המסיונריות עדיין כאן 492364
קראתי את רוב התגובות ופילאה רבה אחזה בי. חבריי האיילים מאמינים באמת ובתמים ש"התרבות המערבית" המודרנית טובה יותר ומוסרית יותר מכל תרבות אחרת, וחסד יעשה לאותו השבט אם נחליט אנחנו, הנאורים, לאמצו לחיקינו וללמדו את אורחותינו. כמובן שלאחר מכן בני השבט יסגדו לנו וברצון יטאטאו את רחובותינו. לאחר שנמגר את האלימות בקרבם, את תמותת התינוקות, נאפשר להם להגיע עד לגיל הבלות ולמות בשיבה טובה, נשחרר את נשותיהם, נלמד אותם קרוא וכתוב, לגלוש באינטרנט, לצפות בטלוויזיה ולצרוב שירים, נפליא אותם בתחכומנו, נעשה להם היכרות עם הדת והאל שלנו (=דולר, יורו וליש"ט בעיקר), או אז ידעו בני השבט שישועה באה אליהם וכי עד עתה חיו בבערות שאין כדוגמתה ורק מזל טוב הוא וברכה שנקרנו בדרכם.

הרי זה הבל ורעות רוח. בעבר היו אלו המסיונרים הנוצרים שהרשו לעצמם לתפוס תחת על הילידים ולהטבילם. לרוב הם טבעו באלכוהול לאחר מכן. יתכן שבאמת האינדיאנים היו עניים יותר, אבל הם היו כאלה יחסית לתרבות המערבית, שהיא בחלקה הגדול תרבות שמנה וחזירית. אנחנו שוכחים את הרעות החולות שבתרבות הזו, בה אנחנו מתגאים כל כך. אלו המערכות המתוחכמות, המסועפות, שרבים אינם מרגישים שהם יכולים להשתלב בהן ולהשפיע עליהן; הזקנה- עדרי הזקנים שגודשים את קופות החולים ואת בתי הקפה באין להם דבר יותר טוב לעשות עד לבוא מותם המיוחל; לתחרות הבלתי נפסקת בין האנשים, לפיתוח חסר התועלת, לציניות בתעשיית הבידור ובכלל, למשפחות שמתפרקות, להזנת הקנאה ורדיפת הבצע באמצעות פרסום ומיתוג, לביזת העולם השלישי. האם באמת כל כך טוב לחיות במציאות שלנו? בעיני זו גישה מיושנת, קצת אטומה אפילו. העולם המערבי רחוק מלהיות הרמוני וצודק.
השבט ההיפותטי שלנו חי את חייו כפי שהוא חי אותם כבר אלפי שנים כנראה. הוא מפלה נשים ומכה ילדים. תמותת התינוקות בו גבוהה. את האש הוא גילה לפני שנתיים. ולפתע, ביום בהיר אחד, מגיע אליו אדם מוזר, לבוש בבגדים מגוחכים וצעקניים, רכוב על מפלצת ממתכת, ומתחיל לנער אותו, לשנות אותו, לפשפש לו בחיים. השבט מתנגד, מנסה להדוף את הפולש הנאור, אך לשווא, לפולש כוח רב יותר. וכך מגיע הקץ למסורת בת אלפי שנים והמסורת של השבט ההיפוטתי שלנו מספקת חומר פיקנטי ומרתק לכמה וכמה מאמרים אקדמיים בפסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרפולוגיה. המסורת מתה ובן השבט נותר תלוש בחברה החדשה שאימצה אותו ברוב חסדה. הוא לא מבין על מה מדובר, מי נגד מי. בבת אחת הוא הופך לחסר אונים.

אני יכול להמשיך ולפרט- אחרי הכל אני גרפומן- אבל נראה לי שדי בזה.
אשרייך שאתה גרפומן ולא אנאלפבית 492368
אני יכולה להמשיך ולפרט, אבל מה הטעם.
המסיונריות עדיין כאן 492374
בעיקרו של דבר יש פה בעיה של מושגים, כשהתחייבות לגרסה מסוימת של מושג אחד דורשת פעולה אמונית מתאימה.

שניים או שלושה מושגים בעייתיים מתנגשים פה. היחיד והחברה-תרבות. אנחנו נדרשים לשאלות, מהי חברה ומהי מטרתה (אם יש לה כזו), האם יש יחיד אוניברסלי שהמושג אדם מבטא, ואיפה החברה והאדם נפגשים.

כל אחד מאיתנו בוחר תשובה משלו לכל שאלה שכזו, וממנה מתחייבת תשובה היפותטית לסקר.

אני בחרתי במתן אפשרות להצטרפות, למרות שאני מודע למוגבלות יכולת הבחירה הניצבת בפני כל פרט. הבחירה שלי מייצגת כמובן את התשובות שלי לכל שאלה מהרשומות לעיל.

לא בטוח שבמקרים קונקרטיים כל משיב ימליץ על התשובה שבחר. אפשר להעלות מצבים כאלה שלא בדיוק תואמים את הקריטריונים של השאלה.

מה עמדתנו לגבי המעורבות האמריקנית בעירק, או לגבי המעורבות באפגניסטן? איך אנחנו רואים את מאבקם של שבטים אינדיאניים בהלאמת שטחיהם על ידי ברזיל? איפה אנחנו עומדים בנושא המאבק בין מדינת ישראל לבדווים בנגב? מה לגבי כיבוש אמריקה וחיסול האצטקים או דחיקת האינדיאנים בארה"ב?

אם ננסה לענות על שאלות קונקרטיות אלה אולי נגלה שיש לנו פרמטרים מסוימים עם טווח ערכים מוגבל, ושאנחנו תופסים גם משתנים מתערבים אחרים שלא נכללים בשאלה הכללית יותר המוצגת בסקר.
המסיונריות עדיין כאן 492439
"עדרי הזקנים שגודשים את קופות החולים ואת בתי הקפה באין להם דבר יותר טוב לעשות עד לבוא מותם המיוחל"

מילא להתנגד להבאת בריאות מערבית לשבט מרוחק, את זה אפשר להבין בשל הצער על מות תרבות קדומה. אבל להתנגד לריפוי זקנים כאן בשכונה?

תפוס שיחה עם חבר אקראי בעדר הזה; אולי תלמד משהו חדש על רצונו בחיים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים