בתשובה להאייל השולי, 29/02/08 9:39
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 472915
לגבי השאלה כמה זמן נמצאים כאן הפלסתינים כבר היו באייל ויכוחים, וזכור לי קורא אחד מתנחל, יעקב, שהגדיל לטעון ואמר כמה פעמים שמרבית הפלסתינים הגיעו לאזור זה כשראו את הכדאיות הכלכלית, אחרי שהיהודים הגיעו הנה והתחילו בתנופת פיתוח. כלומר - לדעתו הפלסתינים נמצאים כאן בסביבות מאה שנה, פלוס-מינוס.

מי יכול להיחשב כסמכות היסטורית נקיה מאינטרסים תעמולתיים ועתירת ידע, שיוכל להכריע בשאלה זו?
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 472967
אין לי עכשיו כוח לחיפושים, אך אני חושב שהובאו כאן מספיק לינקים וחישובים דמוגרפיים שהראו שאין ממש בטענות שלו.
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 472980
מוזר, ב<בתגובה 472462> טענת שישראל התנקשה בפלסטינאים שאינם קשורים לטירור, אבל שאתה לא יכול ל"חפש בכתובים". עכשיו אין לך כוח לגיגול פשוט. אני מאוד מקווה שמדובר בעצלנות גרידה ולא (חס וחלילה) בעיות אחרות.
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 472985
עצלנות ריגעית כי את העניין הדמוגרפי עשיתי כבר פעם ולקח לי זמן לחפש את הנתונים המסודרים של גידול האוכלוסיה הערבית והיהודית מאמצע המאה ה-‏19. אבל אמצע את הדיון המבוקש. לגבי העניין הראשון, הרצתי "חיסולים ממוקדים" וראיתי שהחיפוש דורש זמן רב יותר ולא היה לי אותו באותו הרגע. מתנצל אבל אני מבטיח שאמצא ואחזור לכאן.
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 473076
ההתנקשויות החלו כסיקולים של פעולות: פצצות מתקתקות. זה מה שהיה בהתחלה כי הרי אחרת זו הוצאה להורג ללא מישפט. מה שהתכוונתי הוא שישראל הרחיבה את המונח של פצצות מתקתקות והחליפה את ההגדרה לפגיעה באלו שמערכת הביטחון החליטה שהם קשורים לטרור. לא שהם פצצה מתקתקת אלא-קשורים לטרור. המונח הזה הוא מונח מאד נזיל וחרב פיפיות. למשל ההתנקשות בראאד כרמי שהיה פעיל פוליטי ולא פצצה מתקתקת או מהנדס. כל זמן שפגענו בפצצות מתקתקות זה היה במסגרת איזשהם כללי מישחק. חיסול מנהיג הקפיץ את המטיבציה לביצוע פעולות התאבדות. קרא את הערך של סיכול ממוקד בויקיפדיה. כך עלי מוסטפה היה פעיל פוליטי והראשון שבחיסולי האנשים הפוליטיים: תאבת תאבת.
עכשיו אני צריך לפרוש אך כשאתפנה, אני מבטיח להביא את טעוני כנגד הטענות על שהערבים בארץ ישראל הם "מקרוב באו".
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473114
ראאד כרמי :
כל מילה נוספת מיותרת.

עלי מוסטפה (מזכ"ל החזית העממית):
שים לב למשפט " בחוליה היו 6 פלשיתינים תושבי מזרח ירושלים. בראש ההתארגנות לפיגועים עומד עומר עיאד עולמה, המסתתר בשטחי הרשות הפלשתינים ברמאללה, הוא שתיכנן ויזם את פעילות החוליה, ואבו עלי מוסטפה היה זה שאישר אותן."

תאבת תאבת (ראש הפת"ח בטול כרם):
בקישור שהבאת: "צה"ל טען שתאבת אישית נתן הוראות מבצעיות לביצוע פיגועים.". מה שנראה לי מאוד הגיוני בהתחשב בתפקידו ובעיתוי (מספר חודשים אחרי תחילת גל הטרור של אינטיפדת אל אקצה).
המקרה הזה באמת שנוי במחלוקת, והוא בעיני היוצא מן הכלל המעיד על הכלל.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473142
צה''ל יכול לקשור כל אחד שעוסק בפעילות פוליטית נגדנו לפעולות טרור. השיטה הזאת כשהיא אינה קשורה לפגיעה בפצצה מתקתקת, היא פעולה טרוריסטית בהגדרה. היא גם שיטה טיפשית שניזונה מאי רצונם של הפלסטינאים לאמץ את שיטת הטרור האישי (חוץ מרצח זאבי).
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473178
אל תתחמק בנפנופי ידיים.
להרוג את מי שעסק שאישר/תכנן/ביצע פעולות טרור בעבר, ואין סיבה להניח שישנה את הרגליו זה הגנה עצמית. נקודה.

---
הייתי עונה גם לשטות השניה שאמרת בנוגע לשיטת הטרור האישי, אבל נמאס לי לשנות נושא כל הזמן.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473179
גם להרוג את מולנר ואלפרון זה הגנה עצמית? סימן שאלה.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473184
אם הוכח שהם מתכננים פיגועים, ואין אפשרות להביא אותם למשפט, אז כן. סימן קריאה.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473193
ב"הוכח" אתה מתכוון במובן המשפטי (בבית משפט גלוי, עם עדים, הגנה, שופט אובייקטיבי...) או במובן הצבאי (כמו ש"הוכח" שסדאם מתכנן לשלוח פצצה כימית לישראל)? סימן שאלה.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473205
ב''הוכח'' אני מתכוון הכי טוב שאפשר תחת הנסיבות. אם היתי מצליח לא לטעות לעולם, הייתי דורש את זה גם מאחרים. סימן צניעות מעושה וצדקנית.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473206
בסדר, פסיק, נשאיר את הציונים בצד. נקודה. אף אחד לא אומר שאפשר לא לטעות לעולם, פסיק, ובכל זאת בעולם הנאור נהוג להבדיל בין "הוכחה" במובן המשפטי (פתח סגר. שאיננה "הוכחה" במובן המתמטי, גם במשפטים צודקים נעשו טעויות. סגור סוגר) ל"הוכחה" במובן הצבאי, ולא לראות את השניה כבסיס "צודק" לענישה. נקודה.

מה זאת אומרת "תחת הנסיבות"? סימן שאלה. אם ה"נסיבות" יפריעו לך להוכיח שאברג'יל רוצח, פסיק, למשל אם הוא כל העדים נגדו יעלמו, פסיק, האם זה יספיק על מנת לחסלו? סימן שאלה.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473185
מישהו מפריע למשטרת ישראל לעצור אותם ולהעמיד אותם למשפט ? היית רוצה להיות בראש אותו צוות משטרתי שנכנס (שתי ניידות יספיקו לך ?) ללב עזה ועוצר את <הכנס שם של טרוריסט מעזה> ?

נ.ב. לאנשים יש נטיה מוזרה להאמין לשטויות המגוכחות שהם קוראים בעיתונים. אם היו ראיות להרשיע את <הכנס שם של "בכיר בעולם התחתון">, המשטרה היתה עוצרת אותו ולו בשביל התמונה. אם אין ראיות, אולי לא ראוי להאשים אותו בטרור/רצח, גם אם אתה ממש מרגיש שהוא אשם ?
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473190
א. אולי לא מפריעים לה, אבל המשטרה גם לא עוצרת אותם.

ב. "אם אין ראיות, אולי לא ראוי להאשים אותו בטרור/רצח, גם אם אתה ממש מרגיש שהוא אשם?"
בדיוק. אולי גם לא ראוי לחסל אותו, אפילו אם הוא פלסטיני.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473192
עוצרת חדשות לבקרים, ומשחררת בהעדר ראיות (מה אכפת להם, התמונה כבר בעיתון).

ראיות נגדם יש למכביר, לכל אחד מהם גם שמורה הזכות להסגיר את עצמו במחסום הקרוב ולעמוד למשפט בארץ. זה לא בדיוק בה להם בהפתעה.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473200
יש איזשהו פלשתיני שאתה כן רואה בו טרוריסט?
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473207
לא הבנתי את השאלה; פלסטינאי שמבצע פעולות טרור הוא טרוריסט.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473211
הגדרה מעניינת. אני מניח שאינך מפלה בין יהודים לערבים, אז האם ישנו יהודי ספציפי (מאלו הנושאים שם פרטי) בו אתה רואה טרוריסט בן מוות או כזה שמקומו בכלא?
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473217
בןמות הוא זה שנמצא במהלך הפעולה. מי שעוצרים אותו- מקומו בבית המישפט.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473226
מי למשל?
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473244
למשל יגאל עמיר. בזמן שליפת האקדח והירי, הוא היה בן מוות והיה צריך לירות בו. אחרי שאחד כזה זורק את האקדח -צריך לעצור ולשפוט.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473304
יגאל עמיר נראה לי כדוגמא מתחמקת ל''טרוריסט''.
אבל מעניין שאינך מוכן לראות טרוריסט באף יהודי שרצח ערבים, למרות שאתה בוודאי מכיר כמוני את השמות.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473307
למה לא? אפילו בית המשפט‏1 פסק ש"המחתרת היהודית" הינה ארגון טרור.
שמות כמו עמי פופר, נתן זאדה או ד"ר גולדשטיין (רשימה חלקית) בהחלט נופלים תחת הקטגוריה של טרוריסטים.

__
1 שאפילו לגירסתם של המיחסים לו שמאלניות (או סמולניות) נמצא מימינו של איציק ש.
תראה מה שדוד גוגל מצא לנו 473313
הסקת מסקנות מעניינות לגבי. אני מוכן וגם רואה בכל יהודי שרצח ערבים כטרוריסט.
ברחל בתך הקטנה 473366
תושב ג'בל מוכאבר שירה אתמול בשמונה תלמידים הרכונים על ספריהם- הוא טרוריסט, או לא טרוריסט?
"כן" או "לא" ברורים יתקבלו בברכה.
ברחל בתך הקטנה 473368
את מאמינה שלמישהו (אפילו קוראים לו איציק ש.) יש ספק?
ברחל בתך הקטנה 473370
אני לא יודעת מה עובר לו בראש, אבל אני חושבת שיותר קל לסחוט כוס מיץ מקוץ יבש, מאשר לשמוע את מר ש. אומר את מלת ה''ט'' על לא-יהודי שפוגע ביהודים.
ברחל בתך הקטנה 473369
לא. הוא לוחם חופש שהקריב את נפשו למען גאולת עמו שנאנק תחת המגף הדורסני של התוקפנות הישראלית. מה תגידי על זה?
ברחל בתך הקטנה 473371
תגובה 473370
ברחל בתך הקטנה 473372
מה זה קשור? את מתחמקת.
ברחל בתך הקטנה 473379
השאלה שלך הזויה או לא הזויה? מדוע בכלל את שואלת אותי את השאלה הזאת? אי פעם ראית שכתבתי על מחבל שבא להרוג אזרחים שהוא איננו טרוריסט? ואם היה בא להרוג מהמרים בקזינו הוא לא היה טרוריסט? רק כשהוא בא להרוג תלמידים הרכונים על סיפריהם? ואם אחד התלמידים יקח נשק, יכנס לבית או מוסד פלסטיני וירצח שם אנשים כנקמה, הוא לא יהיה טרוריסט?
ברחל בתך הקטנה 473380
אם אני מבין נכון, התשובה היא: כן.
ברחל בתך הקטנה 473381
בודאי שהוא טרוריסט. אסתי לא מנסה להבין מה אני כותב; היא קוראת את השם שלי ומיד המיצים שלה רותחים..
ברחל בתך הקטנה 473382
אתה צודק. אבל גם לך יש בעיה, היית יכול פשוט לענות לה: "כן, ודאי שהוא טרוריסט" ורק אחר כך לעבור לחלק בו אתה שואל אותה שאלות. שניכם מתעצבנים ומעודדים זה את עצביו של זה וזה לא מועיל.
ברחל בתך הקטנה 473388
אני מודה שהשאלה של אסתי עיצבנה אותי.
ברחל בתך הקטנה 473389
היא עיצבנה גם אותי, למרות שלי לא היתה שום נגיעה אישית לנושא.
ברחל בתך הקטנה, זאת עם הצאן, מהבאר 473393
אני מדברת על כך שמעולם לא קראת בפירוש למחבל ערבי- מחבל. המלה המפורשת והישירה "מחבל" נשמרת אצלך ליהודים.
במקרים של טרור ערבי אתה מתחמק- כמו בתגובתך שלעיל. שהרי גם עכשיו אתה לא אומר בפה מלא: "כן, הבחור מג'בל מוכאבר הוא מחבל". לא- אתה אומר משהו נפתל‏1 במקום משהו ישיר‏2. וגם אז, כדי שלא ייצא חלילה שאתה מגנה ערבי, אפילו ברמז, אתה מיד הופך את הכיוון, ומדבר על מעשה-טרור יהודי ש(במקרה שלפנינו) לא קרה!
תראה מה כתבת:
" אי פעם ראית שכתבתי על מחבל שבא להרוג אזרחים שהוא איננו טרוריסט? ואם היה בא להרוג מהמרים בקזינו הוא לא היה טרוריסט? רק כשהוא בא להרוג תלמידים הרכונים על סיפריהם?"
-אין בקטע הזה אזכור של הלאום של המחבל, או של קורבנותיו. כך שזה יכול ללכת לשני הכיוונים.
ואז- אתה פתאום ממציא משהו שלא קרה, ואומר:
"ואם אחד התלמידים יקח נשק, יכנס לבית או מוסד פלסטיני וירצח שם אנשים כנקמה, הוא לא יהיה טרוריסט?"
-הופה! פתאום יש זיהוי לאומי- הקורבנות הם פלסטינים!

מה לפי דעתך היה קורה אילו לא הוספת את הסיפא הדמיונית הזו שלך?- הקפיטליזם האימפראליסטי היה מנצח? המדוכאים עלי אדמות היו מתדכאים עוד יותר?
מה דעתך לגנות -פעם אחת, ורק בשביל החידוש המרענן!- את המחבל הערבי בגינוי ישיר ופשוט, ובלי לברוח מיד לכיוון ההפוך?

1"האם אי פעם כתבתי על מישהו שהוא לא משהו?"- זה נפתל.
2"עלא אבו דהים מג'בל מוכאבר הוא מחבל"- זה ישיר.
ברחל בתך הקטנה, זאת עם הצאן, מהבאר 473396
חשבת על האפשרות שהסיבה שהוא לא קורה לו "מחבל" היא שזאת אמירה טריויאלית לדעתו?
ברחל בתך הקטנה, זאת עם הצאן, מהבאר 473398
אם תסרקי על "מחבלים", תחת "איציק", תמצאי שם רשימה של 35 תגובות ובכולן איציק מדבר על מחבלים פלשתינים ולא על יהודים. אם המסביר קורא לאיציק "שמאל אוטומטי", לך אפשר לקרוא "המחליטים האוטומטים מה השמאלן חושב".
ברחל בתך הקטנה, זאת עם הצאן, מהבאר 473411
מעניין. אני מעולם לא חשבתי לקרוא למחבל בשם אחר חוץ ממחבל, שבלועזית זה טרוריסט, ו(כמעט) תמיד מעשיהם של אלה הקרויים כך נראים לי מגונים. ובכל זאת, תגובות כמו שלך מעלות לי את הסעיף וגורמות לי לעיין מחדש בכינויים האלה.
ברחל בתך הקטנה, זאת עם הצאן, מהבאר 473413
מעט צדקנות לא צריכה להפריע. כאילו שאם נטחן בכיתה טרמינולוגיה אז הכל יהיה בסדר.
ברחל בתך הקטנה, זאת עם הצאן, מהבאר 473412
"תושב ג'בל מוכאבר שירה אתמול בשמונה תלמידים הרכונים על ספריהם- הוא טרוריסט, או לא טרוריסט?
"כן" או "לא" ברורים יתקבלו בברכה."
א. גם אצלך עם כל הלאומיות השוצפת, תושב מוכבר אינו מכונה "מחבל" אלא טרוריסט.
ב. נכון, אם יהודי היה יורה על אוטובוס ערבי, או על תלמידים- הייתי קורא לו מחבל וטרוריסט. ללאומיותו של רוצח מסוג זה אין שום חשיבות; יהודי שהיה עושה את זה לא היה פחות טרוריסט ומחבל. את מציירת תמונת שווא שהיא כולה שלך, כאילו שדם ערבי שנשפך מציק לי יותר מדם יהודי. זו תמונת שווא שכולה נוצרה בראשך. אני יכול אולי לנתח מניעים ולתת הסברים, אך כל זה ללא קשר ליחס שלי למעשה.
ג. אני עונה לחקירות ב"כן" או "לא" רק בבית המישפט (לא יצא לי אף פעם להחקר על דוכן העדים).
התנצלות והבהרה 473811
אל: איציק ש., דורון, מתרגם עם כוונות, אייל(ים) אלמוני(ם), סרצ'ר, וכל מי שאולי עבר פה בסביבה ותהה "מה לעזאזל".

ראשית- סליחה מאיציק ש. על זה שנכנסתי לאייל והתנפלתי עליו באופן שלא היה קשור דווקא לדיון הנוכחי, אלא נבע יותר מכאב הפיגוע בישיבה + דברים שאיציק כתב ואמר (ודברים אחרים, שהוא נמנע קשות מלומר), באייל בעבר. ההתנפלות שלי, בצורה הזאת ובמקום הזה, היתה מאוד לא לעניין, ועל כך כאמור- התנצלותי.

שנית- במחשבה שניה הבנתי שהבעיה שלי (לא עם איציק עצמו, אלא עם עמדה מסויימת שהוא -כך נראה לי- מייצג באייל בהתמדה) היא לא מי קורא בשמות (להלן: מחבל/טרוריסט) למי, ובאילו נסיבות. אלא: את מי מאשימים בעלי העמדה המסויימת הזאת בתופעת הטרור, ועל מי הם מטילים את האחריות האולטימטיבית למעשי הטרור.

העמדה הבעייתית-בעיניי הזאת היא לאו דווקא "שמאלנות", אלא משהו שהוא תוצר-לוואי של השמאל הקלאסי- ותוצר-לוואי שהתחזק מאוד בשנים האחרונות. זאת עמדה שלצרכינו פה תיקרא עולם-שלישיזם, ובקיצור - ע"שיזם.
הע"שיזם מחלק את העולם ל: ארה"ב+ "המערב" מזה, ו"העולם השלישי" מזה. והע"שיסטים רואים בכל דבר רע שקורה בעולם תוצאה של מעשיהם הנפשעים של ארה"ב והמערב, בעוד שכל מי שנחשב לע"ש הוא לעולם גורם סביל, בלי כל אחריות למעשיו, נפשעים ככל שיהיו, ובלי סיבות פנים-ע"שיסטיות כלשהן למעשים אלה. הכול, אבל הכול, הוא לעולם תוצאה ו/או תגובה מובנת (כמו ב:"אני לא מצדיק אותם, אבל אני מבין אותם"..) למעשי המערב בהווה + כל מיני חטאים קדמונים (אימפריאליזם, קולוניאליזם, קפיטליזם, גלובליזם, ציוניזם, וכנראה גם סתם מנווליזם).

ביישום לפיגוע האחרון: השאלה מבחינתי לא היתה צריכה להיות למי קורא הע"שיסט "מחבל". השאלה היתה צריכה להיות- על מי לדעת הע"שיסט מוטלת האחריות לפיגוע הזה, ומה אפשר לעשות כדי שדברים כאלה לא יישנו. ולאחר שתינתן התשובה הצפויה ל- מי אשם בפיגוע (ישראל, כמובן), ול- מה צריך לעשות: (לנהל מו"מ, אלא מה), לנסות אז להראות בשארית כוחותיי שדווקא המחבל עצמו, והחברה שגידלה ושלחה אותו, הם האחראים, והם האשמים פה. ניסיון שאני יודעת כבר (מויכוחי עבר באייל), שהוא חסר-תועלת לחלוטין. והתוצאה של כל זה היתה: שאלת תסכול וזעם לא מכווננת, ומטופשת למדי.

אני מקווה שהצלחתי להבהיר מה עמד בבסיס תגובותיי לפני שבוע. ומבקשת שוב להדגיש שהבעיה מבחינתי היא לא איציק עצמו, אלא העמדה הע"שיסטית שהוא מייצג.

ולסיום: המלצה על ספר, שאילו היה קיים בתרגום לעברית אולי הייתי טורחת ועושה עליו סקירה במדור הספרים, אבל בינתיים:
כדאי לכל מי שמעניין ב"שמאל" לסוגיו לקרוא את- What's Left, מאת Nick Cohen, הוצאת Forth Estate לונדון, 2007.
התנצלות והבהרה 473812
אני לא חולק על דבריך, אבל ידיעה מראש מי האשמים, בלי קשר למעשה עצמו, אינה נחלת השמאל בלבד. לאנשים מסוימים בימין, למשל, ברור שכל דבר רע בעולם תוצאה של מעשיהם הנפשעים של מי *שאינם* ארה"ב והמערב (מה שאת מכנה "עולם שלישי").
התנצלות והבהרה 473832
הרושם שלי, מקריאה בעיתונים ושיחות מזדמנות, הוא שונה.
אולי אתה יכול לתת דוגמאות? רצוי עם קישוריות. תודה.
זה לא כל כך פשוט 473833
לפני שנה פרצו לי לאוטו וגנבו לי את הרדיו.
זה נשמע טריויאלי, ברור לכולם שהאשם הוא הנרקומן שפרץ לי לאוטו וגנב לי את הרדיו.

אבל, אם נסיים את הדיון כאן, אז הוא יהיה משעמם ולא מועיל. אפשר לחשוב על זה עוד רגע, *גם אני אשם*.
מתוך עצלנות לא לקחתי את הפאנל של הרדיו, ידעתי שאני צריך לקחת אותו איתי, ידעתי שאם אקח אותו לא יפרצו לי לאוטו. יותר מזה, כשבחרתי את האוטו בחרתי באוטו עם רדיו שאפשר לגנוב, יש היום מכוניות עם רדיו שאי אפשר לגנוב, אבל בחרתי באופן מודע לקחת מכונית עם רדיו גניב. בנוסף, אני בחרתי את הכנסת שמשקיעה מליונים בישיבות/ צבא/ מוזיאונים/ התנחלויות/ חקלאות (סמן את המיותר לפי דעותיך הפוליטיות) במקום במשטרה/חינוך (סמן את המוצלח לפי דעותיך הפוליטיות) שיכלו למנוע את הפשע הזה. חוץ מזה, איך זה שנרקומן מצליח לפרוץ לרכב שלי, ברור שהייתי יכול להשקיע במנעול נורמלי.

שימי לב שכל הנקודות האלה לא מורידות כלום מהאחריות הפלילית והמוסרית של הגנב. הוא נשאר בן X@# כשהיה. אבל אני לא יכול לעשות כלום בקשר לזה, ובקשר לעצמי, למרות שברור שהאשמה שלי עקיפה לחלוטין, אני יכול לעשות הרבה. סתם להאשים את הגנב לא יחזיר לי את הרדיו, ולא ימנע את הגניבה הבאה, לכן זה דיון משעמם וחסר טעם.

באותו אופן, אני לא מוצא הרבה טעם בלהתדיין על מה "הם" יכולים לעשות טוב יותר, זה משעמם (בגלל שכולנו מסכימים) וחסר טעם (בגלל שאף אחד מ"איתנו" הוא לא "הם"), לעומת זאת, הדיון על מה "אנחנו" יכולים לעשות הוא דיון מעניין (בגלל שברור שלא נסכים) ובעל טעם (בגלל שאם נמצא פתרון טוב, נוכל לצמצם את הרוע, למרות שלא אנחנו יוזמים אותו, ולא אנחנו אחראים לו ישירות). ברור שחייבים לשים לב להבדל בין האשמה הישירה, לאשמה העקיפה. אולי לפעמים כדאי להדגיש את זה, כי כנראה שיש כאלה שזה לא מובן מאליו להם. למיטב ידיעתי, בפוליטיקה הישראלית, אי ההבדלה הזאת נפוצה הרבה יותר דווקא בימין, ע"ע "פושעי אוסלו לדין".
זה לא כל כך פשוט 473839
שמע, מי שקונה רדיו מגניב כל כך...
זה לא כל כך פשוט 473946
אני יכול להרגיע אותך - לפני שנה פרצו לי לאוטו, *למרות* שלקחתי איתי את הפנל של הרדיו. הגנב כנראה חשב שהחבאתי את הפנל בתא הכפפות אז הוא גם עשה בלגן באוטו ופיזר את המסמכים לכל עבר.
זה לא כל כך פשוט 473947
במקרה שלך האשמים הם הנהגים העצלנים שמחביאים את הפנל של הרדיו בתא הכפפות שלהם.
זה לא כל כך פשוט 473954
שלא לדבר על מרקוני והרץ.
זה לא כל כך פשוט 473948
חשבתי שככה הם בוחרים את האוטו. בכל מקרה, לפחות אצלך הביטוח שילם...
זה לא כל כך פשוט 474135
(חוץ מהמשפט האחרון) תגובה יפה!
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 473219
לפני שתשאל "מי יכול להיחשב כסמכות היסטורית נקיה מאינטרסים תעמולתיים ועתירת ידע, שיוכל להכריע בשאלה זו?", יש לשאול "מה יגרום לנו לחשוב על מישהו כעל סמכות כזו". לרוב האנשים המלומדים בעולם יש דעה כזו או אחרת בדבר מי צודק יותר בסכסוך שלנו, ואם לא מי צודק יותר גלובלית, לפחות מי צודק יותר בנקודת זמן נתונה; כל דעה כזו תחשיד אותו בהטיה.
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 473272
'
יש מימצא היסטורי אובייקטיבי ונקי מאינטרס תעמולתי. צילומי ביון של חיל האוויר המלכותי הבריטי מתחילת המאה ה-‏20. לא בטוח אם מדובר ב-‏1904 או 1914. מה שכן, כמעט כל השטח בין גדרה לחיפה של היום, בתצלום פנורמי מהים ומהגובה, ובהגדלה פנטסטית, נראה שומם לחלוטין. מדבר חול כמעט נטול יישובים, בתים וצמחיה.

כמובן שזה לא עונה במלואה על השאלה כמה ערבים חיו כאן טרום המפעל הציוני, וכמה נוספו בעקבותיו (לטענת יעקב ודומיו), אבל תמונות הבראשית הללו מהממות בעוצמתן הקדמונית וההשוואתית למה שנעשה פה במאה שנה.

[מתנצל מראש שאין לי לינק לצרף. אולי איילים אחרים עם יכולות חיפוש משופרות יוכלו למצוא קישוריות לארכיוני הצבא הבריטי. אישית ראיתי תמונה כזאת בגודל 2 מ' על 1 מ' תלויה על קיר. לא זוכר איפה ואצל מי (הכי סביר שבמוזיאון הארץ בניהולו לשעבר של רחבעם זאבי. גם חובב מושבע ואספן גדול של פריטים שונים הקשורים לא"י, ובעיקר בעל אג'נדה פוליטית מובהקת)]
אולי כדאי להסתכל על החיסולים כעל פעולות של מדיניות חוץ 473275
'
בעצם, מה אני מבלבל את המוח על 1904, כאשר האחים רייט פצחו בתעופה רק בסוף 1903.
תמונה עתיקה של הכרמל 473281
לא חיפה, אבל מספיק קרוב. לא בדקתי מי האנשים בתמונה או מהם הבניינים על ההר.
תמונה עתיקה של הכרמל 473288
סטלה מאריס

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים