ארה''ב איננה תמיד השטן 503265
מאוד נוח תמיד לראות בארה"ב את מקור כל הרע. אנחנו עושים את זה, בין היתר, כי על ארה"ב הכי קל להסתכל, ובגלל שיש בה תעשיות בידור אינטרסנטיות. אבל הסתכלות על התמונה המלאה חושפת תמונה שונה. במציאות מי שדוחף להרחבה קבועה של זכויות היוצרים זו דווקא אירופה, ואילו ארה"ב מנסה באופן קבוע להתנגד לכך. לרוב אירופה מנצחת וארה"ב "מתיישרת" בחירוק שיניים. ולפעמים, כמו שרק ארה"ב מעזה לעשות, היא פשוט "מצפצפת" על אירופה ועל יתר העולם, ונשארת עם חוקים שמקנים זכויות יוצרים מצומצמות יותר.

כדי להבין איך הדברים עובדים, צריך קודם כל להבין שדיני זכויות היוצרים בכל העולם נובעים מאָמָנוֹת בינלאומיות שבהן חברות כמעט כל המדינות בעולם. האמנוֹת האלו מתפתחות מדי פעם ומוחלפות באמנות בינלאומיות חדשות (או שנוספים להן פרוטוקולים חדשים), כשתמיד ההתפתחות היא בכיוון אחד: הרחבת זכויות יוצרים. זה מתבטא בכמה מישורים. קודם כל, יש את המישור שהוזכר בכתבה, בקשר למספר השנים שיש זכויות היוצרים על כל יצירה. המספר הזה הולך וגדל בכל העולם. שנית, יש את מושא הזכות. ככל שעובר הזמן, עוד סוגים של יצירות הופכים להיות מוגנים. בהתחלה זכויות יוצרים היו רק על ספרים וקטעים כתובים, אחר-כך ההגנה הורחבה גם למפות, ציורים ויצירות מוסיקליות, אחר כך גם לתמונות, אחר-כך גם למבנים אדריכליים, והיום אפילו תוכנות מחשב מוגנות, ואולי אפילו שיטות לעשיית עסקים(!). שלישית, יש את הזכויות עצמן. אם בהתחלה הזכות היתה רק "העתקה", כלומר הדבר היחיד שהאמן יכול היה לאסור עליך זה להעתיק את היצירה (ומכאן שמה של הזכות - copy right), הרי שאחר-כך נוספו לזה עוד זכויות כמו ביצוע ציבורי (למשל הקרנה של סרט או דיקלום של שיר בציבור), פרסום ראשון, המחזה, יצירה נגזרת ועוד ועוד. כל אמנה מרחיבה את שלושת הרבדים האלה. בכל אמנה יש זכויות יוצרים ארוכות יותר, שחלות על יותר סוכים של יצירות, ומקנות ליוצרים זכויות רבות יותר.

מאיפה זה מגיע? מה שקורה, זה שבדרך-כלל מדינות אירופה יוצרות סטנדרט חדש בתוך האיחוד האירופאי, שמבוסס על החוק אצלן, ואחר-כך הן יוצרות לחץ כדי להכניס אותו לתוך האמנה החדשה. ארה"ב בדרך-כלל מתנגדת, ובסוף היא בדרך-כלל מתיישרת, אבל לא תמיד. דוגמאות? בבקשה!

שימוש הוגן: בחוק יש הגנות על המפרים, שמאפשרות להפר את זכויות היוצרים בנסיבות מסויימות. ההגנה הרחבה ביותר בדין, שהכי מאפשרת להפר, היא הגנת "שימוש הוגן". ההגנה הזו רחבה מפני שהיא סטנדרט פתוח. החוק לא מגדיר בדיוק מה היא כוללת, אלא הוא נותן כמה קווים מנחים שלפיהם צריך לפעול. כל יתר החריגים הם מאוד מאוד ספציפיים, ולא עוזרים כמעט בכלום. אם אין לך הגנת "שימוש הוגן", אז 95% שאין לך הגנה בכלל. עכשיו, בכמה מדינות יש את ההגנה הרחבה הזו? בדיוק בשתיים. אחת - ארה"ב; שניה - ישראל (שאימצה את הדין מארה"ב, בהתחלה באמצעות פסיקה ואחר-כך בחוק מהשנה שעברה). בכל יתר העולם אין הגנה כזו. בכל יתר העולם מסתפקים רק בהגנות הנקודיות. בארה"ב ובישראל יש גם את ההגנות הנקודיות וגם את הגנת השימוש ההוגן.

מה שחשוב להבין, זה שהגנת השימוש ההוגן מנוגדת כנראה לאמנוֹת הבינלאומיות, שלא מאפשרות הגנה על סטנדרט פתוח אלא רק במקרים "מוגדרים וברורים". זה יצר וממשיך ליצור המון חיכוך בין ארה"ב ליתר העולם, אבל ארה"ב די מצפצפת על כולם, פשוט כי היא יכולה. מסקנה: מבחינת החוק, מבין המדינות החתומות על האמנות הבינלאומיות (כלומר - כל מדינות המערב ורובן המכריע של יתר מדינות העולם), ארה"ב וישראל הן שתי המדינות עם ההגנה הכי רחבה על המפר.

נמשיך: זכויות מוסריות. האמנות מחייבות להגן על שתי זכויות מוסריות. ברוב מדינות אירופה יש יותר משתי זכויות מוסריות, ובחלקן יש ארבע זכויות מוסריות שונות. זה לא מפתיע, כי באירופה באופן כללי יש את ההגנה הכי חזקה על זכויות יוצרים. בישראל יש רק את השתיים שהאמנוֹת מחייבוֹת (אבהות וסילוף). ובאיזה מדינה אין זכויות מוסריות בכלל? באיזה מדינה מותר "להפר" את הזכויות האלה, פשוט כי אין את מה להפר? נכון, ארה"ב. וזה, שימו לב, למרות שהאמנוֹת מחייבות את ארה"ב לתת זכויות מוסריות. ארה"ב עשתה איזשהו "תרגיל" והיא טוענת שמשהו אחר שיש אצלה בחוק הוא "מספיק דומה" לזכויות מוסריות - הכל כדי לא להרחיב עוד יותר את זכויות היוצרים.

ועוד דוגמה: מנעולים אלקטרוניים. אחת ההתפתחויות המסוכנות בדיני זכויות היוצרים היא ההגנה על מנעולים אלקטרונים. הרעיון של מנעולים אלקטרוניים הוא פשוט: שמים במכשירים ובמוצרים תוכנות שמונעות העתקה או שימושים מסויימים במידע. למשל, ב-DVD שלנו יש מנעול אלקטרוני שמונע מאיתנו לצפות ב-DVD ממדינות אחרות, למרות שרכשנו אותו כדין ומותר לנו לצפות בו. עכשיו, לפעמים מנעולים אלקטרוניים זה לגימי, כי זו הדרך היחידה להבטיח שלא ייפגעו זכויות יוצרים. מצד שני, לפעמים זה לא לגיטימי, בגלל שהמנעולים האלה חוסמים גם פעולות חוקיות ולגיטימיות (למשל, צפיה ב-DVD ממדינה אחרת, או העתקה של יצירה שזכויות היוצרים עליה פגו כבר, או העתקה שנחשבת "שימוש הוגן", וכו').

עד כאן אין למנעולים האלקטרוניים שום קשר לדין. ה"מנעולים" האלה זה פשוט משהו שהיצרנים הכניסו לתוך המוצרים שלהם. אין לזה קשר לחוק. אלא מה? אנשים התחילו "לפרוץ" את המנעולים האלה. למשל - פורץ DVD. מה עשו האירופאים? קבעו שגם לפרוץ "מנעול אלקטרוני" זה מנוגד לזכויות היוצרים! אז עכשיו, אם "פרצתי" מנעול כדי לבצע פעולה חוקית למהדרין, כמו לצפות ב-DVD שרכשתי בחו"ל במיטב כספי, או לעשות עוד עותק של ה-DVDלשימושי הפרטי (זה מותר!), אז עצם פעולת ה"פריצה" היא מנוגדת לחוק. בדרך הזו "עוקפים" את ההבחנה שהחוק עושה בין מה שמותר לבין מה שאסור. כל מה שצריך לעשות זה לשים את הכל מאחורי מנעול - והכל אסור. האמריקאים, יש לומר, אימצו את זה בסוף, אבל הם לא היו המקור לזה. המקור היה באירופה. ארה"ב היתה האחרונה לאמץ חקיקה מהסוג הזה.

ודוגמה אחרונה ומרגיזה: מאגרי מידע. על מאגרי מידע יש הגנה מאוד מאוד קטנה בזכויות יוצרים, אם בכלל. למה? כי לבעל מאגר המידע אין בעלות על המידע. הוא רק סידר אותו בצורה מסויימת (למשל - ספר טלפונים שמסודר לפי הא"ב). הוא לא היוצר שלו. אם כך, מותר להעתיק מידע ממאגר מידע, נכון? אז זהו, שהאירופאים לא אהבו את זה, אז הם יצרו דירקטיבה חדשה שמקנה הגנה חזקה מאוד לבעלים של מאגרי מידע. כמה חזקה? יותר חזקה אפילו מזכויות יוצרים רגילות. במילים אחרות - אפילו במקרים שמותר להפר זכויות יוצרים, אסור להעתיק מתוך מאגרי מידע. מרגיז? מקומם? זה הדין באירופה, אבל עדיין לא בארה"ב. עם זאת, יש להניח שזה יהפוך להיות הדין בקרוב, עם אימוץ הפרוטוקולים הבאים לאחת מהאמנוֹת הרלבנטיות.

ועוד דוגמה אחת (אני יודע שאמרתי שהקודמת תהיה האחרונה, אבל נזכרתי בעוד משהו): ארה"ב היתה בין המדינות האחרונות עד כה להרחיב את מספר השנים שיש זכויות יוצרים מ-‏50 שנה אחרי מות היוצר ל-‏70 שנה אחריהן. זו התפתחות חדשה יחסית. האמנוֹת, יש להודות, דורשות רק 50 שנה, אבל הדירקטיבה האירופית היא של 70 שנה, וזה יצר לחץ חזק על ארה"ב. למה? בגלל כלל שנקרא "כלל התקופה הקצרה", שאומר שאמנים מקבלים במדינות זרות זכויות יוצרים רק לתקופה שהם זכאים לה במדינה שלהם. לולא ארה"ב היתה מיישרת קו עם אירופה, האמנים והתאגידים שלה היו מקבלים באירופה זכויות למשך פחות זמן מאשר האמנים והתאגידים האירופאיים באותן מדינות.

ארה"ב היא גם בין המדינות היחידות (אם לא המדינה היחידה) שהחוקה שלהן אוסרת על הענקה של זכויות יוצרים לנצח.

לסיכום, התהליכים שמתוארים בכתבה הזו הם (פחות או יותר) נכונים, אבל זיהוי ארה"ב בתור המקור שלהם הוא שגוי. המקור הוא כמעט תמיד אירופה.
ארה''ב איננה תמיד השטן 503285
ראשית כל, המצב עם פטנטים בפירוש גרוע יותר בארה"ב, אשר מנסה לגרום לחקיקה שתאפשר פטנטים על תוכנות גם בחלקים אחרים של העולם. לא קשור לנושא המאמר, אך משפיע על הדימוי של ארה"ב.

לא ברור לי
בפרט:

שימוש הוגן: גם אתה מבלבל בין מה שסתם נמצא מחוץ לגבולות זכויות היוצרים לבין שימוש הוגן. מותר לי לקרוא את הספר בשירותים או להשאיל אותו לשכן ללא קשר לחוקי זכויות היוצרים. שימוש הוגן הוא, לדוגמה, הבאת ציטוט מיצירה לצורכי ביקורת או מחקר.

איפה בדיוק האירופאים קבעו שעקיפת הגנה כשלעצמה מנוגדת לזכויות היוצרים?

האמריקאים: בשנת 1998. והלכו קצת יותר רחוק: גם מי שמספר לך איך אתה יכול לפרוץ מפר זכויות יוצרים. יצרני מדפסות השתמשו בזה (כמעט בהצלחה) כדי למנוע שימוש במחסניות דיו שלא מתוצרתן במדפסות. ההגנה לא צריכה להיות אפילו יעילה ‏1

החוק המדובר הוא כמובן http://en.wikipedia.org/wiki/DMCA .‏

מאגרי מידע: כל פריט בנפרד אולי אינו בר־הגנה עפ"י זכויות היוצרים (זה משתנה ממאגר למאגר) אך האוסף כולו מוגן ככלל, גם לפי זכויות היוצרים הקלאסיות. בפרט: גם לפני שנים אסור היה לי להעתיק ספר טלפונים‏2.

באופן כללי נראה לי שלגבי זכויות יוצרים המצב בארה"ב מתועד הרבה יותר טוב מאשר בשאר העולם. בפרט בויקיפדיה האנגלית יש המון מידע על המצב בארה"ב והרבה פחות על המצב בשאר העולם.

1 למי שלא מכיר, גרסה עברית של נוסח אנגלי מקובל: "ההודעה הזו מוצפנת ע"י הפעלה כפולה של הצפנת אתב"ש. כל נסיון לפענח אותה או לתעד את פיענוחה הוא הפרה של זכויות היוצרים שלי [בארה"ב]."

2 ומצד שני, לפי כללי השימוש ההוגן מותר לכתוב ביקורת ספרותית על ספר טלפונים, למי שזוכר.
כמה תשובות 503319
שימוש הוגן: אין לי מושג למה אתה חושב שאני מבלבל בין ההגנה לבין מה שלא מוגן מלכתחילה. אני לא. למעשה, אני הוא זה שיצר את ההבחנה הזו מלכתחילה (בתגובה לטוקבק הראשון כאן).

מאגרי מידע: לפי הדירקטיבה האירופאית ההגנה מתפרשת על מעבר ההגנה הצרה שזכויות היוצרים מספקים. זה בדיוק העניין.

לגבי עקיפת הגנה על מנעולים אלקטרוניים, החוק הזה הוא כרגע אחיד, מכיוון שהוא מופיע באמנוׁת הבינ"ל הרלבנטיות.
כמה תשובות 503351
איזו אמנה בינלאומית יש על DRM? אתה מתכוון ל-ACTA?
ארה''ב איננה תמיד השטן 503349
תגובה מצויינת, ולכן זכית שאענה לך בחום. (♪♫)

אני מסכים איתך שארה"ב אינה מקור כל הרע בתחום, וקשה לי להתווכח איתך לגבי משחק הכוחות בין ארה"ב לאירופה. באירופה יש לכל מדינה את חוקי זכויות היוצרים שלה, שבמסגרת האיחוד עוברים תהליך של הרמוניזציה. באירופה ובישראל תוקף זכויות יוצרים הם 70 שנה לאחר מות היוצר. במקרים מסויימים תקופת ההגנה באירופה ובישראל ארוכה מתקופת ההגנה בארה"ב, ובמקרים אחרים (למשל יצירות מוזמנות או הקלטות), תקופת ההגנה בארה"ב ארוכה יותר. אבל בכל זאת, באירופה באקלים הפוליטי הנוכחי יש התנגדות להארכת זכויות יוצרים, למשל על יצירות מוזיקליות*.

אני דן על מערכות ניהול זכויות (DRM) בחלקו השני של המאמר. לראשונה חוקק איסור על עקיפת מערכות DRM דווקא בארה"ב, במסגרת חוק ה-DMCA (חוק זכות יוצרים בעידן הדיגיטלי), שנחקק ב-‏1998. רק ב-‏2001 האיחוד האירופאי העביר את ה-EUCD (צו על הרמוניזציה של אספקטים מסויימים בזכויות יוצרים וזכויות נלוות בעידן המידע, או בקיצור, צו זכויות יוצרים), שמכיל אלמטים דומים. באירופה היתה התנגדות עזה להעברת הצו, ולעומת זאת חוק ה-DMCA בארה"ב נחקק בקלות יחסית.

אולי הייתי צריך לתת במאמר אבחנה ברורה בין שימוש הוגן (Fair Use) וטיפול הוגן (Fair Dealing). שימוש הוגן מורכב מרשימה פתוחה של נושאים שיש לשקול "לצורך בחינה של הוגנות השימוש ביצירה". טיפול הוגן מורכב מרשימה סגורה וממצה של מעשים ש"לא יהא בהם משום הפרת זכות יוצרים". חוק זכות יוצרים החדש החליף את ה"טיפול הוגן" ב"שימוש הוגן", ולכן מהווה שיפור משמעותי של המצב. לדעתי אחת הסיבות לשינוי היה פסק הדין במשפט וולט דיסני נגד דודו גבע. שימוש הוגן במובן של החוק הישראלי יש בארה"ב (שהיא במקרה זה המודל של החוק הישראלי) ובדרום קוריאה. למרות שבשאר העולם המונח המקובל הוא "טיפול הוגן", בקנדה למשל הפסיקה מתייחסת ל"טיפול הוגן" עפ"י הקריטריונים של "שימוש הוגן". אני לא חושב ש"טיפול הוגן" מפר אמנות בינלאומיות, אבל אשמח להבהרות.

ת''ט 503350
צ"ל: אני לא חושב ש"שימוש הוגן" מפר אמנות בינלאומיות, וגו'.
ארה''ב איננה תמיד השטן 503418
לגבי המנעולים האלקטרוניים הייתי הכי פחות בטוח, ואולי באמת במקרה הזה ארה"ב הקדימה את אירופה, אבל בכל יתר הנקודות שהעליתי אני איתן לחלוטין בדעתי - אירופה היא המחמירה יותר בזכויות יוצרים, וארה"ב היא הנגררת. היו גם מקרים שבהם קבוצות לחץ אמריקאיות (!) לא הצליחו לשכנע את הקונגרס להרחיב את זכויות היוצרים, אז הם הלכו במקום זה לגופים הבינלאומיים כדי לקדם שינוי בַּאַמָנוֹת...

המעבר מ"טיפול הוגן" ל"שימוש הוגן" לא ממש רלבנטי. קודם כל הוא בוצע רק בישראל. בארה"ב מלכתחילה היה "שימוש הוגן" - שזה סטנדרט פתוח יותר, ולכן מעניק הגנה רחבה יותר על מפרים.

(אם אתה בכל זאת רוצה להיכנס לזה, אציין רק שבכל אופן, בשני המקרים מדובר בסטנדרט פתוח (מי יותר מי פחות), והמעבר של ישראל מ"טיפול" ל"שימוש" רק פתח את הסטנדרט אפילו עוד יותר, כך שכעת המפרים זוכים ליותר הגנה, כמו בארה"ב.)

לפי הדעה השלטת ברובו המכריע של עולם המשפט, סטנדרט הגנה פתוח כמו "שימוש הוגן" מפר את תנאי הסעיפים המתירים יצירת הגנות רק במקרים ספציפיים ברורים, מוגדרים, מצומצמים ומיוחדים (סעיף 9(2) לאמנת ברן, סעיף 13 לאמנת TRIPs). יש סתירה עקרונית בין סטנדרט פתוח ורחב לבין דרישה להגנות במקרים ספציפיים ומצוצמים בלבד.

הפרשנות העיקרית שניתנה לסעיפים האלה עד כה היא ב-Report of Panel של ה-WTO (ארגון הסחר הבינלאומי), ושם הובהר שההיתר ליצירת הגנות ב"Certain Special Cases" משמעותו רק מקרים שהם "Clearly defined", ו-"Narrow in scope". הגנה של סטנדרט פתוח היא ההיפך הגמור משתי הדרישות האלו, או לכל הפחות של הדרישה הראשונה.
והנה עוד דוגמא (ותודה לטימוטי ווו) 503483
זכויות ביצירות מוקלטות (מה שדומה אצלנו לזכויות מבצעים ומפיקים) נוספו בארה''ב רק בשנות השבעים, באופן חלקי, וגם זה רק אחרי לחץ אירופאי כבד. הזכויות האלה בארה''ב הן גם פחות מקיפות מאשר באירופה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים