בתשובה לצבי חזנוב, 21/05/08 11:24
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 478680
יהודה הלוי
משה אבן עזרא
אברהם אבן עזרא
שלמה אבן גבירול
דונש בן לברט
יצחק אבן גיאת
לוי אבן אלתבאן
יוסף אבן צדיק
יצחק אבן מר שאול
שמואל הנגיד

יצרו בתקופת תור הזהב תחת שלטון מוסלמי סובלני בניגוד לשלטון הנוצרי, ובהשפעת משוררים ופילוסופים מוסלמיים?
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 478688
יהודה הלוי דווקא נטש את ספרד המוסלמית בערוב ימיו,
ואל תשכח את המוראבטון ואת המווחדון. אל תשכח, כמו כן, מה עשתה ספרד המוסלמית לפילוסוף הגדול שחלה, אבן-רושד. (ומה המוסלמים של ימינו מתכוונים לעשות לבמאי יוסוף שאהין, שהנציח בסרטו את סבלותיו של אבן רושד).

מכל השמות שציינת-וקראתי את כתבי כולם, לפחות כדי לקבל את התאר שלי-רק יהודה הלוי ובעיקר שלמה אבן גבירול הצליחו, לדעתי, לעמוד במבחן הזמן. שמואל הנגיד, לדעתי, זכור בעיקר כמקור ההשראה (הנהדר!) ל"מת אב ומת אלול" של נתן יונתן.

אגב, חשבת לרגע שהשיר של נתן יונתן יכול להיקרא כ"קיצור תולדותיה של תרבות המערב"? או לפחות "קיצור תולדותיה של השאיפה ל הנשגב" (שסופה ב"עם כל הדבש והנחש והאישה)?

אם תרצה, אוכל להסביר לך בפירוט במכתב הבא.
המתחיל במיצווה אומרים לו גמור 478691
גדולי הפילוסופים היהודיים בימה"ב:
רב סעדיה גאון (רס"ג), מחבר הספר אמונות ודעות.
רבי יהודה הלוי (ריה"ל), מחבר הספר הכוזרי.
רבי משה בן מימון, (רמב"ם), מחבר הספר מורה נבוכים.
רבי שלמה אבן גבירול, מחבר הספר מקור חיים.
רבי בחיי אבן פקודה, מחבר הספר חובות הלבבות.
רבי אברהם בר חייא, מחבר הספרים הגיון הנפש ו"מגילת המגילה".
רבי יוסף אבן צדיק, מחבר "ספר העולם הקטן".
רבי אברהם אבן עזרא, בפירושו לתורה.
רבי אברהם אבן דאוד, מחבר ספר "הקבלה" וספר "אמונה רמה".
רבי חסדאי קרשקש, מחבר הספר אור ה'.
רבי יוסף אלבו, מחבר ספר העקרים.
רבי יצחק עראמה, מחבר הספר "עקידת יצחק", ע"פ סדר פרשיות התורה.
רבי לוי בן גרשום, מחבר הספר "מלחמות ה"' ופירוש לתורה.

כולם הושפעו בצורה זו או אחרת מפילוספים מוסלמים!
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 478702
''תור הזהב'' במקומו מונח, אבל אל תשכח שתוך כדי ''תור הזהב'' היו שמד ורדיפות, ומי שסיים את תור הזהב היו המוסלמים עצמם. לא הנוצרים.
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 478733
והזהב הוא ממילא רק חומר גלם לרופאי שיניים. חומר הגלם המועדף עליי בתעשיית התכשיים הוא כסף...
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 478799
סבורתני שלא ירדתי לסוף דעתו של מר.
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 552023
שלטון מוסלמי כל כך סובלני, עד שבימי בנו של שמואל הנגיד, יוסף הנגיד, המוסלמים היו כל כך סובלניים לוזיר יהודי, שהם צלבו אותו, וטבחו ב-‏4,000 מיהודי גרנדה.
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 552024
המקרה הזה היה חד פעמי בתקופה, במקום ובחברה שהיו סובלנים כלפי היהודים. עצם העובדה שיהודי יכול לשמש כוזיר (ולא כמקרה בודד ויוצא דופן) מעידה על כך.
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 580612
כי החברה הגרמנית בתחילת המאה ה-‏20 היתה מאוד סובלנית ליהודים. והא ראיה - הדרגות הגבוהות אליהן הגיעו יהודים.
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 580626
בגרמניה היתה אמנם אנטישמיות חריפה והיבדלות חברתית מהיהודים אבל כמעט שלא היו בה פגיעות בנפש ביהודים והשואה היא תוצר של נסיבות היסטוריות מסוימות (ולא הכרח המציאות כפי שלימדה אותנו ההשקפה הציונית).
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 580627
גם טבח גרנדה הוא תוצר של נסיבות היסטוריות מסויימות. כל דבר בהיסטוריה הוא ''תוצר של נסיבות היסטוריות מסויימות''.
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 580650
לא היו פגיעות בנפש, חוץ מהשואה? נו, על זה נאמר- It never rains but it pours
עכשיו צריך להחליט מה עדיף, טפטוף מתמשך או מבול.
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 580652
לעומת הפרעות במזרח אירופה, מצבם של יהודי גרמניה היה מצוין בנוסף ליכולות ההתקדמות המקצועיות ומשקלם התרבותי. הנטייה לראות את הדברים מהסוף (כביכול הכל הוביל לשואה) היא הבנה לא נכונה של ההיסטוריה וטיעון לא נכון של הציונות.
ברור לך שרוב משוררי ימי הבניים היהודיים: 580653
מצב היהודים היה טוב ברמה הרשמית, אבל הגרמנים הסתכלו מלמעלה למטה על יהודים, בעיקר על האוסט יודן העניים. וכשהרדיפות במזרח אירופה הגיעו לשיא, והאוסט יודן התחילו להגיע במספרים גדולים מדי, דאגו אחיהם יהודי הגרמניה להעביר אותם במהירות מהגבול המזרחי לערי הנמל, שימשיכו מהר לארץ אחרת, ולא יקלקלו לגרמנים בני דת משה גרמניה את הרושם הטוב שהם דאגו ליצור בעיני אלה שלא נקראו גרמנים בני דת ישו, אלא סתם גרמנים.
ועל זה אומרים, ילד מאומץ תמיד צריך להתנהג יפה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים