503249
אני חושבת שהניסיון להוכיח אם התנ"ך היה באמת או לא ע"י כלי מחקר בתחומים מדעיים כאלה ואחרים הוא ילדותי קצת. אנחנו לא נמצא אף חרס בגן עדן שעליו כתוב בכתב יתדות שה' ברא את העולם וגם לא נצליח לעשות פחמן 14 לא לקים ולגלות שהוא קדמון. כמעט כל מה שאנו יכולים לעשות בתחום המדעי הוא לגלות שהמדע לא סותר את התנ"ך ומעבר לזה כבר מתחילים לגלוש לספקולציות לא מדעיות ולא אובייקטיביות שבד"כ מושפעות בעיקר מהשקפת עולמו של החוקר.
אמנם לא כל הארכיאולוגיה בארץ אכן מתאימה להסטוריה העולה מן התנ"ך אך בתקופות מסויימות ברור שהארכיאולוגיה אכן מתאימה למסופר בתנ"ך כמו למשל בתק' הממלכה המאוחדת, גלות אשור את ממלכת ישראל ופגיעתה בערי השפלה בממלכת יהודה, גלות בבל- בניגוד גמור לנזכר במאמר.
עם זאת אין עד היום אף חוקר בכל תחום שהוא ובכל תקופה שהיא שהצליח להוכיח שהתנ"ך הוא מיתוס שלא היה באמת שלא כמו עם שר הטבעות- שאני מנחשת שיותר קל להוכיח שלא היה...
בכ"מ אני מאמינה שהארועים המסופרים בתנ"ך אכן התרחשו מבחינה הסטורית אך ברור שהתנ"ך לא מנסה לספר הסטוריה מדוייקת אלא מנסה ללמד אותנו את המוסר המתאים לעם ישראל ומי שרוצה לבדוק את אמיתותו של התנ"ך יותר ראוי לעשות זאת בכלים של מוסר ולשאול-
האם אכן המוסר העולה מן התנ"ך הוא מוסר הפועל גם היום?
אם כן זוהי ה"הוכחה" הגדולה ביותר לאמיתותו.
למשל העובדה שעד היום ובכל ההסטוריה העולמית הייתה ירושלים לעיר המרכזית ביותר בתרבות העולמית, שהצליחה להניע סביבה אמפריות ולהשפיע על מהלכים עולמיים גם היום בהחלט מלמדת משהו על גדולתו של האיש שבחר אותה כעיר הבירה של ממלכתו- דוד המלך, מייסד שושלת המלכות בישראל. גם החזרה של עם ישראל לארצו כעבור 2000 שנים של גלות (שהיא לא הגלות הראשונה בהסטוריה שלנו) מוכיחה מעל לכל ספק את נצחיותו של עם ישראל התלויה בבחירת ה' אותו ובקנייתו של ה' את עם ישראל לעבדים שלו במקום להיות עבדים לאומות אחרות. כמובן שגם נצחיותה של התורה והשתמרותה במשך כ"כ הרבה דורות וכ"כ הרבה תלאות מלמדת שעם כל הכבוד הרב והחשיבות של המדע וכליו- התורה שייכת לעולם ומתקיימת בו בצורה שלא תלויה בתרבות זמנית או בתקופה מסויימת בניגוד למדע...
לסיכום אני חושבת שעם כל הנסיונות הקטנים שלנו, בני האדם, לקבוע אם התנ"ך היה או לא- העולם מבטא אמת גדולה יותר שלא תלויה במה שאנחנו נחליט או נסיק בכלים המדעיים שלנו וכל מה שנותר לנו הוא לנסות ולהתחבר לערכים הגדולים ולאמת הנצחית שלא תלויה בנו.
הממלכה המאוחדת 503379
לפחות לגבי הממלכה המאוחדת את טועה בעובדות.
למעשה אין עדויות חומריות (ארכיאולוגיות) לקיומה של הממלכה המאוחדת ועצם קיומה הוא נושא למחלוקת קשה בין היסטוריונים וארכיאולוגים. התנ"ך כדרכו מספר סיפור מרכזי אך מכיל רמזים ופרטים המערערים על הסיפור המרכזי. אפשר לעיין בתיאור הדו-משמעי של אחדות הממלכה בימי שאול. האם יהודה השתייך לברית השבטים עליה שלט שאול? התנ"ך אומר שכן, אך עלילות דוד בימי צקלג מערערות על טענה זו.
אישית אני נוטה לחשוב שיש גוון עמוק של אמת היסטורית בסיפורי דוד (להבדיל נניח מן הגוון האגדתי של סיפורי שלמה) ולכן אני נוטה להאמין שיש גרעין גדול של אמת היסטורית בגרסת התנ"ך על מלכות דוד אע"פי שברור שמדובר בגרסה מאוחרת שנועדה לבסס ולהדגיש את היסודות הקדמוניים של בית דוד ואחדות הממלכה בימי חזקיה או יאשיהו.
אני מציע לך לשקול את האפשרות שלא כל סיפורי התנ"ך הם אמת מוחלטת או שקר מוחלט. ישנה אפשרות שחלקם מבוססים יותר ואחרים מבוססים פחות.
המוסר של התנך 503387
נתעלם לרגע משאלת הנכונות ההיסטורית ונתרכז במסר.

האם אנו כיום מתנגדים לחלוטין לנישואים עם בני עם זר? האם נהרוג כדי למנוע אותם? איך אנחנו צריכים להתייחס ל"כנענים" יושבי הארץ? המסרים מספר יהושע אינם מוסריים במיוחד לפי המוסר המקובל עלינו כיום.
בין אמת אמיתית ל''אמת נצחית'' 503392
סייעתא לתגובה 503379, ספר מומלץ לשם בניית בסיס מסויים להבנת דרכי המחקר המדעי ולראייה מציאותית יותר של התנ"ך: "ראשית ישראל", מאת פרופ' ישראל פינקלשטיין וד"ר ניל אשר סילברמן.

מה שברור זה דבר אחד 585399
בס''ד

מה שברור זה דבר אחד- שאף אחד מהמגיבים לא ירד לעומק דעתך

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים