בתשובה לאור, 28/12/01 8:58
המילים מפרפרות תחת ידי המשורר 50083
אור,

תרגיל "השורות הקצוצות" שעשתה איתכם מורתכם הוא בדיוק התרגיל שבו פותח פיש את מאמרו. אצלו התלמידים מפרשים רשימת שמות (רשימה בבליוגרפית שנשארה על הלוח מהשיעור הקודם) כשיר דתי. המסקנה שפיש חותר אליה במאמר (ובדרך שולל המון גישות אחרות לשאלה שירה מהי?) היא ששיר הוא מה שקהילה פרשנית מזהה כשיר. המאמר הזה פרובוקטבי ואפילו מקומם אבל כתוב היטב וקשה להכשיל את טיעוניו.

תרופה בדוקה נגד התסכול שבקוצר ידן של הגדרות אנליטיות בנושא זה הוא קריאה חוזרת במאמרו של ביאליק "גילוי וכיסוי בלשון" שבו בין היתר מבחין ביאליק בין לשון בעלי פרוזה ללשון בעלי השירה, ואומר על האחרונים: "מוכרחים הללו לברוח מן הקבוע והדומם בלשון.. מחויבים להכניס בה בכל רגע - על פי מפתחות מסורים בידיהם - תנועה בלתי פוסקת, הרכבות וצרופים חדשים. המלים מפרפרות תחת ידיהם: כבות ונדלקות, שוקעות וזורחות כפתוחי החותם באבני החושן, מתרוקנות ומתמלאות, פושטות נשמה ולובשות נשמה..."

נ.ב.

אור, קראתי את תגובתך בנוגע לבודלייר וביאליק, זה דיון מתמשך, אז לא מהרתי להגיב, אך אני מניח שהמשך יבוא.
פיש וביאליק 50089
חשוב לזכור כי אומנם פיש מוכיח כי שיר נתפס ככזה לפי המסגרת שבה הוא ניתן אבל העובדה שהוא נתפס ככזה אינה אומרת שהוא כזה או שאם אינו נתפס ככזה הוא אינו כזה, ואם הוא נתפס ככזה אין זה אומר שאין לו תכונה נוספת אשר כן מבדילה אותו מטקסט שאינו שירי.

המסה הנפלאה של ביאליק היא אומנם נפלאה אך כמובן שאינה פותרת את הבעיה. הוא מניח שפרוזה נבדלת משירה בלשונה, דבר שכמובן שאינו תואם את לשון הספרות הזו היום. ישנה פרוזה בעלת לשון שירית (ראה ספיח או שיר השירים לביאליק עצמו) ושירה בעל לשון פרוזאית (ראה שירה מודרנית). כמו כן, מסתו ככל שהיא נפלאה, היא יותר פילוסופית ממעשית, למעשה קשה גם להראות ששיריו של ביאליק עצמו ניחנים בהבחנה הזו. שים ללב שמסתו של ביאליק נעדרת דוגמאות ספציפיות (למיטב זכרוני הרפה) והיא אכן יותר בגדר מסה מאשר בגדר מאמר. כוונתו היא שלשון השירה צריכה להיות לשון חיה, כלומר שמילותיה אינן שואבות את כוחן מן ההסכמה שישנה לגבי המסומן שלהן אלא שצריכות להתחבר למסומן הזה. הקשר בין המסמן למסומן אינו צריך להיות שרירותי. על השירה לפרוץ את השרירותיות הטבועה ביסוד כל לשון ולהתחבר מחדש לעולם. כאילו לשחזר את הרגע שהמילים נחצבו מתוך המציאות וכן הלאה וכן הלאה.

אלו הם דברים יפים ואכן נהניתי רבות לקוראם בזמנו אבל יישומם כיצד?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים