בתשובה לריקי, 25/12/01 8:41
זכות בכורה 49758
היי ריקי

בתור מזרחי, שחור (יותר חום בעצם), בוגר תיכון אני חייב לומר שאת לא מתקרבת אפילו לתאור ובטח לא להזדהות עם עדות המזרח.
המזרחיות אינה רק חום משפחתי, מסורת וגו', ישנם גם ריגשי הנחיתות האינטלקטואלית והמעמדית שחשו ועדיין חשים המזרחיים בהיתקלם בחברה האוחסולי''ת .
אין זה נכון לומר כי לבני עדות המזרח אין תסביכים. נכון, התסביכים שאנו סובלים מהם אינם זהים או דומים לתסביכים שמהם סובלים בני הדור השני או השלישי לשואה אך גם המזרחיים אינם נחים על זרי דפנה. הקיטלוג המיידי של המזרח עם חום, מסורת, שורשיות וגו' הוא מעיק יותר מאשר מחמיא.
בעליה החמישית אם איני טועה, שמוכרת יותר בשם ''העליה ההמונית'', יובאה לארץ מסה דיי משמעותית של יהדות צפון אפריקה. ברשומות מפנקסיו של בן גוריון ניתן למצוא את הסיבה ליבוא ההמוני. הסבים שלי ושל רבים מחברי הועלו לישראל בשביל לעבוד בעבודות הפיזיות הקשות, כדי שהגרעין הקשה של העולים בארבע העליות הראשונות, העולים האירופאיים, המתורבתים, הציוניים, יוכלו לשמור על ''עבודה עיברית'' ולא יזדקקו חלילה לעובדים פלסטינאים.
בני עדות המזרח שוגרו לעיירות פיתוח קרי שדרות, אופקים, ירוחם, העירות הללו מוקמו למרבה הפלא בסמוך לקיבוצים, תפקידם של ''השחורים'' היה להחליף את העובדים הפלסטינאים ולעבוד בעבודות הפיזיות והמפרכות, סלילת כבישים, הקמת תשתיות ביוב וכיו''ב.
עתה, לאחר המהומות שעוררו ''הפנתרים השחורים'' בשנות השבעים והקמתה של הקשת הדמוקרטית המזרחית , המצב לא שונה כל כך. במפעלי הקיבוצים עדיין מועסקים העובדים השחורים מעיירות הפיתוח. כמובן שישנן עוד עוולות, בהן עוולות תרבותיות וגזעניות אך אין בידי מספיק חומר כדי להמשיך ולפרט.

אגב, המטבח המזרחי באמת רבגוני ומעניין יותר מהמטבח האשכנזי.

ביי

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים