בתשובה להאייל האלמוני, 10/11/07 21:34
קצת ציני אולי, אבל 462797
מניע רומז שזו הסיבה, ולא שזו סיבה אפשרית, שייתכן שלמעשה לא הייתה לה כל השפעה. לדוגמה, האם היית אומר שאחד המניעים למנעותי מקפיצה מהגג הם חמישים השקלים שהצעת לי בתמורה להמשך חיי? אני לא הייתי מנסח את זה ככה. אבל כן הייתי קורא לזה "תמריץ".

צריך לזכור שאנחנו לא מזהים טקסים רבים אצל פילים וקופים גם בתחומים אחרים של החיים, ביחס לבני אדם. שתי אפשרויות הן שאנחנו לא מבינים כל כך פילים, ושבני אדם באופן כללי נוטים יותר לכיוון טקסים.

2 איזה פן לדעתך לא קיים? אבל? נדמה לי שדעתך סותרת את הקונצנזוס בקרב המומחים.
קצת ציני אולי, אבל 462801
אני לא יודע בדיוק איך מפנים כאן לתגובות, אבל אם תקרא שוב את תגובתך הראשונה בפתיל תראה שכתבת "התמריץ" ולא "תמריץ", וזה מה שהוליד את הדיון שלך עם האלמוני שאינו אני, שראה תמריץ יותר חזק לדעתו. האם אני יכול להבין מדבריך כעת שהתכוונת אז לתמריץ ככל התמריצים? כמו כן אם ההבדל בין "תמריץ" ל"מניע" הוא כמותי ולא מהותי אני נאלץ להודות בענווה שאני לא רואה שום בעיה במה שכתבתי שבקשר אליו העלית את הנושא הזה ("לדעתי הדיון במניעים האבולוציוניים/פרקטיים‏1 לקבורה מעניין הרבה פחות מהדיון במניעים הפסיכולוגיים לקבורה").
אני חושב שניתן לקבוע די בבטחון שפילים לא מסוגלים לחשיבה המופשטת הנדרשת לקיום טקסים. באשר לקופי אדם, זה כבר סיפור אחר: ידוע לי שהם ניחנים ברמה כלשהי של חשיבה מופשטת, אולם לא ידוע לי על קופי אדם שפיתחו טקסים ו(לדעתי) קוף אדם לא יכול להבין את שירת ביאליק, גם אם למד עברית[*].
2 הפן השני :) כלומר הטקסי-פסיכולוגי-אונטולוגי.
(דרך אגב המשפט "נדמה לי שדעתך סותרת את הקונצנזוס בקרב המומחים" הוא מוצלח מבחינה רטורית).
[*] שאלה: מה הקשר לביאליק?? תשובה: לשירת ביאליק ולטקס הקבורה משותף הרובד הסמוי של סמלים וכיו"ב שאינו קיים במשפטים שקופי אדם סימנו בשפת הסימנים (כמדומני).
קצת ציני אולי, אבל 462857
"אני חושב שניתן לקבוע די בבטחון שפילים לא מסוגלים לחשיבה המופשטת הנדרשת לקיום טקסים." - אני לא חושב שנדרשת יותר מדי חשיבה מופשטת בשביל טקסים, במיוחד אם אתה מסכים שהם חושבים מספיק בכדי להבין שהוא מת, וכן יש להם את המניע הרגשי המתאים. מה זה כבר טקס? משהו שאתה עושה בגלל שכולם עושים, ושאת שיפור מצב הרוח שחל בך עם הזמן החולף אתה מייחס גם לו (לטקס), שהרי הוא אורך זמן מה.
קצת ציני אולי, אבל 463146
לצערי אני נאלץ לענות בקצרה: אתה ממעיט בערכם של טקסים. קיום של חברה הכוללת טקסים, והענקת משמעויות מורכבות לאלמנטים בטקסים אלו, דורש רמת מורכבות שכלית רבה של הפרטים בחברה.
קצת ציני אולי, אבל 463147
מורכבותם של הטקסים בחברות האנושיות השונות לא אומרים שטקסים פשוטים אינם טקסים, וכאלו, אני סבור, אינם מעבר ליכולותיהם השכליים של פילים ושאר ירקות.
קצת ציני אולי, אבל 463384
האם תהיה מוכן לספק דוגמא לטקס, אמיתי או היפותטי, פשוט מספיק? זכור שטקס חייב לציין אירוע מסוים, ועליו להיות בעל משמעות סמלית. לדעתי יכולת שפה ברמה שאינה קיימת אצל בע"ח נדרשת לשם הבנת משמעות סמלית.
קצת ציני אולי, אבל 463403
לא הבנתי את הבקשה.
לרקד בכנפיים פרושות מול הנקבה זה טקס או לא טקס?
קצת ציני אולי, אבל 463411
לזה לא ציפיתי. התכוונתי לטקס במובן ceremony, למרות שבעברית טקס יכול להיות גם טקס חיזור של ציפורים. ריקוד חיזור אינו מציין שום מאורע, ופריסת הנוצות כך או כך אינה מסמלת שום רעיון, לכן הוא לא עונה לקריטריונים שנתתי.
קצת ציני אולי, אבל 463412
ריקוד חיזור מציין את עונת הייחום.
קצת ציני אולי, אבל 463442
ריקוד חיזור קשור יותר באינסטינקטים, נכון? זו לא פעולה מוסכמת תרבותית שקשורה למורשת הטווסים.
קצת ציני אולי, אבל 463458
ריקוד חיזור הוא טקס חניכה קלאסי, שאחריו מתקבל הרקדן לקבוצת הטווסים הבוגרים ורשאי לעלות לתורטווס המקומי.
קצת ציני אולי, אבל 463499
בגדול כן, אבל אני מניח שיש גוונים מקומיים שהם אולי נלמדים. מישהו יכול להביא לינק לעניין עם האמונות הטפלות אצל היונים?
קצת ציני אולי, אבל 463518
בונוס: סרטון קצר (עם יונים אבל בלי אמונות תפלות)

קצת ציני אולי, אבל 463523
עם טכניקות כאלה אולי לא הייתי נשאר כל כך הרבה זמן בכיתה ג'.
קצת ציני אולי, אבל 463532
וגם היית לומד לעוף!
קצת ציני אולי, אבל 463525
תגובה 350897
קצת ציני אולי, אבל 463425
טקסים שאין להם מטרה אינני מבין, ואלא אם מתחשק לי להפגש עם העורכים אותם מסיבות כלשהן, אינני משתתף בהם. טקסים שיש להם משמעות, גם אם אינני מסכים שהם משיגים אותה, אני מבין - ריקודי גשם, הלוויות וכו'. כשכתבתי על טקס החיזור, לא חשבתי על המילים "טקס החיזור", אלא ממש על הפעולה כעל טקס, בעל מטרה (שאותה הוא אכן משיג). מדוע אין זה טקס?
קצת ציני אולי, אבל 463644
אני חושד שלי ולך יש שתי הגדרות שונות לטקס.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים