בתשובה לGod eat God, 01/01/02 12:31
דני דותן ושינקין 50695
ועוד משהו: אתה נצמד למשמעות המילולית של "גזענות" ו"אנטישמי", בעוד שהמשמעות המקובלת היום שונה. שנאת ערבים היא גזענות על אף שאין גזע ערבי, ואינה אנטישמיות על אף שהם שמים.
דני דותן ושינקין 50711
"אתה נצמד ל---" – למה אתה חושב שאני נצמד למשמעותם המילולית?! האם זה נובע מתגובתי?? האם אמרתי על מישהו שהוא גזען/אנטישמי?

"אני הגדרתי אותו "אנטישמי"" – אבל השנאה לחרדים (שוב כאין וכאפס וכו') לא נובעת מהיותם שמיים!! ה 'שונאים' הם שמיים, והם אינם שונאים שמיים אחרים! באותה מידה יכולת לומר שהם שונאים אנשים עם אוזניים, והרי לחרדים יש אוזניים.

לא ענית לי כלל. אבקש התיחסות לטיעוני.
דני דותן ושינקין 50712
כפי שאמרתי: משמעות המילה "אנטישמי" אינה "שנאת שמים" (הפירוש המילולי) אלא "שנאת יהודים".
למלה "גזענות" פירושים רבים שחלקם אינם קשורים לגזע דווקא (ולפיכך יש שיגידו שהיהדות גזענית).
דני דותן ושינקין 50717
ראה! אני מבין היטב למה אתה מתכוון.
אבל גם "שנאת יהודים" לא יחלץ אותך. אותם השונאים את החרדים לא שנאים אותם *כי הם יהודים*. רובם המוחלט של השונאים יגדירו את עצמם "יהודים". לי אין שנאה לשום קבוצה של בני-אדם, ואני גם לא כל-כך אוהב לחלק את המין האנושי לקבוצות (בניגוד לאותם חרדים הדואגים להבדיל את עצמם מה "גויים"). אין לי מה להגן על השונאים החילוניים ולא על אילו החרדים, אבל הכינוי "אנטישמיים" הוא דמגוגיה זולה. אין שום קשר לשינאת שמיים ולא לשינאת יהודים. סתם שינאת-השונה רגילה.

אני מסכים כמובן שהמילים "אנטישמיות" ו "גזענות" עברו שינויים גדולים (אם כי אגב, אין בעיתיות בביטוי "היהדות גיזענית". כקודקס ערכים היא יכולה להיות גזענית, ובהרבה מקרים היא אכן כזאת. ראה יחסה על הגויים).
דני דותן ושינקין 50730
התלוננת על כך שלאדם שקורא לרצוח ערבים לא קוראים "אנטישמי". התשובה היא שלא קוראים לו "אנטישמי" מכיוון שביטוי זה מיוחד לשנאת יהודים. מי שטוען שערבים נחותים מיהודים הוא גזעני (למרות ש"ערבים" אינו גזע). כמו כן, יש שיטענו שהיהדות גזענית - על אף ש"יהודי" ו"גוי" אינם גזעים (בסתירה לטענתך המקורית כי רק שנאת גזע היא גזענות).
מאפיינים רבים של האנטישמיות הקלאסית קיימים בשנאה לחרדים, ולפיכך היא עשויה להיות אנטישמיות. שים לב: לא קראתי את הרומן של דני דותן. דברי הותנו בעדותו של אלי, שזהו התיאור הקיצוני והזוועתי ביותר של השתלטות חרדית; מאחר שפגשתי בכמה מ"מתחריו" של רומן זה, אני יכול לקבוע בביטחון שאם הוא קיצוני מהם, הוא אכן אנטישמי (נזכיר כדוגמה את הקטע ב"חרצופים" בו קבוצת חרדים מנסרים חילוני לגזרים - תמונה כמעט זהה לתחריט המפורסם של עלילת הדם מימי הביניים).
דני דותן ושינקין 50817
המונח הנכון, לדעתי, לגזענות הוא שנאה על רקע אתני (ולאו דווקא עפ"י ההגדרה הביולוגית 'גזע'). ככזאת, השנאה לערבים או למזרחים היא אתנית ואילו השנאה לחרדים היא סתם שנאה לעושק אותך (שאינה לגיטמית!). יתכן שיווצר דימיון בין שנאה כזאת או אחרת – בסופו של דבר הדמוניזציה האנושית נובעת מסטריאוטיפים די אוניברסליים (עלוקה מוצצת דם וכו'). אבל הנקודה העיקרית היא שהאנטישמי שונא אנשים מסויימים בגלל שהם יהודים – החילוני השונא (שנדיר בהרבה מהחרדי השונא), אינו שונא את החרדים בגלל שהם יהודים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים