ואולי לא... 46905
במאמר ציינתי כי המאמינים בבריאה יוכלו למצוא חיזוק רב לדעותיהם מקריאה לא נכונה של הספר. ואכן, חסידי הבריאה השתמשו ומשתמשים בספר כדי להסיק ממנו מסקנות המנוגדות לדעת כותביו. עד כאן, צפוי ואפילו לגיטימי. אבל מסתבר שהתמונה האמיתית מורכבת בהרבה.

המידע הבא (המובא כאן בתמצות רב) התפרסם בידיעה חדשותית מאת קנדריק פרייז'ר בגליון נובמבר-דצמבר 2001 של Skeptical Inquirer (עמ' 7-8):

בהקדמה מודים המחברים לאחד, גווילרמו גונזלס, אסטרונום מאוניברסיטת וושינגטון שעזר להם רבות בניסוח התזה. אסטרונום אחר, בשם דיוויד דארלינג, גילה להפתעתו כי גונזלס הנ"ל, בנוסף לפרסומיו המדעיים הרבים, מפרסם מאמרים באופן קבוע גם בכתבי-עת דתיים. מאמריו בכתבי העת הדתיים טוענים כי מצבו המיוחד של כדוה"א הוא הוכחה לבריאה ולקיום האל.

בדרך-כלל, דעותיו הדתיות של מדען אינן קשורות למחקרו המדעי, ולא אמורות להיות עניינו של איש. אלא שגונזלס עצמו מודה (בהתכתבות עם דארלינג) כי אמונתו הדתית היא המניע למחקרו המדעי, והוא לעיתים קרובות מסתיר את אמונתו ממדענים אחרים. במקרה דנן הוא בפירוש הסתיר את מניעיו הדתיים מווארד ובראונלי, מחברי "כדוה'א הנדיר".

האם המניעים הנ"ל משנים את נכונות הטענות? לאו דווקא. הספר עורר מחלוקת רבה בעולם המדע ובקרב העוסקים באסטרוביולוגיה. נקודת המחלוקת העיקרית, כצפוי, היא השאלה האם כל החיים המורכבים חייבים להיות דומים לחיים כפי שאנו מכירים אותם; ווארד ובראונלי מודים בפירוש כי הנחה זו היא הנחה יסודית במחקרם. מדענים אחרים (דארלינג בינהם) טוענים כי הנחה זו שגוייה לחלוטין, או לפחות חסרת כל ביסוס.

דעותיו של דארלינג ראו אור בפרק
Rare Earths and Hidden Agendas
בספר
Life Everywhere: The Maverick Science of Astrobiology (Basic Books/Perseus, 2001).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים