בתשובה לדב אנשלוביץ, 20/07/07 8:03
תרגיל ביחסי ציבור 452801
אני חושב שהמפתח להבנת העניין הוא המשפט שמצאתי בויקיפדיה באנגלית ב:

http://en.wikipedia.org/wiki/Base_load_power_plant

"Nuclear and coal power plants may take many hours, if not days, to achieve a steady state power output. On the other hand, they have low fuel costs"

כתבתי באיזו תגובה קודמת שכיבוי והדלקה של תחנת כוח מדי לילה יהיו כרוכים בבזבוז יותר אנרגיה. המשפט הנ"ל אומר יותר מכך: בעצם, אי אפשר בכלל לעשות זאת.
ולהשאיר את התחנה חמה, פרושו לשרוף דלק.

אגב, מצאתי תוך כדי עיון בנושא שבמתקני אנרגיה שאובה ניתן להפיק 75 אחוזים מהאנרגיה החשמלית שמפיקים מהתחנה בשעות הלילה. זה מספר יותר קטן מזה שעליו דברתי קודם, והוא נובע משיקולים של אופטימום כלכלי, כי אין מניעה טכנולוגית להגיע לנצילות הרבה יותר גבוהה, אבל הדבר כרוך בהוצאה כספית רבה מדי במתקנים (למשל צינורות רחבים מאד).
תרגיל ביחסי ציבור 454452
דב, עם כל הכבוד נדמה ש "התמכרת" לגרסה שלך ואתה לא ממש קשוב להסברים הנגדיים שניתנו כאן לגבי המערכת הנ"ל.

אין צורך להפליג בהסברים, מספיק להבין שבכל מערכת סגורה קיים חוק שימור אנרגיה. ואם לא תכניס מקור אנרגיה שייתכלה - לא תפיק אנרגיה. חיים קשים.
הדבר היחיד שטוב בשיטה הזו (פרט למסחרה כמובן ...) הוא שאתה יוצר מקור אנרגיה נוסף (הבריכה העליונה המלאה) זמין לשעות היום בהן הצריכה גוברת.
עניין הנצילות הוא אכן חשוב. עם במהלך השאיבה מתבזבזת 10% מהאנרגיה על חום וחיכוך, ובמהלך ייצור החשמל מתבזבזת 5% מהאנרגיה (המספריים בדויים לגמרי) אז ה"תחנת כח" הזו בזבזה רק 0.5% מהאנרגיה ולא יותר תודה לאל ...
תרגיל ביחסי ציבור 454458
האם הבנת את תוכנה של תגובה 452801 ?

קשה לי להבין למה כל כך קשה לתפוס את הדבר, ואנסה אולי להוסיף כמה מלים.
אתה מבזבז המון אנרגיה רק כדי להחזיק את הדירה שלך חמה בחורף וקרה בקייץ. בסך הכל מדובר בהפרשי טמפרטורה של מעלות בודדות בינה ובין החוץ. תיאורטית לא היית צריך לבזבז אנרגיה בכלל. היית יכול להביא את דירתך לטמפרטורה הרצויה ואחר כך לבודד אותה. אבל בחיים זה לא ככה. קשה מאד לבודד.
עכשיו תאר לעצמך את הדוודים והמבנים הענקיים שבתחנת הכוח הפחמית שאותם צריך לשמור בטמפרטורה של כ 500 מעלות צלזיוס. זה לא מעלות בודדות. זה המון מעלות. תיאורטית היה די בבידוד התחנה אבל מעשית אי אפשר לעשות זאת. משמעות הדבר היא שבשעות הלילה שורפים דלק כדי לשמור אותה חמה מבלי להפיק חשמל כי אין מה לעשות עמו.
כפי שאמרתי באחת התגובות הראשונות בפתיל זה, זו בדיוק משמעות החשמל הזול בלילה. הוא זול כי הדלק ממילא נשרף.
רעיון האנרגיה השאובה בא כדי שבשעות הלילה דווקא כן ינצלו את אותו דלק שממילא נשרף כדי להפיק חשמל ויאגרו את האנרגיה בצורה נקיה, כדי לנצלו כשיש צורך בחשמל. למרות שיש הפסדים בתהליך הזה, הוא בכל זאת כדאי.
אני לא המצאתי את הדברים האלה. שאל כל מהנדס מכונות, שמתמצא קצת בנושא והוא יחזור על אותו הסבר.
תרגיל ביחסי ציבור 454459
אגב, על הרעיון שמעתי לראשונה כשלמדתי לתואר שני בהנדסת מכונות, לפני יותר משלושים שנה, מפי פרופ' אלתא שהיה מאוחר יותר המדען הראשי של משרד המדע. באותו זמן דובר על תעלת הימים, ופרופ' אלתא הציע לשפר את כדאיותה ע'' הוספת אותו רכיב של אנרגיה שאובה, שאיבת המים בלילה מלמטה לבריכה העליונה.
תרגיל ביחסי ציבור 454469
אכן מדובר ברעיון ותיק. רק לפני כמה שבועות ביקרתי בתחנת כח של אנרגיה שאובה בסקוטלנד הפועלת זה עשרות שנים.
תרגיל ביחסי ציבור 454470
כמובן שעוד יותר טוב אם ה''שאיבה'' מתבצעת ע''י כוחות הגאות (זה גם יאריך את היממה ויאפשר לנו לישון יותר).
תרגיל ביחסי ציבור 454473
תרגיל ביחסי ציבור 454476
"Damming a large arm of the Bay of Fundy would have significant and not well-understood effects both within the dammed bay itself and in the surrounding regions."

מה שנקרא: Damned if you do and dammed if you don't.
תרגיל ביחסי ציבור 454484
אני מניח שזה מה שמונע את הרחבת תחנת הכוח הנוכחית שקיימת שם.
אני חייב לציין שזה מאוד מרשים לראות את הפרש הגבהים בין שפל וגאות במקום הזה.
הסבר מכוון אחר 454460
על מכונית משולבת מנוע חשמלי (נדמה לי שקוראים לכך היברידית) שמעת ?
למה צריך להכניס מערכות של גנרטורים מצברים ומנועים חשמליים שבכולם יש בזבוזי אנרגיה ?
כי כשהמכונית מאיטה או נוסעת במהירות קבועה במורד, בדרך הקונבנציונאלית אתה זורק את האנרגיה שצבורה במכונית, ע"י חיכוך בבלמים. במקום זה מנסים לצבור את האנרגיה הזאת, ולנצלה כשצריך, ועושים זאת ע"י מערכות שיש בהן אמנם בזבוזים, אבל בכל זאת זה עדיף על זריקת מלוא האנרגיה.
זה לא בדיוק אותו דבר, אבל אולי זה יעזור להבין את סיפור האנרגיה השאובה.
הסבר מכוון אחר 454649
הבנתי את כוונתך והדוגמה של המכונית ההיברידית טובה.
משכנע, אך הייתי מעדיף לראות פרויקטים מסוג אחר הולכים ונבנים, פרויקטים ירוקים באמת. כמו החווה הסולארית שתוכננה בגרופית ונקברה ע''י חברת החשמל משום מה.
הסבר מכוון אחר 455007
It is green BE'EMET too

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים