בתשובה לאיתי כוחיי, 20/07/09 12:19
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517288
למעשה, המתלוננת (כפי שהיא מצוטטת בפסק הדין) אמרה "לכלב לא היו עושים דבר כזה", ומקריאה של מה שהיא אומרת לא מתקבל הרושם שהיא לא חשה כשווה בין שווים, אלא שהיא חושבת שהדורס הוא בן זונה וגזען. העובדה שדרורי הסיק מזה משהו שונה מהותית *כן* אומרת עליו משהו.

בכל מקרה, המפתח להבנת מה שהולך כאן הוא ציטוט מלא של דברי המתלוננת שאולי ישפוך אור על מה שהיא באמת חשה, לא ה"הקשר" הרחב יותר של קשקושי דרורי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517292
המתלוננת חשה תחושת השפלה בעקבות מעשה גזעני. השופט הרגיש שתחושת ההשפלה הזו פגעה ב''ערך העצמי'' שלה וחשב שתהליך הדיון כולל ההתנצלות, תיקן משהו.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517293
הו, לא. השופט הסיק בצורה כלשהי שהמתלוננת חשה שמעולם לא ''התקבלה לחברה הישראלית'', ושהתהליך המופלא שהוא עצמו העביר אותו בה היה מה שהכניס אותה לשם.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517298
''חוותה המתלוננת פגיעה נוספת, נפשית ורגשית. היא הסבירה, כי חשה כאילו הנאשם רואה בה ''כלב'', ואף הוסיפה, כי תחושה זו נבעה מכך, ששיערה שהוא עושה כן עקב היותה ממוצא אתיופי.''

השופט לא מניח שהמתלוננת לא הייתה ''שווה בין שווים'' עד לתחילתו של הדיון, הוא מניח שהרגישה שאינה ''שווה בין שווים''.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517300
נניח שאני הולך ברחוב בגרמניה ובא אלי איזה נאצי בריון ונותן לי בוקס. אחר כך בבית המשפט אני מסביר שהרגשתי שהנאצי רואה בי "כלב" ומוסיף שתחושה זו נובעת מכך שאני משער שהוא עשה לי כן עקב היותי ממוצא יהודי. האם זה אומר שאני חש שאיני "שווה בין שווים"?

(ובלי קשר, מדהים שהשופט עצמו לא זוכר מה הנאשמת אמרה - כאמור, היא לא אמרה שהיא חשה שהמתלונן רואה בה "כלב", אלא שהמעשה שהוא עשה היה כה נבזי עד כי "לכלב לא היו עושים את זה", על משקל "לא היה פוגע בזבוב" הפוך).
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517354
טעותו של השופט בהבנת הסיטואציה הופכת אותו לגזען?

לפני שתכתוב "דמגוגיה", זכור שאני רק מנסה להבין את הטענה הכללית הזו, אנשים אחרים אולי נזעקו מיד וצעקו "גזענות", ברגע שראו את הציטוטים האלה, אשריהם. אני לא נזעקתי ועד עכשיו אינני מבין את הזעקה.

ואני חושב שלפני שקוראים למישהו "גזען", כדאי להיות בטוח שההאשמה נכונה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517355
אגב, קראתי שוב את התגובה הזאת ונוכחתי לדעת שאני ממש מסכים עם עצמי, אני חושב שזה ההסבר הסביר ביותר לציטוטים השנויים במחלוקת.

תגובה 517284
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517373
מתי קראתי לו "גזען"?

טעותו של השופט בהבנת הסיטואציה הופכת אותו לאידיוט שאולי אינו צריך לשפוט בכלל אם הוא עושה טעויות כאלו. פרט לכך, צריך לתהות האם מאחורי הקלות שבה בוצעה הטעות לא עומד עוד משהו - התנשאות (כמו שאני חושב) או גזענות (כמו שאתה טוען שכולם חושבים) הם הסברים סבירים (הראשון סביר יותר מהשני, וכנראה שמדובר בתמהיל כלשהו של שניהם).
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517374
התנשאות ''מוצדקת'' ע''י גזענות סמויה, אולי לא מודעת.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517416
השאלה היא למה אנו קוראים "גזענות".
האם להשקפת העולם שיש גזעים שהם נחותים (או להיפך - נשגבים) מאחרים, ושאדם אחד נחות מחברו רק בגלל השתייכותו הגזעית, או אולי רק לפעולה מפלה כתוצאה מהשקפת עולם זאת?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517417
שתיהן, לכן כתבתי ''גזענות סמויה'' כשיכול להיות שה''סובל'' ממנה אינו מודע לכך שהוא גזען.
(ואפילו מודע לכך שגזענות זה דבר רע ומתנהג בהתאם).
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517513
אני חושב שרק מה שמביא לפעולה, יחס ודיבור המכוון לאנשים קונקרטיים. אם נתייחס רק לחלק הראשון, הרי הגאווה בזכות הגניוס היהודי והאמונה שהעם היהודי הוא העם הנבחר - היו מכניסים רבים מאד לקטגוריה של הגזענים.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517514
בייחוד כשהגאווה בגניוס היהודי באה מאנשים שלא יודעים כלום על יהדות או מה פרוש גניוס.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517532
לא, לא בייחוד.
אפילו אם כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו זקנים, כולנו יודעים את התורה, ואפילו כולנו יודעים בדיוק מהו גניוס ומי בורך בו, זה לא היה משנה דבר.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517536
לא בהכרח בסתירה למה שאתה אומר, גירסה דתית של ''העם הנבחר'' מדברת על נבחר במובן של חובות שמוטלות על העם (או, לפי המדרש, על חובות שהעם בחר לקחת על עצמו - ''נעשה ונשמע'') ולא על ייחוד במובן של עליונות גנטית.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517539
בודאי שזו הגירסה הדתית וגם הגירסה של החילוניים שאוהבים לעסוק במה שקרוי מחשבת ישראל- זהו לא יותר מתרגיל אפולוגטי. בלי זה היה קשה ''לגלות את היופי ביהדות''.
דיברנו כאן פעם על פיקוח נפש וזה היה רק סימפטום אחד.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517541
כתבתי שזאת ''גרסה דתית'', אחת מיני מספר גרסאות, ולא ''הגרסה הדתית''.

לקבוע שזה תרגיל אפולוגטי זה לא יותר מדוגמטיזם. הדת כוללת השקפות שונות והיא משתנה בהשפעת לחצי הסביבה. כמו המדע. כמו הדמוקרטיה. כמו כל מוסד חברתי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517544
אולי אני לא זוכר נכון, אבל האם ההצדקה למעשי הטבח ההמוניים שבספר יהושע לא נובעת גם כן מאותה תפיסת "העם הנבחר"?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517545
אלוהים בחר בהם לרשת את הארץ הזו (והם בכלל לא רצו להיכנס) וציווה עליהם להשמיד את העממים שחיו בארץ (והם אפילו לא עשו זאת כמו שצריך). נו, אלו לא חובות שמוטלות על העם?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517548
זאת אפולוגטיקה מה שאתה כותב.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517549
חשבתי שזו התלוצצות.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517550
אכן.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517551
לא. זאת פרשנות משועשעת.

מה שאני רוצה לומר הוא שתפיסת ''העם הנבחר'' לא חייבת להיות גזענית, גם לא בפרשנות החלשה של גזענות. הרעיון של מנהיגות דתית, מוסרית או אינטלקטואלית הוא תפיסה מחייבת, ולא דווקא מתנשאת או כזאת שיוצרת זכאות. אחד העם לא היה גזען.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517572
באותה מידה שזו בורות מה שאתה כותב.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517577
תודה על העומק.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517579
Same Same.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517553
קצת מזכיר לי את ''מפני חטאינו גלינו מארצנו'' - זכותו של עם ישראל על ארץ ישראל איננה מוחלטת, אלא תלויה ברמתו המוסרית. וגם זה סוג של השקפה דתית.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517389
הביטוי אידיוט מיותר, לדעתי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517404
הו, לא. זה מעיד על כך שאני לא חושב שהבעיה של דרורי היא בחוסר ידע משפטי או דבר מה מקצועי דומה, אלא בשכל ישר בסיסי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517410
גם אם מתחשבים בדעתך המכובדת והמעמיקה על תכונותיו הבעייתיות של השופט הביטוי עדיין מיותר, לדעתי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517397
אם היה בא אליך בריון סתם (בלי מאפיינים נאציים כלשהם) ונותן לך בוקס, כי הפרעת לו לצאת מחנייה (ולא סתם כי בא לו), ובבית המשפט היית משער שהבוקס ניתן לך בשל היותך יהודי (רק כדי להיות הוגן, יש לציין שבביקורך בגרמניה התלבשת כחרדי), אז ההשוואה הייתה קצת יותר מדוייקת.
(גרמניה עדיין בעייתית, בעצם, כי זו מדינה עם היסטוריה של שנאת יהודים והשמדתם, עדיף היה שתבקר בהולנד).

במקרה כזה, אם השופט היה טוב לב ופטריוט, הוא היה מנסה להוכיח לך שפגיעת הבריון הייתה בגלל טמטומו, ולא בגלל הגזענות שלו, הבריון, שההאשמה על אנטישמיות הייתה באה לו בהפתעה מוחלטת, היה מספר על חבריו היהודים והתנדבותו הממושכת בבית אנה פרנק. או אז, אחרי שהתכנעת כהוגן כי לא גזענות עמדה מאחורי הפעולה הנפשעת, היה מסכם השופט במילים, ''גדי אלכסנדרוביץ' מרגיש עכשיו כשווה בין שווים בארצנו היפה והליברלית בכל הקשור לסמים קלים'' ואתה היית מושך בכתפיך, מציין לעצמך שהשופט לוקה בהתנשאות מסויימת והולך לקופי-בר הקרוב.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517405
לא ניסיתי להשוות, אלא להמחיש שגם אם פועלים נגדי ממניעים גזעניים (כמו שהקופאית חשה - ולא ניכנס לשאלה אם זה אכן מה שקרה), זה לא בהכרח משפיל אותי או גורם לי לחוש שאיני שווה בין שווים, כמו שדרורי משום מה טען שהקופאית חשה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517408
ואני ניסיתי להמחיש שיש משמעות לתחושותיה של המתלוננת, בעיקר אם אין להן מקור חיצוני ברור בסיטואציה שנוצרה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517412
אף אחד לא אמר שאין להם משמעות.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517454
משמעות שהופכת את הציטוט המפורסם להרבה פחות בעייתי ממה שעושים ממנו.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517462
לא ברור לי איך היא עושה את זה. אם אני תוקף אותך בסכין, ובהמשך אתה מתחתן עם האחות בבית החולים בו אושפזת, זה נימוק להקלת העונש שלי?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517464
לא הבנתי.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517469
ב"זכות" המקרה, המתלוננת יצאה כביכול נשכרת בכך שהיא מרגישה כעת חלק מהחברה הישראלית. השופט ראה לנכון לציין את זה כחלק מנימוקיו לאי הרשעת הנאשם. אני שואל שוב: אם תקפת אותי בסכין אבל כשהייתי בבית החולים מצאתי כרטיס פיס וזכיתי בחמישים מליון שקל, האם מגיעים לך תמלוגים?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517474
הדיון בפתיל הזה הוא על גזענותם לכאורה של דברי השופט.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517476
משמעות שעושה את ההיפך הגמור מזה.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517477
מה? איך?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517481
כפי שכבר ניסיתי להסביר כאן כמה פעמים - לא היא לא.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517484
זה תלוי במה אתה מאשים את השופט דרורי, היא משמעותית אם אתה מאשים אותו בגזענות בגלל ההערכה שלו שמהלך המשפט היה משמעותי לתהליך החברות של המתלוננת.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517486
כמו שכבר אמרתי, התחושות של המתלוננת ככל הנראה (עד כמה שניתן להבין מהציטוטים) *אינן* תחושות של "אוי לא, דרסו אותי כי אני אתיופית! לכן אני חשה שאיני שווה בין שווים!" ולכן כל זה לא רלוונטי לגזענות או אי הגזענות של השופט.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517515
לא נפתח כאן ויכוח חדש אבל לדעתי ישנה גזענות מובנית בדת היהודית. כדי לסנן אותה החוצה ( אם אתה יהודי מאמין), אתה צריך להיות מודע לזה ולהתאמץ למצוא את שביל הזהב בין ההומניזם שלך- אם יש בך כזה- ובין הצדדים הגזעניים והשוביניסטיים שבדת. היות שכנראה אצל השופט דרורי אין את המאבק הפנימי הזה, אין הוא מבין מה רוצים מחייו, הואר בסה''כ התכוון לטוב.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517517
איך מה שדרורי אמר מתקשר לגזענות שבדת? איזו גזענות נגד יהודים אחרים מצאת בדת?
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517520
לא אלך עכשיו לנתח את כל 400 העמודים. כדי לראות את הגזענות נגד יהודים, תסתכל אצל החרדים על היחס שלהם למזרחיים. לגבי הגזענות שבדת תתחיל עם הרמב"ם. דרורי היה מלא ממנו בפסק הדין.
מאמר נחמד של משה גולדבלט 517522
אבל אני מנסה להבין איך לדעתך זה גרם לדרורי להיות גזעני כלפי האתיופית. דרורי הוא לא חרדי ומה שהחרדים האשכנזים חושבים על הספרדים לא רלבנטי לגביו. לגבי הרמב''ם, אפשר להתוכח על הגזענות שלו כלפי גויים אבל בכל מקרה אין אצלו גזענות כלפי יהודים. לכן לא ברור לי למה אתה מייחס את פסק הדין הזה לאיזושהי גזענות כללית שלגעתך הדתיים נגועים בה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים