בתשובה לערן בילינסקי, 02/12/01 14:51
המתינות של נוסייבה 45960
בעקבות חילופי הדברים אתמול שמתי לב להודעה של נוסייבה היום (יום לאחר הפיגוע) בניו יורק טיימס:
Sari Nusseibeh, the representative of the Palestinians in Jerusalem, said in a telephone interview that Mr. Arafat recognized that attacks like the one in Haifa on Sunday ``will lead to the point of undermining his own authority." But he said that Mr. Arafat ``is not in control" of those who carry them out. And while Mr. Arafat was trying to stop the violence, Dr. Nusseibeh said, he needed to demonstrate to his people that they would gain something from such actions.

ערפאת לא בשליטה, אומר נוסייבה. ומה שאפשר להבין מכך, שהוא בעצם לא מטיל עליו אחריות למצב, נוסייבה וערפאת הם בכלל מהאו"ם.
ועוד מוסיף נוסייבה, שכדי שערפאת יילחם בטרור הוא צריך להביא קודם כל לעם הפלסטינים בונוסים למיניהם. זאת אומרת, לדעתו של נוסייבה, קודם צריך ערפאת לגזור קופונים מהמצב (שהוא הרי יזם אותו) ואחר כך, אולי, הוא יטפל בטרור.

במה מתבטאת כאן המתינות או הפיכחון של נוסייבה ביחס לעריקת, עבד רבו, וכל יתר הג'נטלמנים?

ג'יבריל רג'וב, לפחות אמר שצריך להלחם בקיצוניים (אם הוא יעשה זה כבר סיפור אחר).
המתינות של נוסייבה 45961
לפי דעתי, המפתח להבנת האמירה הוא דווקא המשפט: "Mr. Arafat ``is not in control" of those who carry them out. " כלומר, ערפאת אינו שולט בכל הפלשתינים. בכך מעמיד נוסייבה את מנהיגותו של ערפאת בספק כמי ש"יכול לספק את הסחורה", גם כלפי חוץ וגם כלפי פנים: "he needed to demonstrate to his people that they would gain something from such actions." - ערפאת לא יכול בעצמו לגרום למצב בו הפלשתינים ירוויחו משהו, במיוחד לאור התנהלותו מאז אוקטובר. יש כאן בעצם ביקורת קשה על ערפאת (מצד נוסייבה) על כך שעלה על עץ כה גבוה מבלי להשיג כלום לרווחת הפלשתינים, מה שהיה ברור כבר מלכתחילה (באוקטובר) שהרי אין לצפות שמנהיג ישראלי יחתום על הסכם בעקבות אלימות אלא לאחר תקופת צינון ארוכה, ולראיה, גם הציבור הישראלי נוטה יותר "ימינה" מאז אוקטובר וכל נסיגה תתפרש ככניעה לטרור.

אגב, אני לא אוהב את השימוש במילה "מתינות" שהיא ערכית. ייתכן ובמצב עניינים מסויים כדי להשיג מטרה מסויימת יש לנהוג בדרך שאפשר לתאר אותה כ"מתונה" ואילו במצב עניינים אחר יש לנהוג בדרך שאפשר לתאר אותה כ"קיצונית". הכל תלוי במצב העניינים המסויים. שים לב שאני בתגובתי המקורית לא השתמשתי במילים "פיכחון" או "מתינות" אלא השתמשתי בהגדרה הנייטראלית "בעלי השקפה שונה".
המתינות של נוסייבה 45979
מה דעתך על:

such actions = trying to stop the violence

ערפת ניסה לעצור את האלימות (טענתו של נוסייבה, שספק גדול אם היא נכונה) אולם לא קיבל תמורה (ממי אם לא)מישראל. => האחריות היא על ישראל שלא ספקה תמורה לערפת כדי שיביא אותה בפני הפלסטינים.

Mr. Arafat ``is not in control" of those who carry them out

ערפת לא אחראי ולא יזם, אין להאשים אותו, וגם אם הוא לא שולט בכל מה שנעשה, המצב מוכיח שיש הרבה יותר גרועים ממנו, אז כדאי לכם לשמור על הרע במעוטו.
שיטה ישנה היא להצדיק משהו רע בטענה שהוא הרע במעוטו, כי להגיד שהוא טוב לא נשמע אמין.
התקליט הזה עובד כבר 8 שנים בהצלחה מרובה מול העולם המערבי.

שתי הנקודות שהבאתי עולות בקנה אחד עם המדיניות של ערפת מאז אוסלו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים