בתשובה להאייל האלמוני, 22/11/07 10:16
תודה על התזכורת 464386
להראות שזה מעניין עבור מי שמתעניין זה ממש לא בעיה, כי זה נובע מיידית מההגדרה. מכאן שבוודאי לא על כך דיברנו, ושעניינו של האוטיסט חובב המטבעות איננו מענייננו.

"השאלה היא מה אתה עושה אחרי זה." - מה באמת עושים אוהדי הכדורגל אחרי כן? קוראים את מלחמה ושלום, או את האמן ומרגריטה? בחייאת...

"הסברתי כבר מספיק למה אתה טועה." - לא הסברת. ראה שחמט.

"חשבתי שגם אתה "מאמין שעיקר החינוך הוא בהקניית כישורים, לא ידע". טעיתי?" - מה הקשר? אחרי הקריאה האלף, איזה כישור אתה מחדד? לכל היותר, את השינון, ואז, הרשה לי להציע לך לנסות לשנן מיותר ממקור אחד. יהיה יותר אפקטיבי לשיפור הזכרון שלך.

"אולי נכון, אבל לא רלוונטי." - נכון וגם רלוונטי. דיברנו על צפיה בכדורגל כחוויה אנטי-חינוכית, ודיברנו - טרחתי לציין זאת מפורשות בשלב מסויים - שאנחנו מדברים על צפיה בכדורגל כפי שהיא בזמננו ובמחוזותינו, ולא על חברה היפותטית שבה הצופים בכדורגל עוזבים כולם את האצטדיון בצורה שקטה ומסודרת, והולכים, כל אחד ואחד מהם, לסייע לזקנים לחצות את הכביש.

"אני בכלל לא מסכים" - אני גם נימקתי.

"הסכמנו על זה למעלה." - איפה הסכמנו שכדורגל מלמד טקטיקה כללית, ומחדד את היכולות האנליטיות במידה בלתי-זניחה?

2. ההבדל הוא שצפיה בכדורגל באצטדיון נעשית ביחד עם הבהמות, ותוך כדי הבלגה על התנהגותם (שמגיעה לעיתים עד כדי פשיעה - מישהו טרח לרסן את זורקי החזיזים למיניהם לפני שהם זרקו עוד כמה?). אם תסכים איתי שביקור באצטדיון הוא אנטי-חינוכי, ותגיד שאתה מדבר רק על צפיה מהבית (או באצטדיונים קטנים מכדי להכיל חוליגנים [כנראה גם קטנים מכדי להכיל צופים]), אוותר על הסעיף הזה.

3. חבורה ענקית של אנשים שעומדים וצורחים ביחד במשך שעה וחצי, ומתחבקים בהתרגשות זה עם זה למרות שאין הם מכירים איש את רעהו, בגלל שייכות מזוייפת שמחברת אותם? אנשים שמדברים על "ניצחנו" ו"הפסדנו" וכו', כשהם מעולם לא דרכו על הדשא?

4. אתה טענת שתכליתו של הכדורגל הוא חינוך ותרבות. אני לא טענתי דבר דומה לגבי ספרים וסרטים. תגובה 464257

5. אם אתה סובל מסקרנות, לא יהיה רציונלי שלא לספק אותה, כשהמחיר נמוך מספיק. אבל איך זה הופך לרציונלי את ההרגשה שההיסטוריה של המועדון היא משהו רלוונטי? איך זה משנה ששחקן איקס מהפועל נהריים גזל בהתנהגותו הבלתי-ספורטיבית את הגביע מהקבוצה "שלך", מכבי נגב-מערבי? איך נשיאת רגשות עבור הקבוצה הזאת, שמורכבת כיום מאנשים שונים לגמרי, שאין להם שום קשר לאותו מר איקס, היא רציונלית?

אני לא רואה איך הטענה שלך, במתכונתה החדשה, רלוונטית לדיון שלנו. להזכירך, התחלנו משרירותיות האהדה של קבוצה זו ולא אחרת. בספרים זה לא שרירותי, גם לפי הטענה שלך - הסופר בוחר לפרט על מי שמעניינים וחשובים לעלילה, ואתה בוחר (שלא במודע) מתוכם את מי שאתה רוצה, לפי שיקוליך הכלל לא שרירותיים. אם אף אחד מהם לא מתאים לך, אתה לא בוחר אף אחד. אין שום קשר או דמיון למצב בכדורגל.
תודה על התזכורת 464455
"להראות שזה מעניין עבור מי שמתעניין זה ממש לא בעיה" אבל זה לא מה שהראתי, הראתי שזה *שונה* עבור מי שמתעניין, וזה בדיוק מה שהייתי צריך להראות.

"מה באמת עושים אוהדי הכדורגל אחרי כן? קוראים את מלחמה ושלום, או את האמן ומרגריטה?" למה לא? החוק שאוסר על צופי כדורגל לקרוא בוטל.

"לא הסברת. ראה שחמט." הדיון הזה מאד מוזר, אתה כל הזמן שוכח את ההקשר של הטיעונים שלך ומתעלם מהטיעונים שלי.

"אחרי הקריאה האלף, איזה כישור אתה מחדד?" שוב, הקשר. לא מדברים על אדם בוגר, מדברים על ילד. ילד מפתח כישורים שאינם ידע טהור, כמו שמיעה, שפה, חריזה, הקשבה ועוד.

"דיברנו על צפיה בכדורגל כחוויה אנטי-חינוכית..." שוב, הקשר. אתה טענת שהכדורגל הוא "חוויה אנטי-חינוכית" לצורך זה טענת ש"אם תהיה בהמה שהופכת את הלוח כשהיא מפסידה, לא ירצו לשחק איתך. בצפיה בכדורגל, אם תשרוף את האוטו של השוער של הקבוצה שלך או של היריבה, תהיה הקודקוד של החבר'ה" וכל מה שאמרתי זה שלפני שניכנס לויכוח על העובדות אתה צריך להסביר לי למה אם זה נכון אז זה אומר שכדורגל הוא "חוויה אנטי-חינוכית".

"אני גם נימקתי" אם אתה מתכוון לפסקה "בדיוק! גם משחמט אתה לא לומד על טקטיקה בתחומים אחרים במידה בלתי-זניחה..." בתגובה 464289 אז אין שם נימוקים, רק הצהרות לא מנומקות ללא אסמכתאות.

"איפה הסכמנו שכדורגל מלמד טקטיקה כללית, ומחדד את היכולות האנליטיות במידה בלתי-זניחה?" הנה דוגמא לחוסר היכולת שלנו לנהל דיון בגלל מה שנראה לי כמו חוסר ריכוז מצדך. כתבת "לכל היותר אתה לומד מעט על הטקטיקה *של ניהול קבוצת כדורגל*, ואת יכולותיך האנליטיות אתה מחדד במידה מועטה בלבד", תגובה אחר כך כתבת ש"עליך חובת ההוכחה שכדורגל מלמד "טקטיקה" ומחדד את היכולות האנליטיות" ואחרי שהזכרתי לך שהסכמנו על זה, פתאום הטקטיקה הפכה ל"כללית" (דבר שלטענתך מהשח לא קיים בכלל) והיכולת האנליטית הפכה ל"במידה בלתי-זניחה". אולי, אם היית צופה קצת הכדורגל היית מפתח את הריכוז?

2. "צפיה בכדורגל באצטדיון נעשית ביחד עם הבהמות" גם נשימה.
"תוך כדי הבלגה על התנהגותם" גם נשימה.

3. קודם כל, בשביל להוכיח סיבתיות לא מספיק להראות קורלציה. ובנוסף, אנשים צופים בקולנוע ובוכים או צוחקים ביחד. אנשים צופים בחדשות מדברים על "ניצחנו" ו"הפסדנו" וכו'. אז מה זה מוכיח? קולנוע מעודד חשיבה קבוצתית וסנטימנטים כמו-לאומניים?

4. אני טוען שכדורגל הוא לא חינוכי פחות מספרים או סרטים. אתה טענת שכדורגל הוא *אנטי חינוכי* וספרים וסרטים הם חינוכיים. לכן, כל סעיף בו אין הבדל מהותי בין הכדורגל לספרים או סרטים הוא מבחינתי סעיף סגור, ולא משנה אם המסקנה שלך היא שכדורגל הוא לא חינוכי כמו ספרים וסרטים או שהוא חינוכי כמו ספרים וסרטים.

5. תשנה את סדר שני המשפטים שלך, ותקבל שאלה ותשובה.
"איך זה משנה ששחקן איקס מהפועל נהריים גזל בהתנהגותו הבלתי-ספורטיבית את הגביע מהקבוצה "שלך", מכבי נגב-מערבי?" איך זה משנה שגנרל איקס מדנמרק גזל בהתנהגותו הבלתי-מוסרית את הכתר מהמלך זד? זה באמת לא משנה, זה רק מספק את הסקרנות האנושית.

"בספרים זה לא שרירותי" מבחינת הקורא או הצופה זה שרירותי. מבחינת הסופר או הבמאי לא, אבל כשאתה לוקח את הילד שלך לקולנוע או לספריה אתה לא לוקח אותו לביים או לכתוב.
"אתה בוחר (שלא במודע) מתוכם את מי שאתה רוצה" שנעשה מבחן קטן? כמה ילדים צפו בבמבי עד הסוף ולא הזדהו איתו? כמה ילדים קראו את הקלברי פין ולא הזדהו איתו? להרים ידיים, לא להתבייש. כמה ילדים הזדהו עם האם החורדת של סינדרלה? עם מוריארטי? עם גוליבר? i rest my case.
"אם אף אחד מהם לא מתאים לך, אתה לא בוחר אף אחד" זה, בעצם, הבחירה האמיתית היחידה שיש לך, ואותה בחירה בדיוק קיימת בכדורגל.
תודה על התזכורת 464473
נו באמת. נשימה לא נעשית ביחד עם בהמות, אלא אם כן אתה גר בדיר.
וצפייה בכדורגל היא אולי חינוכית מאוד למי שחושב שאלימות היא פתרון חינוכי לבעיות. לא למי שחושב אחרת.
תודה על התזכורת 464482
את חושבת שבכדורגל יש יותר אלימות מספרים או סרטים?
תודה על התזכורת 464499
לא נראה לי שאני צריכה לחשוב בשביל זה.
תודה על התזכורת 464508
את לא *צריכה* לחשוב, אבל בכל זאת מומלץ לעשות את זה מפעם לפעם.
תודה על התזכורת 464522
נדמה לי שניסיתי פעם פעמיים, וזה לא היה כזה דגול.
תודה על התזכורת 464781
נראה לי שכדאי לחשוב. קחי סרט "תמים" כמו קיד וקאסידי. תספרי כמה אנשים מתו בו גתוצאה מאלימות? כמו יריות נורו בו? תכפילי את זה במספר הפעמים שהוא הוסרט בקולנוע ושודר בטלויזיה. עכשיו, תחשבי את כל האנשים שמתו במשחקי כדורגל כתוצאה מאלימות. אפילו סדרי הגודל שונים.
תודה על התזכורת 464796
גם כדי לראות שאתה אלוף ההיתממות אינני צריכה לחשוב מחדש. את זה ראינו כבר קודם.
תודה על התזכורת 464489
גם להוכיח שכל שני משחקים הם שונים, בלי להגביל את מידת ההבדל הנדרשת, זה טריוויאלי לגמרי. מספר הצעדים שעשה כל שחקן, לדוגמה. אתה מתבקש להמציא הבדלים ניכרים.

השורה ההיא באה בתגובה לשורתך "השאלה היא מה אתה עושה אחרי זה." התשובה היא ש-‏99.99% מאוהדי הכדורגל לא קוראים ספרות רוסית בעקבות המשחק עם רוסיה, והעניין שזה עורר אצלהם בתרבות הרוסית.

שוב, הקשר. גם ילד לא לומד כלום בפעם האלף.

"וכל מה שאמרתי זה שלפני שניכנס לויכוח על העובדות אתה צריך להסביר לי למה אם זה נכון אז זה אומר שכדורגל הוא "חוויה אנטי-חינוכית"" - זה לא מה שהבנתי מדבריך, אבל אין בעיה, אסביר - ילדים כידוע לומדים מסביבתם, ובגילאים צעירים מספיק, אף מתאמצים לעשות זאת, כך שכשהוריהם לוקחים אותם למשחק כדורגל, זה כמו להגיד להם "אנחנו כמו האנשים פה. תתנהג ככה." או, אם אתה מעדיף טענה יותר חלשה, זה כמו להגיד להם "גם ההתנהגות הזאת היא לגיטימית. תראה איך שאני מבליג, ואפילו בורח לי חיוך פה ושם."

לא חוזר לבדוק שלכך התכוונתי, נניח שזה היה זה, ושלא נימקתי, והנה נימוק - במשחק השחמט, מלבד הזכרון, הדחף וכו', יש כללים שאין להם שום מקבילה במציאות, שינון של מהלכי פתיחה שאין להם שום מקבילה במציאות, וכן הלאה והלאה. חובת ההוכחה רובצת על כתפיו של הטוען ששחמט מפתח חשיבה "טקטית כללית", משהו שתקף גם לתחומים אחרים.

לא מבין למה אתה קורא חוסר ריכוז.

2. אם נמשיך את ההתממות שלך, גם ביקור בעצרת למען שיחרורו של יגאל עמיר, ביצוע טבח בשמאלנים כולם, והשלטת חוקי היהדות על העולם כולו, בחרב, היא לא אנטי-חינוכית.

3. יחי ההבדל הקטן. (חוץ מזה, "כן" - החדשות בישראל של ימינו מנוסחות בצורה מאוד של "אנחנו" ו"הם" - הנה מה חושבים "עלינו" בעולם, הנה עוד אחד "משלנו" שהצליח בגדול בהוליווד. זו פניה ברורה לסנטימנטים לאומניים. (אבל לחדשות יש אלמנטים חיוביים שבכדורגל אני לא מוצא.)

4. אבל יש גם דיונים צדדיים שמתפתחים, ובאחד הזה פלטת משהו לא הכי נכון.

5. הופה הופה! אף אחד לא הולך היום לצעוק "יאללה צ'רצ'יל!" בגלל מה שקרה במלחמת העולם השנייה. מה שמניע כאן הוא הסקרנות. בכדורגל, אנשים לא מתעניינים במה שקרה, אלא מסיקים מכך קשר הזוי למועדונים בהרכביהם כיום. זו לא סקרנות, זו טינה מטופשת.

"מבחינת הקורא או הצופה זה שרירותי." - פשוט לא נכון. אני מזדהה עם מי שאני רוצה, מסיבותיי שלי, ולא דווקא עם מי שהבמאי או הסופר רצו שאזדהה עמם. יש לי סיבות, והן לא שרירותיות.
(לא מכיר אף מוריארטי.) מה זה משנה? הם יכלו לבחור להזדהות עם אחרים, וכשהם גדלים, ובוחרים לקרוא ספרים מעט שונים, לא כולם בוחרים באותן הדמויות. אשר לילדים, הם כנראה לא יזדהו עם הצייד, אבל שום חוק לא מכריח אותם להזדהות עם במבי.
"זה, בעצם, הבחירה האמיתית היחידה שיש לך, ואותה בחירה בדיוק קיימת בכדורגל." - אותה בחירה בדיוק קיימת בכדורגל, אבל בכדורגל, כמעט כולם בוחרים להזדהות עם מישהו, ובניגוד לספרים וסרטים, אף פעם אין סיבה לא שרירותית לכך. חוץ מזה, אני לא מבין למה אתה מרשה לעצמך להגיד שוב שזו הבחירה האמיתית היחידה שיש לך, כשהדגמתי לך כבר מקרים אחרים שבהם היו לך בחירות נוספות. (הקיטע ביומניה של גיישה הוא ממש לא הדמות הראשית, וגם לא הכי נחמד, אבל אני הזדהתי איתו במידה מסויימת.)
הכרות 464500
הכרות 464515
תודה. נעים להכיר.
תודה על התזכורת 464780
הבדלים ניכרים למתעניין, הבאתי. הבדלים ניכרים למי שלא מתעניין? מה ההבדל בין "אנה קראנינה" ל"הרפתקאות דני הרואה ואינו נראה"? בשניהם יש הרבה מילים על הרבה ניירות. בשביל להראות הבדל ביניהם צריך להכנס למילים עצמם, ובשביל להבין את זה, צריך להסכים לנסות ולהתעניין בזה. מבחינתי, הסעיף הזה סגור.

"‏99.99% מאוהדי הכדורגל לא קוראים ספרות רוסית בעקבות המשחק עם רוסיה, והעניין שזה עורר אצלהם בתרבות הרוסית" מאיפה המספר? כמה (באחוזים) מקוראי מלחמה ושלום הולכים אחרי הספר לראות משחקים של דינו קייב?

"גם ילד לא לומד כלום בפעם האלף" אולי לא לומד, אבל כן משפר ומחדד את הכישורים שלו.

"זה כמו להגיד להם "אנחנו כמו האנשים פה. תתנהג ככה."' אז להסיע ילדים בכביש זה אנטי חינוכי? לקחת אותם לים?

"ילדים כידוע לומדים מסביבתם ... זה כמו להגיד להם "גם ההתנהגות הזאת היא לגיטימית. תראה איך שאני מבליג, ואפילו בורח לי חיוך פה ושם." לא יודע עליך אבל אני לא מבריח חיוכים כשאני רואה דברים שלא מוצאים חן בעיני, וכשאני מחייך אני עושה את זה כשהדברים מוצאים חן בעיני. בגלל שאני כן חושב שהדברים שמוצאים חן בעיני הם חינוכיים, אין לי בעיה שהילד שלי יראה אותי במציאות, ואני לא מוצא סיבה להסתיר ממנו את האופי האמיתי שלי.

"יש כללים שאין להם שום מקבילה במציאות, שינון של מהלכי פתיחה שאין להם שום מקבילה במציאות, וכן הלאה והלאה" וזה הרי כל מה שצריך בשביל לשכלל את היכולות הטקטיות הכלליות. אם אתה מסכים שיש דבר מיומנות כזאת "חשיבה טקטית" שתקפה גם לניהול מלחמה, גם לניהול עיתון וגם לניהול משהו עתידי שהכללים שלו לא ידועים לנו כיום, אז ברור שלצורך הפיתוח של המיומנות הזאת לא צריך כללים שיש להם מקבילה במציאות (כי הכללים במציאות של עיתונים ושל מלחמות הם שונים זה מזה). לכן, נשארנו עם שתי שאלות, האם יש דבר כזה "חשיבה טקטית", והאם אפשר לפתח אותה. אני טוען שהתשובה לשתי השאלות היא חיובית, ולמיטב ידיעתי יש לה תימוכים אמפיריים מובהקים (אנשים מוצלחים בשח מצליחים גם בדמקה, אנשים הצליחו לשפר את היכולות שלהם בשח).

2. "ביקור בעצרת למען שיחרורו של יגאל עמיר" יכולה להיות חינוכית.
"ביצוע טבח בשמאלנים כולם" היא לא פעולה חינוכית. אבל *לא בגלל השותפים* לטבח.

3. "יחי ההבדל הקטן." שהוא?
"חדשות בישראל של ימינו מנוסחות בצורה מאוד של "אנחנו" ו"הם".." לא התיחסתי לאיך החדשות מנוסחות, דיברתי על זה שאנשים צופים בחדשות ואומרים "ניצחנו" או "הפסדנו", בזמן שהם לא באמת השתתפו במאורע. למשל, פעילי ליכוד מנהריה יגידו "ניצחנו" אם ידווחו בחדשות שבבחירות המקומיות בכפר סבא יבחר ניצג הליכוד.
"אבל לחדשות יש אלמנטים חיוביים שבכדורגל אני לא מוצא." בינתיים אתה אמור לחפש מה חיובי בספרים וסרטים שאין בכדורגל. אתה יכול להוסיף חדשות לרשימת החיפושים שלך.

4. טוב. הסעיף הזה סגור מבחינתי.

5. "אף אחד לא הולך היום לצעוק "יאללה צ'רצ'יל!" בגלל מה שקרה במלחמת העולם השנייה." אף אחד גם לא קורא היום "יאללה סיני!" בגלל הדרבי של לפני 10 שנים.
"מה שמניע כאן הוא הסקרנות." גם בכדורגל.
"בכדורגל, אנשים לא מתעניינים במה שקרה, אלא מסיקים מכך קשר הזוי למועדונים בהרכביהם כיום." על סמך מה?
"זו לא סקרנות, זו טינה מטופשת." זה סקרנות. ברור שסקרנות לא קיימת בחלל ריק, היא מונעת על ידי רגשות. אנשים מתעניינים בצ'רצ'יל יותר מבאידן, בגלל שהראשון מעודד יותר רגשות חיוביים. ישראלים מתעניינים יותר בבגין, בזמן שאוסטרלים מתעניינים יותר בפרייזר. תקרא לזה "מטופש" אבל זאת ודאי סקרנות.

"אני מזדהה עם מי שאני רוצה, מסיבותיי שלי" גם את אמא שלך הציידים הרגו?
"מה זה משנה? הם יכלו לבחור להזדהות עם אחרים" עובדה שהם לא. זה משנה בגלל שזה מוכיח את הטענה שאתה לא בוחר עם מי להזדהות, כל הבחירה שלך היא עם להזדהות או לא (ואם לא, אז לא תאהב את הסרט/ספר).
"כשהם גדלים, ובוחרים לקרוא ספרים מעט שונים" כשהם גדולים הם בוחרים לבד, ויוצאים מהסקופ של הדיון שלנו.
"בכדורגל ... בניגוד לספרים וסרטים, אף פעם אין סיבה לא שרירותית לכך" (שוב, הסקופ הוא ילדים) גם בכדורגל, הילד חושב שהוא בחר בקבוצה, והסיבות לכך אינן שרירותיות. אם אתה מעמיד פנים ש"בחרת" בבמבי, אז תן לילד להעמיד פנים שהוא בחר בהפועל. בכל מקרה, גם כאן, אין שום העדפה לספרים או סרטים על כדורגל, ולכן גם הסעיף הזה סגור.
"הדגמתי לך כבר מקרים אחרים שבהם היו לך בחירות נוספות" לא ממש. הדגמת לי שבספרי מבוגרים בחרת להזדהות עם חלק מהדמויות אותם הדופר בחר לך.
תודה על התזכורת 465227
אני לא מסכים שילד שקורא ספר ספיציפי בפעם האלף מחדד את כישוריו.

בכביש ובים המופרעים אינם הרוב, ואין מבליגים על התנהגותם.

אני לא מכיר עדויות אמפיריות לכך ששחמט משפר אנשים באופן כללי. אם אנשים מוצלחים בשחמט הם מוצלחים גם בתחומים אחרים - ומשונה לי שאתה רוצה עדות לכך שרוב שחקני הכדורגל הם חדלי-אישים מבחינה אינטלקטואלית, אבל כן מקבל את הטענה הזאת - אפשר לטעון שזה עובד בכיוון ההפוך. כלומר, שאנשים מוצלחים נמשכים לשמחמט, ולא ששחמט משפר אנשים.

"בינתיים אתה אמור לחפש מה חיובי בספרים וסרטים שאין בכדורגל. אתה יכול להוסיף חדשות לרשימת החיפושים שלך" - החשיפה למגוון רחב ועמוק של חוויות אנושיות מציאותיות ובעלות השלכות של ממש, והמסקנות שנובעות מכך על החיים והדרך החכמה להתנהל בהם.

"גם את אמא שלך הציידים הרגו?" - למה החלטת שאי-פעם הזדהתי עם במבי? (אבל אני כן יכול להזדהות איתו, כי אמא שלי כן מתה כשהייתי צעיר [בנסיבות שונות, מן הסתם]. ומי שהוריהם עדיין חיים יכולים להזדהות איתו בגלל החשש מהמקרה הלא בלתי אפשרי שהוריהם שלהם ימותו.)

"עובדה שהם לא" - זו לא עובדה. עובדות נדרשות להיות נכונות.

כל הדמויות בספרים הוכנסו לשם על ידי הסופר, אז בטענה שהסופר בחר לי עם מי להזדהות אתה תמיד יכול לנפנף. אותי זה לא משכנע, וכבר הסברתי למה.
תודה על התזכורת 465387
אז על תסכים. זה נושא שולי שלא רלוונטי לדיון וטעיתי שהכהסתי אליו.

"בכביש ובים המופרעים אינם הרוב, ואין מבליגים על התנהגותם." יש לך כאן חמש טענות שדורשות הוכחה: שבכביש המופרעים הם לא הרוב, שבים המופרעים הם לא הרוב, שבמגרש הגדורגל המופרעים הם לא הרוב, שבכביש ובים לא מבליגים על התנהוגותם של המופרעים ושבמגרש הכדורכל כן.

"אני לא מכיר עדויות אמפיריות לכך ששחמט משפר אנשים באופן כללי" אתה טוען שאין דבר כזה יכולת טקטית כללית, שיש דבר כזה ואי אפשר לשפר אותו או שיש דבר כזה, אפשר לשפר אותו ושחמט לא עושה את זה?

עכשיו הוספת טיעונים חדשים:
"החשיפה למגוון רחב ועמוק של חוויות אנושיות מציאותיות ובעלות השלכות של ממש" דווקא כאן אין ספק שהכדורגל מנצח את סרטי וספרי הילדים בגדול. מגוון הרגשות בסינדרלה הוא רחב? עמוק? מציאותי? בעל השלכה של ממש? תשווה את זה למגוון הרגשות במשחק כדורגל.
"המסקנות שנובעות מכך על החיים והדרך החכמה להתנהל בהם" איזה מסקנה הסקת משלגיה ושבעת הגמדים? האם יש לך מסקנות חכמות באשר לאיך להתנהל בחיים שנובעות מאליס בארץ הפלאות?

"למה החלטת שאי-פעם הזדהתי עם במבי" לא הזדהת עם במבי? וצפית עד הסוף?

"מי שהוריהם עדיין חיים יכולים להזדהות איתו בגלל החשש מהמקרה הלא בלתי אפשרי שהוריהם שלהם ימותו" הנקודה שלי היתה שכל הילדים שצופים בבמבי בגיל המתאים מזדהים עם במבי או עם אף אחד, ולכן הטענה שלך "אני מזדהה עם מי שאני רוצה, מסיבותיי שלי" לא נכונה.

"כל הדמויות בספרים הוכנסו לשם על ידי הסופר, אז בטענה שהסופר בחר לי עם מי להזדהות אתה תמיד יכול לנפנף." אבל לא כולם נועדו לייצר הזדהות. אף ילד לא הזדהה עם הציידים (ואם יש כזה, הוא מתבקש להגיב כאן מתחת).

"זו לא עובדה. עובדות נדרשות להיות נכונות" על סמך הסקר שנערך ב תגובה 464455 זאת עובדה נכונה.
תודה על התזכורת 465390
א. בשלב מסוים עברת לדבר על ילדים בלבד. האם אתה רואה בכדורגל משחק לילדים בלבד?

ב. ""בכביש ובים המופרעים אינם הרוב, ואין מבליגים על התנהגותם." יש לך כאן חמש טענות שדורשות הוכחה...וגו"'.
מזמן לא הייתי בים *ממש* (רק בבתי קפה על החוף), לכן אתרכז בכביש. כיוון שרכבים הם כלי נשק מסוכנים ביותר, לו הרוב בכבישים היו מופרעים, ובנוסף היו מבליגים על התנהגותם של אלה האחרונים, כמות ההרוגים בתאונות דרכים הייתה גדולה פי כמה ממה שהיא. אם תיקח בחשבון שיש קצת הרבה יותר נהגים בכבישים מצופים באצטדיונים, ושרוב צופי הכדורגל אינם עושים זאת מתוך כלי משחית כלשהו, ותראה שאחוז הנפגעים באצטדיונים גדול פי כמה מאחוז הנפגעים בתאונות דרכים.
תודה על התזכורת 465391
א. דיברתי על ילדים מההתחלה תגובה 463407 אני רואה בכדורגל חוויה שמתאימה גם לילדים ומבוגרים.

ב. אחוז הנפגעים באצטדיונים לא גדול מאחוז הנפגעים בתאונות דרכים?
תודה על התזכורת 465392
ב. יחסית למספר האנשים המסתובבים בכבישים, כולל כלי משחית, ולמספר האנשים המסתובבים באצטדיונים, ללא כלי משחית? באצטדיונים נפגעים יותר.
תודה על התזכורת 465393
ב. כמה אנשים הסתובבו בכבישים בשנה האחרונה? כמה אנשים צפו במשחקי כדורגל בשנה האחרונה? כמה אנשים נפגעו בכבישים בשנה האחרונה? כמה נפגעו באיצטדיוני הכדורגל בשנה האחרונה? איך משקלילים ליחס הזה את כלי המשחית?
תודה על התזכורת 465397
נסיעה טומנת בחובה סכנה, ואין מה לעשות, כי בכדי להגיע ממקום למקום מהר, צריך לנסוע מהר, וכשנוסעים מהר, יש את הסכנה שתתנגש במשהו, ואם תעשה זאת, זה יקרה - אתה זוכר למה? - במהירות גבוהה.

אין סיבה אינהרנטית שצפייה בכדורגל תהיה מסוכנת יותר מכל התאספות אחרת של אנשים רבים במקום גדול (שנבנה להכיל אותם בבטחון), אבל עובדה בלתי מעורערת (במובן שאפשר להביא נתונים סטטיסטיים, אבל אין כוח או טעם) היא שאכן זה מסוכן יותר. למה? כי האנשים מתנהגים שם אחרת.
תודה על התזכורת 465399
אני לא יודע באיזה כבישים אתה והאלמונית נוסעים, אבל בפעם האחרונה שנסעתי בכבישי ישראל כל ה''כמעט תאונות'' שראיתי היו תוצאה ישירה של התנהגות חזירית של נהגים.

הרשה לי לערער על ה''עובדה הלא מעורערת'' הזאת.
תודה על התזכורת 465401
1. והמשטרה משתדלת לטפל בתופעה. ונהגים מעירים זה לזה. יש תופעה דומה (בהיקפה) במגרשי כדורגל? מישהו ניגש למי ששר "מוות לערבים" ומעיר להם? מתרחק מהם? מביע את סלידתו מהם בפניהם?
2. ה"כמעט תאונות" שלך לא היו תאונות, ועד כמה הן היו כמעט, זה עניין של נורמות. מי שגדל בגרמניה, אני שומע, מופתע מאוד מהפזיזות בכביש שנראית לאיטלקים נורמלית לגמרי. אני לא יודע איך אתה מרגיש כשאתה בכבישים, אבל אני מרגיש שהחוויה סבירה למדי. (הפחד שלי בכבישים הוא באופן כמעט בלעדי מהנטייה שלי להתחיל לרחף.) אבל אף אחד לא "כמעט עוקר כסאות" באצטדיון, לא "כמעט שר 'מוות לערבים"', וכו'. זה אובייקטיבי שהדבר נעשה שם, ושיש הבלגה. סובייקטיבי הוא רק עד כמה חמורים הם מעשים שכאלו.
תודה על התזכורת 465404
1. נהגים מעירים זה לזה? אתה מתכוון כמו המסכן שנרצח בגלל שהעז להעיר לנהג שחתך אותו? האוהדים של הקבוצה שלי לא שרים "מוות לערבים".

2. הנורמה החזירית שקיימת בכבישים בישראל היא אובייקטיבית לחלוטין. נכון שגם באיטליה והודו יש הרבה נהגים חזירים, ובגרמניה הנהגים יותר אדיבים. זה לא שייך לאיך אני "מרגיש", אם אני עובר נוסע לפי החוק באופניים ובמהלך שעה נורמלית שלוש מכוניות מנסות להוריד אותי מהכביש, אז זה לא "סובייקטיבי" זה חזירות אובייקטיבית לחלוטין. אתה טוען שנסיון לפגיעה בגוף זה דבר חמור יותר משירה של "מוות לערבים"?
תודה על התזכורת 465407
1. גם כמוהו, וגם כמו עשרות אלפי אחרים שהערתם מסתיימת אחרת.
2. הם לא ניסו להוריד אותך מהכביש, הם נסעו יותר קרוב אליך ממה שאתה חושב - אולי בצדק - שהם היו צריכים. טעות != חזירות.
תודה על התזכורת 465478
אתה טוען שמרחק עצירה זה דבר "תלוי תרבות"? הפיזיקה באיטליה שונה מבגרמניה?
תודה על התזכורת 465480
הסטטיסטיקה תלמד שאנשים לא מתנהגים בדיוק אותו יום אחרי יום. שמירת מרחק מסויימת תביא להסתברות של 0.99 לעצירה בזמן, מרחק אחר ל-‏0.999, ומרחק נוסף ל-‏0.9999. איזה מהם הוא "בטוח מספיק", זה תלוי תרבות.
תודה על התזכורת 465485
תסביר. אם מכונית נוסעת במהירות של X מטר לשניה, ובולמת בתעוטה מקסימלית של Y מטר לשניה בריבע, אז בלי להתחשב במהירות התגובה, מרחק הבלימה המינימלי שלה הוא Z. אם היא נוסעת במרחק קטן מ-Z מהאוטו שלפניה, נראה לי ההסתברות היא 0, והמספר הזה נראה לי לחולטין לא תלוי תרבות.
תודה על התזכורת 465496
אני לא מבין לאן אתה חותר. יש טווחים שבהם פראות היא ברורה, ויש טווחים שבהם היא תלוית תרבות. מובן מאליו ובלתי רלוונטי לדיון. לא?
תודה על התזכורת 465498
למה לא רלוונטי לדיון? הרבה אנשים בישראל נוסעים במרחקים קצרים ממרחק הבלימה שלהם.
תודה על התזכורת 465518
עכשיו הבנתי. אכן קשור. אבל לא נראה לי שיש סכנה גדולה שהילד ינסה לאמץ את ההתנהגות הזאת, ולו רק בגלל שהוא לא מודע אליה עד שהוא מגיע לגיל שבע-עשרה ומתחיל ללמוד נהיגה, ובגיל הזה, הוא כבר מספיק מבוגר (או יותר מדי מבוגר, איך שתרצה לנסח את זה).
תודה על התזכורת 465849
אבל למרות שמירת המרחק המספקת, אם אתה עסוק בסלולרי או בחיפוש תחנות ברדיו..
תודה על התזכורת 465524
סיפור אמיתי: לפני כמה שנים נסעתי עם אישתי והילדים ביום שבת בבוקר (לפני שמונה) בכביש שמוביל מבית שמש לשער הגיא. בבית שמש הכביש נהפך מחד מסלולי לדו מסלולי, וקצת אחרי הכניסה לעיר, הוא הופך בחזרה לחד מסלולי. בבית שמש עברנו לנתיב השמאלי (על מנת לעבור איזה זקן שלא שייך לסיפור) ואז הופיע מאחורינו מכונית (פורד פיאסטה תכלת) שנסעה במהירות גבוהה בהרבה מהסביר והמותר, עקפה את הזקן משמאל, חתכה לימין והתחילה לעקוף אותנו מימין. הבעיה היתה שזה היה במקום בו הנתיבים משתלבים. כמובן שהמכוניות נפגשו זו בזו, והאוטו שלנו נשרט. הפיאסטה המשיכה לסוע כאילו כלום. יום שבת בבוקר, בית שמש, אין מה לעשות. ממשיכים לסוע. שלוש קילומטר אחר כך, ראינו ניידת של משטרת התנועה. חשבנו לעצמנו: איזה מזל, גם להוריד את המופרע מהכביש לפני שהוא יהרוג מישהו, גם לעשות מעשה טוב, גם להראות לילדים אזרחות טובה. אז הלכנו לניידת, נתנו להם את הפרטים של הרכב, וביקשנו מהם שיטפלו בנושא. נחש מה היתה התגובה של השוטרים? להתחיל מרדף? להודיע בקשר לניידות בכביש ירושלים תל-אביב לחפש אחרי הרכב הזה (ביום שבת בבוקר אין הרבה רכבים בכביש ירושלים תל-אביב, ובטח שלא הרבה פורד פיאסטה תכלת עם שריטה חדשה בצד שמאל)? מה פתאום. "תבואו ביום ראשון לתחנה ותמלאו דו"ח תאונה לביטוח". זה התגובה של המשטרה. ככה הם משתדלים לטפל בתופעה.
תודה על התזכורת 465534
חמור מאוד.
תודה על התזכורת 465999
אני בספק אם תלונה של אזרח מספיקה לשוטר תנועה כדי לרשום דו"ח, כאשר הוא לא היה עד לאירוע. ובצדק (הרי אילו זו היתה השיטה, יהושע הפרוע היה מגיע לניידת לפניכם, ומספר לשוטרים את אותו סיפור עליכם (בווריאציות על ימין/שמאל הנחוצות כדי להסביר את מיקום השריטה)). מדי פעם אני שומע על יוזמות ששואפות לאפשר לאזרחים להיות "מתלונני תנועה", ובעיקרון זה מבורך, אבל רק בתנאי שזה ייעשה באופן מסודר, מוגבל וזהיר.
תודה על התזכורת 466006
גם היום, אתה יכול להגיש תלונה על כל עברה לה היית עד (ולאו דווקא קורבן), ובכלל זה עברת תנועה. כמובן שתצטרך לשכנע באמיתות תלונתך את בית המשפט (ובמילים אחרות - להפסיד יום עבודה כדי להעיד בפניו), אשר לא יתן לעדותך, להבדיל מעדותו של שוטר, עדיפות על פני עדותו של הנאשם.

יש מתנדבים בקהל?
תודה על התזכורת 466008
כשיש עדות של כמה אזרחים שומרי חוק (אני ואישתי), ויש עדויות פיזיות (שריטה בשני הרכבים, בהתאמה), אין שום סיבה שהמשטרה תמנע מלחקור את הנושא.
תודה על התזכורת 465396
א. התכוונת להגיד שעליי להוכיח שבמגרש הכדורגל הם כן הרוב. ב. זה שש טענות. הנה "הוכחות":

רוב:
1. "מופרעים" נקבע ביחס לנורמות הבטיחות בחברה. בחברה שלנו מאמינים שמי שנוסע במהירות של מאה וחמישים קמ"ש באוטוסטרדה מסכן את הנוסעים האחרים, בחברה דמיונית עשויים להאמין שהוא מעכב אותם. מעצם ההגדרה, לא יכול להיות שהרוב מופרע, אלא אם גם מקבלים שהרוב צבוע לגמרי ועיוור לחלוטין לדבשתו שלו.

2. ביקרתי בים הרבה פעמים, ומעולם לא נפגעתי או חזיתי באדם שנפגע מהתנהגותו של אחר. ההתנהגות שם נראתה לי דומה למדי להתנהגות ברחובות, ושם, כשפה ושם מתפתחת תגרה, מישהו מזמין משטרה.

3. נפלט בלהט הרגע שבמגרש הכדורגל המופרעים הם הרוב. אבל ההתנהגות שם הרבה יותר מופרעת מברחוב. ואם תרצה להשתמש בסעיף 1 שלי, ולדבר על נורמות שונות שיש במגרש הכדורגל, אענה לך - נכון מאוד. והנורמות שלי הן כך וכך, ולא הייתי לוקח ילד למקום שבו הנורמות שונות כל כך.

הבלגה:
4. בכביש יש שוטרים.

5. ראה סוף סעיף 2 - משטרה.

6. הרוב המוחלט של האוהדים לא עוזב את האצטדיון כשרעיו פוצחים בקריאות גזעניות, עקירת כסאות, וכדומה.

אני מקבל דמיון, ברמות שונות, בין כל שני ענפים שדורשים מחשבה, ושהתחדדות באחד מביאה כנראה לשיפור כלשהו גם בשני. אני לא מקבל (אבל בנושא הזה, הפתיחות שלי לעמדתך רבה יחסית) שיש דמיון רב במיוחד בין, נגיד, שחמט וניהול משא ומתן, או שחמט והצלחה חברתית, או שחמט וניהול קבוצת כדורגל.

1. הטענה הייתה שבכדורגל יש מסרים אנטי-חינוכיים רבים וקשים. למיטב זכרוני, אבל אני לא לגמרי בטוח, לא אמרתי שאין *שום דבר* חינוכי בכדורגל. כשאתה משווה את קריאת פינוקיו לביקור באיצטדיון, אתה צריך להשוות את השקלולים של התועלת והנזק. פינוקיו אולי מלמד פחות על האנשים שמסביבך מאשר התרועעות עמם באצטדיון, אבל לאחרון יש מספר חסרונות שאין בראשון.

2. אתה מתעקש להתמקד בסרטי וספרי ילדים, שבשום שלב לא היללתי אותם. במקום, התמקד בבקשה בחוויות של מבוגרים, מדוללות בהתאם לילדים - ציור (למרות שהם כנראה לא יוכלו להתחרות בדאלי ובמגריט כבר בשנותיהם הראשונות), קריאה (גרסאות ילדים של רובינזון קרוזו), כדורגל (לשחק, לא לצפות, למרות שהם עדיין בערך בגובה של הכדור), טיפול באחיהם הצעירים (גם אם הם לא יכולים עדיין לפרנס אותם, והרבה ממה שהם יספרו להם יהיה שטויות).

3. אמרת, במילים שונות מאלו שבהן אשתמש כרגע, שילד לא יכול להבין ולהעריך דברים עמוקים כמו ספרות למבוגרים. אבל רגע, אם הוא מסוגל להבין ולהנות מהעומק הזה בכדורגל, מה מונע ממנו להבין את זה בסיפור או סרט טלוויזיה? משונה... אולי בעצם יכל להבין גם את הסיפור הזה, אם רק היו מציגים אותו בפניו? אני בטוח שרוב החבר'ה פה ידווחו שכשהיו בכיתה ב', הספרים באגף המתאים של ספריית בית הספר שעממו אותם עד דמעות, ושהם היו קוראים במקום את הספרים של כיתות ז' ו-ח' (או ו', אם גדלו במקום עם חטיבה).

4. כל חשיפה להתנהגות אנושית מציאותית, מלמד איך להתנהג בחברה אנושית. סיפורים מוותרים על המציאותיות ברמה כזו או אחרת, אבל מרוויחים את המגוון (לומדים יותר ממצבי קיצון שאליהם לא תגיע, מצפיה בפעם העשר-אלף בבישול חביתה). [וכרגיל: אני לא מסכים לא עם ההתמקדות שלך בספרי ילדים, ולא עם ספרי הילדים הספיציפיים שאתה בוחר. למה שלא תתייחס בהשוואותיך ליותר מציאותיים, כמו למשל ההוא על הילד העיוור שמסופר מהזווית של הבחור שמתחיל עם אמו הגרושה?]

למען האמת, אני לא זוכר אם אי-פעם ראיתי את במבי. אבל אני מכיר את הסיפור. זה נגמר (ספוילרים...) בבריחה שלו דרך היער הבוער? בכל אופן - אם אתה רוצה דוגמה לסדרה שאני לא מזדהה בה עם אף דמות [בעצם, אולי עם קרלוס?], אבל צופה בה באדיקות - Desperate Housewives.

תקן אותי אם אני טועה, אבל לא התכוונת לקחת ילדים בני שנתיים איתך לאצטדיון, נכון? אז בני כמה? חמש? שש? בגיל הזה, הם כבר יכולים להבין משהו מעט יותר מורכב מבמבי, ולהנות גם מבלי להזדהות.

"(ואם יש כזה, הוא מתבקש להגיב כאן מתחת)" - כבר אמרתי שהייתי בעד גרגמל. לא כי אהבתי אותו, אלא כי נמאס לי לראות את הדרדסים מנצחים. עדיין, צפיתי. כנראה שהיה מספיק מעניין גם בלי הזדהות.
תודה על התזכורת 465400
1. מופרע הוא לא מי "שנוסע במהירות של מאה וחמישים קמ"ש באוטוסטרדה", אלא מי שנוסע במהירות של מאה וחמישים קמ"ש במחנה יהודה, מי שחושב שצריך לבדוק איך זה לסוע בכל הנתיבים האפשריים, ואם אפשר בלי לאותת. מי שחושב שזכות קדימה זה לאומואים. מי שחושב שהוא יכול לחנות באמצע הרחוב...

3. היית פעם במגרש כדורגל?

4. גם במגרש כדורגל.

6. זה לא נכון.

1. כן, אתה כל הזמן מדבר על "חסרנות", אבל אנחנו עדיין מחפשים כאלה.

2. הטענה שלי היא שלילדים הליכה לאצטדיון כדורגל חינוכית כמו הליכה לספרית ילדים או סרט ילדים. אם זה מקובל עליך, עשיתי את שלי, אם לא, תסביר למה. אין לי כוונה להעלות טענות חדשות.

3. אתה הולך לתת לילד שלך את "סיפורה של גיישה" בגיל חמש?

4. אבל המגוון קיים גם במשחקי כדורגל. וגם המציאותיות.

איזה ילד עיוור?

לא ראיתי את במבי עד הסוף. אתה מתכוון להראות את Desperate Housewives לילד בגיל חמש?

בגיל חמש הם יכולים להנות ממשחק כדורגל בלי להזדהות. אני לא חושב שבמבי לא מורכב.

"כבר אמרתי שהייתי בעד גרגמל" וכבר אמרתי לך שלא היית בגיל המתאים.
תודה על התזכורת 465402
1. חתכת במפתיע מהנושא, מבלי לאותת.
3. גם באושוויץ לא הייתי. יש תמונות, יש סרטים, יש עדויות של אנשים. אפשר לגבש דיעה גם מבלי לחוות על בשרך שלך.
4. אבל במגרשי כדורגל יש חזירות חוקית - לא משהו ששוטר צריך לעצור, אבל לא משהו שהייתי רוצה שהילד ילמד לחקות.
6. ברצינות? אף פעם לא שמעתי מישהו שסיפר שעשה זאת.

1. כרגע אנחנו דנים לעומק באחד מאותם חסרונות - החשיפה להתנהגות לא ראויה, הבלגה עליה מצידם של האנשים היותר מתורבתים, והנאה פאסיבית מצידם של רבים אחרים.

2. להזכירך, אמרתי שספרים וסרטים חושפים למגוון רחב ועמוק יותר של חוויות אנושיות. אתה ענית עם דוגמה של ספרים וסרטים צרים ורדודים. אני עניתי שאמנם יש כאלו, אבל יש גם עמוקים ומגוונים, מה שהופך אותם ליותר חינוכיים מצפייה במשחק כדורגל. יתרון לדורפל; תורו של אלמוני להגיש.

3. מה הקשר?!

4. המגוון *לא* קיים בכדורגל, והלמידה שנעשית בעזרתו על החוויה האנושית שקולה לאחת שבצפיה באנשים שונים מטגנים חביתה. יהיה יותר משכיל לצפות בשלושה אנשים מבצעים אלף פעולות, מלצפות באלף אנשים מבצעים שלוש פעולות.

אם הייתי זוכר את שמו של הספר, הייתי נוקב בו כבר מקודם. מצטער, לא זוכר.

אני מתכוון להגיד שהנאה ללא הזדהות היא אפשרית. נתתי את הדוגמה גם דרך סדרה שהיא במובהק לילדים (הדרדסים), וגם דרך אחת שהיא במובהק למבוגרים.

"וכבר אמרתי לך שלא היית בגיל המתאים" - מה הגיל המתאים לביקור ראשון באצטדיון? אני יכול לתת לך סדרות מתאימות לגיל ההוא שנהנתי לצפות בהן, אבל הייתי בעד הרעים.
תודה על התזכורת 465403
1. איפה?

3. מערכון של הגשש זה לא עדות.

4. על מה אתה מדבר?

6. כי כל הידע שלך על עולם הכדורגל בא מסטיגמות.

1. חשיפה להתנהגות לא ראויה? זה לא אתה מי שכתב "האלימות עצמה היא לא מה שמפריע לי. אלימות היא חלק מהחיים"? "הבלגה עליה מצידם של האנשים היותר מתורבתים" להפך, אם אתה אבא מתורבת, אתה יכול להראות לילד שלך איך לא מבליגים על התנהגות לא ראויה (כמובן שבשביל זה תצטרך ללכת למשחק כדורגל שאתה יודע שתהיה בו התנהגות לא ראויה ולבחור במקום בו אתה יודע שצפויה ההתנהגות הלא ראויה. מנסיוני הדל, בנסיעה קצרה בכביש ישראלי ממוצע תוכל למצוא את ההזדמנות בהרבה יותר קלות, ולכן אני בוחר לשבת איפה שאין התנהגות לא ראויה)

2. לא עניתי עם "דוגמה של ספרים וסרטים צרים ורדודים" עניתי עם דוגמא של ספרים וסרטים פופולרים לילדים בגילאי חמש. אגב, אליס זה "רדוד"? יש לך סרטים וספרים אחרים (לא שוגון וסיפורה של גיישה)?

3. הקשר הוא שלילד בן חמש נותנים ספרים לילדים בני חמש, והספרים שנמצאים על המדפים של המבוגרים או של הילדים הבוגרים לא שייכים לדיון.

4. מגוון הרגשות קיים בכדורגל. כבר סגרנו על זה.

5. אם הנאה ללא הזדהות היא אפשרית, מה הבעיה שלך בזה שמישהו יהנה מכדורגל ללא הזדהות?

6. "מה הגיל המתאים לביקור ראשון באצטדיון?" אני חושב שארבע, אבל כנראה שלא למשחק שלם.
תודה על התזכורת 465405
הדבר הבולט ביותר בכל תגובותיך בנושא זה הוא עוורון קומפולסיבי אדיר ביחס לכדורגל, כך שאין כאן סיכוי לשום דיון ממשי.
תודה על התזכורת 465410
1. בסעיף הזה דיברתי על כך שמעצם הגדרת "מופרעות", לא יכול להיות שרוב האוכלוסיה מופרעת. אתה התעלמת לגמרי, והגדרת שרירותית נהיגה מופרעת בצורה שאפשר להבין אותה או כלגמרי סרקסטית - ובלתי רלוונטית, או כרצינית - שהערכים הספיציפיים שלך הם אובייקטיביים, ושגם אם אתה תהיה היחיד שחי לפיהם, אז כל האנושות מלבדך היא "מופרעת".

3. אני לא יודע על איזה מערכון של הגשש אתה מדבר.

4. בכביש, הדרך החכמה היחידה שלא להבליג על התנהגות פרועה היא לדווח למשטרה, ובטווח הארוך יותר, להצביע לפוליטיקאים שמעוניינים להגביר אכיפה של החוקים הרלוונטיים. זה אכן נעשה. לא חוקי או חכם לצאת ולהתעמת עם הנהג, והדרת רגליך מהכבישים לא תפסיק את הפראיות של המופרעים, אלא רק תקל עליה ותעודד אותה. במגרשי הכדורגל, לעומת זאת, אפשר להתרחק מהמופרעים, להעיר להם, להוקיע אותם, לדרוש מהמועדון שלא להכניס אותם, וכן הלאה. אבל לא עושים זאת. הנוכחות של שוטרים הן במגרשי הכדורגל והן בכבישים לא אומרת שבכביש ובמגרשים יש אותה מידה של הבלגה על התנהגות פרועה.

6. לא מסטיגמות. הכרתי בחיי הרבה אנשים שאהבו כדורגל. שמעתי פה ושם ברדיו אנשים שמדברים על כדורגל. היחידים ששמעתי מדברים על משהו דומה בכלל לתופעה עזיבת המגרשים בעקבות התנהגות חזירית בה, הייתה של אנשים שאמרו שהם פשוט לא מגיעים לשם יותר בגלל שזה מגעיל ומכעיס אותם. כלומר, כאלו עדויות שמצדדות בטענותיי, לא בטענותייך.

1. התכוונתי להגיד, אם אני זוכר נכון את ההקשר, שלא מפריע לי שילדים ידעו שיש אלימות בעולם. לא מעוניין להגן עליהם מהאמת. אבל לעודד אצלהם אלימות סתמית כנגד חפים מפשע שבאו להרוויח את לחמם מריצה על הדשא, או שבאו לראות משחק ונופפו בדגל של הקבוצה היריבה, זה לא משהו שהייתי רוצה. ההבדל מובהק.

מדבריך עולה ההמלצה לקחת את הילד שלי למשחק כדורגל, רק בכדי לעזוב בהפגנתיות כשההתנהגות הלא ראויה הצפויה בוא תבוא. אני מוכן לשקול את זה.

2. ענית עם ספרים פופולריים שהם צרים ורדודים, ושאלת "מה כבר לומדים על החיים מזה, שלא לומדים מכדורגל?" דוגמאות יש לרוב, אבל מאחר ועברתי זה מכבר את גילאי העשרה, שלא להזכיר את גיל חמש, אינני זוכר דוגמאות רבות. דוגמה אחת היא הספר על הילד העיוור, שהייתה לו חברה עולה חדשה, שאמא שלו הייתה גרושה, ושכל הסיפור נכתב מזווית הראייה של אביו החורג (לעתיד - הוא רק מכיר את אמא שלו במהלך הסיפור), ספר שקיבלתי במתנה איפשהו בסביבות גיל שבע או שמונה, כנראה.

3. קיבלת (לפני הודעות רבות) תשובות לנקודה הזאת.

4. לא נכון.

5. כשתשלם עשרות עד מאות שקלים על כרטיסי כניסה לך ולילדך למשחק בין שתי קבוצות שאת אף אחת משתיהן אתה לא אוהד, נדבר, אוקיי?
תודה על התזכורת 465406
לא התכוונתי להתערב אבל אני חייב להגיב

הייתי במשך חיי בעשרות רבות של משחקי כדורגל וצפיתי במאות רבות בטלוויזיה.

מעולם! לא הייתי עד לארוע אלימות בביקורי במגרשי הכדורגל שכלל יותר מדחיפות קלות וקללות וגם זה לעתים רחוקות יחסית. על חוף הים, בתור לקולנוע ועל הכביש הייתי עד לסוגי אלימות דומה ואף יותר.

נכון שיש אנשים אלימים שהולכים לראות כדורגל. כדורגל הוא גם משחק יצרי שאוהדים מגיעים בו לרמת רגשות גבוהה מזו שהם רגילים לה. זה יתרונו של המשחק ולעתים רחוקות מאוד זה גם הסיכון שבו. אבל בשורה התחתונה הוא לא פחות חינוכי משאר סוגי תרבות הצריכה הפופולריות ולדעתי אף יותר מרובן.

הזכרתי בדיון אחר פרויקט חינוך שעסקתי בו. תתפלא עד כמה אנשי חינוך מעודדים שיתוף ילדים ונערים בפעילויות ספורטיביות בכלל ובכדורגל בפרט - זה מעודד עבודת צוות, התמדה, התמודדות עם מגוון רגשות ועוד. זה גם מכניס את הנערים למסגרת מחייבת שעשויה למנוע מהם לקחת סיכונים שאלמלא כך יתכן והיו לוקחים.
תודה על התזכורת 465408
למה לא התכוונת להתערב?

לא הייתי עד לאלימות שכזאת בתורים לקולנוע, בכביש או על חוף הים, אבל ראיתי בטלוויזיה איך מתנהגים אוהדי כדורגל מסויימים, והם החבר'ה שלא מפספסים משחק.

"תתפלא עד כמה אנשי חינוך מעודדים שיתוף ילדים ונערים בפעילויות ספורטיביות בכלל ובכדורגל בפרט" - אני לא אתפלא בכלל, אבל זה גם לא ישנה את דעתי בנושא הנידון בכלל. אנחנו מדברים על צפייה בכדורגל, לא על משחק כדורגל, שהוא פעילות מכובדת, בריאה ולרוב גם מהנה.
תודה על התזכורת 465413
אני לא יודע למה הוא לא התכוון להתערב, אבל אני נמנעתי להתערב בגלל הבורות והסטראוטיפיות שאתה מפגין ביחס לכדורגל. דיון אתך בנושא הוא חסר טעם ואבוד מראש.
אבל שתי הערות: אם כדורגל‏1 הוא כדבריך "פעילות מכובדת, בריאה ולרוב גם מהנה", אז לצורך קיומו דרוש קהל. כדורגל, כמו תיאטרון, דורש צופים כחלק אינהרנטי מקיומו‏2.
ובעניין האלימות והסכנה: גם אם נקבל את טענתך לאי קבילות ההשוואה עם הכביש (בו הסכנה מובנית בעצם הפעילות, ולא נלווית אליו מסיבות חברתיות או פסיכולוגיות) בלוי בפאבים ובמועדונים הוא מסוכן הרבה יותר מבלוי ביציעי מגרשי הכדורגל, גם אבסולוטית וגם יחסית, ועדיין אינו נתפס כ"צורת בלוי של בבונים".

___
1 משחק פעיל, לא צפיה
2 נכון שפה ושם תמצא ילדים משחקים כדורגל במגרש שכונתי ללא קהל, אבל בשכיחות לא נמוכה (ודאי שיחסית למספר המשחקים הנערכים מול קהל רב) תמצא גם ילדים המשחקים בהצגה ללא קהל.
תודה על התזכורת 465424
אאוץ', מעליב. יכולת לתקן אותי. בתור התחלה, תוכל להסביר איזו בורות אני מפגין ביחס לכדורגל, או למה אתה חושב שאני אטום לגמרי להסברים.

"אז לצורך קיומו דרוש קהל" - על מה אתה מדבר?! כילדים, לא נזקקנו לקהל. אני אף פעם לא הרגשתי בחסרונו של הקהל. איזה צורך יש בקהל? (וגם אם שיחקנו בפיראטים, לא שיחקנו ב"שחקנים שמציגים הצגה על פיראטים", ואף פעם לא קדנו בפני הקהל הדמיוני.)

לא קראתי לצפייה בכדורגל "צורת בילוי של בבונים", וגם אמרתי, מוקדם יותר בדיון, שיש אנשים שאני מכבד שהם צופי ואוהדי כדורגל.

אף אחד לא הציע לקחת ילדים למועדונים ופאבים, או ניתח אותם לעומק בעיתונים וברדיו, כאילו שהם פעילות אינטלקטואלית עמוקה וחשובה. בכלל, לא דנו בבילוי בפאבים. לך תדע, אולי דעתי בנושא דומה לדעתי על כדורגל?
תודה על התזכורת 465418
לא התכוונתי להתערב כי אני לא טיפוס מיסיונרי וכמו שרמזתי אי שם בתחילת הדיון, אתה לא נראה לי האדם שנעים לדון מולו בנושא כזה. בעיקר כי הגישה שלך נראתה לי מתחילת הדיון יהירה ומתנשאת
תודה על התזכורת 465425
לא עניתי לכל דבריו של אלמוני באופן ענייני ומנומס? ועל איזו יהירות והתנשאות אתה מדבר?
תודה על התזכורת 465426
לא התנשאות באופן ההתנסחות שלך אלא בתפישה הכללית שלך את הנושא.

תראה, אני לא מבין באופרה אבל אני לא אבוא לאמא שלי ואגיד לה שכל מה שהיא עושה זה לראות נשים שמנות צורחות באיטלקית. אני מניח שכנראה יש בזה משהו שאני לא מבין.

אתה נגשת לדיון הזה תוך אמירה חד משמעית שההנאה מכדורגל היא סוג של אוננות ואנחנו, אלו שאוהבים כדורגל ושאמורים לדון איתך, פשוט לא מספיק חכמים בשביל להבין את זה. ככה זה לפחות נראה לי מהתגובות שלך.

עכשיו, ההתנשאות הזאת היא לא רק כלפינו אלא גם כלפי כל אותם מאות מיליונים (מיליארדים?) שאוהבים כדורגל, ביניהם גם אנשי רוח ומנהיגים דגולים משתי המאות האחרונות. מבחינתך כולם כנראה טיפשים ורק אתה מבין את המהות האמיתית של הכדורגל. מי שרואה דברים שמעבר לכך רק משלה את עצמו.
תודה על התזכורת 465427
אבל אם אתה יודע לנגן על עשרה כלים שונים, ואתה אוהב מוסיקה באופן כללי, וגם אוהב סיפורים, וגם דובר איטלקית, וגם אוהב נשים, ואתה לא נהנה מאופרה, זה לא יהיה לגמרי בלתי מבוסס כשתטען, למשל, שהאוזן והמוח האנושיים לא בנויים בצורה שמאפשרת הנאה מוסיקלית מאופרה (דוגמה היפותטית לגמרי, שאני לא מסכים איתה בכלל), ושההנאה היא 99% מהסטיגמה התרבותית שצמודה לאופרה, ו-‏1% מהעלילות הבנאליות. אם נחזור אליי - אני יודע לשחק כדורגל, כדורסל, פינג-פונג, תופסת, כדורעף, מחבואים וכו' (לא היטב באף מקרה, דרך אגב). וצפיתי בכדורגל בניסיון להבין ולהנות פעמים רבות. עם ראש פתוח בגילאים מבוגרים, ומתוך כוונה נחושה ללמוד לאהוב את זה בגילאים צעירים. אתה לא יכול להגיד שאני פשוט לא מכיר, ושאני ניזון רק מסטיגמות. גם דורון לא יכול להגיד את זה. יש לי תמונות מרשיעות שלו.

"אלו שאוהבים כדורגל ושאמורים לדון איתך, פשוט לא מספיק חכמים בשביל להבין את זה" - את זה לא אמרתי, בדיוק כמו שאני לא אומר שכל מי שלא מסכים איתי בכל נושא אחר הוא פשוט לא מספיק חכם בכדי להבין שאני צודק. אוננות זה אחלה. אבל זה לא "חינוכי". זו סתם פעילות שחוזרת על עצמה ללא וריאציה ראויה לשמה. למה אתם חושבים אחרת ממני אני לא יודע, אבל שזה בגלל שאתם סתם טיפשים, את זה לא אמרתי. אם הייתי חושב ככה, לא הייתי מנסה לנהל איתכם דיון בנושא.

זה לא עקרוני, אבל - מיליארדים (ברבים?!) זו הגזמה פרועה.

"מבחינתך כולם כנראה טיפשים ורק אתה מבין את המהות האמיתית של הכדורגל" - יותר מפעם אחת אמרתי שהם לא טיפשים. אתה עושה לי עוול.
תודה על התזכורת 465430
מתנצל. אנסה שוב להסביר למה התכוונתי

התחושה שקיבלתי לפי התגובות הראשונות שלך היא שכדורגל הוא נחות בעיניך על פעילויות אחרות שהן 'חינוכיות' או 'עמוקות' (1) יותר ושכל הסבר שניתן לך על המורכבות, הגיוון וכל מה שמיוחד במשחק הזה עובר 'מעליך' או 'מתחתיך'. לא טענת שכדורגל אינו משחק מהנה אלא שההנאה ממנו בנאלית. כל מי שלא חושב שהיא בנאלית פשוט 'שבוי' בעיניך בקונספציה מוטעית. לסיכומו של עניין היה נראה שיותר משאתה מנסה להבין מה מיוחד בכדורגל אתה מנסה להסביר למה למרות הכל המשחק בנאלי ולא מעניין 'באמת'.

כל מה שכתבתי כאן היא התרשמות שלי מסגנון הדיון שלך ואם כוונותיך הן אחרות, אני שוב מתנצל

(1) כל הנושא החינוכי עלה רק באמצע הדיון, אם אני זוכר נכון בתחילתו התגובות שלך היו בוטות יותר ודיברו על חוסר התוחלת שבצפייה בכדורגל (אוננות וכד')
תודה על התזכורת 465433
אני מצטרף לדבריך.

___
ולדורפל: אל תאיים. שום תמונה בת 30 לא תפחיד אותי.
תודה על התזכורת 465438
___________
מה עם תמונה של בת 30?
תודה על התזכורת 465444
---
כלומר, לא אכפת לך שאפרסם?
לא חשבתי אחרת...
תודה על התזכורת 465443
דייק - אמרתי שההנאה *מהצפיה* בו היא בנאלית.

"כל מי שלא חושב שהיא בנאלית פשוט 'שבוי' בעיניך בקונספציה מוטעית." - וזה לא נכון לגביך ולגבי כל מי שלא מסכים איתך לגבי איזו מדיעותיך, כמו למשל הדרך הנכונה להתמודד עם איום הקסאמים?

"לסיכומו של עניין היה נראה שיותר משאתה מנסה להבין מה מיוחד בכדורגל אתה מנסה להסביר למה למרות הכל המשחק בנאלי ולא מעניין 'באמת'." - זה אכן מה שעשיתי. יש לי דיעה, ואני מציג אותה. זה לא אומר שאני לא פתוח לשינוי דעתי.

(1) - איך שאני זוכר את זה, הדיון התחיל מהערה אגבית שלי לגבי החינוכיות שבלקיחת יורש העצר למגרש כדורגל, והגיעה להשוואה לאוננות רק כשטענתי שכדורגל פונה לאותם רגשות ויצרים בודדים בכל פעם באותה צורה.
תודה על התזכורת 465447
1. "כל מי שלא חושב שהיא בנאלית פשוט 'שבוי' בעיניך בקונספציה מוטעית." - וזה לא נכון לגביך ולגבי כל מי שלא מסכים איתך לגבי איזו מדיעותיך, כמו למשל הדרך הנכונה להתמודד עם איום הקסאמים?"

לא, זה לא נכון כאשר ישנו נושא בו אני פחות מתמצא (ותאמין לי, למרות ההודעה הקודמת שלך, אתה לא מתמצא בכדורגל). אם אתה לא מבין את כוונתי, אתה מופנה שוב לדוגמת האופרה.

2. אני מציע שתקרא שוב את תגובה 463406 שלך ותראה למה אני מתכוון מתנשא (נסה לקרוא אותה כמו שאני, כחובב כדורגל תופס אותה) ואז גם את תגובה 464085 שלך ותראה איך על כל נקודה מקורית שלך, שנובעת בעיני בעיקר מסטריאוטיפים מוטעים, ניסו לענות לך באריכות ובסבלנות (שלי למען האמת אין) ואתה לא הראית בשום חלק מהפתיל איזושהי פתיחות לאפשרות שאולי, בכל זאת, קיים איזה משהו בכדורגל שאתה פשוט לא הבנת עד היום ואולי תבין מדוע האמירה שלך שאתה פתוח לשינוי דעתך מוטלת בעיני בספק
תודה על התזכורת 465448
לא רוצה להאמין לך מבלי שתספק לי הסבר משכנע או דוגמה שתוכיח לי שההתמצאות שלי בכדורגל איננה מספיקה לשם גיבוש דיעה.

ביקורת != התנשאות.
תודה על התזכורת 465457
לדיון על כדורגל לא בא להיכנס כ- ע. טוחן שלישי במטחנת המים שפועלת כאן בפתיל. אני חושב שהאלמוני הסבלני נתן הסברים ודוגמאות למכביר, כאשר נראה שאף אחת מהן לא חדרה את מעטה הדעה המגובשת שלך.

לדעתי, יש לך התמצאות מספיקה לגיבוש דעה (כמו שגם לי יש דעה על אופרה, חינוך וכד') אבל מעט ענווה ופתיחות בניסוח התגובות שלך לא תזיק, לעניות דעתי.

מכיוון שלא התכוונתי לפתח דיון על הסגנון האישי שלך אני חושב שכדאי שנסיים בזאת. בכל מקרה הכוונה שלי הייתה להביע ביקורת בונה ולא להתנשא מעליך
תודה על התזכורת 465481
תמיד מרתק איך ששני אנשים יכולים לתפוס את אותה הסיטואציה בדרכים הפוכות לגמרי.
תודה על התזכורת 465450
רוצים תמונה! רוצים תמונה!
תודה על התזכורת 465454
תנוח דעתך: אילו היו מצלמות דרך קבע בכביש, בחוף הים ובתורים לקולנוע, גם באלו היית מגלה התנהגות ברברית.
תודה על התזכורת 464798
"השורה ההיא באה בתגובה לשורתך "השאלה היא מה אתה עושה אחרי זה." התשובה היא ש-‏99.99% מאוהדי הכדורגל לא קוראים ספרות רוסית בעקבות המשחק עם רוסיה, והעניין שזה עורר אצלהם בתרבות הרוסית."

סליחה, האמת היא שאני לא עוקבת באופן הדוק אחרי הדיון הזה ולכן אולי דבריי יהיו מאוד לא לעניין ואולי יעידו על חוסר הבנה מוחלט של הכוונות שלך, אבל איכשהו הפסקה הזאת העלתה בי איזה זכרון עמום. אז חיפשתי ומצאתי את תגובה 440199, וקצת שאלתי את עצמי האם הדורפל ההוא נעלם לאנשהו, ובמקומו מופיע כאן דורפל חדש שהחינוך והתרבות, או, אולי, למרבה האי-נעימות - לא החינוך והתרבות אלא ה"חינוכיות" וה"תרבותיות" (שני דברים שהם שונים מחינוך ומתרבות והעשויים להתגלות כמתועבים למדי, אם אתה מבין למה אני מתכוונת) נעשו נורא חשובות לו פתאום. זה יכול להיות, או שבאמת לא הבנתי שום דבר?
464814
הדורפל הנוכחי לא חווה דיעה על מלחמה ושלום, לא טען שזה ספר חינוכי, מעניין או כל דבר אחר. הוא רק אמר שבעקבות המשחק של נבחרת ישראל עם נבחרת רוסיה, אף אוהד כדורגל ישראלי (לא-דמיוני) לא לומד שום דבר על התרבות הרוסית, לא ה"גבוהה" ולא "הנמוכה". מלחמה ושלום סתם דוגמה שנשלפה באקראי לתרבות הרוסית, ועד כמה היא דוגמה טובה, מייצגת או בכלל נכונה‏1, דורפל לא יודע. אפשר היה גם להגיד שאף אחד לא נחשף לטעמו של נקניק רוסי, של קבאס או של וודקה בעקבות המשחק של ישראל עם רוסיה (אבל זה היה קצת פחות מדויק - בכל זאת מגיעים כמה אוהדים, ולא בלתי-אפשרי שאת פצעי המפגש שאחרי המשחק יחטאו עם מה שזמין באותו הרגע).

הדורפל הנוכחי, כמו הדורפל הקודם, לא חושב שהאייל הקורא הוא מקום שבו צריך להצניע אהבת ספרים (למשל) בכדי שלא להחשב למתנשא. שימי לב שכתבתי בהודעה ההיא "גם הייתי מתבייש לדבר במקום ציבורי (כמו אוטובוס, אני מתכוון) על יין". לאייל הקורא מגיעים בכדי לדבר על ספרים, פוליטיקה וכו', וזה רק טבעי להעלות פה את הנושאים האלו, ולא נשמע בכלל כמו "אפרופו היפים והאמיצים, אתמול גיבשתי דיעה על הסכסוך הישראלי-פלשתינאי בזמן הפרסומות, וגם החלטתי לקרוא ספר."

---
1 עולה בזכרוני (סליחה - בזכרונו של דורפל) כרגע הטענה שאחד הציירים היפנים היותר מוכרים למערבי של היום, שהכי מתקשר לאדם המערבי עם "אמנות יפנית", היה דווקא מאוד-מאוד לא-יפני, באומנותו ובאישיותו. הוא הושפע מתגליפים (או משהו) שהוברחו לתוך יפן, והיה הרבה יותר טמפרמנטי ו"ארטיסט" ממה שהיה מקובל אצל היפנים אז. אם מישהו אכל פעם במסעדת אונמי בת"א, על כרטיסי הביקור שלהם מוטבע (אזא"מ) ציור מפורסם שלו, עם גלים שטורפים ספינת דייגים. הפואנטה - אם משהו דומה נאמר על מלחמה ושלום אין לי מושג.
464815
"אפרופו היפים והאמיצים, אתמול גיבשתי דיעה על הסכסוך הישראלי-פלשתינאי בזמן הפרסומות, וגם החלטתי לקרוא ספר."
טגליין!

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים