בתשובה ללונה, 27/12/08 0:15
אני מסכים לגבי החשיבות של זה 500780
ניתן לומר שזה היה רצח עם בדם קר. אולי היחיד בהיסטוריה.
ולא במקרה התרבות שלנו מתייחסת לרצח בדם קר כאל חמור יותר. כי אי אפשר לטעון שמדובר במקרה שבו אינטרסים אישיים או זעם גוברים על המוסר והאנושיות. וגם במקרה הזה - אי אפשר לטעון שסיכסוך אתני או מאבק על שטח גבר על המוסר והאנושיות. נראה כאילו המוסר והאנושיות כפי שאנחנו מכירים אותם לא היו קיימים בכלל בקרב הרבה אנשים בגרמניה הנאצית. אותם מתכננים ומבצעים כנראה לא הרגישו אשמה בכלל. העיסוק בייעול, ביסודיות, ניצול של גופות לצרכים תעשייתיים, כל אלה מראים על התייחסות לבני אדם כאילו אינם יצורים חיים. אז אתה לא יכול שלא לתהות, וזו תהייה ייחודית לשואה - איך צורת מחשבה כזו נוצרה בעם שנחשב אולי לתרבותי והמשכיל ביותר באירופה? איך שום דבר בתרבות הזאת לא הפריע לו לבחור בדרך שהייתה הרחוקה ביותר מכל דבר שאנחנו מגדירים כמוסרי?

ודאי שחשוב לראות את ההיסטוריה של עמים אחרים, ולצערי פשעים קטנים וגדולים מתרחשים כל הזמן, ולא רק כלפינו. ועדיין, השואה היא הדבר האכזרי והמזעזע ביותר שקרה בהיסטוריה האנושית. אני חשוב שכעם יהודי וגם כחלק מהעולם, חשוב שנזכור אותה וננסה להבין אותה. וכדאי לחדול מהנטייה להשוות את השואה לדברים אחרים שקורים או קרו בעולם, כי היא בהחלט שונה מהם מהותית, ואני מקווה שכך זה יישאר בזמן הקרוב. אפשר בהחלט לומר על מדיניות או החלטה שהן לא מוסריות בלי לקשר או להשוות אותן לשואת יהודי אירופה.

יחד עם זאת, אני לא חושב שהגרמנים שונים מהותית מעמים אחרים, או שאירועים כאלה מטבעם יכולים לקרות רק פעם אחת. ובעיקר בגלל זה זיכרון השואה חשוב כל כך - מסקנותיה המזעזעות לגבי עומק שפלו של המין האנושי יישארו נכונות גם אם לא נסיק אותן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים