בתשובה לירון, 22/09/09 22:44
אתה יכול להתמודד עם האמת? 525757
ייתכן כי יואיל לך לקרוא מעט על ניסוייו המרובים של סטנלי מילגרם:
ועל ניסוי ספציפי של זימברדו, שנקטע באיבו:
הגישה הזו אולי מקוממת אותך, אבל מה לעשות שבני אדם אינם פרטים מנותקים, אלא יצורים חברתיים, ויש לכך השלכות רבות על תהליך קבלת ההחלטות שלהם.
אתה יכול להתמודד עם האמת? 525798
אנחנו יודעים שאנשים רבים יעשו מעשים רעים אם יתירו להם לעשות אותם, או יתנו להם תפקיד - שילוב של תמריץ קטן ופטור מאחריות. עצם קיומם של צבאות ותעשיות נשק הוא הוכחה ברורה לכך. אנשים מוכנים לכלוא אנשים אנשים אחרים בבתי סוהר, ואפילו להוציא אותם להורג (בארה"ב). כמובן אי אפשר לצאת ידי חובה בלי להזכיר מעשי זוועה מההיסטוריה שהתבצאו ע"י אנשים שרובם לא היו בעלי נטיות סדיסטיות.

טבע האדם ידוע, אבל האם אנחנו מוכנים לאמץ השקפת עולם שאדם אינו אחראי למעשיו, אלא התפתה, מעד, ציית? גם אם נקבל את ההנחה שכל אחד מאיתנו לא היה עומד בנסיון, יש צורך להעניש ולו רק מסיבה מעשית; תנאי הכרחי לביצוע פשעים לגיטימיים, היא הלגיטימציה כלומר ההיתר, והחסינות מעונש.

אני לא יכול להמנע כאן מהערה פוליטית. הלחימה שמבצעים נגדנו אירגונים אנטי-ישראליים המכנים עצמם איגוני זכויות אדם ממוקדת נגד הלגיטימיות של המעשים הרעים שצה"ל וחייליו חייבים לבצע כדי להגן על מדינה. שללית ההיתר והאיום בעונש, צריכים להיות מכוונים למעשים שהמדינה מעוניינת למנוע, ולא למעשים שאוייביה מעוניינים למנוע. המדינה צריכה לאיים בעונש על חייל שגונב שעון ממגירה, אבל לתת לו לגיטימציה להפיל את הבניין כולו על יושביו אם יש צורך לחימתי בכך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים