בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 20/11/08 9:46
עזרה אמיתית 496654
היחסיות בכמות חשובה מאוד באינטגרציה. אין ספק שהרבה מעוטי יכולת ומעט מהמעמד הבינוני או הגבוה יגרמו לתופעה הפוכה. במנהטן למשל ערבבו את הכל ואז לא היתה כל תווית ולא ידעו מי הוא מי. העניים קיבלו דירות כמעט בחינם ובעלי היכולת שילמו עבור אותן דירות. פיזור הוא הגורם החיובי ולא ריכוז.
עזרה אמיתית 496661
עדיין לא הבנתי למה. איך העובדה שהעשיר שגר בדירה לידך לא יודע שאתה עני "עוזרת" לך?
עזרה אמיתית 496668
בכל מיני צורות:

המדרכות נוטות להיות נקיות יותר באזורים עשירים.
בתי הספר נוטים להיות טובים יותר.
רמת הפשיעה נמוכה יותר.
עזרה אמיתית 496692
ראשית, זה לא קשור לשאלה האם העשירים יודעים שבדירה ממולם גר עני.

שנית, להגיד שבאזור עשיר רמת הפשיעה נמוכה יותר נראה לי דומה מאוד לאמירה שבכיתה של תלמידים טובים רמת ההפרעות נמוכה יותר מאשר בכיתת מופרעים.
496698
(זה שבכיתת מופרעים יש יותר הפרעות, זה לא אינהרנטי להגדרה?)
496709
(לא. אינהרנטי להגדרה זה ''בכיתת מפריעים יש יותר הפרעות'')
הפרעה 496710
האם מפריע אחד מפריע לשלושים מופרעים?
יותר ממופרע ולא מפריע?
האם פורעים הם מפריעים? או מופרעים?
עזרה בדרך 496676
אם את ילדה ענייה שלומדת בבית ספר עם ילדים ממעמדים אקונומיים שונים את לא צריכה להתבייש להזמין אותם לבית שלך, כי את לא גרה "בשכונה של העניים", את יכולה להתחבר עם אנשים ממעמדות כלכליים שונים ולהחשף לדברים שאולי לא היית נחשפת אליהם בגטו, כשאת מגישה קורות חיים וכותבת "רחוב כך וכך" אף אחד לא מניח עלייך הנחות מסוימות וכו'.
השאלה היא לא אם העשיר שגר בשכנות לך יודע מה קורה בחשבון הבנק שלך, אלא שהמקום שבו את גרה לא משקף אוטומטית את חשבון הבנק שלך וככה את יכולה, אולי! להמדד (גם) בזכות עצמך.
עזרה בדרך 496693
יש בזה משהו, בהחלט.
עזרה בדרך 496720
לא תמיד הבן אדם מתבייש בביתו בגלל השכונה שהוא ממוקם בה. זה יכול להיות גם בגלל איך שהדירה נראית מבפנים, מה יש בה ומה חסר בה.
עזרה בדרך 496731
אפשר להתבייש בגלל גם וגם, או להתבייש בגלל רק אחד מהשניים, או לא להתבייש בגלל אף אחד מהם.
עזרה בדרך 496732
זה ודאי נכון. רציתי רק לומר שילדה ממשפחת מצוקה שחבריה באים ממעמדות שונים יכולה עדיין להתבייש להזמינם לביתה גם אם כתובתה אינה מעידה בהכרח על מצבה.
עזרה בדרך 496752
הבעיה העיקרית בלהיות בן למעמד התחתון (במיוחד בגילאים צעירים) היא לא הסטיגמות המודבקות עליך על ידי שאר החברה. היתרון היחיד באינטגרציה עליו אני יכול לחשוב הוא עליה ברמת השירותים הניתנים לאינטגרנד, אך כפי שגדי ציין- במחיר ירידה משמעותית ברמת השירות ‏1.
שתי בעיות עיקריות, למשל, הינן:
1. מחסור כלכלי. אותו ניתן לפתור בה במידה (אם בכלל חושבים שהוא צריך להפתר באופן ממוסד) ע"י הפניית משאבים אל איזורים נחשלים.
2. ערכים וחינוך שמונעים יציאה מהמעמד הנמוך (לדוגמא, אי הענקת חשיבות להשכלה גבוהה). פתרון חלקי מאוד הוא אכן אינטגרציה בחינוך, אך אני מאמין שהירידה ברמת החינוך בעקבות כך (כלומר ההפסד לשאר לקוחות מערכת החינוך ה"איכותי") תהיה גדולה מהרווח לאינטגרנדים.

1 לדוגמא, הירידה ברמת בי"ס ברמה גבוהה המכניס אל שעריו בני מעמד נמוך, או הירידה ברמת השמירה על איכות הסביבה (במיוחד רעש) בשכונת יוקרה אליה יועברו פלאחים.
עזרה בדרך 496758
קצת קשה לי להסכים עם הטענה שלך. בני אדם נוהגים להשוות את עצמם לסביבתם הקרובה (שכנים, משפחה, עמיתים לעבודה, וכ''ו). משפחה עניה בשכונה עשירה לא תוכל מלהימנע להשוות עם השכנים את האוטו, הרהיטים, המשחקים, החופשות, הבגדים, החוגים, (אי) התשלום לטיול השנתי, השכלת ההורים, הקניות בסופר, ולהיות מאוד מאוד אומללה.

(והערת אגב - אני לא חושב שנהוג לציין כתובת בקורות החיים)
עזרה בדרך 496768
גם בזה יש משהו, בהחלט.
עזרה בדרך 496775
אתה מתאר מצב של ''שכונה שבה גרים עשירים ועניים'' ואני מתייחסת ל''שכונה של אנשים מכל מיני מעמדות כלכליים''.
אנשים מוצאים וימצאו סיבה להיות אומללים (ומאושרים) בכל מקום.

(הגשתי וראיתי די הרבה קורות חיים בשנים האחרונות. למיטב זכרוני בכולם הופיעה כתובת המגורים)
עזרה 496690
תראה, לאנשים יש נטיה, משהו טבעי כזה, לאמץ את דרכו של השני, ללמוד ממנו, אם תרצה להעתיק ממנו. העתקה יכולה להיות לעיתים קרובות משהו מאוד חיובי.
עזרה 496753
העתקה יכולה לעיתים להיות גם משהו מאוד שלילי. שים 15 ילדי שמנת ו-‏15 ילדי חלב 1% באותה כיתה, אי אפשר להניח אפריורית שהישגיהם הלימודיים הממוצעים בסוף ההטמעות יהיו מעל נקודת האמצע בין הישגיהם ההתחלתיים (אני חושב שתוחלת ההישג המשותף הסופי תהיה מתחת לממוצע ההתחלתי, אבל אין לי שום גיבוי מחקרי. נראה לי גם שבנושאים פוליטיים כאלו, אמינותו של כל מחקר, תהיינה מסקנותיו אשר תהיינה, חשודה מראש ‏1).

1 כמובן שעדיין יש טעם לערוך מחקרים אלו.
עזרה 497846
לא יודעת לגביכם, אבל אני מאמינה גדולה בהסללה. אני חושבת שאפילו ונניח ולמורים יש יחס נייטרלי כלפי תלמידים, בבתי ספר, בכל בית ספר, מבחינה חברתית ילדה שלא יכולה לאפשר לעצמה למשל ללבוש את המותגים של הילדות האחרות תקבל יחס רע, גם אם לא באופן מודע של המפלות, מה שיוריד בביטחון העצמי וכך גם את הציונים. מעבר לזה תלמידים להורים משכילים ייתקלו לדעתי בהרבה פחות קשיים בהישרדות שלהם במערכת החינוך בגלל החינוך שקיבלו בבית. ודוגמא נוספת היא שניתן ציון ל''אופן ההגשה'' של עבודות בית, ולתמידים עניים- לא בהכרח יש מדפסת ותיקיה נוצצת בבית כמו לתמידים עשירים, מה שיוריד מהציון שלהם. זה נשמע אולי מוגזם, אבל בתור התלמידה הענייה ביותר בבית הספר בו למדתי אני יודעת שזה היה ניכר מאד, ושהייתי צריכה להתאמץ הרבה יותר מהתלמידות העשירות כדי להשיג יחס שווה בעיני המורים.
עזרה 497854
למה כוונתך ב"לשרוד את מערכת החינוך" (לא בציניות)?
ומה בין הסללה לבין עניינים חברתיים? או שאת מתכוונת לשלוח מראש את העניים לבי"ס מקצועי, כדי שלא יבולע לנפשם בעיוני?

לגבי השפעה לרעה של הבדלים כלכליים בין התלמידים על מעמדם החברתי: כל שוני של תלמיד מהנורמה, אפילו לטובה,יגרור יחס רע לפחות מחלק מהתלמידים האחרים. לגבי היחס מהמורים, בביה"ס בו למדתי (הריאלי בחיפה) היתה אינטגרציה מחטה"ב והלאה בין ילדים מבתים עשירים לילדים משכונה קשת יום, ולא רק שלא הבחנתי באפליה מהמורים כלפי העניים, אלא להיפך. אולי הייתי קהה הבחנה, אולי זה משתנה ממקום למקום, אבל יחסית להשפעות שליליות אחרות של עוני, זו נראית לי על גבול הזניח. מתבגרים תמיד יצליחו למצוא סיבות לסבול מדימוי עצמי נמוך.
עזרה 497858
אני מתכוונת, ללא תחושה יומיומית של דחייה חברתית וממסדית שתדרדר את ההישגים שלי (שדוקא יצאו לא רעים, אבל אני מאינה שרק לא רעים גם בגלל הסיבות שציינתי).
להסללה יש השפעות חברתיות. הסללה יוצרת גם דימוי (לא רק עצמי, גם חיצוני) שמשפיע מבחינה חברתית באופן משמעותי מאד. ולא, לא לזה אני מתכוונת, עירוב זו המטרה שלי, הוא פשוט צריך להיות מלווה בחינוך נאות, מה שיכול שלא להשפיע על התלמידים ויכול שכן.

ייתכן שאתה צודק בקשר למקרה הפרטי שלך, אם כי מאנשים שאני מכירה מבתי ספר אחרים גם הם סבלו מהתופעה הזו. ייתכן שאין זה מדגם מייצג וזו לא תופעה של ממש, אבל שיוכים חברתיים הם לדעתי אמורפיים למדי וקשים למדידה.
עזרה 497915
סליחה על הבורות, אבל מהי הסללה?
עזרה 497948
שליחת ילדים מסוימים למסלול לימודים מסוים בבית הספר התיכון. בדרך כלל שלחו ילדים משכבות חלשות/שכונות מצוקה וכו' למסלולי לימוד מקצועיים, בלי בגרות, מה שהשפיע אחר כך על כל מהלך חייהם ואופציות התעסוקה והלימוד שעמדו בפניהם.
עזרה 497951
תודה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים