בתשובה לאריק, 07/09/09 15:08
יהדות כתרבות, יהדות כדת 524232
למיטב ידיעתי יש יותר משתי אקסיומות, הרמב"ם למשל קובע 13:

1. מציאות הבורא - כל הדברים הקיימים במציאות נמצאים מכוחו, והוא המציאות היחידה שאיננה תלויה בדבר אחר.
2. הבורא אחד - כלומר אינו ניתן לחלוקה מופשטת, ואין דומה לו במהותו.
3. הבורא אינו גשמי ושום התנהגות גשמית אינה משפיעה עליו.
4. הבורא הוא 'קדמון' - כלומר כל הדברים מלבדו (הן בעולם הגשמי והן ברוחני) נתהוו 'אחריו'.
5. הוא היחיד שראוי לעבוד לו, וכל שאר הנבראים אינם יכולים לעשות דבר כנגד רצון ה' ולפיכך אין לעבוד את ה' דרכם.
6. קיום מושג הנבואה; בני אדם יכולים להיות נביאים.
7. נבואתו המיוחדת של משה רבנו - נבואתו גדולה משל שאר הנביאים שהיו או שיהיו בארבעה דברים: הוא היחיד שניבא בלא מסך, ללא חולשה, בהקיץ ובכל זמן שרצה. מתוך כך, הגיע משה לדרגה גבוהה יותר מכל אדם אחר בידיעת האל.
8. התורה ניתנה מן השמיים - להאמין שכל חמשת חומשי התורה כולם העתקה שהעתיק משה מדברי ה' והוא עצמו או מישהו אחר לא כתבו מעצמם אפילו אות אחת.
9. אסור להוסיף או להפחית מהמצוות האמורות בתורה, בין זו שבכתב ובין זו שבעל פה.
10. הבורא יודע את כל מעשי בני האדם.
11. הבורא נותן שכר למקיימי התורה, ועונש לעוברים עליה.
12. ביאת המשיח - להאמין שיגיע המשיח מבית דוד והוא גדול מכל המלכים.
13. המתים יקומו לתחייה.
יהדות כתרבות, יהדות כדת 524234
אם ליהודים שונים יש אקסיומות שונות, לא כדאי לקרוא להן האקסיומות של היהדות.
יהדות כתרבות, יהדות כדת 524239
אתה צודק.
יהדות כתרבות, יהדות כדת 524235
אלו לא אקסיומות אלא "עיקרי האמונה", לא?
יהדות כתרבות, יהדות כדת 524237
האמת היא שבחיים לא שמעתי על ''האקסיומות של היהדות'', על עיקרי אמונה שמעתי.
יהדות כתרבות, יהדות כדת 524323
אלו הם עיקרי האמונה של הרמב"ם. שיטתו לאיך צריך לעבוד את האל.
1. ו 8. הן שתי האקסיומות
2. 3. 4. ו 5. הרמב"ם בעצמו מסיק לוגית מתוך 1. (בחלקים ממורה נבוכים)
6. ו 7. כתובים בתורה (נובעים מ 8.)
9. קיבוע שתי האקסיומות.
10. 11. כתובים בתורה
12. ו 13. וואללה לא יודע. אני בטוח שהרמבם מביא ציטוטים כדי להסביר אותם גם כן.
יהדות כתרבות, יהדות כדת 524330
אמונה בתחיית המתים היה לקראת סוף בית שני אחת המחלוקות בין הפרושים לצדוקים. מכאן הדרישות החמורות לקיומה.

(באותה מידה: למה כתוב בהגדה של פסח שהאל הוציא את ישראל ממצריים: "אני ולא מלאך, אני ולא שרף"? מכיוון שבאותה תקופה היו הרבה אנשים שהאמינו במלאכים ממלאכים שונים וייחסו להם כוחות מרובים.)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים