בתשובה ללי, 24/08/08 16:56
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488463
מסכימה איתך בהחלט. צריך לחייב בקורס לוגיקה בסיסי בן שנה, ולעזוב את המתמטיקה למי שלא מעוניין בה.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488522
למה צריך לחייב בקורס לוגיקה בסיסי בן שנה?
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488524
כי יותר צעיר לא זמין, ויותר מבוגר הוא כבר obsolete.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488525
כדי שישנאו גם לוגיקה, ולא רק טריגונומטריה.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488528
כי לוגיקה חשובה בכל תחום בחיים.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488533
אפשר ללמד אלגברה בוליאנית ובכך להרוג שתי ציפורים.
____________
כן. הן מחרבנות על האוטו שלי.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488536
איך הגעת לזה בדיוק?
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488538
לְמה?
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488543
לרעיון של אלגברה בוליאנית. לא שיש לי משהו נגדה, אבל א''ב קרובה יותר לתורת הקבוצות מאשר ללוגיקה, ועם כל יופיה - היא לא מאוד חשובה בתחומים אחרים בחיים.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488546
למיטב זכרוני תחשיב פסוקים ואלגברה בוליאנית הולכים יפה מאד יד ביד, וכשהם מתחברים אצל התלמיד הצעיר גם למעגלים אלקטרוניים בסיסיים וכל מיני תעלולים שאפשר לעשות עליהם בעזרת מפות קרנו (אני מקוה שאני זוכר נכון, זה היה ממש מזמן) מתקבל חיבור נאה מאד בין לוגיקה (תחשיב פסוקים) ואלגברה, תוך הדגמה של שימושים מעשיים. החומר גם פשוט יחסית ולא דורש את קיצורי הדרך והחיפופים שנעשים דרך קבע בלימודי ענפים מתמטיים אחרים (ביחוד חדו''א). לפחות אני שמחתי להיוכח איך אפשר לפשט מעגל לוגי מסויים ע''י מניפולציות אלגבראיות, הרבה יותר מששמחתי לחשב נגזרת של איזו פונקציה ע''ס כל מיני כללים לא מעניינים. אבל אולי זה רק אני.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488547
כן, אבל במסגרת זו השימושים של הלוגיקה לתחומים אחרים בחיים עלולים ללכת לאיבוד: למשל, לדעת להבדיל בין "כל X הוא Y" לבין "יש X שהוא Y" ולבין "כל Y הוא X", או להבין ששלילתו של המשפט הראשון הוא "יש X שאיננו Y".
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488548
שוב אני נאלץ לגרד את תחתית הזכרון שלי, ואל תשאל כמה גרוטאות חלודות וחולדות גריאטריות אני מוצא שם, אבל נדמה לי שכללי דה-מורגן הם חלק מהא"ב, ואת התרגום מ- X ו- Y ל"סוקרטס" ו"בני תמותה" כל מורה יכול לעשות בקלות.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488550
גם לי לא זכור בדיוק, אבל גם אם הם חלק מהא''ב את התרגום ל''בני אדם'' ו''בני תמותה'' לא בהכרח יעשה מורה לאלגברה בוליאנית, גם אם הוא יודע לעשות זאת. ואת המעבר מ''יש פלסטינים שהם מחבלים'' ל''כל הפלסטינים מחבלים'' לא יפריך כל תלמיד שלו.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488553
גם אם המורה הגרוע לא יטרח למפות את המשפטים למציאות היומיומית, לתלמיד שמכיר את החוקים יש סיכוי גדול יותר לא לטעות באופן שהראית מאשר לעמיתו הבור. בכלל, המורים די צמודים לספרי הלימוד, ואלה יכילו, מן הסתם, גם ניסוחים בשפה טבעית של משפטים בא''ב כשהתלמיד יידרש לבחון את תקפותם.

חשוב כמה כיף היה יכול להיות אם שיעורי הבית היו בנוסח ''לפניך נאום של פואד. מצא לפחות שלוש שגיאות לוגיות בכל פיסקה''. אגב, שיעורי הבית בלשון יכולים להיות למצוא שגיאות דקדוק באותו נאום עצמו מה שיחסוך לתלמידים את הצורך להיחשף ליותר מדי חומר מדכא.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488556
המורה לא חייב להיות גרוע כלל וכלל: אם הוא מלמד א"ב, סביר בהרבה שימפה את את המשפטים לשפה המתמטית. כך גם לגבי ספרי הלימוד.
וודאי שבמסגרת שיעורים אלה לא יהיה מקום או פנאי לשיעורי בית מהסוג שהצעת, שלדעתי יכולים להיות מועילים ביותר גם מעבר לכיף (אגב, אפשר לדרוש חיפוש של שגיאות כאלה גם בטקסטים הנלמדים בתחומים אחרים). בלוגיקה, לעומת זאת, זה (או בעצם דברים דומים לזה) יכולים להיות חלק מספרי הלימוד ולכן גם מעבודת המורה, גם אם הלה איננו יצירתי במיוחד בעצמו.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488558
אני לא מבין למה ספרי הלימוד, והמורים בעקבותיהם, לא יכולים להפנות למשפטים בשפה טבעית בשעה שהם עושים את זה שוב ושוב כשלומדים אלגברה רגילה (אם מכונית יוצאת מתל-אביב לחיפה במהירות 100 קמ"ש והברז ממלא את האמבטיה בשעתיים, כמה אחוזים הרויח הסוחר?), אבל נראה לי שדשנו דיינו ברעיון.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488559
כן, אכן דשנו דיינו. אציין רק שהפועלים שמילאו בריכות בשיעורי המתמטיקה בילדותי עיצבנו אותי עד מעל לראש, שהרי זה לעג לרש מהסוג החמור ביותר להזכיר את הבריכה כשאני בשיעור מתמטיקה.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488560
אני מניח שזה בדיוק מה שעושים בשיעורי הבנת הנקרא. אבל למעשה הצורך בלוגיקה ''פורמלית'' בניתוח טקסטים הוא די בסיסי. אני מניח ששיעור אחד של לוגיקה שיכלול את ההבדל בין ''כל האנשים'' לבין ''יש אנשים'' יכול לכסות את כל מה שקורא ביקורתי צריך.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488561
אין לי מושג כל כך מה לומדים בשיעורי הבנת הנקרא - בימיי לא היו כאלה - אבל לא בטוח ששמים שם דגש על הכללות מסוג זה. וההבדל בין "כל" ל"יש" איננו הדבר היחידי שלומדים בלוגיקה במסגרת פילוסופיה, למשל, ושהוא רצוי מאוד לחיים בכלל. קח את ההבדל בין "כל X הוא Y" לבין "כל Y הוא X". ראיתי בלבולים בעניין זה אפילו אצל אנשים אינטליגנטיים מאוד, כולל דוקטורים נכבדים ביותר. ממש מביך.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488563
את זה אפשר ללמד בחצי השעה השניה. אם צריך קורס אוניברסיטאי כדי להבין את ההבדל, אז אין סיכוי שתלמידי התיכונים יפיקו תועלת מלימודים כאלו.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488567
רוב הצעירים לומדים לוגיקה במסגרת ההכנה למבחן הפסיכומטרי(1). רק בשביל זה שווה להשאיר את המבחן הזה.(2)

(1) זכור לי עד היום המשפט 'לדודה זלדה יש קומבניזון ירוק' מתוך ספר ההכנה לבחינה

(2) שלא לדבר על זה שאני בכלל נהניתי מהמבחן ושבזכותו התקבלתי לחוגים שהציונים שלי בתיכון לא היו מספיקים אליהם בחיים
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488569
המשפט על הדודה זלדה בלתי הגיוני בעליל. היא אף פעם לא לובשת ירוק.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488592
לא נאמר שהיא לובשת. נאמר שיש לה.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488593
אבל פולנייה לא תקנה משהו שהיא לא לובשת.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488596
היא לא קנתה אותו, היא נולדה אתו.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488597
2 אתה לא היחיד
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488599
אתה בטוח שמטרת המשפט לא היתה להדגים את השימוש במילה קומבניזון?
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488601
האפשרויות היו משהו כזה:

א. כל הקומבניזונים של דודה זלדה הם ירוקים

ב. לדודה זלדה אין קומבניזון ורוד

ג. לפחות אחד מהקומבניזונים של דודה זלדה הינו ירוק

ד. אופציה הומוריסטית

כשלימדתי ידידה שלי עם הספר, התפלאתי איך היא לא עונה על השאלה הזו ודומות לה תוך שניה ומתחילה להסתבך איתן. גיליתי שאני כנראה לא מורה טוב כאשר הידידה ביקשה הסבר לשאלה אחרת וקיבלה את ההסבר הבא: "א' לא נכונה, ברור שזה לא ב', ד' רואים שהיא לא התשובה - אז ג'. מה לא ברור?"
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488603
אולי אני נאיבי אבל אני לא מאמין שמי שנכשל בשאלה כזאת נכשל בשל חוסר רקע בלוגיקה. אולי הוא לא קורא כל כך טוב.
אפשר ליפול על שאלות יותר מסובכות בלוגיקה בשל תופעת Wason( ותודה לשכ"ג ) http://en.wikipedia.org/wiki/Wason_selection_task
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488605
איזו מקריות: בדיוק אמש ראיתי בטלויזיה סרט על ההיסטוריה של הרובה (שקיבל, איך לא, את השם העברי "ההיסטוריה של האקדח") ונזכרתי בעניין הזה (AK47 הוא הקלצ'ניקוב המפורסם וגם אחד הצרופים השכיחים במבחן וואסון).
אקדחים, חיידקים ופלדה. 488606
כלומר, כצדדים שונים של הקלפים?
אקדחים, חיידקים ופלדה. 488607
כן, הטענה שיש לבדוק היא שאם יש מספר זוגי בצד אחד, על הצד השני תהיה אם-קריאה (יענו, vowel).
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488609
השאלה הזו לא שונה באופן מהותי מחלק מהשאלות במבחן הפסיכומטרי (אולי טיפה הגזמתי, אבל ממש לא בטוח) ובכל זאת, אנשים (1) שהוציאו ציוני בגרות של 120, מתקשים בהם. אני מניח שבאייל הם לא כל כך נפוצים.

(1) ניסוח PC
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488610
אפשר ליחס את זה לבעיות בהבנת הנקרא או ללחץ זמן. אני עדיין לא מאמין שכשאלה מבודדת, השאלה תגרום לבעיות.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488611
השאלות באות בסדרה ובלחץ זמן ובהחלט יתכן שהגזמתי בקלות השאלה. אפשר להתרשם מרמת השאלות בקישור הבא:

חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488614
לטעמי, לגמרי לא קלות.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488965
האם אין להם טעות בשאלה 6?

"כל העולם כולו גשר צר מאוד"

המשפט שהם סימנו הוא:
מה שלא גשר צר מאוד, אינו כל העולם כולו

לדעתי גם המשפט הבא (שהיה בתשובות) הוא נכון:

יש גשר צר מאוד, שהוא העולם כולו.

מישהו יכול להעמיד אותי על טעותי?

גם שאלה 3 שגויה לטעמי מסיבת כל התשובות שגויות:

"אם תלך, גיל יחבק אותי "

התשובה המסומנת היא:
"רק אם גיל יחבק אותי, תלך."
ופה כנראה מסתמכים על כוחה של המילה רק כי התשובה "אם גיל יחבק אותי, תלך" היא שגויה, אבל לא ברור לי מה משמעות המילה רק מבחינה לוגית הגורמת למשפט הזה להיות נכון.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488970
לוגית, המשפט "כל העולם כולו גשר צר מאוד" הוא מסוג "כל X הוא Y" כאשר X הוא "העולם כולו" וY הוא "גשר צר מאוד". תחליפי את X ב"צפרדעים סגולות" ואת Y ב"יודעות לעוף" ותקבל "כל הצפרדעים הסגולות יודעות לעוף" (שהוא, למיטב ידיעתי, משפט נכון). מזה אפשר להסיק ש"מה שלא יודע לעוף אינו צפרדע סגולה" אבל אי אפשר להסיק ש"יש צפרדע שיודעת לעוף" ובטח שלא ש"יש צפרדע שיודעת לעוף ושהיא גם סגולה", ועל אחת כמה וכמה לא ש"יש צפרדעים שיודעות לעוף, והן כל הצפרדעים הסגולות".

לוגית, המשפט "אם תלך, גיל יחבק אותי" הוא משפט תנאי, "אם יקרה X, יקרה Y". המשמעות שלו היא שX יכול לקרות או שלא, וY יכול לקרות או שלא, אבל לא יכול להיות מצב בו X קרה, וY לא. ז"א, מתוך ארבע אפשרויות (X קרה וY קרה, X קרה וY לא קרה, X לא קרה וY לא קרה, X לא קרה וY קרה) יש שלוש אפשריות (כולן חוץ מ- X קרה וY לא קרה). כמובן שלמשפט ההפוך יש גם שלוש אפשרויות אפשריות (כולן חוץ מ- Y קרה וX לא קרה) וכמובן שהאפשרות הבלתי אפשרית כאן דווקא אפשרית במשפט המקורי. כמו שהמשפט "אם יהיה מחר יפה נלך לטיול" לא זהה למשפט "אם הלכנו לטיול, סימן שהיה יום יפה" בגלל שהמשפט הראשון נכון גם אם היה יום לא יפה והלכנו לטיול, והמשפט השני נכון גם אם לא הלכנו לטיול והיה יום יפה.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 489023
אני לא מסכים ש"כל העולם כולו הוא גשר צר מאד" הוא מהטיפוס "כל X הוא Y", למרות שצורנית הוא נראה כזה: הרי אין לפנינו מחלקה "העולם כולו" שכל איבר שלה הוא גשר צר מאד. מה שלא תחשוב על המגמגם מברסלב, הוא לא היה מוציא מפיו שטות גדולה עד כדי כך. אני חושב שהמשפט הוא מהטיפוס הפשוט "X הוא Y" וה"כל" אינו כמת אלא רכיב צורני-רטורי חסר חשיבות מבחינה לוגית.

איזה כיף שאני לא צריך לעבור פסיכומטרי, פסיכוטכני ופסיכופטי.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 514262
אבל אולי פסיכותרפיה...

;~)
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488976
אגב, אם זכרוני אינו מטעני (בכל זאת, יותר מ- 15 שנים עברו). השאלות במבחן קלות יותר משאלות אלו, שנועדו כנראה להוכיח לתלמידים פוטנציאליים עד כמה הם צריכים את עזרת המכון
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488991
עדיין, אחרי קורס בלוגיקה גם שאלות אלה קלות מאוד.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 514729
מצחיק- בדיוק נתקלתי בפתיל הזה עכשיו, כשהשבוע אגש לבחינה הפסיכומטרית (לא התכוננתי לבחינה).
בשביל הכיף נכנסתי לקישור שהבאתי. קיבלתי 100%, ולא התרשמתי שהשאלות קשות במיוחד.

אופטימיות זהירה?
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 514730
אוצר מילים: שאננות פזיזה.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 515158
דווקא הלך לא רע היום, להרגשתי הסוביקטיבית.

נחכה לציון ואז נראה מה אומרים המספרים ה(קצת) יותר אוביקטיבים :-)
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 515176
אם מישהו רוצה להמר על התוצאה, אני מוכן להענות לקול התנועה ולנהל את הקרן. ליין הפתיחה הוא אובר\אנדר על ציון 650.
הרווחים קודש לסיוע לנשים מוכות (כרגע רק אלו שביהמ"ש מחייב אותי לפצות).
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 515188
אובר 650 זה באנקר.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 515193
בלי ללמוד בכלל?
אבל זה בסדר, כמו כל ארגון הימורים אני אשנה את הליין בהתאם להימורים שיתקבלו, כך שבסופו של דבר אני ארויח על כל תוצאה. כמו כן, לאחר צפיה בסרט "מלך הסלים" (הבריונים חוטפים את בנו של דובי גל לפני המשחק המכריע מול מכבי ת"א) למדתי על דרכים נוספות להשפיע על התוצאות בכיוון הרצוי לי.
אני מבקש בכל לשון של בקשה ממי שמתכוון להמר, לא לקרוא את הודעתי זו.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 514755
אל תרתמי את העֶגלה לפני הפרות...
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488617
מדוע לא מאמין? לפי הוויקי, התוצאות במבחן ווסון הן עלובות ביותר.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488623
השאלה הספציפית ההיא לא היתה מהטיפוס הזה.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488589
אני מסכים. יש להניח שתרגול מהסוג הזה יהיה רק חלק קטן ממה שילמדו שם. אלגברה בוליאנית נראית לי כצומת ממנו אפשר להסתעף לכמה וכמה תחומים, ומציאת כשלים לוגיים למיניהם היא אחד מהם (נושא אחר יכול להיות מציאת ניסוחים אקויולנטיים לטענות, מה שיכול לסייע גם לכישורים רטוריים‏1). האמת היא שעבר הרבה זמן מאז נחשפתי לא"ב, וגם אז זה לא היה באופן רציני, כך שאולי אני טועה. אגב, מישהו יודע אם עדיין לומדים משוואות לוגריתמיות בתיכון? ואם כן, למישהו יש דיעה בנושא?
______________
1- או: מה לא יהיה בלתי מסייע גם לכישורים שאינם א-רטוריים
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488619
א. שכחתי עוד סיבה טובה ללמוד לוגיקה בתיכון: כדי לייתד את הלימוד המיוחד לקראת הבחינות הפסיכומטריות.
ב. שכחתי גם בעיה נוספת עם ההצעה לאלגברה בוליאנית, לפחות כקורס חובה: א"ב יכולה להיות קשה מדי לחלק מתלמידי התיכון.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488627
לייתד?
אתה מתכוון "לשפד"?
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488628
ליחה. התכוונתי, כמובן, ל''לייתר''.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488678
ליחה?
אתה מתכוון "נזלת"?
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488680
סליחה, יא נודניקית. סליחה!:)
על לוגיקה ועל נשים 488595
מתוך 'כל מה שאני יודע למדתי ממונטי פייטון'

חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488573
לוגיקה ודאי לא חשובה בכל תחום בחיים‏1, ובכל אופן - אותה לוגיקה הדרושה בחיי היום-יום מספיקה בקושי לרבע סמסטר, כפי שציינו אחרים בפתיל. להערכתי כל נסיון למרוח את החומר הזה על שנה שלמה ברמה המתאימה למורים בתיכון יסתיים בסיוט.

("הבה נחליף סיוט קיים בסיוט אחר" אינה סיבה מספקת בעיניי.)

1 משוררים, מלחינים, ספורטאים וכמה כותבי מאמרים ב"אייל הקורא" מסתדרים מצויין בלעדיה.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488591
1- אני אעמיד פנים שלא הבנתי למי אתה מתכוון.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488618
יש מקרים שבהם אתה לא מוצלח בהעמדת פנים.
חפיפה טובה בין היכרותנו, לשמחתי 488621
לפי הנתון מן הבחינות הפסיכומטריות נראה שגם באוניברסיטה סבורים שלוגיקה חשובה לכל תחומי הלימוד שם. לפי העובדה המצערת שהקורסים לבחינות פסיכומטריות הם יקרים ולכן מפלים ילדים מרקע לא די אמיד, הגיוני להוסיף קורס הכנה כזה כחלק מהלימודים בתיכון. ואין כל סיבה שלימודי הלוגיקה יהוו סיוט לכל התלמידים שהמתמטיקה מהווה סיוט בשבילם. הניחוש שלי הוא שרוב מוחלט של התלמידים לא יראו בהם סיוט כלל.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים