בתשובה להאייל האלמוני, 11/11/07 19:28
כניעה תוביל לגל של שביתות 462933
על הצורך בשולחן כתבתי כמעט בכל הודעה בדיון עד כה. אמרתי גם "כסא", "קירות" ו"גג".

אינטרנט אני גם מסכים שמאוד יסייע למורה טוב, אבל מורים כמו שהם היום ממש לא זקוקים לו, ברובם, וגם אלו שכן, לא בתכיפות גבוהה, ושימוש במחשבים שבספריה יספיק להם לגמרי. המורים של ימינו יודעים בדיוק מה הם הולכים ללמד מתחילת השנה ועד סופה, וזה כמעט תמיד בדיוק מה שהם לימדו גם בשנה שעברה. לשם מה נדרש להם מחשב עם חיבור לאינטרנט 365 ימים בשנה? (שים לב, במיוחד לאור הפסקה הבאה, שאני לא אומר שהוא יהיה חסר תועלת לגמרי. מספיק שהוא לא כלכלי, כי התועלת שהם יפיקו ממנו נמוכה.)

"בקיצור - אתה פולט שטויות" - לא, אתה פשוט מכניס בכוח שטויות לפה שלי. ראה פסקה ראשונה של הודעה זו.

מקובל לחשוב על מזגן בימינו כדבר שלמרות שהוא לא הכרחי, הוא גם לא פינוק. אבל אל תשכח את התחלת המשפט הקודם - לא הכרחי. אף אחד לא יקבל שביתת רופאים באפריקה בגלל חוסר במזגן. יש דברים דחופים יותר. אז אצלנו החינוך הוא אמנם לא עניין בוער של חיים ומוות מידיים כמו רפואה, אבל השביתות בהחלט רבות וארוכות, וההשכלה גם בלעדיהן ממש לא משהו. משרד פרטי לכל מורה, במקום הקצאת כיתה ריקה קבועה, היא בזבוז כסף מיותר שאפשר להשתמש בו למטרות טובות יותר, שממש לא חסרות לנו במדינה.

טרם הפגנתי זלזול במורים בדיון הנוכחי, לדעתי. רוצה לתקן אותי עם קישור או ציטוט?
כניעה תוביל לגל של שביתות 462937
אם אתה לא נותן פינת עבודה אישית למורה ושולח אותם למחשבים שבספריה בשביל משהו בסיסי כמו אינטרנט, אז אל תתלונן כשהם מעדיפים לעבוד בבית. הרי כל העניין הוא שדורשים תוספת שעות בבית הספר מצד אחד, ולא נותנים תנאים מינמליים לעבודה שם מצד שני.
אינטרנט זה מאוד מאוד בסיסי - כדי לשמור על קשר עם התלמידים ועם ההורים (והמורים האחרים), כדי לקרוא מאמרים, כדי להתעדכן בידע חדש שרלבנטי לשיעורים שלהם.
אף אחד לא דרש משרד פרטי לכל מורה - זה באמת יהיה מיותר. אבל פינת עבודה לכל מורה נראה לי כמו דרישה מינמלית. מה רע בכמה משרדי קוביה כאלו?
שום דבר לא הכרחי - אפשר ללמד גם כשבחוץ יש תחנת אוטובוס שמרעישה כל הזמן, ואפשר ללמד גם כשמרגישים מאוימים על ידי התלמידים. אבל איכות ההוראה צונחת פלאים, ולאף אחד אין זכות להתלונן כשהמורה בורח מבית הספר ברגע שהשיעור נגמר ועושה חלק גדול מעבודתו בביתו.

"ג. לא הייתי מנחש אם לא היית מספר לי" (לגבי השתלמויות של מורים בזמן החופשות). מתוך: תגובה 462923
חוסר היצירתיות של המורים מעורר קבס ופחד 462948
חוסר היצירתיות של המורים, הסובלים לפי תיאורך בחדר המורים הצפוף, ואי-יכולתם לארגן מערכת שבה לכל מורה, או חמישה, מוקצה כיתה ריקה לעבוד בה, מגעילה ומפחידה. אלו האנשים המופקדים על חינוך ילדינו? לא הייתי נותן להם לאלף את הכלב שלי (אם היה לי כלב).

"אז אל תתלונן כשהם מעדיפים לעבוד בבית" - לא אני הייתי האייל שהתלונן על כך שהם עובדים מהבית. אין לי שום בעיה עם זה. לדעתי השכר ההגיוני היחיד נקבע על פי העבודה הנעשית, לא על פי המאמץ והזמן המושקעים, ושיחליט בעצמו המועסק אם הוא מעדיף להמשיך לעבוד או להתפטר (וינסה המעסיק להגיע לאיזון האופטימלי של כל הפרמטרים המעניינים אותו).

"כדי לשמור על קשר עם התלמידים ועם ההורים" - התלמידים מגיעים לכיתה כמעט כל יום, ועם ההורים אין צורך בקשר רציף, ואפשר להסתפק במכתבים ובטלפון. אינטרנט כמובן יועיל כאן, אבל הוא *לא* הכרחי, ויש דברים דחופים בהרבה ממנו, לפחות מהפן הזה, של הקשר עם התלמידים והוריהם.

"כדי לקרוא מאמרים, כדי להתעדכן בידע חדש שרלבנטי לשיעורים שלהם." - אני משוכנע שגם מחר חוק הפילוג יהיה תקף, ושלא יהיו חידושים רבים, בטח לא כאלו שיש להתעדכן בהם *מיידית*, בנושא המחלוקת סביב ה- split infinitive. למעשה, אני עדיין לא יכול לחשוב על דבר אחד שיכול המורה לעשות עם חיבור יומיומי לאינטרנט בנושא הידע והמאמרים הרלוונטיים לשיעורים (הניתנים כיום בבתי הספר בארץ).

"מה רע בכמה משרדי קוביה כאלו?" - לא אמרתי שזה רע. יהיה מצוין. אבל זה לא הכרחי, ויש פתרון חינמי לגמרי שאיכשהו הם עוד לא עלו עליו - אני מפנה אותך לפסקה הראשונה.

"שום דבר לא הכרחי" - נכון. החלף מנטלית את המופעים המתאימים של "הכרחי" בהודעותיי במילה "כלכלי". אני סומך על שיקול דעתך בנושא.

ג. נכון. תודה שהזכרת לי, וסליחה על שהכחשתי את מה שמסתבר שהיה נכון.
*בסוף המשפט הראשון - "מגעיל ומפחיד" 462949
חוסר היצירתיות של המורים מעורר קבס ופחד 462983
אתה צריך כלב
חוסר היצירתיות של המורים מעורר קבס ופחד 463108
למה?
חוסר היצירתיות של המורים מעורר קבס ופחד 463134
בכל פעם שיעלו בך כעסים, על איך שביזבזו את זמנך בבי"ס, תוכל להזכר שעכשיו יש לך כלב. ולומר לו "me and you buddy, me and you "
חוסר היצירתיות של המורים מעורר קבס ופחד 464132
כבשה, תעשי לי חתול.

התגובה שעשתה לי את היום
464163
אפשר הסבר?
כניעה תוביל לגל של שביתות 462954
מה בדיוק אתה רוצה שיהיה? המורים גרועים ולא משקיעים אז צריך להתייחס להוראה כאל תעשיה. המורה עובד בליין ושם לא צריך מחשב רק לוח וגיר או לורד. אם היינו יודעים שהם משקיעים, היינו נותנים להם שולחן ומחשב, היות שהם עצלנים, לא מגיע להם כל זה. הם אומרים שהם מכינים בבית? הם גם שקרנים ואסור להאמין להם; שיעבירו כרטיס בכניסה וביציאה. אינני בטוח שאתה מודע למה שאתה כותב. זה שיש מורים שמקיאים חומר שנה אחר שנה אינו אומר שצריך לומר לכל המורים שהם כאלה. חוץ מזה חשבתי שכולנו רוצים לשפר את איכות המורים ולגרום ליציאת ה"מקיאים" לאט לאט מהמערכת. למה לא תציע לצמצם את הלימודים ל-‏8 שנים חובה, שהתלמידים יצאו לעבוד בכתה ט' חוץ מהמצטיינים שייבחרו בקפידה. אפשר יהיה לפטר המוני מורים ולפטור את בעיית החינוך. שמקומות העבודה יהיו אחראים על החינוך דרך העבודה. אפשר יהיה להוריד מיסים ויהיה כיף.
כניעה תוביל לגל של שביתות 462959
אני לא מבין את הטעם שבסרקזם האפוי-למחצה של ראשית ההודעה.

"אם היינו יודעים שהם משקיעים... היות שהם עצלנים, לא מגיע להם כל זה" - כבר אמרתי שלא מעניין אותי כמה הם משקיעים, אלא כמה תועלת צומחת למשלם שכרם. נסה לעקוב, איציק.

"הם אומרים שהם מכינים בבית? הם גם שקרנים ואסור להאמין להם" - גם הבהרתי שלא אני הייתי זה שהתלונן על הטיעון "אנחנו עובדים גם בבית". זה טיעון לגיטימי לגמרי מבחינתי. נסה לעקוב, איציק.

"זה שיש מורים שמקיאים חומר שנה אחר שנה אינו אומר שצריך לומר לכל המורים שהם כאלה" - אף פעם לא אמרתי שהם כולם כאלו. אמרתי שרובם כאלו. להזכירך, יש לי 12 שנים של ניסיון עם המערכת מאחורי, והמדגם שלי גדול בהתאם. נסה לעקוב, איציק.

"למה לא תציע..." - יש לי סיבות להציע דווקא את מה שאני מציע, ולא את הגרסאות שלך לדבריי, איציק.

"שהתלמידים יצאו לעבוד בכתה ט' חוץ מהמצטיינים שייבחרו בקפידה" - בגלל שאני לא מעוניין בכפייה של המדינה, ומעוניין שהתלמידים יחליטו בעצמם באיזה מסלול הם רוצים להמשיך, בין אם הם מצטיינים או לא? בגלל שקו מנחה זה לדיעותיי מוצג כאן באייל מזה חמש שנים לפחות, גם בדיונים איתך, גם בהודעות שאליהן הגבת? נסה לעקוב, איציק.

"שמקומות העבודה יהיו אחראים על החינוך דרך העבודה. אפשר יהיה להוריד מיסים ויהיה כיף." - פספסת את יעודך כקומיקאי, איציק.
כניעה תוביל לגל של שביתות 463001
מה שאני מעריך אצלך זו הצניעות היתרה. אם עקבת אחרי דברי בנושא הזה במהלך החודשים האחרונים, היית רואה שהביקורת שלי על המורים לא פחותה משלך. ההבדל הוא שאני רואה את זה כחלק מתהליך מסויים. אפשר להבין מרוח דבריך (ודאי תטען בהתנשאות:"נסה לעקוב") שהשכר הירוד של המורים נובע מרמתם הירודה. גם הבאת משלם המיסים המיתולוגי שרוצה לראות תמורה למיסיו, אינה רלוונטית לכאן כי כמו מובאות מהתנ"ך, כל אחד מביא את הקונוטציות הנוחות לו. אני מכיר יותר טוב ממך את מערכת החינוך: גם למדתי כמוך 12 שנים וחוץ משלושה מורים, כל האחרים לא היו טובים, וגם הייתי בתוך המערכת. הביקורת שלי איננה רק על מה שגורם השכר הנמוך מדי (אני מכיר גם את מערכת החינוך בגרמניה, בדנמרק ובארה"ב שם השכר הרבה יותר גבוה), אלא על הפילוסופיה שלה ובתחום הזה היא כזאת גם במערב. מערכת החינוך בנויה להוציא אדם ממושמע שמשתלב במיסגרות. מערכת החינוך היא אנטי דמוקראטית בעליל ולכן היא אינה מחנכת לדמוקרטיה, גם אם יוקצו בה הרבה יותר שעות על הדמוקרטיה. המערכת הפוליטית היא נגד הפעילות החינוכית ואיננו שומעים שום תגובה על מדיניות האוצר שמעמידה את שכר המורים כאנטיתזה ליציבות כלכלית ואף כסיבה להתמוטטות המערכות אם יקדמו את מעמדם בחברה הישראלית. הרשה לי להזכיר לך את המעמד המביך בו הציג דברת את שכר המורים העתידי ברפורמה שלו-‏14000 ש"ח לחודש בפיסגה (תואר ד"ר) ונתניהו העיר לו בחיוך מזלזל שהוא הגזים קצת. אז אתה מוכן לשלך שכר שיתחרה בהייטק רק למורים טובים כלומר, לא לשלם.
כניעה תוביל לגל של שביתות 463113
"אפשר להבין מרוח דבריך (ודאי תטען בהתנשאות:'נסה לעקוב') שהשכר הירוד של המורים נובע מרמתם הירודה" - לקפוץ למסקנות שגויות תמיד אפשר. (נסה לעקוב.)

"אני מכיר יותר טוב ממך את מערכת החינוך: גם למדתי כמוך 12 שנים..." - לא בטוח שזה משנה, אבל אני סבור שאני דווקא מכיר את מערכת החינוך טוב ממך, משום ש-‏12 השנים שאני ביליתי בה היו *כולן* בעשרים השנים האחרונות, בעוד שבמקרה שלך עברו - מה, ארבעים שנים מאז שנתך *האחרונה* כתלמיד במערכת? - וכל מה שאתה זוכר כבר לא אקטואלי.

"הביקורת שלי איננה רק על מה שגורם השכר הנמוך מדי" - איציק, לא אכפת לי כרגע מה הביקורת שלך על מערכת החינוך, וכמה היא צודקת. מעניין אותי רק שהפנת אליי הודעה מטומטמת, שתקפה בגסות רבה טיעונים שמעולם לא העלתי, ואף כאלו שמנוגדים היו לגמרי לדבריי ולדיעותיי המוצהרות‏1. אחרי שנסגור את הנושא הזה, נוכל לחזור לדון בדיעותיך על מערכת החינוך.

---
1 הבדל אחד בינינו, דרך אגב, הוא שאתה הגבת על הודעות רבות שלי שבהן הצגתי את עמדתי הליברטריאנית, מה שנותן לי את הצידוק להניח שקראת אותן, ושאתה צריך להכיר את דיעותיי בנושא (ולכן אידיוטי יהיה מצידך להטיח בי "למה לא תציע לצמצם את הלימודים ל-‏8 שנים חובה, שהתלמידים יצאו לעבוד בכתה ט' חוץ מהמצטיינים שייבחרו בקפידה"). מהצד השני, אני לא הגבתי מזה זמן רב להודעה שלך שעסקה במערכת החינוך, כך שאני יכול לטעון בקלות רבה שלא הייתי מודע לעמדותיך בנושא, במידה ואשים יום אחד בטעות דברים בפיך כפי ששמת אתה בפי - דבר שכנראה לא יקרה ממילא.
כניעה תוביל לגל של שביתות 463119
מבלי להיכנס לויכוח ביניכם, איציק, שלא כמוך (?) הכיר את המערכת לא רק כתלמיד אלא גם כמורה, ונראה לי (על סמך קריאת תגובותיו לאורך זמן) שבחלקה, ההיכרות הזו חפפה חלק משמעותי מ-‏20 השנים האחרונות (אלא אם כן אתה באמת מאמין שהתחרות על "*כל* ה-‏20" או "*לא כל* ה-‏20", היא ממש לב לבו של הנושא).
כניעה תוביל לגל של שביתות 463120
אני לא. רק הגבתי לטענתו שלו, שהוא מכיר את המערכת יותר טוב. למרות שאני לא חושב שזה משנה, אני רוצה שנעמיד דברים על דיוקם, ואני סבור שאני דווקא מכיר יותר טוב ממנו את המערכת, בצורות מסויימות (אני בטוח שאת תלוש השכר ואת הקפה שבחדר המורים הוא מכיר טוב ממני).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים