בתשובה לתשע נשמות, 15/08/07 9:17
אם תרצו אין זו אגדה 455183
העמותה ל*הצלת* הבכל"ם. כל הבכל"מים שחברי העמותה מכפילים ומשלשים אינם מספיקים כדי להוציא את האותיות השימושיות האלו מרשימת הזנים המועדים להכחדה אם לא נתעורר מאדישותנו. רק החיריק נמצא במצב קשה יותר.
אם תרצו אין זו אגדה 455186
אני מציע להקים מיזם של רביה בתנאי מעבדה. אם נצליח להרבות אותם בשבי נוכל אח"כ לשחרר אותם ולראות האם הם מסתדרים.

החיריק במצב קשה? ו' החיבור השרוקה במצב קשה הרבה יותר, ויש הטוענים שנכחדה.
אם תרצו אין זו אגדה 455195
זהו, שאני מנסה להפוך את האייל לבית הגידול שלהם.
אם תרצו אין זו אגדה 455198
האייל הוא בית גידול גרוע, כיוון שאין שוררים בו תנאי מעבדה. כל אלמוני מהרחוב יכול להיכנס ולדלל את שיעור הבכל''מים באייל. החדשות ברדיו, לעומת זאת, יוצרות תנאים מבוקרים היטב. למרבה הצער העורכים שם אינם מעונינים בהקמת גרעין רביה הולך וגדל אלא רק (כמו כל גני החיות הישנים) בשימור מספר פחות או יותר יציב כדי שהמבקרים יוכלו לחזות ביצורים המשונים הללו.
אם תרצו אין זו אגדה 455203
מה לעשות, ברשות השידור יש לי עוד פחות השפעה מאשר באייל.
אם תרצו אין זו אגדה 455227
מעולם לא חשבתי שאקרא ממך הודאה כזאת בריש גלי.
אם תרצו אין זו אגדה 455237
וו שרוקה עוד יש בודדים שהוגים. את הפתוחה (וַאֲנִי למשל) כבר אין למצוא בכלל.
אם תרצו אין זו אגדה 455239
את השרוקה הוגים בעיקר במסגרת ביטויים שהיא חלק מהם ("הבטיחו לי עולם וּמלואו"). הפתוחה אכן במצב גרוע עוד יותר. אני משתדל להשתמש בשתיהן, אבל לא פעם אני מוצא את עצמי במצב המגוחך בו אני מחפש ניסוח שלא יחייב אותי לבחור בין להישמע מנותק/מתנשא/פלצני לשומעים לבין לדבר באופן שגוי במודע.

אגב, יש עוד שלל צורות שנכחדו או נכחדות, כמו למשל הציווי (ששורד רק בצורותיו הקצרות ביותר כמו "בוא", "שב" וכו').
אם תרצו אין זו אגדה 455272
"אבל לא פעם אני מוצא את עצמי במצב המגוחך בו אני מחפש ניסוח שלא יחייב אותי לבחור בין להישמע מנותק/מתנשא/פלצני לשומעים לבין לדבר באופן שגוי במודע" - קורה לי עם פעלים בנקבה-רבים-עתיד.
אם תרצו אין זו אגדה 455288
היום גם ''הן ילכו'' ו''אתן תאמרו'' מקובלים על האקדמיה, כך שלא יהיה בהם משהו שגוי.
אם תרצו אין זו אגדה 455372
אההה, נו, אם *האקדמיה* מרשה...
אם תרצו אין זו אגדה 455376
האקדמיה לעייני לשון היא המוסד המחליט בענייני תקינות.
אם תרצו אין זו אגדה 455386
לא נכון. השכן שלי מלמעלה הוא זה שמחליט.
אם תרצו אין זו אגדה 455387
באיזה קומה אתה?
אם תרצו אין זו אגדה 455309
קורה לי עם ב' כ' ופ' בראש מילה שנהפכות לרפות (אחרי ב', כ', ל' ובמקרה של כ', גם ו').
אם תרצו אין זו אגדה 455311
אצלי הבעיה הזאת מופיעה רק אם אני חוזרת על מלה שמישהו אמר רגע קודם בהיגוי שגוי, ואני מרגישה שאם אחזור עליה בהיגוי הנכון זה יישמע כמו תיקון או נזיפה סמויה.
כנסו! 455330
אני כבר מזמן משבש בכוונה את מס' הבית בו אני גר כשאני מוסר את כתובתי, כי נמאס לי שמתקנים אותי ל"שמונָה עשרה".
ארכיבאי! 455331
ארכיפרכי! 455333
כנסו! 455338
זה דווקא תיקון שלא מוכר לי, אבל ''נראה'' ב-א' סגולה באמת כבר איננו נשמע כלל ועיקר.
כנסו! 455341
כן, על זה אני מנדנד לכל מה שזז באזור שלי. מי שאומר "נראָה לי" (בזמן הווה) זוכה מיד לתשובה "אז כנראָה זה נכון". למותר לציין, אני לא ממש טיפוס אהוד.

את ה"שמונָה עשרה" עוד אפשר להבין, בגלל השבע עשרה והתשע עשרה שעוטפים אותו משני צדדיו, אבל מקור ה"נראָה לי" נעלם ממני.
כנסו! 455349
לא נראה לי שה''שמונה עשרה'' ב-נ' קמוצה קשור ל''עטיפתו'' - סביר יותר שזה קושי בהיגוי הנכון. לעומת זאת, המוזר לי ביותר הוא ''המאה השבע-עשר'', שפרופ' מסוים (שמו זרח מפרחוני) עוסק בה באינטנסיביות.
כנסו! 455351
"שמונֶה עֶשרה" יותר קשה להגיה מאשר "שמונָה עשרה"? לא בפי. אם כבר, הייתי מצפה להשמטת תנועה אחת לכיוון "שמונֶשרה".

ושאלה לקוראים הדתיים: אתם, שתפילת שמונה עשרה היא מושג יסוד עבורכם, פטורים מהטעות הזאת?
כנסו! 455368
נתת בעצמך את ההסבר לשיבוש - נראה לי הסבר פונטי קלאסי. לעבריי ימינו כבר אין בעיה עם דיפתונגים, לכן כבר לא "צריך" לומר וִילדים (ואם הנסיבות ההיסטורו-לשוניות היו שונות, היינו יכולים לומר "נְראָי" בלי לכווץ ל"נראֶה"‏1). אבל פעמיים ברצף אותה תנועה זה כבר יותר בעייתי, כנראה. הסגול נוצר כשעוד הגו את העי"ן. השמטת תנועה אחת היא פתרון אחד, אבל החזרה לתנועת A גם היא פתרון, כנראה יותר נוח.

1 דיסקליימר: הכותב אינו בלשן, והאמור הוא ספקולציות חסרות אחריות. אבל, לאורן, האם באמת בזמן עבר יש לומר "נראָה"? הרי בגזרת השלמים הצורה היא זהה לעבר ולהווה - אם פונטית קרה שינוי בהווה, למה לא בעבר?
כנסו! 455383
אט טו, ירדן?

בבניין הנפעל, גזרת השלמים, צורות העבר וההווה איננן זהות. בראשונה פתח, ובשנייה קמץ.

אך לשאלתך המענייננת אין לי תשובה. אין לי מושג מדוע נִרְאַי הפך לנִרְאָה, בעוד נִרְאָי הפך לנִרְאֶה.
תודה וסליחה 455390
כנסו! 455366
עכשיו נזכרתי במקרה האחד שבו אני לא מצליח להביא את עצמי לידי ההגייה המשובשת, ונאלץ לספוג תיקוני שווא - כשאני מבקש את הסנדביץ' בגָ'בָּטה. יצוין לשבח עובד אחד של "ארקפה" בחיפה שציין אותי לשבח על ההגיה הנכונה. ואני עדיין תוהה מה המקור לשיבוש: הייתכן ש"אבא" של פינוקיו?
כנסו! 455384
לפני שנים ספורות יורם מלצר תמה תמיהה זהה בהארץ

[*] למה הנודניקים בארכיון הארץ לא מציינים את תאריך הפרסום המקורי??
כנסו! 455385
מצחיק מאוד. פתאום קלטתי שפעם כבר הפניתי לשם. אבל גם ירדן חוזר על עצמו...

תגובה 833
כנסו! 455391
איזה קשקשן הייתי פעם!
כנסו! 455389
[*] 6 ביולי 2005. http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?it...

(צריך להשמיט את כל הפרמטרים של הקישור (פרט למספר הכתבה), ולשנות מ-ShArtPE ל-ShArt)
כנסו! 455395
תודה!

(אני מבין שהפתרון היחיד נגד נודניקים ב"הארץ" הם נודניקים ב"האייל")
כנסו! 456924
ישנה סנבצ'יה המתכנה "סבא ג'בטו" בבאר שבע...

אם תרצו אין זו אגדה 455247
ומה עם קמוצה בקמץ קטן (כמו ב"ואניה") למשל? נכחדה מכל כחוד!
אם תרצו אין זו אגדה 455291
לפחות הוו החרוקה, תישאר כמו בירתנו המאוחדת, לנצח נצחים.
אם תרצו אין זו אגדה 455292
אכן - וירושלים לעולם ועד!
אם תרצו אין זו אגדה 455294
מישהו עוד אומר "הורים וִילָדים"? עד כמה שאוזני משגת, מחוץ לחדשות קול ישראל זה רק "וֶיֶלַדים".
אם תרצו אין זו אגדה 455303
אני אומר ככה וגם משתדל להקפיד על שורוק לפני בומ"ף ולפני שוואים. אני לא מצליח להקפיד על הגיה נכונה לפני חטפים.
יורש העצר אומר את כל ווי החיבור בהגיה עירקית כבדה (למשל Saba waSavta).
אם תרצו אין זו אגדה 455306
אוי לבושה. מסתבר שלא הבנתי את הודעת איזי לעיל. אני תקווה שכזאת לא תשוב.
אם תרצו אין זו אגדה 455248
הפתוחה תיעלם סופית כאשר איש כבר לא יזכור אפילו את ''כפתור ופרח''...
אם תרצו אין זו אגדה 455249
ה-ו' של כפתור וָפרח היא קמוצה. ו' פתוחה היא לפני חטף פתח.
אם תרצו אין זו אגדה 455250
אמת ויציב.
אשר על כן שאלה לי אליך: האם היה אי פעם הבדל בהיגוי בין קמץ ופתח?
קמץ אלף או. 455252
אני זוכר שאת סבי שר לי את שיר הערש הזה בהגיה אשכנזית כבדה.
קמץ אלף או. 455253
איזה שיר ערש?
והאם זה עונה על שאלתי? (בכנות, פשוט אינני יודעת).
קמץ אלף או. 455254
אני זוכר את השורה הזאת ואת המנגינה. נדמה לי שעוד אחת השורות היא ''לומד אלף בית''.
קמץ אלף או. 455256
רשום מיד את המנגינה!
בבקשה: 455257
לה-לה-לה-לה
לה-לה-לה-לה-לה
לה-לה-לה-לה-לה
לה-לה-לה-לה-לה
לה-לה-לה-לה
קמץ אלף או
בבקשה: 455258
תודה. נדמה לי שעכשיו אני מזהה, אבל בגרסה של ''טה-טה-טה-טה...''
ביידיש זה נשמע יותר טוב 455505
חדר קטן, צר וחמים
ובכירה אש
שם הרבי את תלמידיו
מורה אלף-בית
שם הרבי את תלמידיו
מורה אלף-בית

את תורתי, ילדי-חמד
שימרו, זיכרו-נא
שנו ילדים וחזורו
קמץ-אלף: אָ
שנו ילדים וחזורו
קמץ-אלף: אָ
ביידיש זה נשמע יותר טוב 455506
חביב.
ביידיש זה נשמע יותר טוב 455522
תודה. בינתיים מצאתי גם את המנגינה:
אם תרצו אין זו אגדה 455268
נאמר לי פעם שכן, אבל לא זוכרת כלום מעבר לזה.
אם תרצו אין זו אגדה 455271
תודה. אולי מישהו אחר יוסיף את ידיעותיו.
אם תרצו אין זו אגדה 455296
חכמי טבריה לא היו טורחים להמציא שני סימנים עבור שני צלילים שנשמעים אותו הדבר. לכן סביר להניח שבתקופה ההיא, קמץ קטן נשמע כקמץ גדול, וחטף פתח - כמו משהו בין שווא לפתח.

דווקא ההבדל בין פתח וקמץ השתמר (כפי שציין הגלילי) במבטא האשכנוזי (וגם בתימוני).
אם תרצו אין זו אגדה 455300
אני כמעט משוכנעת שקמץ קטן לא נשמע כמו קמץ גדול.

ושאלתי אל הגלילי מופנית כעת כלפיך - אם ההבדל בין פתח וקמץ השתמר במבטא האשכנזי או בתימני, במה הוא מתבטא?
אם תרצו אין זו אגדה 455307
לא גלילי אלא ראובן. אני אידיוט ואל לך להסתמך עליי.

היום, בעברית הישראלית - ברור שקמץ קטן נשמע אחרת מקמץ גדול. לדוגמה במילה חָכְמָה. אולם סביר שבימי המצאת הניקוד היתה לחי"ת ולמ"ם אותה תנועה.

ההיגוי האשכנזי מבטא קמץ (קטן כגדול) בצליל של חולם ישראלי. ההיגוי התימני לא רחוק מזה (הערה: "אין כמוני, מלאווח תימני" הוא חרוז). מפאת הקשר הדל בין אשכנז לתימן לאורך הדורות, סביר ששניהם משמרים משהו מן העבר המשותף, בו קמץ (קטן כגדול) בוטא כמו קמץ קטן היום.
אם תרצו אין זו אגדה 455273
מה מקור הביטוי הזה?
אם תרצו אין זו אגדה 455280
שאלה טובה. יש מתנדבים לתשובה?
אם תרצו אין זו אגדה 455282
משהו שקשור לעיטורי בית המקדש (ומסמל שלמות)?
אם תרצו אין זו אגדה 455283
הא? מעניין. לא הייתי חושבת על זה.
אם תרצו אין זו אגדה 455285
בחיי שלא גיגלתי קודם: http://www.jafi.org.il/education/ivrit/bank/clear/7....
אם תרצו אין זו אגדה 455287
נראה לי ששמעת על זה פעם מזמן וזכרת משהו, אם כי לא במודע. די מדהימים הדברים האלה. בכל אופן, נאה דיברת - כפתור ופרח.:)
אם תרצו אין זו אגדה 455290
נזכרתי שמורה של הבת שלי דיברה על זה בכיתה ב' או ג', בלימודי תורה או ''תפילה'', משהו כזה. נדמה לי שזו היתה תקופה שבה החליטו במשרד החינוך לתגבר את לימודי היהדות בבתי הספר החילוניים, ונדמה לי גם שעד היום שמורה אצלי מחברת ובה ציור או ציורים על פי הנושא.
אם תרצו אין זו אגדה 455295
אולי זו הייתה התקופה שבה למדה גם ברקת...
עטור מצחך זהב שחור הוא יפה, כן שחור הוא יפה 455278
כל עוד יושמע ברדיו לפעמים השיר "כי שחורה את ונאוה את", יישמע כפל ה"ואני", ו' פתוחה בגאון, בתחילת הפזמון. וכשהוא כבר לא יושמע, אז ודאי יושמע עדיין "עטור מצחך", שבו רק "ואני" אחד, אבל הוא מקבל במה שלמה משלו בלחן, ומהודהד פעמיים!
עטור מצחך זהב שחור הוא יפה, כן שחור הוא יפה 455279
ואני מאשרת.
עטור מצחך זהב שחור הוא יפה, כן שחור הוא יפה 455318
הבוקר השמיעו ברדיו את השיר "מקהלה עליזה" בביצועו של שייקה אופיר בליווי מקהלת הצדיקים ע"ש ילדיקוב.
צרמה לי מאוד הגייתו של אופיר: "על ראש הברוש שבַּחצר שמחה וְהמולה"
אני לא יודע איזה חלק מהצרימה נבע מהטעות בעברית ואיזה מהסטיה משירתה של חוה אלברשטיין "על ראש הברוש שבֶּחצר שמחה וַהמולה".
בכל מקרה, חיית הבית שלי מכונה "הֶחתול" (או בקיצור, הֶ).
עטור מצחך זהב שחור הוא יפה, כן שחור הוא יפה 455397
תגובה 223742
חיות המחמד שלי פטורות כי שתיהן נקבות.
עטור מצחך זהב שחור הוא יפה, כן שחור הוא יפה 455321
יש הרבה שירים כאלה.
תשע מאות מיליון סינים - ואני, מי אני, מה אני?
ואני יודע כי לקול התוף בערי מסחר חרשות וכואבות...
ואני חושב שבימים טרופים אלה אנחנו חייבים להפסיק את הברדק, להפשיל שרוולים ורבוטה, עבדה.
וכיו"ב.
עטור מצחך זהב שחור הוא יפה, כן שחור הוא יפה 455345
לפחות בשיר האחרון זה יותר מלגיטימי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים