חרושת הייצור 486373
אני חושב שווטסון, אבי הביהיביוריזם, היה בין הראשונים שעלו על היכולת להשתמש בפסיכולוגיה לפירסום מוצרים בצורה שנוטעת בצרכנים רצון אותו הם חושבים לרצונם שלהם. הוא עשה מזה מליונים (אחרי שזרקו אותו מהאקדמיה על קשרים לא נאותים עם סטודנטית). אדורנו ושות' כתבו על ההגיון הקפיטליסטי בזמננו, צריכת ההמונים שמנוהלת במסווה על ידי מניפולציות בסגנון ''הלקוח צודק תמיד''. אלא שהלקוח עיוור (מרצון או שלא מרצון) לכל מיני מנגנונים שמכוונים את רצונו.

כמו בסצינה מהסרט ה''שטן לובש פראדה'' בה מריל סטריפ מסבירה לעוזרת החדשה שלה שלמרות שהיא בזה לאופנה וחושבת שהיא בחרה בעצמה סוודר מרושל בצע כחול בחנות זולה, הרי הצבע והגיזרה ניקבעו ע''י מעצבי האופנה הגדולים לפני כמה שנים, והצבע חלחל מעולם האופנה הגבוהה לעולם החיקויים הזולים (''חרושת התרבות'') ולמעשה לא הותיר לבחורה, שחושבת עצמה ללא-קונפורמיסטית, הרבה ברירות של בחירה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים