בתשובה להמסביר לצרכן, 19/07/07 16:16
סתם ניר-דבק 453103
חשבתי שכשאתה כותב "פוליטי" בהקשר של לימודי מיגדר לא התכוונת לשימוש היומיומי המיוזע של מפלגות, תככים, עסקאות, התחככות, הפגנות, בורקס, ונאומים.

אם אנחנו רוצים לראות משהו אינטלגנטי בקישור בין פוליטיקה ו"פעילות אקדמית-מחקרית" אנחנו צריכים להתבונן במושגים במובן הרחב והמופשט שלהם. כשאני כתבתי פוליטי התכוונתי (וחשבתי שגם אתה מתכוון) ל polity. נניח: התרחשות חברתית שבה אנשים מתאגדים, באופן רופף או הדוק, כדי לקדם ולהפיץ מערכת של ערכים ואמונות.

לפי ההגדרה הזו, מדוע "הפוליטי" איננו חלק מהתהליך בו אנחנו רוכשים ידע? ושוב, גם ל"ידע" אני מתייחס בצורה היותר מופשטת ורחבה שלו, ידע אנושי, הבנה והכרה של העולם ולא איסוף ואיחסון של מידע ונתונים.
סתם ניר-דבק 453179
האמת, אני לא מצליח לראות את ההבדל המהותי בין פוליטי בהקשר "היומיומי המיוזע של מפלגות..." ופוליטי בהקשר האינטיליגנטי של "התרחשות שבה אנשים מתאגדים...". אולי באחד אוכלים בורקס ובשני צנימים עם כבד אווז, או שבראשון מזיעים ובשני ממזגנים, או שבראשון באים בכפכפים וגופיה ובשני בחליפות. אבל בשני הסוגים, למיטב הבנתי, "מתאגדים, באופן רופף או הדוק, כדי לקדם ולהפיץ מערכת של ערכים ואמונות". (polity ככול הידוע לי זה "חברה פוליטית", או מדינה).

לכן, למעט התפאורה, נדמה לי שהתכוונתי לאותה פוליטיקה שאליה אתה התכוונת. התרחשות דומה מתרחשת בשתי התפאורות ודווקא בראשונה היא מתרחשת יותר (כמותית).

לגבי ה"ידע" אני עוד יותר משוכנע שאנחנו מדברים על אותו הדבר - "הבנה והכרה של העולם ולא איסוף ואיחסון של מידע ונתונים." לגביו אמרתי שאי אפשר להחליף אותו במהפכה אלא רק לשפר אותו "קרש אחד בכל פעם".

עכשיו שהמושגים מוגדרים היטב, אני עדיין מחזיק בדיעה שפוליטיקה (בכל מופעיה) היא דרך מצויינת ללמוד על העולם. ואני עדיין חושב שהיא לא דרך אקדמית-מחקרית בדיוק משום שהיא התרחשות שנועדה "לקדם ולהפיץ מערכת של ערכים ואמונות" וגם אינטרסים.
סתם ניר-דבק 453304
חזרתי להתחלת הפתיל בו דיברת על פוליטיקה ולימודי מיגדר. נראה שבכ"ז אנחנו מדברים על דברים שונים.

1. אפשר להבין פוליטיקה על סקלה. נניח בצד אחד יש את הפוליטיקה כתופעה כמעט בלעדית, שמשתלטת על כל הפעילות, שהיא תוכן ההוויה וגם המטרה של עצמה. מין ברוטליות גסה, לא במובן של אלימות אלא במובן של הדבר הבסיסי, הלא מהוקצע שחובק את הכל, התווך, האמצעי והמטרה.

בצד השני נמצא המובן של פוליטיקה בתור מה שאנשים עושים בחיי החברה שלהם באופן כללי. בתור הפעילות האנושית-חברתית הכללית, האינטראקציה בין קבוצות ויחידים בכל מיני סיטואציות שונות.

נראה לי שאתה מתכוון לראשון ואני מדבר על השני (ראה סעיף 2).

2. פוליטיקה היא *אחד* הצדדים שדרכו הידע האנושי מתרחב. דרך הפוליטיקה (ושאר פעילויות אנושיות כמו מחקר, אמנות, ייצור כלים, בניה וכו') התאוריות האבסטרקטיות נפגשות עם מה שבני אדם למעשה עושים. אם תרצה, מעין כור היתוך או כור מצרף שמצד אחד בודק תאוריות, אבל גם מממש אותן, לפני שהן חוזרות לאיזו הפשטה של "ידע." (וזה לפני שדיברנו על קון וכדומה אבל זה לא בדיוק השטח שלי).
סתם ניר-דבק 453363
אני מתנצל מראש.
איפהשהו במעלה הפתיל כתבתי משהו על שפה אליטיסטית סודית שאנשים משתמשים בה והם (בין שבמודע או שלא במודע) נותנים לשומע הרגשה שהוא לא התקבל למועדון. הפיסקה הראשונה של סעיף 1. שלך כתובה בשפה כזו. אם שמך היה רונית הייתי אומר שזו "שפה נשית" שזכר כמוני לא יכול להבין. אבל בגלל ששמך רון אני רק יכול לומר שאין לי מושג מה זה "...שהיא תוכן ההוויה וגם המטרה של עצמה. מין ברוטליות גסה, לא במובן של אלימות אלא במובן של הדבר הבסיסי, הלא מהוקצע שחובק את הכל, התווך, האמצעי והמטרה".
ןלכן אני לא יכול לאשר (או לדחות) שזו הייתה כוונתי.

באופן כללי, אני מאמין שאפשר לבטא את מרבית הרעיונות כך שבוגר תיכון ממוצע (3 יחידות - ציון משוקלל 75) יוכל להבין אותם. אני אשמח אם תנסה לבטא את הרעיון של סעיף 1 בשפה עממית כזו.

לעומת זאת, את ההגדרה הקודמת שנתת לפוליטי - שאנשים "מתאגדים, באופן רופף או הדוק, כדי לקדם ולהפיץ מערכת של ערכים ואמונות" - הבנתי ואני יכול להזדהות איתה, בפרט אם מוסיפים לה "... ולפעול לקידום האינטרסים שלהם באמצעות כוחה של המדינה או הארגון". וכשאני אומר שהחוג למגדר הוא פוליטי ולא אקדמי "טהור", אני מתייחס להגדרה הזו (או כזו) של פוליטיקה.

לדעתי, לנשים כמגזר יש אינטרסים *מוצדקים*, במיוחד לאור העוולות ההיסטוריות שהמגזר הזה חווה. ויש לעשות הרבה במישור הפוליטי כדי לתקן את העיוות הזה - כולל בחינוך (שהוא לא פעילות אקדמית אלא הטמעת דעות). אבל באקדמיה, לדעתי, אין מקום לקידום מכוון של אינטרסים (אפילו שהם מוצדקים).

לגבי קון, מהמעט שאני יודע מיחסים לו טענה שהידע המדעי לא מצטבר כמו שנהוג היה לחשוב "ננס על גבי ענק", אלא שהוא מתקדם במהפכות (Paradgim shift). זה גדול עלי - אולי הוא צודק - לא יודע. מה שנראה לי בטוח זה שהוא לא מתכוון למהפכה פוליטית שמתקבלת בלחץ של מגזר מסויים אלא למהפכה מחשבתית של איזה מבריק אחד שרעיונותיו מחלחלים במשך שנים אל כולם.
סתם ניר-דבק 453412
אני שוב שואלת: האם לשיטתך לא היה מן הראוי לפזר גם את החוגים למדעי היהדות ולמחשבת ישראל?
סתם ניר-דבק 453433
לא יודע. למה?
אם אחד מהם פועל מתוך אינטרס מפורש לקדם את ענייניהם של היהודים ולא רק ללמוד עליהם, אז לשיטתי צריך לסגור אותו - לא להפריד אותו.
סתם ניר-דבק 453441
גם החוגים האלה מניחים מראש שיש חשיבה יהודית ותפיסת עולם יהודית. במה זה שונה מאשר להניח שיש חשיבה נשית ותפיסת עולם נשית?
סתם ניר-דבק 453439
האם את מתכוונת- לאחד?
סתם ניר-דבק 453443
לא לאחד, לחסל. הם הרי לא עומדים בקרטריונים של המסביר לאקדמיות יותר משעומדים בהם החוגים למגדר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים