בתשובה להאייל האלמוני, 17/02/08 12:40
'אחרי מות גדולים אמור' 471881
אולי אתה צודק למרות שהידיעה אינה נראית לי אמינה. לדעתי ממעיטים מהלבנוניות של חיזבללה. זה ברור מדוע חיזבללה פועל בברית הדוקה עם איראן- הוא צובר המון עוצמה מאיראן וסוריה. לגבי מדיניות האיומים שלנו כלפי איראן: אינני חושב שהיא חכמה; אני אפילו חושב שהיא טפשית. אני משוכנע שבמהלך 27 השנים האחרונות אפשר היה למתן ולשפר את היחסים עם איראן.
'אחרי מות גדולים אמור' 471893
גם עם איראן של אחמדינז'אד?
'אחרי מות גדולים אמור' 471898
'
בטח! למה לא? מדיניות תואמת אמונה אייאטולית שיעית נפוצה, בהחלט היתה מגשרת על הפערים הזעירירים בין התנועה הציונית לבין המצליפים והזבים בחג העש'ורה.

הכל אשמים היהודים.

קופים וחזירים, אגב.
[הוועד למען נגד אנטישמיות לאטנטית באייל]
'אחרי מות גדולים אמור' 471904
אחמדינג'ד הוא באמת תופעה מיוחדת אך הוא איננו המנהיג העליון של איראן והתכוונתי ליחסים עם איראן מנפילתו של השאה. ישראל היתה מהתומכים הבולטים של מישטר השאה השנוא ועל פי פרסומים שונים עזרה לארגן את הסוואק -משטרת הביטחון האימתנית שלו. השינאה לארה"ב באיראן החלה משנות ה-‏50 , מהתפקיד שמילאה בסילוקו של מוסאדק והתמיכה במישטר השאה; ישראל נתפסת בצדק כעושת דברה של ארה"ב. לכן מוטעה לתלות את כל מערכת היחסים בין איראן לבין ישראל באחמדינג'ד למרות שכבודו במ
'אחרי מות גדולים אמור' 471909
חומייני עלה מתוך השיעה ודיבר מתוך השיעה ובשמה, וגם השנאה שהניעה אותו ושאותה דיבר והפיץ היתה דתית במהותה. המחשבות שביטא לגבי ישראל הוזנו מהזיות קונספירציה הרבה יותר עמוקות ומקיפות מכפי שאפשר יהיה לתאר אותן בפשטות במילים כמילותיך - "ישראל נתפסת בצדק כעושת דברה של ארה"ב". האשמותיו של חומייני כלפי ישראל היו כה דמיוניות והפראנויה הציבורית שהפיץ כלפי ישראל היתה כה הזויה שקשה לי להאמין שמשהו שישראל עשתה או היתה עושה במציאות היה יכול להשפיע, לשנות או למתן את השנאה שהפיץ כלפיה.

קצת לא מובן לי איזה קו הסברתי משרתים דבריך, "אחמדינג'ד הוא באמת תופעה מיוחדת אך הוא איננו המנהיג העליון של איראן". לא נראה לי שיש טעם בדקדוקי עניות בעניין זה, שהרי גם ח'מנאי איננו בדיוק מאוהבי ישראל, ושניהם כאחד - ח'מנאי כמנהיג עליון ואחמדינז'אד כנשיא, קוראים להשמדתה.

סיכומו של דבר, החל מנפילת השאח ועד ימינו: לא נראה לי שיש משהו שישראל יכלה לעשות לשיפור משמעותי ואמיתי ביחסים עם איראן ולמניעת התפתחות איראן לאיום בינלאומי, וזאת מן הסיבה הפשוטה שישראל מעולם לא היתה מדינה עצמאית. אם בכלל היתה לישראל איזושהי אפשרות בחירה אי פעם (ולא ברור לי שהיתה לה) - היא נאלצה לבחור בין המשך חסותה של ארה"ב לבין החלפת חסות זו בחיפוש חסותה של בריה"מ . למן 1967 (ולמעשה מ-‏1956, אלא שגם כאן לא ברור אם היתה לה בחירה) עושה ישראל רק שגיאות נוראות, וטוב עשתה בכך שהבחירה האחרונה שבחרה היתה בהמשך הנאמנות לארה"ב על כל המשתמע מכך (כולל איראן, מה לעשות, החיים אינם סיפור אגדה עם האפי אנד).

אבוי לו היתה ישראל נעשית, במקום זה, שלוחה מזרח-תיכונית רעועה של בריה"מ דאז, כיום רוסיה של פוטין. בשאלה אם היתה ישראל ממשיכה במקרה כזה כיישות בפני עצמה או שגורלה היה נחרץ - לא אעסוק כאן ועכשיו, נשאיר אותה לדמיוננו-דמיונך או ליצירתיותו של איזה סופר מד"ב-זוועות בשיעור קומתו של אורוול, אם עוד יקום אחד כזה, יום אחד.
'אחרי מות גדולים אמור' 471910
אינני יודע האם אתה זוכר את הדרך בה הופל השאה. מיליונים הפגינו ברחובות והדבר לא היה רק ממניעים דתיים טהורים. ב- CIA היו אנשים שהזהירו בזמן שהביאו את השאה לשלטון, שארה"ב תשלם ביוקר . השאה דיכא ביד ברזל כל אופוזיציה והדרך היחידה שנותרה אפשרית היתה דרך האייטולות והדת.
אתה נסחף לקיצוניות; מדוע אתה חושב שנגזר על ישראל להיות גרורה: או סובייטית או אמריקאית?
'אחרי מות גדולים אמור' 471915
ובהכירך את ישראל, את מקומה ומיקומה (לא רק הגיאוגרפי), את תולדותיה, כלכלתה, בטחונה, ואת מדיניות הפנים והחוץ שלה ומעמדה הדיפלומטי באומות העולם - איזו אופציה שלישית עמדה בפניה? אני מקווה שלא תאמר: "להיות יישות עצמאית, למן הקמתה", כי אז, למרות שלימדתי עליך סניגוריה לא מזמן, איאלץ להצטרף לכמה חבר'ה כאן ולומר לך: אל תהיה מצחיק.
'אחרי מות גדולים אמור' 471916
אני מאד אוהב להצחיק. במישפט :
"ובהכירך את ישראל, את מקומה ומיקומה (לא רק הגיאוגרפי), את תולדותיה, כלכלתה, בטחונה, ואת מדיניות הפנים והחוץ שלה ומעמדה הדיפלומטי באומות העולם..." אתה קובע מוסכמה שאינה מקובלת עלי.
'אחרי מות גדולים אמור' 471918
כלומר אינך מכיר את ישראל, את מקומה ומיקומה (לא רק הגיאוגרפי), את תולדותיה, כלכלתה, בטחונה, ואת מדיניות הפנים והחוץ שלה ומעמדה הדיפלומטי באומות העולם...? סוף סוף תובנה אחת שלך.
'אחרי מות גדולים אמור' 471920
השלילה הנכונה היא "אינך מכיר את ישראל, *או* אינך מכיר את מקומה..." וכיוצא בזאת.
דה! (מורגן) 471922
כלומר אינך (מכיר את ישראל, את מקומה ומיקומה (לא רק הגיאוגרפי), את תולדותיה, כלכלתה, בטחונה, ואת מדיניות הפנים והחוץ שלה ומעמדה הדיפלומטי באומות העולם...)? סוף סוף תובנה אחת שלך.
דה! (מורגן) 471923
לא בטוח. יתכן שכיוון שאני אלמוני ניתן לייחס לי תובנות נוספות.
'אחרי מות גדולים אמור' 471937
עכש"י, בחבל הארץ הזה (דרום כנען) לא הייתה בכל ההיסטוריה המוכרת לנו (כ-‏3000 שנה) מדינה עצמאית ממש לתקופה של יותר מכמה עשרות שנים.
הכנענים שהיו פה לפנינו היו בני חסות של מצרים או שאר המעצמות האזוריות, ישראל ויהודה (בתקופת בית ראשון) היו קיימות מספר מאות, אך גם הן היו תלויות במעצמות מסביב. בתקופת בית שני הייתה תקופה קצרה של עצמאות (ממרד החשמונאים עד הכיבוש הרומי). מאז הכיבוש המוסלמי הארץ הייתה בד"כ בשליטת אימפריה, מלבד ממלכות הצלבנים הקצרות ותקופה של כ-‏40 שנה במאה ה-‏18 בה מושל מקומי ניסה להנתק מהטורקים.

בעבר היו סיבות גיאו-פוליטיות שגרמו למקום להיות אטרקטיבי עבור המעצמות (נתיבי סחר שמקשרים את אסיה, ערב, אירופה, אפריקה, הים התיכון וים סוף) מצד אחד, ומצד שני, בשל קוטנו (תחום ע"י מדבר יהודה, השבר הסורי-אפריקאי) הוא היה קשה להגנה, ולכן הוא היה נתון לכיבושים חוזרים ונשנים והחליף ידיים שוב ושוב.

יכול להיות שהלחץ הזה של ניסיונות הכיבוש הזרים הרבים עיצבו את הדת היהודית להיות כ"כ לאומנית, תלויית אדמה, ובלתי מתפשרת.

לא ברור לי שהגורמים הכלכליים הנ"ל עדיין רלוונטים, אבל המורשת שלהם נותרה חקוקה בדתות שמניעות כיום את הסכסוך, ואולי באמת אי אפשר להחזיק כאן מדינה עצמאית לאורך זמן.

במובן הזה, התלות באמריקה היא פתרון נהדר.
'אחרי מות גדולים אמור' 471917
במה שילמה ארה"ב ביוקר?

לולא השאח בשלטון היו חומייני וחבורתו תופסים את השלטון באיראן הרבה לפני 79.
'אחרי מות גדולים אמור' 471926
או שלא היו תופסים את השלטון אף פעם.
המהפיכה האיסלמית באירן 471939
נראה לי שהראיון עם אבראהים יזדי רלוונטי לכאן. יזדי היה היועץ של חומייני, סגן רוה"מ ושר החוץ. הוא רצה שאירן החדשה תהיה רפובליקה נורמלית, עם סממנים דמוקרטיים של סובלנות ופלורליזם. הוא התנגד להשתלטות על השגרירות האמריקאית שהביאה, כך הוא טוען היום לכך שאירן הפכה לרפובליקה עריצה, רדיקלית ומנודה. כמו מהפיכות אחרות, מטרת המהפיכה האירנית היתה חופש וזכויות, התקוממות כנגד רודנות השאח. אחרי המהפיכה חומייני עמד בפני השאלה מהי רפובליקה איסלמית. מצד אחד עמד יזדי שצידד בחוקה ובחירות כנגד השמרנים. חומייני התנדנד ביניהם עד שלבסוף פנה לכיוון השמרני.
ואם זה לא מספיק, אז הנה משהו על אירן האחרת
רה''מ 471945
_________
העלמה עפרונית וכאילו מבחן אחרון שנגמר.
'אחרי מות גדולים אמור' 471899
קרה פעם שחשבת על מדיניות ישראלית שאינה מו"מ לשלום שהיא לא טיפשית (הכוונה מול אוייבינו כמובן) ?
'אחרי מות גדולים אמור' 471905
איך איש טיפש כמוני יכול לחשוב על מדיניות שאיננה טיפשית?
'אחרי מות גדולים אמור' 471900
===>"אפשר היה למתן ולשפר את היחסים עם איראן."
ניסו לשלוח להם פיסטוק. זה לא עזר. מה עוד אפשר היה לעשות? אתה חושב שאם נשלך להם את הראש של אולמרט בסלסלה, הם ימתנו את יחסם אל הישות הציונית?

---
אגב, שמעת ששחר פאר הפסידה לשארפובה? אני משוכנע שבמהלך המשחק אפשר היה למתן ולשפר את תוצאתו. שלחתי מכתב לשחר פאר והצעתי לה לשפר את יכולתה.
(וויתרתי על התודות. ככה אני - פשוט אוהב לעזור)
'אחרי מות גדולים אמור' 471911
אתה משוכנע. יופי לך.
'אחרי מות גדולים אמור' 471913
כמובן שאני מתכוון שזה יהיה במסגרת קו שונה של מדיניות שלמה. להגיע להסכם עם הסורים בדומה להסכם שהגענו עם המיצרים. מדיניות שונה כלפי הפלסטינאים וכו'.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים