מהי אמנות 512366
ההגדרה, או ליתר דיוק, המרכיבים בהגדרת "אמנות" של צחי בר מעניינים, אלא שהייתי מוסיף להם גם את ה"אמונה" וה"אמת". האמן המבטא את האמת שלו ומאמין בה, נותן לנו יצירת אמנות. מעניין שבעברית המונח אמנות כולל גם את האמן, יחד אם האמונה והאמת. אם אין אמת ביצירה - ואמת היא מושג מופשט ורחב כיביסודו הוא רגשי, בניגוד למלאכותי, ולא ניתן לחוש יחד עם אתה את אמונה של האמן, היא אינה אמנות. באנגלית Art היא חלק מ- Heart. רעיון ה"אמת" ו"האמונה" באמנות אינו מקורי שלי. למדתי אותו לפני שנים רבות, כאשר הייתי בן 14, מפרחיהו, מורה לספרות בגמנסיה הרצליה שמילא מקום, בהיותו כבר גמלאי,של מורה שנאלצה להחסיר מספר ימים. כשקראנו אתו שירה של משוררים גדולים והתלהבנו ממנה לאור הסבריו של פרחיהו, הוא אמר - אתם נהנים מאחר ששירים אלה הן יצירות אמנות. האמן, המשורר, הצליח לבטא את אמונתו ברגשות אמת, וזה מה שצד למעשה את לבכם ומוחכם. הבנתם והרגשתם גם את האמונה ואת האמת שהוא מבטא, ולכן זוהי אמנות. כל אחד יוכל למצוא בה גם האמת שלו, ואת האמונה שבלבו, בין אם המדובר באמת ובאמונה שכליים ובין אם הם רגשיים, כי האמן יצר יצירת שתכנה הוא "אמת" בה האמין.
ואכן אני מרגיש שאני נמצא מול יצירת אמנות כאשר אני מתבונן בציורים, צילומים, קורא ספרי פרוזה ושירה, מסתכל על פסלים וכו', ואני חש שהאמן נתן ביטוי לאמונתו ולאמת שלו, ולא יצר איזה יצירה שרכיכיה מלאכותיים, טכניים חסרי אמונה שאינה באה מתוך לבו, מסוג של "יצירה לשם יצירה". לצערי, ויתכן שאינני שייך לרבים בדורנו שהם "מבינים הכל", ומגלגלי עיניים מרוב חשיבות עצמית, כאשר אינני מרגיש רגשות של אמונה ואמת , אלא רק גינונים חיצוניים, מלאכותיים, מאולצים, אינני חש שאני ניצב מול יצירות אמנות. לכל היותר אראה בהן תוצאה, מוצלחת יותר או מוצלחת פחות, של טכניקה מלאכותית שאינה באה מתוך הלב. במקום אמנות אראה אומנות. צייר שהוא אמנות אינו ציור של מה שאחרים רואים, אלא את מה שהצייר מאמין באמת ובתמים שהוא רואה.
דוד פרנקל
מהי אמנות 512531
הדיון מזכיר לי את הניתוח ב''זן ואומנות אחזקת האופנוע'' על הגדרת המושג איכות. אם אני זוכרת נכון את מה שקראתי בתיכון, פירסיג טוען שלמרות שכולנו מבדילים בקלות בין דבר איכותי ללא איכותי, לא ניתן להגדיר את המושג.
מושג האיכות בוודאי קשור להגדרה של אומנות טובה או לא טובה, אבל גם אם לא נתייחס לאיכות באופן כללי, ניתן להתייחס רק לטענה שמוצגת בספר, שאנחנו יכולים להרגיש משהו קונסיסטנטי כקבוצה בלי להיות מסוגלים להגדיר אותו. נראה לי שאנשים רבים יתחברו להערה של דוד ויסכימו שהם מוסגלים להרגיש את האותנטיות בתכלית המרכזית של האמן, ואולי בכך להקל קצת על ה''הגדרה'' של אומנות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים