בתשובה לטווידלדי, 13/08/09 21:44
ספורט ג'ינג'י 520511
כפי שכבר נרמז פה, צ'אבס לא ניסה לקדם את בחירתו כשליט לכל החיים, אלא ניסה לבטל את הסעיף שאוסר על מועמד להיבחר ליותר משתי קדנציות. בארצות הברית יש חוק כזה. בישראל אין. האם זה אומר שישראל לא דמוקרטית?

בהחלט צריך לבקר בחריפות מצב שבו שליט מכהן משתמש ברוב שיש לו בשביל לנסות לשנות את חוקי המשחק הדמוקרטי באופן מיידי (ולא החל מהשליט הבא למשל). ביקורת דומה אפשר להשמיע על ביבי ו"חוק התקציב הדו-שנתי", ברק ודחיית הפריימריז בעבודה או אולמרט ו"חוק פרס" (שלא עבר בסוף). גם בארצות הברית יש היסטוריה ארוכת שנים של gerrymandering - חלוקת איזורי בחירה בצורה שערורייתית על מנת להעניק למפלגה השולטת יתרון בבחירות הבאות.

כנראה שמשחקים מלוכלכים ולא דמוקרטיים כמו אלה תמיד היו ותמיד יהיו חלק מהפוליטיקה. אני לא חושב שהמהלכים של צ'אבס חריגים במיוחד בנוף הזה.
ספורט ג'ינג'י 520512
בארה"ב לא היה חוק כזה עד שבא רוזוולט.

במציאות של ישראל, לראש הממשלה יש הרבה פחות סמכויות והוא תלוי בכנסת. גם בן־גוריון לא היה יותר משמונה שנים רצופות בשלטון (אבל הפרישה הראשונה הלו היתה סתם הפסקה זמנית). אחריו לא היה ראש־ממשלה מספיק חזק שיכול להתעלם מהכנסת.

אם בישראל היה חוק קיים והיו מנסים לבטל אותו, הייתי מסתכל על־כך בחשדנות.
ספורט ג'ינג'י 520514
לגבי חוקים שנותנים יתרון זמני: השיקול הבסיסי שפועל כאן הוא שאל למי שבשלטון לקחת יותר מדי סמכויות לשלטון, מכיוון שעוד ארבע שנים הגלגל יכול להתהפך והוא ימצא את עצמו באופוזיציה.

יש כאן דמיון מסויים לבעיית חלוקת העוגה (לדוגמה: פורטל:מתמטיקה/חידה/54 [ויקיפדיה]).
ספורט ג'ינג'י 520515
לא עדיף לתת קישור לאייל? תגובה 78711
ספורט ג'ינג'י 520516
יש בדיחה ישנה על שדכן אחד שבא לשדך מישהו לביתו של גביר העיירה, את מוט'ל בנו של החייט.
"אבל הוא עני מרוד!" אומר הגביר.
"ומה, להלל הזקן ראש הסנהדרין, היה כסף?"
"והוא מגמגם!"
"ומה, משה רבינו לא היה כבד פה וכבד לשון?"
"והוא גיבן!"
"נו, באמת, חסרים גדולי תורה שהיו גיבנים?"
"אבל אתה כל הזמן מביא לי דוגמאות מגדולי תורה, ומוט'ל בור ועם הארץ!"
"נו, תהיה רציני", אומר השדכן, "ורוטשילד, תלמיד חכם גדול?

צ'אבז עוצר מתנגדים פוליטיים:
צ'אבז מנסה לשנות את החוקה כך שתאפשר לו כהונה בלתי-מוגבלת באורכה.
צ'אבז מפזר הצהרות פופוליסטיות.
צ'אבז משתמש במנהיגי מיליציה פרועים ואז עוצר אותם.
צ'אבז מקלל את שכניו ומתנגדיו במילים חד משמעיות (בספרדית זה נשמע יותר טוב).
וכן הלאה וכן הלאה.
כל אחד בנפרד, אולי, לא ממש בטוח אבל נניח, אפשר לומר 'בישראל יש דבר דומה'. אבל כשכל אלה מצטרפים, אז לא, זה לא דומה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים