו "יש" לא קיים אפריורית בצורה סופית ונפרדת מהאדם, אלא הוא מתגשם והוא נמצא בתהליך מתמיד בגלל שהוא קשור לדרך בה אנחנו חושבים ומרגישים. לכן, בגלל שתהליך החקירה לא קבוע מראש אלא נתון לכל מני לחצים וסטיות בלתי צפויות עקב שינווים וקוניוקטורות חברתיות, הרי שגם העולם אותו עליו אנחנו מדברים נבנה מתוך המבנים החברתיים שמתבוננים ומגיבים וחוקרים. תהליך החקירה מתבצע בצעדי ריקוד גולמיים, שניים אחורה אחד קדימה או להיפך (כמו שאמר מאיר מרגלית), וניקוי מתמיד של טעויות ויצירה מתמחדת של רעיונות חדשים.
סתם ניר-דבק 451666
כשהלשון שלך תקועה שם, הדיבור שלך לא ברור.

אם זה מה שהן טוענות נגדי אז הן לא מדייקות. לפי תפיסת העולם שלי יש בעולם דברים (אבל לא כולם) שיש להם קיום אובייקטיבי ונפרד (אותו מנסים לברר במדעים המדויקים/טכנולוגיים), אבל אפילו את הדברים הללו בכלל עוד לא בטוח שאנחנו רואים "נכון", או שהקטגוריות באמצעותן אנחנו בוחנים אותם, הן הקטגוריות המתאימות ביותר.

בנוסף לדברים האובייקטיביים ההם, יש בעולם גם עצמים מהסוג ש"נבנה ומגולם ומתפתח מתוך ההגות והתרבות האנושית". למשל "המבנים החברתיים", שמתוכם אנחנו מתבוננים ומגיבים וחוקרים (את כל סוגי ה"ישים"), הם מהסוג הזה, ולכן אנחנו יכולים לא רק ללמוד אותם אלא גם לשנות ולשפר אותם על ידי רעיונות חדשים.

עכשיו הן לא צריכות להדביק לי תפיסת עולם (יש לה קייום אובייקטיבי). אבל זה עדיין לא מפיג את החשש - מראית העין - להטיה פוליטית של החוג למגדר. בעצם, אני טוען שהרעיון של חוג מגדר הוא אומנם רעיון חדש שמשנה את המבנים שמתוכם אנו מתבוננים, אבל הוא איננו משפר אותם אלא להפך.
סתם ניר-דבק 452710
ולמה פוליטיקה היא לא חלק מהדרך בו ללמוד ולהכיר את העולם? למשל, דרך הפוליטיקה אתה מפגיש רעיונות מופשטים עם היום יום ואתה מעמת את התאוריה עם פן מסוים של המציאות החברתית-אנושית. נכון שיש כאן גם שאלה של מחיר (לפעמים כבד כמו במיקרה של ליסנקו) אבל יתכן ואין ברירה אחרת. אפילו אם יתברר כעבור כמה עשרות שנים שמפעל לימודי המיגדר הוא חסר תועלת, הרי שעדיין אפשר שהתרומה שלו היא בזה שגילינו שהלכנו בדרך ללא מוצא. כי אם אתה טוען "[ש]יש בעולם דברים...שיש להם קיום אובייקטיבי ונפרד (אותו מנסים לברר במדעים המדויקים/טכנולוגיים)" אז האם אתה אומר שברגע שביררת לעצמך מהו "העניין האובייקטיבי והנפרד" אז באמת הבנת אותו, ושאז הדרך בה למדת אותו כבר לא משנה ("מבחן התוצאה")? האם אתה חושב שבאמצעות " המדעים המדויקים" אתה יכול להגיע לידי *הבנה* של העולם, או רק לידי *ידיעה* שהיא חשיפה/גילוי של מאפיינים כלשהם (נניח שאפשר לייצג אותם מתמטית) של אותם דברים?

אם אין "חשיבה נשית" או אין הבניה של חשיבה נשית בגלל ההסטוריה של השליטה הגברית על מרכזי הכוח והידע, אז חוג לימודי המיגדר הוא "תודעה כוזבת" (פער בין המציאות הממשית ובין איך שאנחנו חושבים על המציאות בגלל שזה כדאי לכל מיני אינטרסנטים) ואז חשוב לחשוף אותה. אפשר לחשוף אותה מבחוץ ע"י טיעונים כלליים על "חשיבה" או "היסטוריה." אבל אפשר לחשוף אותה גם מבפנים. אם הידע שלנו הוא תוצר של הבניה חברתית וכיום זה טריבאלי להראות שנשים דוכאו במשך ההיסטוריה, אז ברור שמאבק פוליטי (כמו שרורטי קורא לפמינזם לעשות) הוא מאבק לשינוי המבנים החברתיים שיוביל לתוספת קטנה לידע ולתפיסה שלנו את העולם.

אם יש "חשיבה נשית" (היסטורית או ביולוגית) אז וודאי ששווה ללמוד אותה.

אגב, מהי דעתך על "לימודים שחורים" (למשל http://jbs.sagepub.com/) או תוכנית ללימודי מיסטיקה (העולם במשקפי החשיבה היהודית-מיסטית)?
  סתם ניר-דבק • המסביר לצרכן
  סתם ניר-דבק • רון בן-יעקב
  סתם ניר-דבק • המסביר לצרכן
  סתם ניר-דבק • רון בן-יעקב
  סתם ניר-דבק • המסביר לצרכן
  סתם ניר-דבק • האייל האלמוני
  סתם ניר-דבק • המסביר לצרכן
  סתם ניר-דבק • האייל האלמוני
  סתם ניר-דבק • איציק ש.
  סתם ניר-דבק • האייל האלמוני
  סתם ניר-דבק • האייל האלמוני

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים