בתשובה לדורפל, 19/12/07 2:30
466229
לא מסכים.

מנסיוני האישי, אם היו נותנים לי בחירה חופשית לא הייתי לומד ספרות, היסטוריה ותנ''ך בכלל. בדיעבד אני חושב שזה היה חבל. זה לא עומד בסתירה לכך שלדעתי הוקדש הרבה יותר מדי זמן למקצועות הללו (ביחוד תנ''ך).

ברור שאם אפשר לשלב תלמיד מתעניין בלימודים מתקדמים (נניח של השכבה מעל) זה מאד רצוי, אבל שיטרח וישלים את מה שהחסיר באותו זמן בלימודי הכיתה שלו.
466258
יש שני סוגים של "בדיעבד, אני חושב שזה היה חבל":
1. זה טעם נרכש, שאם לא היו מכריחים אותך לבלוע אותו בהתחלה, לא היית לומד להנות ממנו.
2. בגיל מאוחר יותר פיתחת צורך או חשק ללמוד תנ"ך, ספרות והיסטוריה.

אז לאיזה מהשניים התכוונת? כי מאיך שאתה מצטייר באייל, קשה לי להאמין שזה הראשון, ואם זה השני, מה כבר היה קורה אם היית לומד היסטוריה בגיל מעט מאוחר יותר? אני רואה רק יתרונות - היית לומד מהר יותר, ונהנה מהתהליך במקום לסבול.
466261
יש עוד סוגים. למשל, אם היו נותנים לי בחירה חופשית כשהייתי ילד קטן, לא הייתי בולע תרופות בכלל. בדיעבד אני חושב שזה היה חבל.
466322
זה לא עוד סוג, זה הסוג הראשון, בכאילו-וריאציה. במקום ''טעם נרכש'', כאן יש ''הייתי מבין מאוחר יותר שזה נדרש''.
466265
1 ו 2 שווים טוטולוגית. אם כבר 2. בגיל מאוחר הבנת את החשיבות/צורך בלימוד המקצועות האלה. במיוחד אם הגעת לאייל וכל מיני שוונצים מנצחים אותך ביד אחת קשורה כי אין לך מושג בתנך, ספרות או הסטוריה ואז אתה לא יכול להשתתף בוויכוח פוליטי, חברתי או תרבותי.
466323
הם לא שווים טאוטולוגית. בשני, אם לא דוחפים לו לגרון בגיל צעיר, הוא רוכש את הטעם מאוחר יותר, בעצמו, ובראשון הוא מעולם לא היה רוכש את הטעם בעצמו. (והעקיצה, על כל החן שבה, לא נכונה, לעניות דעתי המשוחדת.)
466339
אף אחד משניהם. בגלל פגם בסיסי באישיותי (ובאישיות של הרבה אחרים שאני מכיר) יש דברים שאם לא היו מכריחים אותי לעשות לא הייתי עושה אף פעם. אני לא חושב שהייתי קורא מיוזמתי את ביאליק, טשרניחובסקי, שלום עליכם, סופוקלס, שייקספיר, שואו או טולסטוי, אני כמעט בטוח שלא הייתי יותר מאשר מרפרף בתהילים, ישעיהו, ירמיהו ועמוס, אני בטוח לחלוטין שלא הייתי יודע מתי קמה בבא ואיזו מציאה קטנה היא הבבא מציעא, וככל הנראה הייתי יודע מעט מאד על ההיסטוריה של האנושות בכלל ושל עם ישראל בפרט. כל אלה מהוים חלק חשוב מההויה שלי כבן-אדם.

דוקא לגבי התחומים שמעניינים אותי בית הספר לא הביא לי כמעט שום תועלת, מלבד החשיפה הראשונית לחלק‏1 מהתחומים האלה.

עכשיו אולי תטען שלא נכון להעניש את כל ילדי ישראל הרכים בגלל פגם באישיות *שלי*, וזה היה נכון אם הייתי חריג בעניין הזה, אבל אני לא.
_____________
1- הידעת שסיימתי 12 שנות לימוד בלי שהשם "דארוין" הופיע אפילו פעם אחת בחומר הלימוד?
466365
נשמע כמו מספר אחת.
466376
בערך, אבל זה לא שלמדתי ליהנות ממנו ועכשיו אני מבלה את עיתותי בקריאת תנ''ך והיסטוריה (טיפה ביאליק לעתים רחוקות, בעיקר כשאני נזכר במשהו).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים