בתשובה להאייל השכן, 31/08/09 8:39
צריך להפסיק לתקצב את כל בתי הספר 523341
בנוגע לשאלתך האחרונה (כלמוד ניסיון):
בוודאי שהחינוך *הפרטי* יקר יותר במדינות המערב, מאחר ואינו "קניית חינוך בשוק חופשי" אלא קניית *תוספת* חינוך מעבר למיסים המשולמים (קרי, אינך מקבל החזר מס יחסי להוצאות החינוך במדינה על כך שאתה מממן בעצמך בי"ס עם תשתית ומורים מעל הממוצע).
טענה שדרושה בדיקה היא האם במקרה של הפרטת כל מערכת החינוך העלויות יהיו זולות יותר, או במקרה של שימור גודל ההשקעה הציבורית היום, הרמה המתקבלת של מורים בשכר ותשתיות לא יהיו טובים יותר.
לדעתי, במקרה של הפרטה, תוך קיבוע הנתח התקציבי שמוקצה לחינוך, וניהולו בידיים פרטיות במקום ממשלתיות, הרמה הכללית תעלה בהכרח (ניהול של סקטור פרטי בד"כ יעיל הרבה יותר בניצול מהמשאבים מול הציבורי ולו רק בשל הסיבה הפעוטה שהוא נמדד באופן אחר על ביצועיו).
צריך להפסיק לתקצב את כל בתי הספר 523370
"(ניהול של סקטור פרטי בד"כ יעיל הרבה יותר בניצול מהמשאבים מול הציבורי ולו רק בשל הסיבה הפעוטה שהוא נמדד באופן אחר על ביצועיו)".
זו אחת האגדות הנפוצות שלא ברור כמה תעמולה יש בפנים וכמה דוגמאות אמיתיות. במילה "ביצועיו" אתה מתכוון לשורת הרווח והדיווידנדים - זה מה שמעניין את הבעלים. זה נכון שכשיש תחרות משוכללת ושוק חופשי, נאלצים הבעלים להתחרות על הלקוחות. חינוך ובריאות אינם כאלה. בסופו של דבר תהיה תחרות בין בתי ספר שנאבקים על העשירון העליון והאחרים יהיו לקוחות שבויים ותלויים בהקצבות של האוצר; בית הספר הפרטי שמשמש את השכבות הנמוכות, יהיה בית ספר של העולם השלישי. אם היום יש לו
תקציבX, יהיה לו תקציב X-30% לאחר הורדת הרווחים וכד'- אם נניח שהוא יתייעל ב-‏10%, אז יהיה לו תקציב X-20% . יתכן ונהיה עדים לתופעה שאיננה נדירה מאד והיא שההקצבה הממשלתית דוקא תעלה. מדוע? כי במצב הנוכחי רוצים המעוניינים בהפרטה (נחשו מי הם?) להראות שהמערכת הציבורית אינה עובדת. כשתופרט, הם לא ירצו שיראה שהכשלונות נמשכים. הרי את כל השינויים של הורדת ההוצאות העקיפות הקשורות בביורוקרטיה של משרד החינוך, אפשר לבצע גם בלי הפרטה. אני כל פעם תוהה מדוע משרד האוצר לוחץ לפטר מורים ולהקטין את הוצאות בתי הספר, ואף פעם לא שמעתי מאנשיו הצעה לבטל פעילויות של משרד החינוך ולהקטין את מספר עובדיו.
צריך להפסיק לתקצב את כל בתי הספר 523544
מסרתי את דעתי בתגובה הקודמת, ללא רצון להיכנס לדיון שו''ח מתיש וחסר טעם נוסף. איש באמונתו יחיה (מי טוב ומי פחות טוב).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים