בתשובה להאייל האלמוני, 25/09/09 1:50
על נדיבות והתחשבות 525949
לא לגמרי מדויק.
החוק מחייב אותך לתת זכות קדימה להולך רגל החוצה את הכביש במעבר חציה, ולאפשר לו להשלים את החציה בביטחה אם הוא החל לחצות את הכביש. לא לאדם העומד על שפת המדרכה.
על נדיבות והתחשבות 525959
מהרגע שהחל הולך הרגל לחצות את הכביש, ודאי שאסור לנהג לדרוס אותו, ממש כמו שאסור לנהג שיש לו תמרור ''עצור'' להכנס לצומת כשיש תנועה חוצה (או אפילו אם אין לו תמרור ''עצור'' אלא לצד השני דווקא). לתת זכות קדימה למישהו זה לתת לו להכנס לצומת מלכתחילה.
על נדיבות והתחשבות 525968
שוב יש לך בלבול.
אסור לך לדרוס הולך רגל, גם אם הוא חוצה שלא במעבר חציה, כשם שאסור לך להתנגש ברכב שנכנס לצומת כאשר יש *לו* תמרור עצור או אור אדום ברמזור. החובה למנוע תאונה עומדת מעל שאר הזכויות בכביש.
לעומת זאת אם הולך רגל חוצה את הכביש שלא במעבר חציה, מותר לך לחלוף לפניו, ולאלץ *אותו* לעצור ע"מ שלא להידרס, ובלבד שלא תדרוס אותו.
כאשר יש תמרור "עצור" חובה עליך לעצור גם אם אין רכב אחר המתקרב לצומת. לפני מעבר חציה אינך חייב לעצור אם אין הולך רגל החוצה את הכביש. לאחר שעצרת בצומת בו מוצב תמרור "עצור" (או כשאתה מתקרב לצומת בו תמרור "תן זכות קדימה") אתה רשאי להמשיך בנסיעה גם אם מתקרב רכב אחר לצומת, ואינך מחויב לחכות עד שיעבור, ובתנאי שלא תאלץ אותו לעצור, להאט או לסטות מנתיב נסיעתו ע"מ למנוע תאונה. זכות הקדימה אינה זכותו להקדים אותך, אלא שזכותו לנסיעה בלתי מופרעת קודמת לזכותך לתנועה בלתי מופרעת.
על נדיבות והתחשבות 525973
יכול להיות שהדוגמה הקונקרטית לא כל כך מוצלחת, אבל זה לא כל כך משנה. הכוונה הייתה להראות שאפשר להיות גם אדיב על הכביש.
על נדיבות והתחשבות 525974
להיפך. הדוגמה הקונקרטית מוצלחת, בגלל שהיא מביאה דוגמא של התחשבות מעבר לדרישות החוק.
על נדיבות והתחשבות 526005
כשם שתמרור ''תן זכות קדימה'' מחייב אותך לעצור ולתת לרכב מימינך או משמאלך לחלוף על פניך, כך מעבר חציה מחייב אותך לעצור ולתת להולך רגל מימינך או משמאלך לחצות. הוא לא חייב לשים נפשו בכפו ולצעוד צעד של אמונה לתוך כביש מלא מכוניות נוסעות כדי לממש את זכות הקדימה שלו. אתה צריך לתת לו אותה מיוזמתך.
על נדיבות והתחשבות 526007
אני לא זוכר את החוק בישראל, אבל בגלל שלא מזמן עברתי מבחן תיאוריה בבריטניה, אני מכיר את החוק הבריטי וסביר שהחוק הישראלי די דומה לבריטי.

בכל מקרה, תקנון הכביש הבריטי (the highway code) מבדיל בין סעיפי חובה (שמתחילים ב-you must) לסעיפי "המלצה" (you should). למשל, לעצור במעבר חציה מרומזר כשיש אור אדום זה חובה, לעצור במעבר חציה לא מרומזר כשהולך רגל שמעוניין לעבור בו זה המלצה.

על נדיבות והתחשבות 525987
זה קצת מוזר (ומנוגד למה שידעתי)
כידוע, אם שתי מכוניות מתקרבות לצומת, חלה זכות קדימה גם אם שתיהן עדיין לא נכנסו לצומת. לדבריך, אם אדם ומכונית מתקרבים למעבר חציה והאדם לא נכנס עדיין למעבר חציה אז אין לו זכות קדימה?
על נדיבות והתחשבות 525994
נכון.
אם שתי מכוניות מתקרבות לצומת, ואין אפשרות ששתיהן ימשיכו בכיוון ומהירות נסיעתן, אזי זכותה של אחת קודמת לשניה.
לעומת זאת, כל עוד הולך הרגל נמצא על המדרכה, הוא לא ''על אותו מגרש'' שהמכונית. זכות הקדימה להולך הרגל היא רק כאשר הוא יורד לכביש. עדיין - קצת התחשבות מצד הנהגים, גם אם החוק לא מחייב זאת, לא תזיק.
על נדיבות והתחשבות 526006
למה, לדעתך, מכונית (או יותר טוב – אוטובוס בנתיב תחבורה ציבורית) מקבלת זכות קדימה עוד לפני שנכנסה לצומת ואילו הולך רגל צריך להיכנס פיסית לצומת מהמדרכה כדי שמכונית תעצור לו? כלומר, מה גורם לך לחשוב כך?
על נדיבות והתחשבות 526008
נדמה לי שזה החוק http://www.rsa.gov.il/TeachingCenter/law/Pages/Maava...
על נדיבות והתחשבות 526010
אני מנחש שפרשנות סבירה של החוק דווקא כן תדרוש מנהג לעצור להולך רגל שברור שמחכה לחצות, כי 1) כך מלמדים במבחן מעשי, 2) בנתיב צר אין להולך רגל אפשרות לרדת לכביש בלי להעמיד את עצמו בנתיב של מכוניות נוסעות, ו3) מדריכים ילדים לא לרדת לכביש עד שהרכב עוצר. לפי הפרשנות המקילה, 2 ו3 אומרים שלפעמים אין דרך להולכי רגל לקבל זכות קדימה במעבר חציה.
על נדיבות והתחשבות 526009
מרחק הבלימה של הולך רגל הוא פחות ממטר. מכונית בשטח בנוי - אולי 20.
על נדיבות והתחשבות 526011
לא רלבנטי בנתיב צר שבו כבר הצעד הראשון מציב את הולך הרגל בנתיב מכונית. ובאופן כללי, מכוניות יכולות להשתמש בכל רוחב הנתיב ושום דבר לא מחייב אותן להתרחק מהמדרכות מרחק מספיק שיאפשר להולכי רגל להתחיל לחצות. גם לא רלבנטי כשהמכונית או האוטובוס שמגיעה לו זכות קדימה עומד בכלל (נגיד, כי הרגע סיים להעלות נוסעים) ולכן מרחק הבלימה שלו הוא אפס.
על נדיבות והתחשבות 526019
לא יודע למה, אבל כמו שאמר הצב מעלי, זה החוק.
אני גם לא יודע מה זאת ''פרשנות סבירה'', אבל לפחות לפי פרשנותו של בית הדין לתעבורה בעכו (פסה''ד לא נמצא ברשת), זאת המציאות.
על נדיבות והתחשבות 526025
כן? אז אפשר לשמוע את הסיפור? (זה נותן לי לגיטימציה לרדת לכביש ולחסום מכוניות כשצריך).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים