בתשובה לערן בילינסקי, 05/12/01 16:48
הפגנת את חוסר הבנתך בעניין 46406
טוב, אבל ממש בנקודות:

ערן,

מה הקשר בין תיעוב המימסד הדתי ובין תחושת שייכות להיסטוריה של 3000 שנה ויותר?

מה דיין, גנדי, כדוגמא בלבד, היו דתייים? סימפטו את המימסד הדתי? שמרו כשרות?

יש לך ספק ממה שידוע עליהם על תחושת ההסטוריה שהייתה להם בדורכם ב"ערי אבות"? בשבילים תנ"כיים? ביישובים מקראים?

שאלת ה"מה קושר?"

האמת, איזו מן שאלה זאת, אין לי מושג. ואין הדברים חלילה אמורים כלפיך אלה גם כלפי רבים ששואלים שאלה זאת.

אמור לי, נראה לך שתבוא לאיטלקי ותשאל אותו את השאלה הזאת? והרי איטליה הפכה להיות איטליה רק לפני פחות מ 150 שנה.

היית שואל צרפתי, מה קושר אותך לצרפת?

אמריקני? (שברוב המקרים יהיה בן מהגרים של לא יותר מטווח של 100 שנים ופחות)

אז לנו, שכל פיסת ארץ כאן מוזכרת בספר ההסטוריה העולמי שלנו (התנ"ך) אתה שואל שאלה כזאת?

האומנם עם עבדים לעולם ועד, ממש כמו בימי משה?

איני נוטה להיכנס לתחום אישי, אך אציין, שלסבתי מצד אחד בית רשום בקושאן בחברון, ולאחרת בית (ששוחרר תודה לאל ולצה"ל, בעיר העתיקה בירושלים)
בא ננסה כותרת פחות מתיימרת? 46503
אם כך, אני מבין שלמשפחתך יש שורשים עמוקים יחסית (מעל מאה שנה) בארץ ישראל? לרוב הישראלים אין שורשים כאלו שהרי אנחנו קהיליית מהגרים ברובנו, וזה ההבדל בין אזרח ישראלי ממוצע (דור שני/שלישי בארץ) לבין איטלקי למשל (שמשפחתו גרה באותו כפר כבר מאות, ואולי אלפי שנים). אתה, כנראה, במובן זה, יחסית חריג.

החברה האמריקאית, שגם היא חברת מהגרים, השכילה למחוק כבר לפני כמאה וחמישים שנה כמעט כל זכר ליושבי הארץ שקדמו לה, בצעד מוצלח (טוב, אז פני העולם היו שונים ותקשורת ההמונים זה לא מה שהיא היום. גם הגישה המוסרית הייתה שונה. בקיצור, היו הבדלים רבים). אנחנו (לטענתי) נמצאים במצב אחר היום, שאינו מאפשר לנו לעשות ככל העולה על רוחנו, אבל זה בעצם לב הוויכוח בינך לבין רוב הכותבים באייל.

אשר לקושאן מהתנ"ך. נראה לי שאתה קובע לעצמך מה אתה לוקח מהתנ"ך ומה לא, בצורה תועלתית תוך שימוש בו באמת כ"קושאן" על ארץ ישראל. לי, אישית, זה נראה פגום מבחינה מוסרית, והעובדה שדיין או גנדי בחרו לעשות כן לא הופכת את זה ליותר טוב או יותר רע (שהרי כל אחד מאיתנו הוא אדם חושב ואינו זקוק לאחרים שיכתיבו לו מה לעשות), אבל כאן אנו מתגלגלים לעניינים של טעם וריח.

ושתי הערות:
א. הכותרת המקורית של תגובתך הקודמת (שנגררה לכאן) היא "הפגנת את חוסר הבנתך בעניין". אני חושש שזו גישה מעט דוגמאטית ויומרנית להניח שמי שלא חושב כמוך עושה זאת כיוון שהוא "לא מבין משהו" (בסגנון ניתאי ארטנשטיין אם יורשה לי להשחיל כאן עקיצה). ייתכן שאנשים מבינים את מה שאתה מבין אבל ערכיהם שונים משלך ולכן הם נוקטים עמדה שונה.
ב. למה רק בנקודות? מאד נהניתי לקרוא את תגובתך המפורטת לשמעון ואני מוצא שהסגנון הטלגרפי של "רשימת הצהרות" נראה בעיני לרוב כמו אוסף סיסמאות שמרתיע אותי אישית מלהתעמק בתוכנו, אבל שוב, זה טעמי האישי.
ערן, פשוט לא שמתי לב לכותרת 46520
ערן, פשוט לא שמתי לב לכותרת בכל הפעמים של התגובה לתגובה..., וצר לי על כך באמת, כך שאם יש פגיעה כלשהי, אני מתנצל כאן ומייד.

הערה קטנה, הקושאן הוא תורכי. אי שם באיסטנבול יש ככל הנראה בגינזך הסולטן את מסמכי ה"טאבו" (היום נקרא כך רק בלשון העם, בלשון החוק - לישכת רישום מקרקעין..).

הבית הספציפי הזה בחברון עדיין לא שוחרר, כך שיש שם כנראה איזה אחמד שטוען שהורסים לו את הבית...

והנקודה החשובה ביותר לטעמי לפחות, כל ישראלי-יהודי הארץ הזאת יכול וצריך להרגיש שייכות לארץ גם אם היגיע אתמול.

אף אחד לא ממש מהגר חדש כאן אם סבו, ואם לא הוא אזי לבטח אביו של סבו, התפלל לפחות כל יום לשלום ירושליים, נשבע בחתונתו לירושלים ועוד ועוד.

זה לא שאתה מהגר שהיגיע לפני 50 שנה מטאיוואן לקנדה.
שם טענת חוסר שורשים עוד יכולה לעלות, אבל במקרה של יהודים וישראל זאת איננה השוואה במקומה.
ולדוגמאות? 46529
שמת לב לדוגמאות שהבאת? כולן על בסיס דתי - תפילה, טקס החתונה, כולם ארועים "דתיים" במובן זה או אחר. יוצא, שמצד אחד אתה מסתמך על הדת כבסיס לטיעון לזכותך על הארץ, ומצד שני אתה מתכחש לה (או לפחות לממסד שלה, שהרי בינתיים יש מונופול מסויים לרבנות הראשית בישראל על ענייני הדת). אני טוען שזהו חוסר עקביות שפוגם קשות בלוגיקה של הטיעון שלך.
בא ננסה כותרת פחות מתיימרת? 46754
ההתייחסות לשמי היא לא עניינית. בכל מקרה, תקן אותי אם אני טועה, אבל גם אתה יוצא מנקודת הנחה שהאדם עימו אתה מנהל דיון, שי כהן במקרה הזה, ''לא מבין משהו''. ספציפית, אתה מתייחס לכך שהוא ''לא מבין'' את ההבדל בין הנסיבות שאיפשרו למהגרים האירופים בצפון אמריקה לחסל את תושבי המקום המקוריים, לבין הנסיבות שקיימות עתה בישראל.
אני לא עשיתי מזה כותרת 46776
כנ''ל 46778
כלומר, אני ואתה, כמו רוב האנשים המשתתפים בדיונים, יוצאים מנקודת הנחה שהצד השני ''אינו מבין'' משהו. בקיצור, העקיצה שלך, על אף שנינותה הרבה, לא ממש היתה רלוונטית.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים