בתשובה להאייל העייף, 17/11/08 16:14
פסטיבל דוחא 496187
נדמה לי שהיתה פרשה בה חיילים ישראליים (לא אחד ולא שניים) אנסו נערה או ילדה בדואית. אלא שפרשה זו היתה לפני שנים רבות בישראל אחרת. הפרשה הושתקה בהצלחה רבה וממרחק השנים קשה לומר אם מדובר בפרשה שהתרחשה וטושטשה או שמדובר במעשה של חייל או שניים שנופח בדיעבד ע''י תקשורת שוחרת סנסציות.
פסטיבל דוחא 496189
פרשה מהמלחמה ב48, והפיקוד והדרג המדיני נדהמו ופעלו כנגדה וכמובן גם להעלמתה והשתקתה.
''מבחינה מוסרית אי אפשר היה לשכב עם נערה כה מלוכלכת'' 496191
כנראה לא נופח אלא להיפך - הוסתר וטושטש במשך שנים ארוכות.

''מבחינה מוסרית אי אפשר היה לשכב עם נערה כה מלוכלכת'' 496199
פעם היינו מתייחסים לערבים בהומניות
''מבחינה מוסרית אי אפשר היה לשכב עם נערה כה מלוכלכת'' 496213
זהו. אני זוכר שהיתה פעם כתבה גדולה במוסף של אחד העיתונים על הפרשה.

א. באמת זכרתי במעורפל שהחיילים רצחו את הבדואית אבל לא הייתי בטוח ולכן לא כתבתי זאת, כדי לא להוסיף קצף על בזיון.

ב. כדאי בכל זאת להזכיר שהתאור ''הוסתר וטושטש'' במונחים של ישראל ההיא, פרושו שהדבר נעשה בצנעה ולא פורסם, אך המעורבים בדבר נשפטו הורשעו ונכלאו. גזרי הדין לא היו דרקוניים אך לדעתי אפשר להצדיק אותם בנסיבות הזמן וניהול אותו עניין מצד הנהגת היישוב והצבא מדברת בזכותו של עידן פחות תקשורתי.
''מבחינה מוסרית אי אפשר היה לשכב עם נערה כה מלוכלכת'' 496248
המילה "נכלאו" היא חסרת משמעות ומשמשת חלק מהטשטוש. לכמה זמן נכלאו? אם נכלאו על רצח ל-‏21 ימי מחבוש או אפילו שנה -זוהי מריחה.
''מבחינה מוסרית אי אפשר היה לשכב עם נערה כה מלוכלכת'' 496259
המ"מ נידון ל-‏15 שנה, הסמל ל-‏5 שנים ויתר המורשעים נידונו לעונשי מאסר משנה אחת ועד 3 שנים.
''מבחינה מוסרית אי אפשר היה לשכב עם נערה כה מלוכלכת'' 496269
האם המ"מ והסמל עדיין יושבים?
ב/ סמיילי 496276
למה אתה לא קורא את ההודעה עליה אתה מגיב? סה"כ 17 מילים: "המ"מ נידון ל-‏15 שנה, הסמל ל-‏5 שנים ויתר המורשעים נידונו לעונשי מאסר משנה אחת ועד 3 שנים"
המקרה היה בשנת 49 אאל"ט (שנה לפה או לשם).
גם אם הם ריצו את מלוא העונש שנגזר עליהם, ללא הקלות, המתקות או נכוי שליש, כולם כבר אמורים להיות (מזמן) מחוץ לכלא.
ב/ סמיילי 496326
הגבתי למה ששוקי כתב ואילו הקישור לא עלה לי-אני מניח שכתוב בו על הפרשה. לא זכרתי שזה מתייחס לפרשה מ-‏49.
הטבח במי ליי 496361
"ב-‏1971 הורשע סגן ויליאם קלי ברצח בגין פקודות הירי של הטבח ונגזר עליו מאסר עולם. אולם יומיים לאחר מכן הורה הנשיא ניקסון לשחררו מבית הסוהר ולשלחו למעצר בית, מתוך ציפייה לערעור על גזר הדין. קלי בילה בסופו של דבר שלוש וחצי שנים במעצר בית במעונותיו הצבאיים בפורט בנינג, עד ששוחרר ב-‏7 בנובמבר 1974 בעקבות הוראה ממזכיר הצבא. בעת זו, מרבית החיילים שהשתתפו בטבח מי ליי סיימו את שירותם הצבאי. מתוך 25 החיילים שהואשמו בתחילה, סגן קלי היה היחיד שהורשע."
ודוק: זו ארה"ב עם חופש העיתונות, זכויות האזרח ובית המשפט העליון במלחמה אלפי ק"מ מן הבית וזו ישראל והמשטר הבולשבקי המושמץ של בן גוריון ומפא"י עדיין בתוך מלחמה על עצם קיומה. נקודה למחשבה למגינים האוטומטיים של החברה החופשית והפתוחה עם התקשורת הבלתי מרוסנת שלה.
הטבח במי ליי 496374
אינני מבין את הטענות שלך. אתה משווה שתי נקודות לא חופפות בתולדותיהן של שתי מדינות שונות.
א. חופש העיטתונות, בית המישפט העליון וזכויות האזרח בארה"ב קשורות קשר רופף להתרחשויות בויאטנאם ובמקומות אחרים בהם נלחם הצבא האמריקאי.
ב. אם אתה כבר רוצה להשוות אז קח 20 מיקרים של מה שמריח כפשע מילחמה ותשווה אותם. תשווה מיקרים כאלה בעיראק ואצלנו- מהאינטיפדה השניה. יש טבח כגפר קאסם, פינטו ועודנ חיילים- קרא בשוברים שתיקה.
המצפון הציבורי של מילחמת השחרור כבר אינו קיים. חוץ מזה היו לא מעט זוועות במלחמת השחרור שלא הגיעו לידי מישפט. האנשים עדיין חיים בינינו ושמעתי את הסיפורים מכלי ראשון. בכל אופן אי אפשר להשוות את הדברים לזוועות של מלחמת ויאטנאם. מה שהטריד את האנשים בארה"ב זה לא הזוועות אלא הכשלון לנצח.
הטבח במי ליי 496444
אנא נסה להבין את הטענה של עמיתך לויכוח.

א. "המצפון הציבורי של מילחמת השחרור כבר אינו קיים." - יתכן שזה נכון. בכל אופן הוא שונה מאוד. וטענתי היא: חופש הביטוי המלא (במקום חופש המידע המועדף עלי), זכויות הפרט שאין להם גבול (במקום האמנה החברתית המועדפת עליי) ו"אקטיביזם שיפוטי", זכות העמידה ומבחן הסבירות במקום שלטון החוק, לא יכולים לבוא במקום המצפון הציבורי ולא יוכלו למלא את מקומו.

ב. מסיבה זו ישראל האוטוריטטיבית (שלא לומר הבולשביקית) של מפא"י ובן גוריון עמדה במבחן, ואילו ארה"ב עם הזכויות שלא ניתן לשוללן, חופש העיתונות ובית המשפט העליון כשלה בו.

ג. ההשוואה הרלאבנטית היחידה שעשיתי היא שישראל היתה ב-‏49 במצב אסטרטגי קשה לאין ערוך ממצבה של ארה"ב בשנות ה-‏70.
הטבח במי ליי 496448
אבל עשית גם השוואה של אונס לטבח. תשווה טבח לטבח, שלוש שנים וחצי של מעצר זה מעט, אבל יותר מעשר פרוטות.
הטבח במי ליי 496460
אני רוצה להדגיש שוב שבפרשת נירים האשמים רצחו את הנערה הבדואית. לא כתבתי זאת בתגובתי הראשונה רק משום שזכרוני בעניין זה לא היה ודאי ולא רציתי להוסיף בטעות על אשמת האונס אשמה חמורה עוד יותר.
הטבח במי ליי 496463
ובכל זאת... עשר פרוטות נראה לי עונש קל יותר משלוש שנים.
הטבח במי ליי 496475
א. המצפון הציבורי עמד בהרבה מיקרים תחת המיטריה של הסתרת המידע. זכור את קיביה ועוד דברים שהצנזורה העצמית והפורמאלית לסגרה מהציבור.אינני חושב שיש זכויות הפרט שאין להן גבול אלא בכל הקשור לזכות הקניין. בארה"ב למשל יש חופש עיתונות רק שהעיתונות המיינסטרימית מצנזרת בעצמה הרבה מהדברים הקשים ומקדמת אג'נדה שי האליטה התאגידית. לגבי האקטיביזם השיפוטי: אינני חושב שיש באמת אקטיביזם שיפוטי. "האקטיביזם השיפוטי", זכות העמידה ומבחן הסבירות אינן ניצבות מול שלטון החוק. אם היה קיים באמת אקטיביזם שיפוטי, היו פסיקות של הבג"ץ נגד אי אכיפת שלטון החוק. לגבי המצפון הציבורי אני מסכים איתך; חולשת המערכת הפוליטית אצלנו נובעת מחולשת הציבור.
הטבח במי ליי 521663
הסגן לשעבר וויליאם קאליי התנצל הפעם הראשונה בפומבי על הטבח. בקול שבור הוא אמר שהוא מרגיש חרטה על מותם של הויאטנמים שנהרגו ומשפחותיהם ועל החיילים האמריקאים המעורבים ומשפחותיהם.
הטבח במי ליי 522046
מוזר. מה עניין "החיילים האמריקאים המעורבים ומשפחותיהם" (שהרי איש מהם לא נענש)? מעורר אצלי הרהור על מקורו של הרוע האנושי. נראה שמקור הנ"ל הוא במעין פסיכופתיה נפוצה המגבילה את תחום האמפתיה של נושאה - אני מזדהה רק עם בני הגזע/הדת/הלאום שלי, רק עם בני שבטי/משפחתי, רק עם עצמי. יתכן שיש קו המקשר באופו רגשי בין "עניי עירך קודמים" לבין תהומות הפסיכופתיה האנושית.
הטבח במי ליי 521876
מסכים איתך.http://www.nickturse.com/vietnam.html
''מבחינה מוסרית אי אפשר היה לשכב עם נערה כה מלוכלכת'' 496277
חשבון פשוט מראה שלא. הכתבה מזכירה גם שמישהו פגש את המ''מ באיזשהו מקום.

לעומת זאת, לפחות אף אחד לא זוכר איך קוראים לו, להבדיל ממכובדינו יעקב אלפרון ז''ל.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים