בתשובה להאייל האלמוני, 14/11/07 11:06
השד מהשביעית 463341
העיקר שעל נפוליאון כולם יודעים.
השד מהשביעית 463349
הסבר בבקשה.
השד מהשביעית 463353
קראת את הספר "השד מהשביעית" של קורנל מקושינסקי (או "השד מכיתה ז"' בתרגום ישן יותר)? יש שם סיטואציה בה המורה בוחן את תלמידיו בשיטה דומה למה שאתה מתאר.
השד מהשביעית 463358
התכוונתי דוקא לתאר מצב רנדומלי שנובע בעיקר מהיוזמה של התלמידים המצביעים, ואולי היה עלי לכתוב ככה: "ביום ראשון התלמידים א', ד', ז', ט', וביום שני התלמידים ב', ג,' ה' ו-ד'. אבל בכל מקרה עד כמה שזכור לי - השיטה של הפרופסור ההוא היתה הרבה יותר מסובכת, גיבור הספר עלה עליה והיה בה, נדמה לי, משהו כמו: בשיעור מסויים נבחן התלמיד א' ובשיעור הבא נבחן זה שהוא התלמיד ה-‏17 אחריו ברשימת השמות. (לבקש מהילד שייקח את הספר בספריה ולקרוא עוד פעם, רשמתי לפני :))
השד מהשביעית 463363
"מהיוזמה של התלמידים המצביעים"? מנסיוני משנותי בבית הספר מדובר על אותם שלושה תלמידים בכל פעם.
תרשו לי לצטט את עצמי... 463375
נו, זה בדיוק מה שטוב. מה אנחנו פה, קסרקטין פרוסי?

סתאאם. ליתר דיוק, אמרתי בתגובה 463336: "ביום ראשון מצביעים (או נענים לפניה-שאלה של המורה)...". כך שכיסיתי את שתי האפשרויות.
תרשו לי לצטט את עצמי... 463386
איזה שתי אפשרויות?
תרשו לי לצטט את עצמי... 463394
אפשרות א: המורה מפנה שאלה או נושא לדיון אל הכיתה, והתלמידים מצביעים ומגיבים לפי רצונם ויוזמתם.

אפשרות ב: המורה פונה אל תלמיד מסויים ומפנה אליו שאלה או נושא לדיון, ואחר כך אל עוד תלמיד ועוד תלמיד ועוד אחד ככל שמאפשרים הזמן וההתקדמות בחומר .

יש מורים המשלבים בין שתי האפשרויות. הם פונים לתלמיד מסויים בשאלה, התלמיד עונה, והמורה אומר: "טוב, שמענו את דעתו של מוישה, יש מישהו שרוצה להביע דעה שונה?"

עוד שילוב אפשרי: המורה מפנה שאלה או נושא לכיתה באופן כללי. אם ההיענות הכללית היא מועטת או אפילו אינה קיימת, כלומר - אף אחד לא מצביע, הוא פונה לתלמיד מסויים ומבקש ממנו שינסה להרים את הכפפה.
תרשו לי לשנות את הכותרת 463396
בסדר (אגב, לא נראה לי שמדובר בשיטות חדשניות במיוחד), ההערה שלי על השד מהשביעית התיחסה לאפשרות ב, וההערה שלי לגבי הנטיה של רק מספר קטן של תלמידים ''להשתתף'' התיחסה לאפשרות א. בתגובה המקורית שלך דיברת על ''התחלקות באופן טבעי'' בין השעורים. הצעה א היא אמנם טבעית אך כנראה שללא חלוקה ואילו אפשרות ב אכן תגרום לחלוקה אך לא תהייה טבעית. האפשרות השלישית היא כמובן גם לא טבעית וגם לא ממש ''חלוקה''.

אני לא ממש מתרגש מכך שהמורה צריך קצת להכריח תלמידים להשתתף בשעור, אבל גם לא צריך לצפות שהתלמידים יהיו אסירי תודה.
תרשו לי לשנות את הכותרת 463454
חלק מהשיטות החדשניות באות לחפות על חוסר היכולת לנהל דיון רב משתתפים בכתה.
תרשו לי לשנות את הכותרת 463496
לא מכיר. איזה שיטות?
תרשו לי לשנות את הכותרת 463502
למשל, הוראה יחידנית בכתה של 35 תלמידים, לימוד בקבוצות וכד'.
השיטות הללו הן בסדר גמור כשהן חלק ולא עיקרי. בסופו של דבר קיימת גם ההוראה הפרונטלית. אם המורה אינו מסתדר עם הוראה פרונטלית, אז עולה הכמות של הקבוצות וכו'. מורה שאינו יכול ללמד פרונטלי, צריך להחליף מקצוע.
תרשו לי לשנות את הכותרת 463507
תודה.
השד מהשביעית 463453
נסיון רע ונפוץ. הנסיון אינו מדבר בזכות כתות עמוסות.
השד מהשביעית 463497
אולי לא רואים עלי, אבל למדתי בתיכון בשנות השבעים.
השד מהשביעית 463510
ילד.
השנים המאושרות בחיי. 463513
שכחתי להגיד שנשארתי עשר שנים בכיתה ג'
השנים המאושרות בחיי. 463514
ילד מפגר.
השנים המאושרות בחיי. 463516
הוא שכח להגיד שהוא נשאר בטעות בכיתה ג' של אחותו.
השנים המאושרות בחיי. 463517
לפחות לי יש תירוץ.
השנים המאושרות בחיי. 463581
יש המון מורים שעושים את זה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים