בתשובה לרון בן-יעקב, 04/01/02 19:29
עוד כמה נקודות למחשבה 51152
1. כל הסימפטיה והאמפתיה שבעולם למשפחה המטאפורית שנקראת "משפחת האדם" לא עוצרת 'מנהג', שרוב האנשים מתנגדים לו בכל התוקף והעוצמה לפני שהם מבינים את הכרחיותו. ל"מנהג" הזה קוראים ניסויים קליניים. הדבר שמעורר בד"כ התנגדות עצומה מאנשים זה המחשבה על "ניסויים בבני אדם". ברגע שאנשים מבינים שבלי ניסויים בבני אדם לא נדע איך בני אדם מגיבים ואז הרבה יותר אנשים יפגעו (לפני הכל הם עצמם), הם נרגעים ומאותו הרגע, זה נהפך אצלם למובן מאליו. היו לנו כמה דוגמאות לאנשים כאלו בדיון הארוך הקודם ובזה הנוכחי.

2. "בעוד זה של השימפנזה או השפן ממומש במלואו כשהם נלקחו למעבדה". אך... היומרה. תכונה כה אופניינת לנו, הומוספיאנס. אחד הדברים החביבים ביותר על בני האדם זה הדירוג. אנשים אוהבים היררכיה, והם אוהבים את עצמם. לכן, בד"כ כשיש פירמידה - תמיד האנשים נמצאים בראשה. למה לא, לגיטימי.

אותו השפן נלקח למעבדה, שפן קטן - בעל פוטנציאל ממומש למשעי. הוא נלקח יחד עם אחיו העכברים והכלבים. נלקח למבדק מקיף של זלמיד - תרופה נגד דיכאון. השפן בהחלט היה מדוכא, למרות שהפוטנציאל שלו הגיע לשיא מימושו - אבל התרופה לא עזרה לו במיוחד. איזה מזל שגם נזק מיוחד היא לא עשתה. לא שזה שינה לשפן, במילא המיתו אותו בסוף הניסוי. ואז הם בדקו את זה על 20 אנשים. חולים מהמחלקה הסגורה בבית מחסה לחולי נפש. זה לא גרם לשום דבר מיוחד אצלם, אבל הקופים נראו שמחים הרבה יותר אחרי שקיבלו זלמיד בכלוב. התרופה שוחררה, וכמה אנשים, כמו שהזכרת קודם זכו לגורלם המר ול"פוטנציאל הלא ממומש" שלהם - לחיות כמפגרים. מסתבר שנזקים ניורולוגיים קשים יכולים להגיע גם כשלא מצפים להם במבדקים שטחיים ולא מקיפים...

אז למה שלא נשתמש במפגרים אלו לניסויים מדעיים?

אולי, כי הם כבר לקחו חלק פסיבי בניסוי המר ביותר שאי פעם יזכו לקחת בו חלק.

אבל מי יודע, אולי לא. נסתרות דרכיו של ההומו-ספיאנס.
עוד כמה נקודות למחשבה 51185
כמדומני שזה דפוס חוזר בתגובות מהסוג הנ"ל (ראה החלפת הדברים עם טל כהן על מיתוס התליתומיד ודרשות מסיונריות). היינו, השימוש בכל תגובה כקרש קפיצה רטורי תוך התעלמות מנימוקים ספציפיים שהובאו.

אני תוהה אם אכן קראת את תגובתי או שרק זיהית מילות מפתח "סימפתיה" , "מטאפורה" או "פוטנציאל" שגרמו לך להגיב באופן כל כך אמוציונלי.

ציטוט מתגובה מוקדמת יותר שלך:
"אבל אני חושב שעברנו את השלב הזה, ואפשר להתקדם הלאה - למסקנה שמעתה יש לבדוק כל מקרה לגופו; למדוד תועלת, מול סבל, מול סיכוי בכל ניסוי, כדי שנתקדם לכיוון לעולם מתקדם יותר מדעית ומוסרית גם יחד."

האם קשה לך לקרוא תשובה לא טכנית אלא מעט יותר פילוסופית, שנראה לי שלמעשה, הסיפא שלה לא רחוקה מחלקים מסוימים מהמסקנה שלך.

זאת אומרת, הדרישה המוחלטת והטבעית לספק הסבר _מצדיק_ לפגיעה שעושה ה-הומו-ספיאנס (יצור אנושי בעל תבונה) באינטרסים של ה-קרטוס-ספיאנט (יצור בעל כושר חישה).
עוד כמה נקודות למחשבה 51199
שני דברים לי אליך:

1. התגובה שלי הייתה רק למחצה תגובה להודעה שלך. אני רואה בה יותר כהמשך. העלית מס' נקודות למחשבה, חשתי צורך להעלות נוספות, שראיתי אותם כמקושרות לאותן נקודות שהעלית אתה.

2. תקרא בעצמך את התגובה שלך, תתייחס למשפטי מפתח ולא רק מילות מפתח, ותאמר לי במטותא, אם אותה כל הפילוסופיה שמסביב לא מכסה על מס' קווי מחשבה שמאפיינים גם אותך (ואם לא, אז זה מה שמשתמע מהתגובה בכל מקרה).

לסיכום, אודה שאיני מבין הרבה בפילוסופיה. מעולם לא היה תחום זה, בין תחומי העניין שלי. אם עובדה זו גרמה לי לפרש לא נכונה את תגובתך, הריני מתנצל ואשמח אם תבהיר אותה. יתכן ומיעוט הפילוסופיה בתגובה שלי, היא שגרמה לך להכנס למגננה למחצה שבתגובה האחרונה שלך, למרות שאיני רואה סיבה לכך (לא היה פה שום דבר אישי, אחרי הכל, ואני מקווה שעדיין אין).
עוד כמה נקודות למחשבה 51206
1. אף פעם לא אישי. (טוב לא כל כך "אף פעם" אבל אם זה יהפוך לאישי, לא יהיה לך ספק בכלל).

2. ממה הסקת שהנקודות שהעלתי מראות על קווי המחשבה שלי. נעזוב זה, כי זאת נקודה מאד שולית.

3. הציטוט שהבאתי מדבריך מראה שאתה ניזקק ועוד איך לפילוסופיה, זאת של המוסר. ("ואני לא ידעתי שכל חיי דיברתי פרוזה"). כל הדיון הזה מסתובב סביב שאלות פילוסופיות כי אם זה רק עניין טכני, מדוע שהבעיה תהייה כל כך מציקה?

4. ומה תגובתך על החצי עליו דילגת?
עוד כמה נקודות למחשבה 51284
1. ספק לא יהיה, גם במקרה ההפוך; אולם אני מקווה שזה יישאר ככה.

2. אולי שולי לדיון הכללי (ואולי לא), אבל אם ברצונך לעזוב את זה, דיינו.

3. פילוסופיה של המוסר יש לי. משל עצמי. אתה הראשון שאיתו ניהלתי שיחה בנושא, אשר הפגין בעייתיות משמעותית עם המשפט הזה. עד כה, בשיחה עם מספר לא מבוטל של אנשים מכל הסוגים, לא נאלצתי לצטט מלומדים מתים (או חיים) בשביל להגן על המשפט שלי; בדיון הנוכחי, לעומת זאת, וכחנים פילוסופיים עשו מאמצים לנסות לגרור את הדיון לכיוון הזה בדיוק. מצטער, יש לי דברים טובים יותר לעשות. אם בכל זאת תרצה לפתוח דיון פילוסופי מעמיק על הקווים המוסריים שלי בנושא ניסויים בבע"ח, אתה מוזמן לעשות זאת בדוא"ל - אך אני מזהיר אותך מראש, אין לי ידע רב בתחום ואיני מתמקד בו, למרות שזה עשוי לאכזב מקבץ אוכלוסיה של אנשים כמוך. קבל את התנצלותי הכנה.

4. כשאמרתי "למחצה תגובה" התכוונתי לזה במובן המטאפורי ולא הטכני. דווקא ציפיתי מאיש רוחני כמוך להבחין בכך.
:-)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים