בתשובה לניתאי ארטנשטיין, 08/12/01 18:32
יש בעל בית למערכת החינוך 46908
ניתאי, אני מצטער אבל הדרך שהצעתי אינה באה לשפר את מערכת החינוך מלמטה אלא להציע מודל שבו יהיה לה לאן לשאוף כלפי מעלה.

ועכשיו לטענותיך בנפרד: אני מציע מערכת שבה ישולם למורים המצטיינים שיבואו אליה שכר גבוה למדי. במובן הזה, בית הספר יעודד מצוינות בקרב המורים לא פחות מאשר בקרב התלמידים, וגם להם יהיה לאן לשאוף. אשר לשיפור תנאי הלימוד במגזרים החלשים, אינני רואה כיצד הדבר מתחבר למה שהצעתי. רובם ככולם של אותם "מגזרים חלשים" מצויים כיום באחריות משרד החינוך והמערכת האדירה שהוא מפעיל ועליה הוא מפקח. אם אתה סבור שהאידיאל הוא להמתין עד שישופרו התנאים בכל בית ספר חלש ורק אז יש להתפנות לקידום המוכשרים (לא העשירים, המוכשרים) - זו זכותך. אני, כשלעצמי, מאמין שניאלץ להמתין לשם כך שנות דור.

המערכת שאני מציע עולה כסף, נכון. אבל היא לא תוכל לקלוט בן למשפחה אמידה שלא ניחן בכישורים המתאימים וברמה הלימודית הנדרשת. כלומר, כסף לא יקנה כאן את הכל. גם דלי האמצעים יוכלו להתקבל, אם יעמדו בדרישות הללו. אפשר, כמובן, לתכנן מערכת של מילגות שיחולקו על ידי רשויות מקומיות ובתי ספר לתלמידיהם המצטינים כדי שיוכלו לממן את עלות הלימודים במערכת שאותה הצעתי, אבל זה נושא לדיון נפרד. אבל כאמור, גם זה בהחלט אפשרי.
יש בעל בית למערכת החינוך 47127
בנקודה זו הדיון למעשה הופך לכמותי. קל להסכים איתך על כך שיש צורך בחינוך איכותי בישראל, אך השאלה היא אילו משאבים יופנו כדי לקיימו, ועל חשבון מה הם יבואו. פרויקט כזה לא מצדיק, לדעתי, השקעה של יותר מאחוז מזערי מתקציב החינוך. שהרי החפיפה בין המצב הסוציו-אקונומי של תלמיד לבין הישגיו הלימודיים היא גבוהה, ותלמידים עשירים בכל מקרה זוכים עתה לחינוך יותר טוב - באמצעות "החינוך האפור" או בדרכים אחרות.

צריך גם להתייחס לנקודה נוספת: אם תיצור מערכת חינוך נוספת לעשירים, שזה למעשה מה שאתה מציע, אתה תנטרל את המעמד הגבוה מלהשפיע או להפעיל לחץ על כיוונה של מערכת החינוך הכללית, דבר שיקטין את היקפן של היוזמות העלובות גם כך לשיפור ביצועי אותה מערכת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים