בתשובה לשי שפירא, 04/10/08 23:48
נימוקים? 492321
''לחשוף אותם לתרבות'' זה בדיוק מה שאתה לא רוצה. מי שנחשף לתרבות המערבית לא ישמור על שלו. ''לחשוף אותם לתרבות'' פירושו הכנסת צדדיה הגרועים של התרבות הזו אליהם כמעט בלי לקבל את צדדיה החיוביים - בדיוק ההפך ממה שהאופציה של ''מודרניזציה נאורה'' עושה.
נימוקים? 492326
התוכל להסביר למה "לחשוף אותם לתרבות" זה בדיוק מה שאני לא רוצה? כי אני דווקא בהחלט חשבתי שזה מה שאני רוצה. אם בחשיפה לתרבות המערבית הם "לא ישמרו על שלהם" (ואיכשהו נראה לי שיש בעולם לא מעט שנחשפו לתרבות המערבית ושמרו היטב על שלהם), זו מבחינתי זכותם המלאה. ההחלטה שלך על "צדדיה החיוביים" של התרבות לעומת "צדדיה השליליים" היא בדיוק מה שמטריד אותי במודרניזציה ה"נאורה" הזאת - אם אנחנו רואים בהם בני אדם, אז הם אלה שצריכים להחליט אילו צדדים בתרבות טובים להם, ולא אנחנו שנחליט בשבילם.
נימוקים? 492339
הייתי שמח אם היית יכול לפרט מיהם אלה שנחשפו לתרבות המערבית והצליחו לשמור על שלהם. בקהילות שונות ומרוחקות אלו מאלו כמו האינדיאנים, האינואיטים, האבוריג'ינים והמאורים חוזרות אותן בעיות - התמכרויות, השמנה, אבטלה ועוד (יש גם דוגמאות קרובות יותר לבית שלנו). החשיפה מביאה מהר מאד את הצדדים השליליים (כמו ג'אנק פוד, אלכוהול וסמים, ניצול על ידי המערביים ועוד) ולאט מאד את הצדדים החיוביים (זכויות נשים, תרבות גבוהה וכו').

"לא אנחנו נחליט בשבילם" נשמע טוב על הנייר; לא גישה מתנשאת ופטרונית כמו של שותפיך לדיון. למעשה זו גישה הרסנית. הם בני אדם, אבל אתה זורק אותם מחוץ לכל תחום של סיטואציות שנסיון החיים האישי והקולקטיבי שלהם הכין אותם להתמודדות אתן ואז אתה מצפה שהם יבחרו נכון. אם יש בשטח שלהם מרבץ של זהב, נניח, אתה תאפשר להם למכור אותו לאיזו חברת ענק תמורת כמה חרוזי זכוכית כי מי אתה שתחליט בשבילם. במקום הפטרונות אתה בוחר בעצימת עיניים למציאות.

אם אתה היית נוחת באקראי נחיתת אונס בג'ונגל שלהם והם היו רואים אותך, מה היית מעדיף: שהם יגשו אליך, יקחו אותך למחנה שלהם וילמדו אותך כיצד ניתן להסתדר בג'ונגל או שהם ימלמלו לעצמם "שי שפירא הוא אדם בוגר, מי אנחנו שנלמד אותו? אם הוא ירצה הוא ימצא בכוחות עצמו את המחנה שלנו ויבוא בעצמו לבקש הדרכה"?
נימוקים? 492351
מעניין שאתה מעלה את עניין האינדיאנים, האינואיטים האבוריג'ינים והמאורים, שלמיטב ידיעתי עברו בדיוק את תהליך המודרניזציה המדובר - אומנם כנראה לא נאורה, אבל "אפשרות שילוב למי שרוצה" זה בטוח לא היה. עוד למיטב ידיעתי ארבע התרבויות האלה עדיין חיות וקיימות - אם ב"לשמור על שלהם" התכוונת ללהשאיר את התרבות בלי שום שמץ של שינוי אז כנראה שגם המערב לא ממש מצליח לשמור על שלו, כי השפעה מתרבויות אחרות היא תופעה מאוד נפוצה פה. התמכרויות, השמנה ואבטלה הן תופעות שקיימות בחברה המערבית, והן מחיר שצריך לשלם כדי להינות מיתרונותיה. הגיוני שמצטרפים "טריים" לחברה הזו יסבלו מהם יותר. ואולי אני טועה, אבל אצל האינואיטים (הדוגמה הקרובה ביותר לענייננו, כי הם היחידים שלא ממש עברו מודרניזציה כפויה כמו האחרים) אני לא זוכר ששמעתי על בעיות כאלה.

בשום אופן לא טענתי שהם צריכים להחליט לבדם על גורלם. אמרתי כבר שאני מצפה מהמדינה לשלוח איזושהי נציגות אל השבט, להכשיר דוברים של השפה, ואם יציעו להם כמה חרוזי זכוכית תמורת מכרה הזהב שלהם אני אדאג לשלוח את הנציגים האלה בריצה אל מועצת השבט בזעקות להסביר להם על הטעות שהם עושים. אבל אני לא מתכוון לשלוח כוח משטרה שייודא שהם מקבלים בסוף את ההחלטה הנכונה.

אותו עניין בדיוק לגבי הפסקה השלישית שלך. אמרתי בדיון הזה שוב ושוב שאני לא מצפה שהם "ימצאו בכוחות עצמם את המחנה" - אני רוצה שאחרי נחיתת האונס הנ"ל הם יגשו אלי ויציגו את עצמם, ויסבו את תשומת ליבי לכך שאני צפוי למות די מהר בלי הדרכה קטנה. אני ממש לא רוצה שהם יגבשו תוכנית להפיכתי לבן השבט שלהם, יתקעו לי עגילים ועצמות בשפתיים, ויחתנו אותי עם בתו בת ה 13 של הצ'יף.
נימוקים? 492354
ההתמכרויות, ההשמנה והאבטלה לא נבעו מהשתלבות מלאה של בני אותם עמים בחברה המערבית, אלא בדיוק מחוסר היכולת שלהם להשתלב השתלבות מלאה, ומהכרה שלהם בכך. בין אם נדחסו לשמורות ששם חופש הפעולה שלהם מוגבל, ובין אם ''נזרקו'' לאורח חיים מערבי (משפחה גרעינית בדירה מבודדת, הרחק ממקורות מחיה מיידיים) שאין להם כלים תרבותיים ומשפחתיים להסתגל אליו בהצלחה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים