נעמי (רייגן) הולכת באשר הולכים 516722
לטלי שלום
הרגישות לנושא מוצאת בי הד. אני לא אהיה מילודרמטית עד כדי שימוש במושגים כמו עוולה חברתית ודומיו, גם אם כאלה מעוגנים בהחלט במגמה הקיימת אליה אני מתייחסת, שכן זה מצער בעיניי, לא פחות, מההיבט המקצועי- אומנותי.
חוטאת בכך יוכי ברנדס אף יותר מנעמי רייגן בעיניי: ב"לכבות את אהבה" היא לוקחת מושגים כמו שבלונה ונוקשות תצפיתית לגבהים חדשים. והקטעים המצטיינים בתצרום תאורי במה שקשור לאוכלוסיה אליה היא מתייחסת(החרדית שלא במקרה) מאופיינים גם, בחוויתי שלי, בקהות כללית, בסגנון מסורבל ובבניה שטחית רדודה ולא משכנעת של חומרי הטקסט. זה בא לידי ביטוי גם ב"הגר" בעיקר בחלקו הראשון של הספר. (השני טוב בעיניי)
זה מאכזב בייחוד על רקע הביוגרפיה האישית של המחברת. ודווקא בהתחשב בו נראה שהיא נוקטת כמעט בבורות מעושה או בסתם עיוות יזום מסיבותיה היא.. שמן הסתם גם הן קשורות לאותה ביוגרפיה..
ב"רומן רוסי" אני מניחה שלמאיר שלו היו מניעים אחרים מאלה של ברנדס, גם אם הדיסוננס קיים גם אצלו בכיוונים זהים,(כשהוא מגיע לדמות החזן, משפחתו וקהילתו הבני ברקית. השחור שם הוא שחור מאוד.) אני רוצה להאמין שבמקרה שלו לא היו מניעים.. לא אכנס לניתוח הרקע לתופעה כזו, שבטח ניזונה מגורמים רבים בעלי רמות עומק שונות. אני רק מספידה את קיומה בעיקר כשמדובר ביצירת פאר מדהימה ומכמירת לב כדוגמת "רומן רוסי".
לעומת הנ"ל ב"חווה ואדם" המפגשים הקצרים שעורך לנו רם אורן עם דמויות מהעולם החרדי שופכות אור על צד אנושי וחומל, הקיים בו, המודגש באור יקרות על רקע הקור והניכור שמחוצה לו. התייחסות לגוונים ומגמה של ניפוץ הנחות סטיגמטיות קיים גם במפגש של גיבורת הסיפור במהלך מנוסתה עם בעל עגלה ערבי. ברכתי את הסופר במהלך הקריאה ולו בשל אחרותו (ר שרוקה) המגמתית בעניין.
כולנו חוטאים במתכוון או שלא בהכללות, בהטמעת סטראוטיפים כאלה ואחרים ובהשרשתם .
נפלו באותו פח גם גדולים וטובים. טולסטוי, גתה, בולגקוב, שיקספיר ודוסטוייבסקי הם רק חלק זעיר מהם.
אותיות שמקבלות במה ציבורית אמורות להכתב בזהירות רבה יותר, כי קיימת אחריות, שעל היוצרים להיות ערים לה.
ב"מרחק נגיעה" יש תאור מקסים של המרקם החברתי העדין והמורכב שמעלה הסדרה.
הרשתי לעצמי להכניס בהתייחסותי לדברייך אספקטים נוספים דווקא מתוך הזדהות והסכמה עם כל מילה שכתבת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים