הויכוח על אמיתות התנ''ך 5204
הויכוחים שהתנהלו כאן בקרב האנשים השונים הם בהחלט מעניינים מאוד, אם כי ברובם יש להם קשר מועט מאוד לנקודות שאותן העליתי במאמר. זה מראה עד כמה התנ"ך אותה יצירה עתיקה בת 2500 שנה עדיין מסוגל לעורר סערה בזמנינו , הלואי שיצירות פרי זמנינו יהיו מסוגלות להעלות את אותה הסערה בעוד 2500 שנה...
גם הויכוח בין הארכיאולוגים בנושא התנ"ך והמציאות הארכיאולוגית רחוק מאוד מסיום בימים אלה יוצא בהוצאת ידיעות ספרו של הארכיאולוג אדם זרטל " עם נולד : מזבח הר עיבל וראשית ישראל " ( אותו אפשר יהיה לרכוש בהנחה ,בימים הקרובים, באתר חנות הספרים של דיבוק). זרטל הוא אחד הארכיאולוגים המועטים יחסית שעדיין דוגלים בגישה ה"שמרנית " שיש לקבל את התנ"ך כמקור היסטורי אמין הוא חפר וגילה מזבח קדום בהר עיבל שעליו הוא פסק שזהו אותו המזבח שבנו שבטי ישראל שנכנסו מעבר הירדן כפי שמתואר בספר יהשע
רוב הארכיאולוגים קיבלו את טענותיו של זרטל בזילזול , אולם כפי שהוא מציין בספרו אותו מזבח שהוא גילה הפך מאז גילויו לאתר עלייה לפולחן לאנשים בני דתות שונות שמקבלים את טענתו של זרטל כאותנטית.
בספרו מציג אם כך זרטל תפיסה הטוענת שאין לדחות את האמינות ההיסטורית של התנך על הסף , ואני לפחות מצאתי את הספר כמעניין מאוד ואפילו השתכנעתי בידי כמה נקודות חשובות שאותם מעלה זרטל. גם אם אינך מסכים עם הספר הוא עדיין מעורר מחשבה ומראה שבנושא של התנ"ך ואמינותו ההיסטורית המילה האחרונה עדיין לא נאמרה , וספק .אם תאמר אי פעם
אם זה נכון? הרי זה מחייב! 5205
לא אכנס לויכוח של ארכיאולוגיה, מעולם לא הבנתי
כיצד הארכיאולוגיה יכולה להכריע דיון דתי??
וכבר נאמר כאן, תלוי בגישה או במשקפיים שרואים בהם
את הממצאים הארכיאולוגיים. הרי שלא "מדע הארכיאולוגיה"
יכריע בדיון ,אלא נושאים אחרים.
וליהודים יש מסורת, ומה שיש מסורת מקובל,
ומה שאין מסורת, לא כל כך....
ולגבי לימוד התנ"ך בבתי ספר, מה תעזור הארכיאולוגיה?
אם שונאים את הלימוד לא יעזור שום ממצא ארכיאולוגי!!

צריך שינוי בגישה, צריך שינוי במורים שמלמדים
את המקצוע בבתי ספר.
ואם יבוא מישהו ויאמר שאין זה המזבח של בני ישראל,
אז מה? על דבר זה נופלת או מתקיימת האמונה??

אני חושב שעשית מסע פירסום יפה לספר... יהיו כמה שיעיינו בו,
אבל עצם העניין לבדוק את נכונות התורה-ליהודים על ידי הארכיאולוגיה,
אינו מקובל.
הבהרה 5226
רק כדי להעמיד דברים על דיוקם: המאמר שלי בהחלט לא נועד להיות מסע פירסום לספר של זרטל. על קיומו של הספר נודע לי רק לפני שלושה ימים וקראתי אותו רק לפני יומיים.נכון, הוא משתלב היטב עם המאמר שלי אם כי דווקה בכיוון הנגדי למאמר שבו היצגתי את התנ"ך ביצירת המדע הבידיוני הגדולה ביותר של כל הזמנים בעוד שזרטל טוען בדיוק את ההפך.
התנצלות..... 5228
איני מתכוון לומר שלשם פרסום הספר העלת את הנושא...
אבל דווקא ספר שלכאורה בא להגן על התנ"ך ממבט של ארכיאולוגיה
אינו יכול להגן על התורה. יש הרבה ספרים אשר מנסים לומר הפוך
כמו הספרים של עציון או עציוני, התנ"ך האמיתי של אורי יהודה
ואז בתוך המומחים עצמם יש סתירות ומחלוקות לכאן ולכאן,
ולכן קשה מאד להסתמך על דבר שיש בו מחלוקות.

רבים מהגויים שראו את הנסים שהיו בבית המקדש , האם הם התגיירו?
לא! הם לא הפנימו את מה שהם ראו. זה לא הגיע אצלם לידי
מחשבה שניה, בעצם מה קורה .

וגם אלו שיקראו את "זרטל" ואחר כך את התנ"ך האמיתי מה הם יחשבו??

כך או כך, צריך לשנות את הכיוון ולא את התנ"ך!
סוף? 5261
אין בין מדע לאמונה - למעט העובדה שגם מדע דורש אמונה כלשהי (ולו, לפחות, בטענות אותן החוקר מעלה). מי שמאמין, לא זקוק להוכחות כלשהן; מי שלא - לא ישתכנע מהוכחות כלשהן - שהרי כל "עובדה" מדעית ניתנת להפרכה ביום מן הימים, וככזו - אינה מוחלטת.
חיפוש ושוב חיפוש אמיתי 5271
שלמה המלך אומר "במשלי פרק ב' פסוק ד':"אם
תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה". מי שאינו מחפש,
מי שאינו משתדל לבקש, לא ימצא!!
יגעת ומצאת תאמין, לא יגעת ומצאת-אל תאמין
הגמרא במסכת מגילה דף ו' עמוד ב' למעלה(קצת בשינוי)
וכך זה בכל דבר רוחני....
אם יתאמצו וירצו..ימצאו.
ויש הבדל בין מדע לאמונה....
מדע אינו מחייב את נפשו של אדם לא לגנוב או לדבר בעדינות,
או להשלים את הנפש. ואמונה , אמונה בהקדוש ברוך הוא
מחייב להשלים את הנפש, לא להשאר באותה צורה בה נולדתי.
חיפוש ושוב חיפוש אמיתי 5280
ראשית וזאת בשביל ההתחלה המדע כן מחייב את האדם לא לגנוב לרצוח ומה לא.

שנית רק אם יש נפש ועל זה יש עוד וויכוח. כמו שיש על חייזרים.

ושלישית אמרו כבר פעם שישי בת ים בים ואם תחפש מספיק אולי תמצא אותה.
חיפוש ושוב חיפוש אמיתי 5293
אוקיי, זה צריך להיות מעניין. איזו תאוריה מדעית מחייבת אותך לא לגנוב או לא לרצוח? האבולוציה? תורת היחסות? או אולי מתמטיקה דיסקרטית?
חיפוש ושוב חיפוש אמיתי 5297
המתמטיקה הדיסקרטית עוסקת בהרבה דברים שאין להם שום קשר עם המציאות למשל איןסופים מסוגים שונים. זו אינה תורה מדעית אלא מתמטיקה שהיא סוג של פילוסופיה.
אלף אפס 5321
נכון מספרים קרדינליים הם אולי פילוסופיה אבל גם הפילוסופיה לא מחייבת אף אחד. בגדול הן המדע והן הפילוסופיה עוסקים באיך היהדות שואפת אל ה'מה'.
חיפוש ושוב חיפוש אמיתי 5306
אני מדבר בפשטות על האבולוציה שהיא זו שמחליטה כי על מנת לשרוד על האדם לא לרצוח או לא לגנוב.

אני אביא מספר דברים מ"הידען"

ראשית על מדוע המוח המאמין הוא ששרדhttp://www2.iol.co.il/hayadan/safkan/24894.asp

נמשיך בקופים ותרבות?
ועוד טיפה על קופים
הקשר בין יופי למדע על קצה האצבע
טוב זה היה בשביל ההתחלה.

למעשה יש סיבה ברורה למה אנחנו לא רוצחים והיא משום שמטען הגנים שלנו יודע כי אם אנחנו נחליט כי רצח זה טוב הרי שהסיכוי שאנחנו ניפגע גדול יותר.
בצורה האבולוציונית הפשוטה ביותר.

ראה את הקופים במאמר שלמעלה.

הכימיה מחייבת אותי לשנוא ולאהוב ולא לרצוח ולא לגנוב.
כאשר אני משתמש בחומרים כימיים אני מגיב בצורה שונה מנורמל שבו אני מגיב עכשיו היום מחר.

זה לא תאוריה זו היא עובדה.
כל פעולה שלנו כל מחשבה כל מעשה זה פעולה כימית של חומרים שמתערבבים בתוך הקופסה הקטנה שיש לנו מעל הכתפים.

מאותה סיבה שפעם להאמין היה יותר בריא הרי שגם לא לרצוח-לגנוב היה יותר בריא.

רועי
חיפוש ושוב חיפוש אמיתי 5309
אתחיל בכך שאניח את דעתך שאת כל המאמרים הללו, בצורה זו או אחרת, קראתי כבר בעבר. נושאי האלובוציה, הזואולוגיה והסוציוביולוגיה מעניינים אותי מאוד גם בלי שתשלח אותי למאמרים חצי אפויים ב"ידען" (למה חצי אפויים? אמירה כמו "השימפנזים סטו מאילן היוחסין המוביל אל המין האנושי לפני 3-6 מליוני שנים" אמור להקפיץ כל מי שמבין משהו באבולוציה. אין "אילן יוחסין שמוביל", ואף אחד לא סטה משום דבר. יש שיח, וכל אחד מגיע למקומו הוא, בלי שמשהו יוביל בכוונה למשהו אחר. וזו לא האמירה המטופשת היחידה).

אמשיך בציון העובדה שרצח וגניבה מלווים את המין האנושי לפחות מאז תחילת ההיסטוריה (בין הסיפורים הראשונים בתנ"ך, לדוגמא, יש רצח - רק כדוגמא לנפוצות הקונספט, ולא הרבה אחריו יש גם לא מעט גנבות). אילו המטען הגנטי שלנו היה "יודע" (המטען הגנטי שלך לא יודע אפילו כמה זה אחד ועוד אחד, ובטח שהוא לא יודע מה טוב ומה רע. הוא משפיע על התנהגות בהתאם לברירה הטבעית ש"מעדיפה" התנהגות אחת על פני אחרת) שרצח זה רע, היית מצפה שהרעיון של רצח יהיה הרבה יותר נדיר. במקום זאת - אנחנו רואים תרבויות שלמות שמבוססות על רצח ככלי להתקדמות בחברה, וגם שהרעיון היה כה ברור ונורמלי עד כי האיסור עליו היה צריך להיות אחד מעשרת האיסורים הראשיים של התורה העברית - שוב, כדוגמא.
יתר על כן - עם כל התיאורים החביבים של התרבויות השונות של השימפנזים, בוא לא נשכח שגם קופים רוצחים לעיתים. להקות שלמות של קופים נמחו מעל פני האדמה ב"סכסוכים" בין קבוצות סמוכות. אנקדוטה אחת מספרת על קוף שנראה חובט את ראשה של קופה מזדקנת מתוך הקבוצה שלו עצמו עד שזאת מתה, וגם אז המשיך להכות בנון-שאלנטיות בראש. לבסוף הוא עזב את הגופה המדממת שם. כל העסק היה חסר מטרה לחלוטין, לפחות ממה שראה החוקר (פראנס דה וול, אם אני זוכר נכון).
רצח זה רע, מבחינה ביולוגית, רק אם אתה הנרצח. אם אתה החזק, הרי שרצח הוא הגיוני לחלוטין עבורך, ותעשה זאת בכל הזדמנות שתחפוץ בכך. זה בדיוק מה שקרה בחברה האנושית - השליטים החזקים רצחו כמה שבא להם. רק בתרבות הדמוקרטית, שנוצרה על ידי כלל החברה - כלומר, בעיקר על ידי החלשים - נוצר הטאבו המלא על רצח, שכן יוצרי האיסור הזה היו בדרך כלל קורבנותיו...

אתה לא צריך לספר לי שהכימיה שולטת בנו (ולמעשה - היא עצמה זה אנחנו), ובכלל, אני אשמח אם תתן לי קצת יותר קרדיט ממה שכפי הנראה אתה נותן לי ולידיעותי.
ובכל זאת, אין בכל מה שאמרת כדי לשכנע שהאבולוציה שמה בראשי רתיעה מרצח.

יותר חשוב מכך - אני דיברתי על האפשרות שתאוריות מדעיות יכתיבו לך מוסר. מה שאתה ניסית לטעון כאן, הוא שבאופן טבעי יש לנו מוסר מסויים שנכפה עלינו ע"י הגנים שלנו. זה נאה (ושגוי), אבל זה לא קשור לטענתך המקורית כאילו המדע (כלומר, המחקר המדעי) הוא שיכתיב לך אמות מוסר. המדע הוא א-מוסרי, כלומר, הוא כלל אינו קשור במוסר, ובוודאי שאינו מכתיב אותו. המדע *כן* מסוגל למצוא מדוע מוסר מסויים קיים אצל בני האדם - אם, למשל, הוא נובע מהגנים.

הרי לך המלצה קטנה ממני - אם אתה מתעניין בנושא, קרא את הספרות הרצינית יותר, ולא את "הידען", עם כל הכבוד. קרא את המגזינים גלילאו ו-Discover, למשל, וקרא ספרים של דה-וואל (ספרו "טובים מטבעם" יצא גם בעברית) וסטיבן ג'יי גולד (שכמה מספריו תורגמו גם הם - "אין מידה לאדם", "מאז היות דארווין", "הידד לברונטוזאורוס", ו-"שמונה חזירונים קטנים" הם ספרים שאני יכול להמליץ עליהם שתורגמו. יש עוד). אחר כך תחזור ותטען את טענותיך.
חיפוש ושוב חיפוש אמיתי 5317
ראשית התנצלות
אכן אתה צודק לא המדע הוא הקובע ואני אכן לא הבהרתי את עצמי נכון.

כוונתי הייתה שלא כוח ה' הוא זה שקובע את המוסר אלא הביולוגיה אם תרצה או הכימיה או החשמל בגופנו.או כל דבר פזיאולוגי אחר שמשפיע על חיינו.

אני יודע שאינך מקבל את דעתי.

מקובל עלי מה שאמרת על הידען אבל היה לי נוח להביא משם מאמרים מהסוג הנל אשר כבר רשומים בנ'ט (בעיברית שוב נוחות) מאשר להעתיק את הספרות היותר כבדה שאינה רשומה בנ'ט.
אגב אחד המאמרים הוא מהאתר של צבי ינאי אני מקווה שנגדו אין לך כלום.

בין זה שרצח וגנבה היו קיימים מאז ימי קדם לבין זה שברוב החברות גם העתיקות הם היו לא אהודים גם אם השתמשו בהם בתכיפות.
אינו אומר שהמבנה הגנטי שלך לא הושפע מהיחסים בין בני האדם באותה תקופה.

אנחנו עדיין לא יודעים מספיק על מה משפיע על הגנים שלנו ואיך הם צוברים מידע.
למעשה כמות התאוריות בנושא גדולה למדי.

בנוגע לידע המטען הגנטי ולדעותיו.
אם תיקח נקודה אחת קטנה מתוך ספר התורה הרי שתאמר שהיא כלל אינה משפיע על הכתוב ולמעשה אם תוריד את אותה נקודה יתכן מאוד כי לא ישתנה דבר מהכתוב מלבד להשאיר חור קטן בתוך אות כל שהיא.

אבל כאשר אתה מחבר את כל הנקודות אתה יוצר מצב שבו נוצר לך ספר שמדבר על מוסר ומשפיעה על כמות גדולה מאוד של אנשים בעולם.
יתכן ואני טועה אבל לדעתי גם המטען הגנטי כאשר אתה מדבר על לדעת אחד ועוד אחד אינו יודע דבר אבל אם תקח את כל הידע אז הוא באיזו שהיא צורה יכול להעביר לך את המידע שרצח זה רע ואהבה זה למשל טוב למטרת שרידה.

בנוגע לתרבויות שלמות
התרביות הללו נהגו לרצוח את מי שמחוץ לתרבות שלהם ולא את מי שבתוך התרבות אחרת הן היו נעלמות.

השאלה היא בשביל מה הם רצחו?
האם זה היה בשביל תענוג או בשביל דברים אחרים.
אם זה היה בשביל תענוג הרי שיתכן שהמטען הגנטי היה מעורב בכך.
אולם גם היום אתה רואה הרבה מאוד מצבים שבהם יש הרג או רצח שמחויבים את המציאות (מלחמה) אולם אינם מקובלים על הגוף.

כמה פעמים ראית אדם מקיא לאחר שראה דם או מוות?
למה התגובה הזאת ? מהיכן היא מגיע?
האם אצל הקניבלים היא פועלת באותה צורה?
והאם צמחוניים אינם מושפעים מאותו מטען גנטי?

האם רצח הוא דבר נבון מבחינה ביולוגית? גם כאשר אתה החזק?
אני לא יודע ?
והשאלה היא מה הוא רצח או הרג?
האם אתה משווה בין שני הדברים?
האם אותו הקוף נהנה מההרג או מהרצח?

בדרך כלל תראה את הרצח מבוצע בגלל צורך ולא בגלל נהנתנות.
אם זה מזון טרטוריה או משהו דומה.
מדוע הקוף הרג אז אני באמת שלא יודע?

השליטים החזקים רצחו כמה שבה להם עד רמה כל שהיא. הם לא פגעו במי שיכול היה לפגוע בהם.
הם השתדלו לא להשמיד את העם שלהם. (כמובן שהיו גם מטורפים) אבל לא אליהם אנו מדברים.

אם הרעיון היה נורמלי. אז הם היו מושמדים.

בכל מקרה קבל את זה שיש לי הרבה מאוד קרדיט לגבי ידיעותיך לא רק בנושא זה.

לגבי אם האבולוציה שמה בראשך רתיעה או לא אני לא יודע אבל אני מקווה שמשהו שם את זה בראשך.

וכל עוד זה המשהו הזה ולא ה' הרי שהמשהוא הזה הוא חייב לבוא באיזו שהיא צורה ביולוגית
אתה יכול לומר שזה הגיעה מהאבולוציה או מכל מקום אחר אבל לדעתי ולא ממחקרים זה בהחלט חייב להגיע ממקום כל שהו.

בכל מקרה בקשר לטענה המקורית שלי אתה צודק טעיתי ולא הסברתי את עצמי נכון.

בכל מקרה אני קורא גם את הספרות הרצינית יותר ותודה על ההצעה.
גם אני מתעניין בנושא .
יותר פשוט ונוח להביא לפה את הלינקים מאשר לרשום ספר. בעיקר לדיסגרף כמוני.

בכבוד רב רועי
לדעתך-סך האדם שנאי של דחפים?? 5323
אז מהו האדם?
כך וכך דחפים חשמליים??
כך וכל ריאקציות כימיות??
הרגש לא קשור לשכל,
אין כלל חיבור בין החומר לרוח??

רועי....אתה חייב לחשוב יותר טוב
זאת לא הרצאה של צבי ענבל
ולא בערכים,
אין חיבור בין רגש לשכל??
לדעתך-סך האדם שנאי של דחפים?? 5325
אתה טועה בפירוש הדברים, עזר - לא רק שהרגש קשור בשכל, אלא שלרגש אין קיום מחוץ לשכל. אין חיבור בין החומר לרוח מכיוון שאין רוח. הכל חומר, ואנרגיה (חשמל, לא האאורות של המיסטיקנים או הצ'אקרות או השד יודע מה).
כיצד נוצרת אהבה?? 5329
כיצד נוצרת אהבה,
כיצד נוצרת קנאה,
כיצד נוצרת התקרבות לאנשים מסוימים
וכיצד נוצרת התרחקות מאנשים מסוימים???
אם אומר"יש לי הרגשה" האם השכל יצר את ההרגשה?
כיצד נוצרת אהבה?? 5331
על ידי קשרים אלקטרוכימיים במוח,
על ידי קשרים אלקטרוכימיים במוח,
על ידי קשרים אלקטרוכימיים במוח,
על ידי קשרים אלקטרוכימיים במוח.
כן. למעשה - "אני" זה השכל.

עוד שאלות?
כמה פעמים נוצרים קשרים אלקטרוכימ 5344
כמה פעמים נוצרים קשרים אלקטרוכימיים במוח??
אתה ודאי יודע שחושך לא מגרשים במקלות, רק בעזרת
קשרים "אלקטרוכימיים".... אז מה הקשר לקשרים??
שאלה ראשונה.....
ילד קטן מאד אוהב גלידה
אוהב נשיקות, אוהב שיצחקו מול פניו,
הכל עניין של שכל??
למה לילד אחד יש נטיה למדעיים ראליים ולשני נטיה
להומניים, שינויי בקשרים הכימיים במוח??
כן, כך מראה המדע??
האם זה שינויים ב-DNA??
וכיצד האדם מת, כיצד נפסקים הקשרים הכימיים במוח??
הרי אין רוח??
מר דובי....סליחה על כל השאלות!!
הבעיה הפסיכופיסית 5346
טוב, הגענו סוף סוף לבעיה הפסיכופיזית - בואו נקרא לילד בשמו. אני יכול כמובן להמליץ על הספרון *המצוין* של ישעיהו לייבוביץ "גוף ונפש - הבעיה הפסיכופיזית" בהוצאת האוניברסיטה המשודרת (קליינה תרבות, יא?)

כן, בפרוש יש בעיה. מבחינה פילוסופית יתכן והכל בכלל חלום ואין מציאות. המדע מנסה להתמודד עם הבעיה הפסיכופיזית ודי להזכיר functional MRI (השותף שלי טוען שירדו כבר לאבחנה של מילימטרים אבל זה עדיין לא מספיק) תאוריות על "תחרות של רעיונות על תאי מוח" - מעין "האבולוציה של מחשבות" ועוד.

לסטודנטים בטכניון (ולמי שגר באזור חיפה) אני יכול להמליץ על הקורס בפקולטה לביו-רפואה של פרופ' משה גור - המוח והמחשב (2 נק' אקדמיות זה בהחלט "Big bang for the buck")

אשר לתגובתך, לחלק מהשאלות יש דוקא תשובות פשוטות - למשל השאלה על המוות. חלקן מראה על בורות מסויימת - מה הקשר בין נטיה לראליות או הומניות ל D.N.A. אנחנו לא סוציוביולוגים דטרמיניסטיים (או שאתה כן?)
לאור הקישור התמוה שעשית בעבר בין תאורית "המפץ הגדול" לבין תאורית "הברירה הטבעית" אני חושד שאתה לא כל כך יודע על מה אתה מדבר...

וחוץ מזה, בזאת אנו עוברים את "עידן ומוישה הולכים לבית הספר" של ממי לביא, ניצחנו! (אפרופו, מישהו ראה אותו באייל בזמן האחרון?)
על מנת שלא תשאר ללא הבנה 5368
כדי לומר מתי האדם נברא וכיצד הוא נברא,
אני לומד מהתורה. ולדידי ולאלו שכמוני מה שכתוב
בתורה , ועל ידי מפרשיה, טוב , ורצוי לכל אחד
ללמוד כך על בריאת העולם.

אך אתה מחזיק מקיום עולם נצחי של תאוריות מפץ
וקריסה הלוך וחזור. שהרי לפני המפץ גם היה חומר
וכיצד היה החומר לפני כן, עולמות גדולים שמשהו גרם
לקריסתן ולמפץ הנוכחי. אתה מסכים??
אם כן, כיצד הגיע האדם, לדעתך היה מפץ כיצד
הגיע האדם היום למה שהוא, מי "הצניח" את האדם?

חושבני שהתאוריות של דראווין "מוצא המינים" הולך יחד
עם התאוריה של העולם.לא כן??
על ההבדל בין הבנה לאמונה 5371
עזר ידידי, אמונתך שרירה וקיימת, אך היא מחייבת הנחות יסוד מסויימות.

ראשית, באותה מידה שאתה מניח קיומו של אל אינסופי מדוע לא תניח הנחה מקבילה קיומו של חומר תמידי שאינו קשור לבריאה כלשהי אלא פשוט קיים. ההנחה הנ"ל תקפה בדיוק כמו הנחת קיום ישות מטפיסית (אני לא רוצה לרדת לרמה של שאלות בנוסח: "ומי ברא את אלוהים?" בא נתעלה מעל הרמה הילדותית). אתה רק מחפש "סיבה ראשונית" (טיעון השען הידוע לשמצה), אני לא.

שנית, הקשר (שלטעמי אינך מוכיח) הוא חלש ביותר. הייתי משווה בינו לבין האמירה שהובנה לא כהלכה על תורת הכאוס כי "פרפר שמנפנף כנפיו בביג'ינג עלול לגרום להוריקאן בסן-פרנציסקו". אם נלך בכיוון שאתה מתווה אזי כל דבר בעצם קשור במפץ הגדול (בין השאר העובדה שאני כותב שורות אלו בשעה אחת בלילה במקום ללכת לישון) ובעצם לא הוספתי הרבה מידע לידוע לי.

אשר לאדם. הוא לא הוצנח, וכמות השערות שיש לי על החזה גורמת לי לקבל בלי הרבה שאלות את התיאוריה הסינתטית של האבולוציה. אני שב ומזכיר שפתרון חוץ טבעי - "דאוס-אקס-מכינה" שכזה הוא מחוץ לתחום המדע כיוון שהמדע עוסק בטבעי ולא בעל טבעי. אם אתה מתעקש להאמין בעל טיבעי אני לא יכול למנוע ממך וגם אין לי כלים להתמודד אתך כיון ששני התחומים הם אורתוגונליים אחד לשני. כפי שלא אנסה להתחרות באסטרולוגיה או בקריסטלים או שאר מעוננים ומעלים באוב עם כלים מדעיים.

יש לנו בפירוש רעיונות (קוראים להם תיאוריות כדי שיראו רציניות) על אופן הווצרות החיים, על העליה במורכבותם ועל התפתחות האדם. אני יכול להמליץ לך על ספרון *מצויין* נוסף בהוצאת האוניברסיטה המשודרת של ד"ר איריס פריי (שהיה לי הכבוד ללמוד אצלה שני קורסים במסגרת לימודי בטכניון) "מוצא החיים: מסתורין או בעיה מדעית" כבר בשיעור הראשון פסלנו את האפשרות שסטיבן ג'יי גולד קורא לה "הסטרייק של הסטרייקים" (מונח מבייסבול הבא לציין מזל לא נורמלי) והבהרנו שלא יתכן כי מולקולת R.N.A נוצרה לה במקרה ככה סתם. איך יתכן שכן נוצרו חיים? אתה מוזמן לקרא וללמוד על ההיסטוריה של חקר מוצא החיים ועל תיאוריות ישנות וחדשות בתחום. להגיד "אלוהים ברא חיים לפי ספר בראשית" זה לא ממש מחקר שטח ובטח לא תיאוריה מדעית (והפעם אין לך 600,000 עדים להאחז בם).

אתה גם בוחר להתעלם פתאום מהבעיה הפסיכופיזית. מה קרה? כאן אני דווקא מוכן להית לצידך ולא בצד המאטריאליסטי של דובי, באמת.

ואשר לנטייתך התמידית להסתמך על התורה, אני מפנה אותך למלך יואשיהו שבתקופתו "מצא" אחד הכהנים (מצטער, התנ"ך שלי בדירה) ספר תורה בבית המקדש. הייתכן שאז שוכתבה/נכתבה ההיסטוריה כדי שתתאים למעמד הכהונה? אני מזכיר לך שבימי קדם היו רוב האנשים פשוטים ולא ידעו קרא וכתוב ולגיטימי בהחלט להניח שאף לא ידעו את התורה. התפילה, הלימוד, ובתי הכנסת הם מונחים מאוחרים, ודאי שלא לפני גלות בבל. האדם הפשוט נחשף לאמונה אולי באחד הרגלים אם עלה לירושלים וגם אז שמע מפי כהנים דברים שסביר להניח שלא בהכרח הבין. מדוע אתה מסרב להכיר בקיומו של "משרד ההסברה של הכהנים?" בגלל טוב ליבם כי רב (אם אפשר להזכיר כאן את בניו של עלי)?

ואחרונה חביבה. גם סימן שאלה אחד מספיק בסוף משפט. לא צריך שלושה.
על ההבדל בין סטריק לסטרייק 5378
רק קטנוניות קטנה מצידי (מכיוון שכל הידע שלי על ההיסטוריה על הבייסבול באה מהערותיו של גולד, אני חושב שמגיע לו קצת יותר צדק). סטריק (רצף - streak) הסטריקים הוא המזל ההיסטרי (סטריק הוא רצף של חבטות מוצלחות, מבלי להפסל, במשך תקופה ארוכה). סטרייק (strike) הוא בדיוק ההפך - שלושה סטרייקים, אנד יו'ר אאוט, כמאמר הפתגם.
שלושה סטרייקים ואני אאוט 5385
כן, כן, אתה כמובן צודק. זה היה סטרייק שני שלי (אחרי פרנסיס בייקון). אני מקווה שלא מעיפים אותי מכאן אחרי השלישי...
כמה פעמים נוצרים קשרים אלקטרוכימ 5357
מה זאת אומרת כמה פעמים? כל הזמן נוצרים קשרים כאלה. (אגב, מכיוון שסגירת מעגל חשמלי אסורה על הדתיים בשבת, אתם עשויים לרצות לשקול לדומם מוחות במהלך השבת, כדי להמנע מסגירת מעגלים חוזרת ונשנית בכל מהלך יום המנוחה).
שאלתך השניה, במקרה הטוב, אינה נהירה לי. במקרה הרע, לגמרי אין לי מושג על מה אתה מדבר.
לעניין הילד - כן, הכל בשכל. הוא אוהב גלידה כי ככה השכל שלו החליט, והוא אוהב צחוק כי ככה השכל שלו החליט (בנושא הזה דווקא יש די הרבה השפעה גנטית, כמובן. הצחוק הוא תופעה כלל אנושית והוא חלק מהמטען הגנטי שלנו, פחות או יותר כמו שערות...)
הקשרים במוח שונים מאדם לאדם, והם מתפתחים ומשתנים בכל עת, ובעיקר במהלך הילדות. בנוסף, יש גם השפעות גנטיות, כמובן, על המצב ההתחלתי. על כן, ילד אחד מפתח נטייה למקצועות הומניים, בעוד שאחר מפתח נטייה ריאלית יותר. מה הבעיה?
מה לעזאזל הקשר בין שינויים ב-דנ"א לבין שינויים בקשרים במוחו של אדם? המוח הוא דינמי, משתנה ומתפתח כל הזמן.
והקשרים האלקטרוכימיים במוח נפסקים כשלמוח אין אנרגיה כדי להמשיך את יצירת הקשרים הללו (בשביל מה אתה נושם, עזר? בשביל מה יש לך דם?)

*אין* רוח. קאפוט. סיימנו. תן לי סיבה אחת לחשוב שיש רוח, ואז נמשיך לדבר.
אלקטרוכימיה להמונים 5383
עזר היקר,

יכול אנכי לבנות, ללא מאמץ גדול מדי, מכונה שתתנהג בדיוק כמו ילד קטן, ע"פ ההגדרה שנתת למעלה, לאמר: היא תגיב בחיוב לגלידה, לנשיקות ולצחוק, תשמיע קולות בהתאם או תתן כל חווי אחר שימצא חן בעיניך. עכשיו בוא והוכח לי שהמכונה שלי לא "מרגישה". אחר כך, לשם סיום וכבדרך אגב, נסה להוכיח לי שאתה *כן* "מרגיש".
כיצד נוצרת אהבה?? 5334
בסוף הכוונה להשפעת החומר על הרוח ולא החומר על החומר
לדעתך-סך האדם שנאי של דחפים?? 5333
שאלה ראשונה
מה הוא האדם?
שאלה שעדיין יש עליה וויכוח אני טוען יצור שהתקדם בשלב האבולוציוני יותר מהקוף.

שאלה 2
כן
שאלה 3
כן
שאלה 4 לא אין רוח.
אין מושג כזה אהבה
אין שינאה.
אילו מושגים שהומצאו על ידי קופים אינטיליגנטים.
יש דחפים אשר על ידי הפעלה חשמלית-כימית יוצרים מצב שבו אתה "מתאהב" ויש לך סיכוי טוב יותר לשרוד.

ובשביל שאני אענה לך על רגש ושכל תצטרך לפרט לי מה הוא כל דבר לפי אמונתך.
בשבילי הרגש הוא פעולה כימית שאני משתף איתה פעולה.
לא סתם ישנם מיני חומרים שיכולים לגרום לך לאהוב לשנוא וכדומה.

האם אתה טוען שהחומר משפיע בכזאת קלות על החומר?

דובי קראתי את מה שכתוב למטה הפנמתי צריך לחשוב על הנושא ואגיב לאחר בדיקה יותר מעמיקה בנושא.
חיפוש ושוב חיפוש אמיתי 5324
אנחנו יודעים איך הגנים שלנו *לא* צוברים מידע - הם לא צוברים אותו מהסביבה. למעשה - הגנים שלך כאדם אינם צוברים כלום. הם די קבועים, למעשה. צבירת השינויים נעשית אך ורק במעבר מדור לדור - כלומר, אם יש בגופך מוטציה כלשהי שסייעה לך להתרבות - הרי לך צבירת "מידע". אבל המידע הזה אינו מידע על העולם סביב, אלא מידע על איך אתה צריך להיות בנוי. אם המידע הזה הכתיב, במקרה, רתיעה מנחשים (כפי שיתכן שאכן יש לנו באופן טבעי) אז אין זה אומר שה-דנ"א שלך מפחד מנחשים, אלא שהמוח שלך יבנה בצורה מסויימת כך שמלכתחילה תוטבע בו הרתיעה הזו. אני מקווה שכל זה ברור לך, ולכך התכוונתי כשאמרתי שה-דנ"א אינו יודע דבר. ל-דנ"א אין רצון ואין מטרה - הוא שם, וזהו.
הרתיעה שלי מלנסות ולרצוח אנשים נובעת מחינוך - דבר חיצוני לחלוטין לביולוגיה. או יותר נכון - ה-דנ"א נתן לי את הכלים כדי שאוכל ללמוד ובכך להסתגל למצבים חדשים הרבה יותר מהר מאשר ה-דנ"א עצמו מסוגל. אני מתומכי הסוציוביולוגיה, ואני מאמין ומסכים כי התנהגויות אנושיות רבות נובעות מגנטיקה - אבל הגנטיקה אינה קובעת התנהגות - היא יוצרת טווח התנהגות, שניתן להשפיע עליו בעזרת חינוך ובאמצעים סביבתיים אחרים. נניח, לשם הדיון, שהעם הליזבקי הוא בעל גנים המקודדים בממוצע למנת משכל נמוכה מהממוצע העולמי. האם זה אומר כי בגלל הגנים שלהם, כל הליזבקים הינם טפשים? לא. יש להם יותר סיכוי להיות טפשים יותר מהשאר, אך אין מניעה שגם אדם בעל גנים ליזבקים, שיזכה לתנאים מספיק טובים בילדותו, יתפתח להיות גאון שיגלה את התאוריה המאוחדת הגדולה.

יתר על כן - הגנים לא עובדים על קביעות מוסריות כמו "רע" ו"טוב" כלליים. הגנים עובדים על "מרגיש טוב" או "מרגיש רע". מרבית הרעלים, למשל, יהיו מרים. אנשים בדרך-כלל לא אוהבים טעם מר, לא בלי להתאמן בכך, לפחות, ולכן ירתעו מדברים עם טעם מר או ריח רע. סקס, לעומת זאת, כך מספרים לי, מרגיש טוב למדי למרבית האנשים. תחושות של פחד, גועל וכיו"ב נועדו לשכנע אותנו שאנחנו לא רוצים לעשות את מה שגורם לנו לתחושות הללו. לא מדובר פה על קביעה קטגורית של "להרביץ לאדם חסר ישע זה רע" - כי, למען האמת, אם תרביץ לו או לא, לא ממש ישפיע על מצבך באבולוציה. אולי אפילו ישפר אותו - אם תוכל לגנוב ממנו משהו כך. המוסר האלטרואיסטי, לא הפונקציונאליסטי, חייב להיות חיצוני לביולוגיה, ותוצר של סביבה.
מה זה מוסר פונקציונאליסטי? אני נותן לך לאכול מהאוכל שלי, כדי שאחר כך תוכל להחזיר לי טובה. זה מוסר פונקציונאליסטי - הוא נועד למטרה ברורה.
הסתייגות: בספרו של דה-וואל, שכבר הזכרתי כאן ("טובים מטבעם"), מספר הכותב על קופה קטועת כפות ידיים וכפות רגליים, שזכתה, בד"כ, ליחס סובלני מצד שאר חברי הלהקה שלה - כלומר, למרות שהיא לא יכלה לסייע להם בכלום, הם לא מנעו ממנה לאכול, ואף עזרו לה לעיתים. ברור מראש שהם עשו זאת רק משום שהיה להם מספיק אוכל כדי לתמוך בכולם. אבל למה הם עשו זאת בכל מקרה? דה-וואל מפרש זאת כסימנים ראשונים של התנהגות מוסרית בקרב פרימאטים. אני נוטה להסכים. השאלה היא - האם המוסר הזה מוכתב ע"י הביולוגיה? שאלה פתוחה.

רצח בתוך תרבויות היה מקובל גם כן - למעשה, הייתה זו הדרך היחידה להשיג שלטון, במקרים רבים, או סתם שררה וכבוד במקרים אחרים.
מחשבות זה חשמל, כימיה זה רק רגש. 5314

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים