בתשובה לעמרי גולדשטיין, 09/01/09 16:39
להמשיך 500665
אותי דווקא מטריד קוצר הרוח של מובילי דעת הקהל בישראל, שעשויים לטרפד מבצע זה ולזכותנו בקטסטרופה אמיתית מדרום וצפון כאחד בשנים הקרובות.

ההרס והמוות שנזרעו בלבנון במלחמת לבנון השניה רק גרמו לחיזבאללה להבין שמעתה לא כדאי לו לנסות פעולות מוגבלות אלא להתכונן למלחמה גדולה ומקיפה, וזה מה שהוא עשה מאז. גם החורבן, המוות והעוני הקשה שהמיטו על האוכלוסיה בעזה פעולות החאמס ומבצעים קודמים של צה"ל לא מנעו את המשך תמיכתו בחאמס וטיליו שהביאו גם למבצע זה. יתרה מזאת, זו גם הדרך בה בוחרים הפלשתינים בגדה‏1, למרות שמצבם אגב, בין הטובים במזה"ת.

להמשיך 500687
רק תגיד לי, מה אתה בעצם מציע לעשות?

להמשיך את המבצע עד לסילוק אחרון אנשי החמאס? ואז מה?
להמשיך 500688
''מצבם אגב, בין הטובים במזה''ת''

לא נכון. כל פלאח במצרים יכול לעלות על החמור ולרכוב לאן שהוא רוצה. בגדה, הוא צריך להימלט מחוליות חיסול ומחסומים.

שלא תבין אותי לא נכון - אני תומך בכיבוש הצבאי של יהודה ושומרון. רק האכזריות הזו מצילה אותי ממוות בכפר סבא או תל אביב. אבל לא נבון להתעלם מהנזק שהמשך חיי גורם לפלסטינים.
להמשיך 500709
זה ממש לא מדוייק, מעט פלאחים במצרים יכולים לעלות על החמור ולרכב לאן שהם רוצים, רוב הפלאחים במצרים מוגבלים על ידי בעיות כלכליות שמונעות מהם לקחת חמור ולסוע לאן שהם רוצים במצרים, רובם מוגבלים במגבלות מדיניות שמאלצות אותם לבקש ויזה אם הם רוצים לסוע למקומות כמו ישראל, וכולם מוגבלים על ידי בעיות פיזיות (ים - חמורים לא שוחים כל כך טוב) שמונעות מהם לרכב על חמור למקומות כמו אוסטרליה.
להמשיך 500748
מה אתה מדבר על אוסטרליה וישראל, ביהודה ושומרון אי אפשר להגיע לעיר המחוז בלי ויזה. ההתקטטנות שלך עלולה ליצור את הרושם שאתה מאמין שמוטב לחיות במכלאת בקלקיליה על פני מגורים ברבת-עמון הנקיה והמסודרת או בקהיר השוקקת, למשל.
להמשיך 500753
לא יודע, האמת, שלושת האפשרויות לא נשמעות לי מפתות במיוחד, ואני לא כל כך בטוח איפה מוטב לחיות. אבל מה שרציתי להגיד זה שמגבלות תנועה זה דבר שיש לכל אדם, גם אני לא יכול לסוע לדמשק ובכל זאת אני חי עם המגבלה הזאת די טוב, הרבה יותר טוב מהרבה מתושבי דמשק לדעתי.
להמשיך 500760
כולנו מוגבלים בתנועה, אבל יש כאלה, לא רחוק מכאן, שמוגבלים הרבה יותר מאיתנו - בלי שום פרופרציה. הצבת שתי המגבלות האלה זו לצד זו היא עלבון לאינטליגציה ולאנושיות. אין דינך (לא יכול לטעום חומוס בדמשק) או דין הדמשקאי הממוצע (אין לו כסף לחופשה באוסטרליה) כדין שכננו הקלקיליתי (לא יכול לבקר את אחיו בכפר הסמוך).

אולי בימי הכיבוש הנאור החים היומיומיים (בניכוי הכבוד הלאומי) ביו''ש היו טובים מהממוצע בעולם הערבי. אבל מאז הסכמי אוסלו ומוראותיהם, זה ממש לא כך.
להמשיך 500763
ואם אני רוצה לבקר את השכן שלי בראמאללה? או את אחי באוסטרליה? (בבקשה לא להסיק שיש לי אח באוסטרליה או שכן בראמאללה).
להמשיך 500764
זה מה שנקרא להביא דברים לאבסורד.
להמשיך 500765
אם ניקח את מגבלות התנועה שלך, ושל לשכנך מג'נין אזי יש לשניכם סט של מגבלות זהות, בנוסף יש לכל אחד מכם מגבלות שונות, נדמה לי שלכל מגבלה שיש לך ניתן למצוא מגבלה דומה אצל השכן מג'נין, ועדיין יוותרו לאותו שכן אין ספור מגבלות שלא קיימות עבורך.
להמשיך 500769
כן, אמרתי שהאפשרות להתחלף איתו ממש לא מפתה אותי.
להמשיך 500771
בחור, זו לא בדיחה. כל הפואנטה היא שאף אחד לא בא בוקר בהיר אחד ואסר עליך לצאת מעירך. אין לך בעיה לבקר את אחיך בכפר הסמוך. אתה יכול לעלות על מונית ולהגיע לבית חולים תוך 30 דקות. אנחנו מדברים על אנשים אמיתיים עם בעיות אמיתיות, לא על אחים היפוטטיים שאין לך.

חוץ מלעצבן, מה אתה מנסה להגיד בשאלות שלך?
להמשיך 500776
אני מניח שהוא מנסה להגיד ששכחת משהו אחד: אם אתה תלך לג'נין, הסיכויים שלך לחזור משם חי קטנים הרבה יותר מהסיכויים של אותו תושב ג'נין לחזור חי מהיישוב שלך.
ושאולי, רק אולי, יש איזו סיבתיות בין טרור וסגרים.
להמשיך 500789
קרא את הסיפא של תגובה 500688 שלי ובחן האם שכחתי את מה שאתה טוען ששכחתי.
להמשיך 500793
צודק. לא שכחת. אני מניח שבשלב מסויים קשה לי כבר לקשר כל אייל אלמוני לתגובות המתאימות, גם אם זה באותו שרשור.
להמשיך 501379
מאידך גיסא, בתקופות רבות גם הסיכוי של תושב ג'נין לחזור חי מג'נין קטנים בהרבה מסיכוייו לחזור חי מהישוב שלך.
להמשיך 501622
מתי למשל?
להמשיך 501670
למשל כשיצאנו למלחמה על ג'נין.
להמשיך 501688
אם אין לך דוגמה אחרת אז לג'נינאים אין מה לדאוג. בחומת מגן נהרגו 52 אנשים מתוך אוכלוסיה של 35 אלף.
להמשיך עד ההתחלה 501689
באחוזים זה כאילו מדינת ישראל תאבד עשרת אלפים איש.
?
להמשיך עד ההתחלה 501690
מה אתה משווה?
בג'נין אלו ערבים.
להמשיך עד ההתחלה 501691
ובמדינת ישראל?
להמשיך עד ההתחלה 501692
עמישראל
להמשיך עד ההתחלה 501693
נכון, הייתי וראיתי, אבל היה שם גם ערבי אחד עם גמל.
להמשיך עד ההתחלה 501694
ולא חראם על הגמל?
להמשיך עד ההתחלה 501695
''והגמל חראם לאלוהים יהי''
שנות י' יד'
להמשיך 500806
אני לא מנסה להגיד משהו פוליטי, אלא משהו רטורי. נכון יש שם אנשים עם בעיות קשות באמת, הם נמצאים תחת שני ממשלים מתנגשים, שניהם אדישים לחלוטין לרצונותיהם ולחירותם ורק משתמשים בהם כאמצעים למטרות אחרות שבדרך כלל רק מזיקות לאינטרסים המובהקים שלהם, הם מתגגוררים ב"מדינה" עניה ללא אפשרויות לפיתוח כלכלי, ללא זכויות אדם צדק או חירות. מכל זה, הגבלת התנועה המסויימת ממש לא נראית לי כהבעיה הכי גדולה שיש להם, או אפילו קרובה לזה. אולי דוגמא תעזור, בזמנו כל איכר סיני יכול היה לקום בבוקר ולרכב על החמור שלו (יש בסין חמורים?) במשך שבוע ועדיין להשאר בתוך המדינה שלו, ובכל זאת הרבה מאד איכרים סינים בחרו משום מה ללכת דווקא להונג קונג, מקום בו אתה לא יכול לרכב על החמור לכמעט שום מקום, שלא לדבר על לבקר את אחיו שנשאר בסין. ובכל זאת, ברור כמעט כולנו נסכים על השאלה "מצבו של מי קשה יותר". במילים אחרות, אם אתה רוצה לשכנע אותי שמצבם של תושבי הגדה קשה יותר מאיכרי מצרים, מצא לך טיעון אחר.
להמשיך 500786
אם אתה רוצה לבקר את אחיך באוסטרליה, יתכן שיש לך מגבלה (כספית), אבל זה לא בלתי אפשרי. אם אתה רוצה לבקר את השכן (או החבר) שלך ברמאללה יש לך בעיה קשה יותר. יתכן שזה אפילו מבחינה מעשית בלתי אפשרי. בעסה לך. עדיין מצבך טוב בהרבה ממצבו של אותו שכן מרמאללה, שלא יכול לבקר אותך (שקול לחלוטין לחוסר יכולתך לבקר אותו), אבל חוץ מזה לא בטוח שהוא יכול לבקר גם בבית החולים הקרוב, בספרית האוניברסיטה, בעיר הנופש הקרובה, דברים שלך הם לא רק נגישים, אלא גם טריוויאליים.
להמשיך 500807
אני מניח שיש תושבים בישראל שספריית האוניברסיטה הקרובה היא בראמאללה.
להמשיך 500787
יחי האיזון הקדוש. אין מה להרחיק לכת לאפשרות של הפלסטינאי לבקר באוניברסיטה. מה בקשר לביקורו באדמותיו הסמוכות?
להמשיך 500693
בצרפת שאחרי 1870 נטבע המושג רבנש -נקמה. ב-‏1973 לא הצלחנו לזרוק את המצרים מהגדה המזרחית וזה סיפק את תאוות הרבנש שלהם מ-‏67 ואפשר היה להגיע איתם להסכם שלום שלא מתוך כניעה. במלחמת לבנון השניה הבינו רבים את מה שקרה כהתמוטטות ההרתעה הישראלית. אני חושב שבמקום לפתח תאוות רבנש משלנו על זה שלא מחקנו א6ת החיזבללה ולא גרמנו לו להצהיר: "אני נכנע", היינו צריכים לנסות להתחיל ליצור קשר כלשהו- אפילו נסתר עם גורמים בחיזבללה. עמדה של אויב אולטימטיבי היא עמדה רגשית ולא שכלית-תבונית אפרופו הדיון במקום אחר באתר.
גם עם החמאס צריך להגיע לאט-לאט לאיזשהו קשר-בתחילה לא גלוי- שלא יהיה בינארי-או השמדה או כניעה. באחת ההתבטאויות של מישהו ממנהיגיהם הוא הזכיר הודנה של 10 ואף 25 שנה. נצח במושגי המזה"ת.
במה תגובה זו רלונתית למה שאפיפידס כתב? בראיה לטווח ארןך איננו צריכים לא לנצח ולא להשפיל. שמנו תג מחיר? שמנו. עכשיו לעבור למה שהפוליטיקה צריכה לדעת לעשות- לשוחח, לנהל מו"מ -לא לשבור. אגב, הביקורת העיקרית של הפאשיסטים על ההתנהלות הדמוקרטית היתה תקיפת הפשרה וההדיינות כעקרון. אנחנו צריכים להבין שהחמאס יכול להבחר על ידי הפלסטינאים. כמו שאצלנו ישנה אמירה שרק הליכוד יכול להגיע להסכם שכרוכה עימו נסיגה -אותו הדבר לגבי החמאס.
שניים לטנגו 500700
אבל מי ידבר איתנו? (ויישאר בחיים, לו יממה אחת נוספת)
שניים לטנגו 500703
זו אחת האגדות. נכון שאם ישראלים ידברו עם בכירים בחמאס ויפרסמו שנידונה הכרה בישראל - קרוב לודאי שהם יוקעו. אם ישראלים יפגשו עם אנשי חמאס, הם יוכנסו אצלנו לבית הסוהר בעוון מגעים עם האויב מול פני המלחמה. מגעים מתחילים תמיד בעניינים מאד ספציפיים ומקומיים ואחר כך מתרחבים. כל זמן שהצד השני נתפס כנציגו של אשמדאי עלי אדמות- לא יהיו שיחות.
אני חושב שהאלמוני כיוון לצד השני 500818
סביר להניח שאם מי מאנשי החמאס או החיזבאללה יבוא במגעים ישירים עם ישראל על איזשהו הסדר ארוך טווח הוא יוקע מיידית כ''בוגד'' ו''משתף פעולה עם המשטר הציוני''.וכולנו ראינו מה דינם של משתפי פעולה כאלה בארגונים הנ''ל.הבעיה העיקרית עם החמאס וחיזבאללה, שדי מאיינת את האפשרות להידבר עמם, היא האופי הדתי-קנאי של התנועות האלה שמניע אותן להגדיר פשרות איתנו כ''מעשה שטן''.
אני חושב שהאלמוני כיוון לצד השני 500822
כעת יש הפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה. היא לא הושגה בשיחות ישירות אלא בתיווך האו''ם. עד לפני חודש הייתה הפסקת אש חלקית בין ישראל לחמאס. היא לא הושגה בשיחות ישירות אלא בתיווך מצרים. מסקנה, פשרות עם ישראל הן אפשריות - בתנאי שהן זמניות, לא ישירות, ותואמות את האינטרס הערבי.

איציק לא מצפה לשלום או הכרה הדדית בומבסטית. הוא (אני לא) מסתפק בהפסקת אש עד לסיבוב האלימות הבא.
אני חושב שהאלמוני כיוון לצד השני 500830
לא. אני כמובן מעדיף הפסקת אש אך לנהל מדיניות שתקטין את המניעים לסיבוב הבא. ככל שהמלחמה היא יותר מלחמת חרמה, כך יותר קשה יהיה לדבר, יותר כבוד מעורב ומכאן שיותר התחפרות. עם החיזבללה אפשר היה להגיע להסכם ג'נטלמני בשנות ה-‏80 , לצאת מלבנון ובהמשך אני מניח שיכול היה ליווצר איזה צינור הדברות. כמובן שחיסול מנהיגם יצר רצון נקמה עז.
הדבר הנכון היה לצאת מלבנון מיד לאחר שהנהגת אש"ף יצאה לתוניס, אבל איננו יודעים אף פעם לחתוך בזמן- טוענים שזה משותף לכל הגנראלים- הפוליטיקאים פוחדים שאנשי הצבא יאשימו אותם בתבוסתנות.
אינני חכם לאחר מעשה: חשבתי כך כבר אז.
להמשיך 500720
אני מתעניין בדברים כאלו, אז חיפשתי מידע על הסיפור מאחורי ה"רבנש". במקום זה מצאתי משהו שנראה שסותר:

http://www.merriam-webster.com/dictionary/revenge
Etymology:
Middle English, from Anglo-French revenger, revengier, from re- + venger to avenge — more at vengeance
Date:
14th century
להמשיך 500729
לא בדיוק מצאתי משהו טוב אבל זה יספיק:
להמשיך 500826
שיקולי נקמה ברמה המדינית והצבאית אינם מניעים אותי וכנראה שגם לא אותך. מדוע אם כן חושב אתה שזהו המצב אצל הערבים?
בפרט במקרה תוצאות מלחמת יום כיפור: העובדות *הידועות* הן הפוכות למיתוס הישראלי על דרכה של מצרים לקבלת קיומה של ישראל.
כשמצרים הרגישה חזקה ולא היה לה על מה לנקום היא ניסתה להשמיד את ישראל (שחרור, ששת הימים). רק לאחר שהיא הוכתה (ששת הימים ובמידה רבה גם בהתשה) היא נכונה להכיר בישראל (פברואר 71').

בעניין חמאס וחיזבאללה - האם לא נראה לך שלאחר שישראל נסוגה הן מעזה והן מלבנון, ולמרות זאת המשיכה להיות מותקפת מאזורים אלו, עצותיך בעניין החתירה לשלום צריכות להיות מופנות אליהם? מה למשל מסוגלת ישראל לתת לחיזבאללה בתמורה לשלום?

בעניין "רק הליכוד יכול להגיע להסכם/נסיגה" - זו אכן אמירה בלבד, שכמו המיתוס לעיל, אינה נתמכת ע"י העובדות הידועות.
When they begin the beguine 500833
אופטופיקון לגבי הפסקה האחרונה: קונספציית "רק הליכוד יכול להגיע להסכם מחוייב נסיגה", הורתה באמירה של רבין מתקופת הסכם השלום עם מצרים תמורת החזר סיני: "לבגין יש יתרון בכך שכראש ממשלה אין לו בגין באופוזיציה".

(אגב, במובן זה לא רק שהאמירה נתמכת ע"י העובדות, אלא שניתן לראות צדק-מה במשוואת איציק ליכוד=חמאס כשני גופי קיצון שהמיינסטרים בא/יבוא בעקבותיהם - וזאת עפ"י עקרון קל וחומר ובהתעלם מתחושת הזוועה הפבלובית שההשוואה מעוררת)
When they begin the beguine 500837
צריך לשמור על קור רוח וקור תחושות. למישהו היה נעים להסתכן בלהתנשק עם ערפאת? אני דוקא רציתי לראות המשך להתגוששות בין ברק וערפאת מי יתן לשני להכנס ראשון בנשיקה ערפאתית.
When they begin the beguine 501128
למישהו היה נעים פעם להתנשק עם עראפת? חוץ מלסוהא, שאני משערת שזה היה נעים לה, במידה מסויימת...
When they begin the beguine 501130
בודאי, בודאי. זה היה לה נעים להתנשק עם צפרדע ולומר לעצמה בליבה: "אז מה אם הוא לעולם לא ייהפך לנסיך! סקס זה לא הכל בחיים, אני עושה את זה למען המהפכה! (הלאומית-עתידית של העם הפלשתיני ובייחוד הכלכלית-פרטית של משפחת טאוויל)"
When they begin the beguine 501146
אני מניח שזה היה סיוט לכולם.
להמשיך 501127
התאסלמות המונית?
להמשיך 501126
משום מה אני לא מפרשת את מה שקרה בלבנון השניה כ''התמוטטות ההרתעה הישראלית''.
להמשיך 501147
גם אני לא. האם כתבתי במקום כלשהו את המישפט הזה? לא מתאים לי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים