בתשובה להאייל האלמוני, 06/02/08 14:59
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 470825
בספר "הצד האפל של הגבר" נטען שהרג תינוקות ע"י אימותיהם מקובל במידה מסויימת ברוב התרבויות - גם אצלנו, במסגרת "דיכאון לאחר לידה".
ההסבר האבולוציוני: לעיתים לא כדאי לאם לבזבז משאבים נוספים על צאצא בעל סיכויים נמוכים (נניח, חסר-אב) ועדיף לה לוותר על ההשקעה ולנסות ללדת צאצאים בעלי סיכויים טובים יותר.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471093
הרג ולדות ע"י אחד ההורים מקובל במידה מסויימת אצל הרבה בעלי חיים, וזאת בנוסף למנגנונים שמעוררים הפלה טבעית במצבי מצוקה. נדמה לי שקראתי פעם על איזו אנטילופה שאם היא נתקלת בבעיות תזונה חריפות בזמן ההריון היא סופגת את העובר אל גופה כך שלא כל ההשקעה יורדת לטמיון. מין הסדר נושים‏1 כזה.
___________
1- הסדר נשים? הסדר נואשים?
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471138
ארנבים. קראת את זה (אולי) בגבעת ווטרשיפ.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471151
אני מקוה שמה שזכור לי מבוסס על מקור קצת יותר מדעי, אולי פינקר, אחרת אני יוצא די טמבל. דומני שזה הופיע אי שם בתשובה לאחת מהשאלות המעצבנות בנוסח ''איך הפלות וולנטריות מתישבות עם תיאוריית האבולוציה''.

את ''גבעת ווטרשיפ'' קראתי לפני כשלושה עשורים, ואני לא זוכר משם כלום חוץ מ''טורלידדו''.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471157
כמוני כמוך אבל הדבר היחיד שאני זוכר היה העניין עם ספיגת העוברים.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471159
גם בני אדם!
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471360
קראת במקור, או בתרגום? כי אני זוכר (שני עשורים וקצת) "חרודודו".
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471365
בעותק העברי שבידי משנת תשל"ו (1976) - אכן חרודודו.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471403
כמה אופייני: גם הדבר היחיד שחשבתי שאני זוכר התברר כטעות.
שינוי דרמטי במדיניות אישור הפלות - בחוזר 471397
לא תמיד יש הסבר אבולוציוני או יתרון אבולוציוני. יש תכונות או התנהגויות נטולי כל יתרון ולפעמים בעלי חיסרון, פשוט החיסרון אינו משמעותי עד כדי גרימת העלמות התכונה. מה שיפה באבולוציה, הוא שאינך צריך להיות הטוב ביותר, עליך להיות טוב מספיק כדי לשרוד, וזה מה שיוצר את המגוון.

דרך אגב, הרג הצאצאים קיים גם בתרבויות מפותחות ונאורות (או שלא) כמו למשל רצח על רקע חילול כבוד המשפחה או קשיי הגירה ועוני. לאורך כל התנ''ך ישנם סיפורים על הפקרת הילד (הגר) העברתו באש למולך או חיפוש אחר מיינקת שתטפל בילד בזמן שאמו משתרללת בבתי קפה. לפי זכרונות התנהגותי בנעוריי, די מפתיע אותי שהוריי התאפקו זמן רב כל כך ולא נקטו בגישה דומה. עכשיו כבר מאוחר מדי.

בנוגע לדיכאון שלאחר לידה, אני נוטה לראות קשר מסויים לתופעת הזנחת הצאצאים או טריפתם על ידי אימהותיהם בקרב בעלי חיים בתנאי שבי ולפעמים גם סתם בחיק הטבע. אצל בעלי חיים להקתיים התופעה קיימת בנקבות שמנסות להתקבל ללהקה חדשה ומעדיפות לטפל בצאצאיה של נקבת האלפא ולהזניח את שלהן כדי לצבור מעמד. אצלנו זה קיים לרוב בצורה ההפוכה, צאצאים שמתעלמים מהוריהם כדי שלא יעשו פדיחות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים