בתשובה להמסביר לצרכן, 07/11/08 12:41
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 494987
בקשר להערתך האחרונה, נראה לי שהקשר הוא הפוך, יותר פסיכופתים ימצאו את דרכם לאידיאולוגיות הקיצוניות, שם יקבלו תמיכה מוסרית מהסביבה (וגם ינוצלו בצורה צינית) מאשר להפך.
ועוד בקשר לדמיון בין רוצח הילדות לנבזה,
רוצח הילדות לא ''מרשה'' לעצמו כך או אחרת, הוא חסר את אותו קול פנימי מבקר, האוסר או מרשה (איד, מצפון), או גרוע יותר, במצב סכיזופרני הוא שומע ''קול'' שדורש ממנו לעשות זאת.
הנבזה לעומת זאת פעל בשכלתנות לאור האידיאה בה הוא מחזיק, קרי, העדפת קדושת הארץ על הערכי הדמוקרטיה, וגם אז לא נשמע לקולו הפנימי אלא הלך וחפש ומצא אישור מרבנים להצדקת המעשה.
אפשר את שמות הרבנים? 495000
או אפילו אחד שמוכח שנתן לו אישור הלכתי לרצח?
שמות וראיות, בבקשה.
אפשר את שמות הרבנים? 495007
אין ראיות ולעולם לא יהיו, לכן לא אסכן את עצמי ואת האתר בציון שמות, אני חושב שכדי לא ללבות את האש, לא חיפשו עמוק מדי, ובלי קשר לנושא זה, ראה את ההתיחסות לבטוייו של מרן עובדיה יוסף בקשר לשריד, אלוני ועוד.
מהכרותי האישית את הפינה ההזויה הקיצונית דנן, אני בהחלט מוכן להכליל ולגרום עוול לציבור גדול של חפים מפשע.
איני שופט ממונה, מגבלות הדין הפלילי לא חלות עלי ואני יכול להשתמש בכלים אחרים, גמישים יותר משל בית המשפט.
אם היינו מנהלים באייל משפט בנושא זה, אכן תגובתך היתה במקום,
אלא שלא זה המצב, ואני מרשה לעצמי לומר את שאמרתי על סמך ידע אישי.
אין שום ידע אישי בתגובה שלך. 495015
השאלה היא עובדתית: היו או לא.
אתה אומר שהיו. אין לך ראיות. אתה בונה תיאוריה של מה מישהו עשה על סמך זה שאין לך ראיות שהוא עשה את זה. במילים אחרות: הראיות שלך לזה שרבנים התירו לרצוח ראש ממשלה הן - שהוא נרצח בידי אדם דתי. לא משכנע בכלל. זה לא קשור למשפט או לא - זה קשור לטיעון עובדתי של היה-או-לא היה, שהצגת כאילו ודאי שהיה, ובסוף מסתבר שזו תחושת בטן ללא ביסוס.
אין שום ידע אישי בתגובה שלך. 495021
אני לא בונה תיאוריה על סמך זה שאין ראיות,
אני ''יודע'' בלי אפשרות להוכיח.
הדתיות ובקשת אישור הלכתי, אינם ראיה לעשיה או אי עשיה אלא טענה נגד הפסיכוטיות של המהלך.
ואין מדובר בתחושות בטן, אלא בהכרות עמוקה עם סביבתו האידיאולוגית והאנושית, לא אביא עדויות שמיעה מאנשים שהלכו לעולמם, וכמובן שאין שום אפשרות להוכיח זאת, אבל אני משוכנע במאה אחוזים ששמעתי את מה ששמעתי מאנשים שידעו את האמת.
ננסח זאת ככה: 495116
זו טענה, בלי הוכחות, שמסתמכת על זה שאני צריך להאמין לך שאתה יודע אותה.

ובכן, אני לא מאמין. במאה אחוזים אני לא מאמין לך.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495006
איד=מצפון? התכוונת אולי לסופר אגו?
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495008
נכון, תודה על התיקון.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495034
כל זה מעבר לגבולות ההבנה/ידע שלי ואני יכול לכל היותר להעלות תהיות או אינטואיציות.

אני לא בטוח שיש "אידיאולוגיות קיצוניות". יש אנשים שמקצינים אותן. למשל, האידיאולוגיה של ארץ ישראל השלמה איננה קיצונית כשלעצמה (ראה נתניהו, אורלב ואחרים), למרות שאינני מסכים איתה. אפילו זו המעדיפה את קדושת הארץ על הדמוקרטיה איננה קיצונית כשלעצמה. אנשים מסוימים מותחים אותה לרמות שונות של קיצוניות. ברמה מסוימת של קיצוניות זה נראה לי פסיכופתיה - הם שומעים "קול" שדורש מהם ליישם אותה ואז לפעמים, "הם חסרים את אותו קול פנימי מבקר, האוסר או מרשה".

לא צריך להתבלבל מאופן הפעולה השכלתני. אני חושב שבשני המיקרים הם - הנבזה ורוצח הילדות - מונעים באופן פסיכותי אבל פועלים באופן רציונאלי קפדני (ראה חניבעל לקטר). לדעתי, גם הרבנים ששלחו את הנבזה הם פסיכותיים, למרות שפעלו באופן מושכל עוד יותר ממנו - כששלחו אותו לבצע את המשימה שעל פי ה"קול" הפנימי שהם שומעים צריכה להתבצע.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495038
בוא ניקח דברים קצת יותר רחוקים.

נאציזם? או שזו לא אידאולוגיה? ואם לא מה?
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495063
נאציונאל-סוציאליזם היא אידיאולוגיה מאוד רווחת של לאומיות ומידה כזו או אחרת של סוציאליזם. אני חושב שכל המפלגות בישראל דוגולות בלאומיות וסוציאליזם. היום קוראים לזה ''סוציאל דמוקרטיה'' אבל מתכוונים למדינת רווחה (שהגרמנים היו הראשונים ליישם) ודמוקרטיה לאומית (אצלנו יהודית) שהיא עדיין לאומיות אתנית (גם היא המצאה גרמנית).

המפלגה הנאצית, בהנהגת פסיכופת כריזמתי, יישמה את האידיאולוגיה הנציונאל-סוציאליסטית באופן קיצוני. וליישום הזה קראו נאציזם. אבל האידיאולוגיה עצמה איננה קיצונית, למרות שלדעתי היא שגויה, משני צידיה, גם כשהיא מתונה.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495068
טוב, אני אדייק קצת יותר ונראה לאן נתגלגל.

האם יש אידאולוגיות גזעניות, או אידאולוגיות מזיקות לאדם על פניו (פשיזם זו אידאולוגיה?), ובמידה וכך, איך אתה רואה את הקיצוניות שלהן?
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495141
יש המון אידיאולוגיות שיש בהן מידה כזו או אחרת של גזענות. כל אידיאולוגיה לאומנית - שנותנת עדיפות לבני לאום מסוים על פני כל הקבוצות האחרות - יש בה סוג ומידה של גזענות. גם בדת היהודית, וברעיון ''העם הנבחר'' יש מידה של גזענות.

באשר ל''אידאולוגיות מזיקות לאדם'', כל אלו שאינן מקובלות עלי נראות לי מזיקות לאדם. בגלל זה אני לא מסכים איתן. אבל אני מניח שאלו הדוגלים באידי' אחרות משלי חושבים שהאיד' שלי מזיקה לאדם - או לפחות לחלק מבני האדם.

הקיצוניות היא לא של האידי' אלא של האנשים שדוגלים בהן. אני יכול לחשוב שהיהודים שווים יותר מבני כל עם אחר. אני יכול להקצין ולחשוב גם שבני עמים אחרים שווים לבהמות. אני יכול להיות (מה שנראה לי) פסיכופת ולהתחיל לשחוט את הבהמות האלו.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495185
בוא ננסה להגדיר מושגים.

אידאולוגיה: מסגרת רעיונית הנוגעת לסדרי שלטון ולהיבט הפוליטי בחיי הפרט. ככל שההיבט הפוליטי נתפס כדומיננטי יותר (גרמשי - הכל פוליטי) האידאולוגיה היא טוטלית יותר, כלומר, נוטה יותר לכוון את חיי האדם בנוגע לאשר עליו לעשות (מטרות כלליות שאותן יש לפרוט לפרוטות דרך ארגונים), ולהכווין את התפיסה שלו תוך שהיא עוברת נטורליזציה וקובעת עבורו - "כך הוא העולם". מין ההכוונה הרעיונית והתפיסתית עולה "כך הוא העולם ולכן נכון לעשות כך".
לא, איני אומר שמדובר בעניין דטרמיניסטי, אבל לאידאולוגיה עשוי להיות כוח דתי שקשה ליחיד להשתחרר ממנו.

מזיקות לאדם - לא מדובר כאן בחוסר היעילות הכלכלית שאתה בוודאי מייחס לסוציאליזם, ולקשי הלב (חוסר יעילות חברתית) שאני מייחס לשוק החופשי. מדובר למשל באידאולוגיה פשיסטית שאם יש בה איזשהו רעיון של ממש הרי זה שהחיים הם מלחמה, והמלחמה המאורגנת מרוממת, מפארת ומאדירה את חיי היחיד, כאשר על זה אנו מוסיפים את הגזענות הנאצית הגורסת כי הגרמנים/נורדים הם הגזע הארי העליון ויש לטהר באופן אקטיבי כל פגם בגזע זה (מישלינג עד דרגה מסוימת, נכים, הומוסקסואלים), וכל פוטנציאל לפגם (יהודים), ולשעבד את הגזעים הנחותים.

אפשר גם להעלות על הדעת אידאולוגיות של תנועות "עדינות יותר" כמו הקו קלוקס קלאן, או פונדמנטליסטים דתיים ביפן, בארצות ערב וכו'.
אידאולוגיות אלה השזורות במנגנונים חברתיים רבי עוצמה (אולי טוטליטריים, כלומר כפייניים כמו "היטלר יוגנד" בשונה מטוטליים כמו פרסומות) עשויות לפעול על הפרטים בחברה מלידתם. בוודאי לא תגרוס שפרט שנולד הוא מלכתחילה פסיכופת. אולי הפסיכופת הוא זה שיגויס על ידי האידאולוגיה המעוותת להנהיג, אך היא בהחלט תפעיל גם את היחיד, ובקונטקסט מסוים אף תדרוש ממנו פעולות שבחברה המערבית דהיום נחשבות ללא סבירות בעליל.

אני מסכים מראש כי בשתי דוגמאות הקצה שהובאו השלטון לא שרד הרבה זמן ופעל בעיקר בזכות המנהיג. גם על סטליניזם אפשר לומר אותו הדבר. אם מחפשים דוגמאות יציבות צריך כנראה לפנות לשלטון הכנסיה בימי הביניים (ברור מהאמור לעיל שאידאולוגיה ודת הן ברות החלפה כאשר אלוהים מוכנס לבסיס הפוליטי). אבל למרות שדוגמאות הקצה הן ברורות יותר, אני סבור שהן עדיין קשורות לכלל הדן "במסגרת רעיונית טוטלית (שלה מימד מעוות בעליל)" ולא למשהו אחר כמו שליטת פסיכופתים במסגרת רעיונית טוטלית ועיוותה.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495238
לי נראה שהדברים שלך מתיישבים עם שלי.

לגבי "איד' מזיקות לאדם", אני לא מדבר דווקא במישור הכלכלי ועומד על כך שהאיד' שאינני מקבל (כמסגרת רעיונית הנוגעת לסדרי שלטון) נראות לי מזיקות לאדם - ולהפך: אני בטוח שפשיסטים (שחושבים שהחיים הטובים הם מלחמה) חושבים שהאיד' שלי, כרודף שלום, מזיקה לאדם.

אם אתה רוצה להבחין בין איד' טוטליטאיות ולא טוטליטריות זה עניין אחר. אני, אגב, מסכים שהטוטליטריות רעות. אבל יש גם איד' אחרות, לא טוטליטריות שהן רעות (בעיני).

בכל מקרה, ובכל אידי', מי שהורג בשם האידיאולוגיה נראה לי קיצוני ופסיכופת.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495069
אתה חוזר ומכנה את האנשים האלו (עמיר, היטלר) פסיכופתים, למה אתה מתכוון?
באיזה מובן הם פסיכופתים? הרי אף אחד מהם לא באמת שמע קולות (כפי שקורה לחולי סכיזופרניה,למשל).

מה אם אני מחזיק באידיאולוגיה (אידיאולוגיה במובן רחב, אפשר גם לומר מערכת אמונות), שאומרת שעל כל אדם שאני רוצח אני אקבל פרס בעולם הבא, ואני מאמין בעולם הבא, ואני מאמין שהתועלת האישית שבפרס עבורי רבה מהסבל שיגרם לנרצחים (על פי איזה תחשיב תועלתני מוצלח), ואני מחזיק באמונות האלו באופן עקבי רוב חיי הבוגרים, ואני יודע לנקוט באמצעים הרציונליים היעילים ביותר כדי לממש את התכליות שלי, כפי שמערכת האמונות שלי מכתיבה.
מי ה'פסיכופת' פה, אני או האידיאולוגיה?
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495090
לדעתי רק בני אדם יכולים להיות פסיכופתים ולא אידיאולוגיות. המין האנושי האנושי מצטיין בדרגה גבוהה יחסית (למינים אחרים) של אמפתיה ויכולת להזדהות ולהבין את הזולת (בפרט בני אנוש אחרים). נדמה לי שאצל פסיכופתים יש חריגה מן הנורמה כלפי מטה בתכונה זו. יכולתם להזדהות עם הזולת פגומה מאוד. לפחות לגבי היטלר הפסיכופתיה היא תכונה בולטת למדי.
אם נעזוב לרגע את השרצים שהזכרת יש עוד וריאציות של יחסים בין רוצחים, אידיאולוגיות ופסיכופתיה. האידיאולוגיות בשמן רוצחים פועלים, אינן בהכרח רצחניות בפני עצמן. לנין תמך ברצח של חפים מפשע בשם האידיאולוגיה הקומוניסטית שהיא שיוויונית והומאנית ושואפת במוצהר לשיפור המצב האנושי עלי אדמות. גם אצלו אפשר לזהות סממנים "רכים" של פסיכופתיה. נראה שהוא היה אדם שהזדהה יותר עם רעיונות מאשר עם בני אדם. שפיכות הדמים הפכה למבול בימי יורשו שסבל מפגמים בולטים וקשים אפילו בקשריו האנושיים עם בני משפחתו ומקורביו.
יש גם מקרים בהם מעשי רצח פוליטיים-אידיאולוגיים עשויים להיקשר לקוטב ההפוך של הפסיכופתיה, מעין עודף הזדהות עם הזולת ההופכת את סבל הזולת לאישי. יש את שלום שוורצבארד שרצח בפריז את הפוגרומיסט האוקראיני סמיון פטליורה ויש את ליאון צ'ולגוש האנרכיסט שרצח את נשיא ארה"ב מקינלי מתוך מחאה על סבלם של העניים המעונים. (מילותיו האחרונות היו "I killed the President because he was the enemy of the good people – the good working people. I am not sorry for my crime." [...] however, he did say [...] "I am sorry I could not see my father.)
האלמנט הפסיכופטי האישי נחלש מאוד כאשר הנרצח עצמו הוא אדם האחראי באופן אישי ופוליטי למעשי רצח או סתם לסבל הזולת. למשל במקרה של שוורצבארד או כאשר ברוטוס רצח את יוליוס קיסר בשם אידיאולוגיית החרות הרפובליקנית.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495091
פסיכוזה מוגדרת כלקוי בתפיסת המציאות.

כל מי שלא מסכים עם דעותי הפוליטיות הוא פסיכופת.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495106
עושה רושם שבלבלתם בין פסיכוזה לפסיכופתיה. פסיכוזה היא עיוות בתפיסת המציאות. פסיכופתיה היא היעדר רגשות.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495107
התחלת לדבר אלי ברבים?
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495108
אתם- כל המגיבים בדיון.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495140
אמרתי למעלה שאני לא מבין בזה - הכל תחת הדיסקליימר של ספקולציה ואינטואיציה.

אמרתי שנדמה לי שיש משהו משותף בין אחד שרוצח ילדות כי "בא לו" ואחד שרוצח זקנות כי "הן יהודיות" ושלישי שרוצח פוליטיקאים כי "הם שמאלנים". אין לי מושג איזה קול האנשים שרוצחים שומעים. מה שלדעתי עושה אותם פסיכופתים היא העובדה שהם לא שמועים את הקול שאומר: זה אסור!
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495159
אז כל רוצח הוא פסיכופת. יש עוד דברים שאסור לעשות: לשדוד, לאנוס, לגנוב או לעבור על המהירות המותרת. אני מניח שאי שמיעת הקול במקרים האלו לא הופכת אותך לפסיכופת? למה?

הבעיה שלי היא שכשאתה אומר על מישהו שהוא פסיכופת אתה מסיר ממנו אחראיות מוסרית לדברים שהוא עשה.
הפסיכופת אינו מסוגל לשיקולים רציונליים, והוא פועל נגד האינטרס של עצמו. תמיד ישנה מידה שבה הוא מנוכר למעשיו שלו. אני לא חושב שזה אפיון נכון של מרבית הרוצחים, ושל עמיר בפרט: הוא פשוט אדם רע בעיני, ובנוסף לזה שהוא רע, הוא אוחז באמונות שגויות על טבעה של המציאות. אותו הדבר לגבי היטלר.

עמיר אינו פסיכופת, וזאת משום שהוא מאמין שארץ ישראל השלמה זה ערך חשוב מקדושת החיים, והוא פועל בהתאם לאמונות שלו. האמונה שארץ ישראל השלמה חשובה מחיי אדם היא אמונה מרושעת וכנראה גם אחת שמבוססת על שגיאות מטאפיזיות (כמו: יש אלוהים, לאלוהים אכפת מx וy, וכן הלאה).

היטלר זה אותו הסיפור, עם שינויים קלים.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495164
אני חושב שאם תקרא את שני הערכים שלהלן, תרצה לנסח את תגובתך מחדש ואז נוכל להמשיך את הדיון.

פסיכופתיה [ויקיפדיה]

פסיכוזה [ויקיפדיה]

לגבי השגיאה המטאפיזית, אני לא השתכנעתי שהטענה "יש אלוהים" שגויה יותר מהטעה שזו שגיאה מטאפיזית.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495165
זה לא מנומס להגיב להודעה מבלי להתייחס לתוכן שלה, ואני לא מעוניין להמשיך בדיון.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495298
טאגליין!
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495094
לפחות בגרמנית מדובר בשני מושגים נפרדים:

נציאונלר סוציאליסמוס
ונציאונלסוציאליסמוס
גם למושגים יש היסטוריה שיש להתחשב בה. אמור מעתה:

"המפלגה הנאצית, בהנהגת פסיכופת כריזמתי, יישמה את האידיאולוגיה הנציונאל-סוציאליסטית {ולא הנציאונלן סוציאליסטית}"

אני אפילו לא מתכוונת להתחיל עם השאלה מי הראשון שיישם את מדינת הרווחה והדמוקרטיה הלאומית, או מי המציא את הלאומיות האתנית.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495136
הגזמת. מה זו הגזענות הזאת? מי שלא קורא גרמנית כבר לא שווה פה?

אפשר תרגום?
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495284
לא הבנתי . כתוב שם שהמושג הראשון הפך להיות מזוהה עם המושג השני עם הקמת המפלגה הנציונלסוציליסטית ב-‏1920. כך שזה נראה התעסקות סמנטית.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495293
ההבדל הוא חשוב משום שהרעיון של שילוב לאומיות עם סוציאליזם קודם ל1920. יש מי שהשתמש במושג בעבר והוא לא מוקצה מחמת המיאוס בעולם הפוליטי והמחשבתי של גרמניה.

את פרידריך נאומן ווולטר רטנאו לא יזכירו תחת הכותרת של נציאונלסוציאליסמוס, מקסימום נציאונלן סוציאליסמוס, וגם זה עם הסתייגויות.

לפחות לדוברי הגרמנית, אם לא למסביר ולקשקש, ברור מדוע זרמי מחשבה מסויימים בקרב הסוציאל דמוקרטים והקונסרבטיבים נדרשים למושג נפרד מהנציאונלסוציאליזם.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495304
התוצאות הרצחניות של שילוב הלאומיות והסוציאליזם יש לייחס לזלזול והייחוס הלא אנושי של עמי אירופה המערבית לילידים בקולוניות. את פקודת הג'נוסייד הראשונה על ידי גרמני לא הוציאו אנשי ה ס.ס אלא 30 שנה קודם גנרל גרמני שהוציא פקודת Vernichtung כלפי שבט באפריקה.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495305
נדמה לי שאין הרבה קשר בין שילוב הלאומיות והסוציאליזם ובין הרצחנות; להווה ידוע שהמנהיגות הציונית עד 1977 היתה לאומית -סוציאליסטית-עם קדימות ללאומיות. הרצחנות באפריקה לא היתה מיוחדת לגרמנים; כל המעצמות האירופאיות נקטו בדרך הזאת ללא נקיפות מצפון גדולות. הרצחנות הגרמנית קיבלה יחסי ציבור מתאימים, שלא כמו הבריטים והצרפתים.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495307
אם לא הובנתי כהלכה גם אני טוען כך, לדעתי הרצחנות היא תוצאה של הקולוניאליזם. הבלגים בצעו מעשי זוועות גדולים מהגרמנים באפריקה.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495113
אני דווקא שמעתי איפושהו שהלאומיות הומצאה במושבות ספרד (ובעיקר בארגנטינה), כאשר אלו זכו ליחס מזלזל מהמולדת האם.
איפשהו - אצל בנדיקט אנדרסון. 495117
אם כי גם אותו יש מבקרים וטוענים שהלאומיות היא תופעה הרבה יותר ותיקה, ושאנדרסון ושות' פשוט העדיפו להתמקד בתת-צורה של הלאומיות בת המאה ה-‏19, כדי לבטל את המשותף לזהויות מוקדמות יותר.
איפשהו - אצל מישהו שקרא את בנדיקט אנדרסון. 495129
:) 495133
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495138
ככל הידוע לי בקרום אמריקה המציאט טקילה. יישמו שם סוג מסוים של שיחרור לאומי - אבל בטח לא על בסיס אתני. כולם היו ספרדים. בכל מקרה זו תופעה ולא אידאה או אידאולוגיה.

אני שמעתי איפושהו שהאידאה של רוח האומה והאיחוד על בסיס אתני-תרבותי, היא המצאה גרמנית מהמאה ה-‏18.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495461
משעשע (אותי) שאת עמיר את/ה מכנה נבזה, ואילו עבור רוצח ילדות (בנות שנתיים וחצי עם גרזן לאחר אונס, ככתוב) אתה מסתפק בתיאור פשעו.
אני הייתי רוצה לראות את הראיון 495462
רוצח הילדות הוא חולה נפש, הנבזה הוא בוגד ואויב ל*כל* מה שחשוב לי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים