בתשובה להתש''חניק האלמוני, 16/08/09 12:48
ממאמרי הדיעה בעיתונות הימין הדתי על האירועים 520756
באופן כללי: ילד מאומץ הוא ילד שנושא כבר בעייתיות רבה וחריגות רבה שהוא צריך להתמודד איתה במשך החיים. המציאות בארץ עדיין היא שרוב המשפחות הן משפחות שבהן יש אבא ואמא. אם יש משפחות שיש בהן אבא ואמא ואפשר למסור ילד כזה למשפחה כזו, מבחינת טובתו של הילד, זה שהוא לא יצטרך להתמודד עם חריגות נוספת, היא טובתו.
ממאמרי הדיעה בעיתונות הימין הדתי על האירועים 520761
הפתרון שאתה רומז לו בעייתי מכמה בחינות.

ראשית, לא כל זוג הורים סטרייטים עדיף על הורה הומו יחיד. מספר ההורים, מינם ונטייתם הם לא הקריטריון היחיד, וגם לא החשוב ביותר. למעשה אין שום דרך לקבוע באופן אובייקטיבי איזו משפחה מאמצת עדיפה. רשויות הרווחה אמנם מעמידות פנים שהן מסוגלות לקבוע זאת, לפחות באופן גס, אבל בפועל הן מפעילות כללי אצבע שמשקפים אינטרסים מגזריים ודעות קדומות לא פחות משהם משקפים את טובת הילד האובייקטיבית, אם בכלל אפשר לדבר על זה. כך, למשל, בעבר העדיפו אשכזנים בתור הורים מאמצים, ואילו כיום זה נראה לנו בלתי נסבל. היום מעדיפים סטרייטים, ואולי לדורות הבאים גם זה ייראה בלתי נסבל. כאשר נותנים למדינה את הכוח להחליט מי מתאים לאמץ ומי לא, פותחים פתח לאפליה מוסדית על בסיס השתייכות מגזרית. ואגב, אפליה כזאת לא חייבת להיעשות בזדון, ייתכן בהחלט שהיא נעשית מתוך כוונות טובות - מה שרק הופך אותה למסוכנת יותר.

שנית, לא כל ילד שהיה נמכר לאימוץ (אילו הדבר היה מותר) נמסר לאימוץ בחינם. לכן ההשוואה הרלבנטית אינה רק בין הורה הומו שמסוגל לקנות את הילד וזוג הורים סטרייטים שאינם מסוגלים, אלא גם בין הורה הומו שמסוגל לקנות את הילד ובין המשפחה שהילד נולד לתוכה. אמחיש זאת בדוגמה: נניח שאביב התינוק נולד לאמא בלה, גידי ההומו מעוניין לקנות את אביב התינוק, וגם דני והילה מעוניינים לאמץ אותו, אך לא בתשלום. נניח גם שמבחינה אובייקטיבית כלשהי טובתו של אביב התינוק מעמידה את דני והילה במקום הראשון, את גידי ההומו במקום השני ואת אמא בלה במקום האחרון. ועוד נניח שאמא בלה מוכנה למכור את אביב התינוק, אבל לא מוכנה למסור אותו בחינם. התוצאה היא שאם מכירת ילדים מותרת, אביב התינוק יגדל אצל גידי ההומו, ואילו אם היא אסורה, הוא יגדל אצל אמא בלה. ההוצאה של מכירת ילדים מחוץ לחוק פוגעת באביב התינוק, אע"פ שנועדה להועיל לו! והבעיה אינה תיאורטית בלבד, היא מעשית למדי. סביר בהחלט שביחס למספר הילדים שמשפחותיהם מוכנות למסור אותם לאימוץ בכלל, יש לא מעט ילדים שמשפחותיהם מוכנות למכור אותם, אך בהיעדר תמורה מעדיפות להשאיר אותם אצלן, והילדים האלה קרוב לוודאי נדפקים מהאיסור על מכירת ילדים.

שלישית, התערבות של המדינה בתחום האימוץ מצריכה השקעת משאבים. צריך לאכוף את החוק שאוסר מכירת ילדים, לשלם שכר לעובדי הרווחה וכן הלאה. באותם משאבים היה אפשר להשתמש גם לצרכים אחרים, כמו למשל מימון טיפול פסיכולוגי או חוגי העשרה לילדים מאומצים. לכן גם אם יש לנו תחושה שזוג הורים סטרייטים עדיף על הורה הומו יחיד במובן כלשהו, עדיין לא ברור שבחשבון אחרון כדאי לנו ליישם את המדיניות הנגזרת מכך. יכול להיות שלטובת הילד עדיף הורה הומו יחיד פלוס טיפול פסיכולוגי/חוגי העשרה על זוג הורים סטרייטים בלעדיהם. אבל אנחנו רואים לנגד עינינו רק את התועלת (זוג הורים סטרייטים) ושוכחים מהמחיר (ויתור על טיפול פסיכולוגי/חוגי העשרה) ולכן ממהרים לקפוץ למסקנות.

רביעית, האיסור על מכירת ילדים, כמו שאר הקשיים שהמדינה מערימה על הבאת ילדים שלא בדרך הרגילה, ככל הנראה מקטין את הריבוי הטבעי. לריבוי טבעי קטן עשויות להיות השלכות שליליות, ובאמת בתקופה האחרונה אנחנו עדים לדאגה הולכת וגוברת בעולם המערבי מהזדקנות האוכלוסייה - ולדעתי בצדק. כאשר בוחנים את טובת הילד בלבד, ומתעלמים משיקולים נוספים, עשויים להגיע לכל מיני מסקנות, אבל כאשר בוחנים את התמונה הרחבה יותר, המסקנות עשויות להשתנות. לבני אדם יש נטייה לפתור בעיות תוך כדי התעלמות מהתוצאות העקיפות, ולכן צריך לנקוט משנה זהירות באופן כללי כשבאים להשתמש במדינה לפתרון בעיות.

נראה לי שנסתפק בהסתייגויות האלה כרגע.
בעשרים כסף 520836
האם על המדינה למשוך את ידה גם מהתערבות בקניית ילד לצורך מכירתו הלאה?
ממאמרי הדיעה בעיתונות הימין הדתי על האירועים 521120
כמה כבר האיסור על אימוץ מקטין את הריבוי הטבעי? פונדקאיות לא יולדות בדרך כלל יותר מילד אחד, מקסימום שניים, לאחרים. ואין הרבה פונדקאיות באוכלוסייה, למרות שזו עבודה לכאורה-משתלמת, גם בגלל שיש דרישות סף וגם בגלל שזו עבודה קשה להדהים שלא כל אחת מוכנה לעשות.

(יש יוצאת דופן אחת בבריטניה, ראיתי סרט עליה פעם, שהיא "פונדקאית מקצועית" וחוץ מילדיה שלה היא נכנסת להריון ויולדת כמעט כל שנה (כבר כמה שנים טובות), בכל פעם לזוג אחר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים